W digital marketingu mamy do czynienia z wieloma wskaźnikami efektywności reklamy. Jednym z nich jest CTR (click through rate). Dowiedz się, na czym on polega.
Przez CTR rozumiemy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń, wyrażony w procentach. Pojęcie click through rate tłumaczymy jako współczynnik klikalności.
CTR dotyczy zarówno wyników organicznych, jak i płatnych. Jest obliczany w odniesieniu do konkretnej frazy kluczowej. Przykład: jeśli 10 osób kliknęło w reklamę, która wyświetliła się w sumie 1000 raz, CTR wynosi 1%.
CTR jest brany pod uwagę podczas oceny jakości reklamy w ramach aukcji Google Ads. Stanowi też wskaźnik efektywności reklamy ukierunkowanej na pozyskiwanie ruchu na stronie www. W przypadku pozostałych kampanii, współczynnika klikalności nie można traktować jako jedynego wyznacznika skuteczności. Dlaczego?
Wysoki CTR może współwystępować np. z niskim współczynnikiem konwersji. Dzieje się tak w przypadku, gdy użytkownik kliknie w reklamę, ale nie podejmie żadnych oczekiwanych przez nas działań, czyli konwersji. Za konwersję możemy przyjąć np. zakup produktu, wysłanie formularza kontaktowego itp.
Powodem takiej sytuacji są najczęściej złe dopasowanie reklamy do frazy kluczowej, nieatrakcyjna strona docelowa lub nieuwzględnienie wykluczających słów kluczowych. Dlatego wartość CTR powinna być analizowana wraz z innymi wskaźnikami, jak np. współczynnik konwersji, ROI (wskaźnik rentowności reklamy) czy w przypadku kampanii mailingowych – UTOR (wskaźnik wypisów z newslettera).
Nie istnieje jedna konkretna wartość, określająca idealny CTR. Wysokość współczynnika klikalności zależy m.in. od branży, rodzaju kampanii, medium, formatu reklamy czy grupy docelowej. Może więc wynosić zarówno 0,5%, jak i 10%. Wartość CTR dla wyników organicznych można sprawdzić np. za pomocą narzędzia Google Search Console, a dla kampanii reklamowych w panelu Google Ads.
Chcesz, by o Twój marketing zadbali specjaliści? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!