W idealnym świecie reklamodawca płaciłby za reklamę dopiero w momencie, gdy klient kupi promowany produkt. Tymczasem w rzeczywistości często trzeba ponieść koszt już samej publikacji np. billboardów – niezależnie od tego, czy ktokolwiek na nie spojrzy. Kompromisem jest stosowany w sieci system rozliczania PPC (Pay Per Click), który zakłada płacenie za kliknięcia w reklamę. Z nim związane z kolei pojęcie – CPC (Cost Per Click). Co ono oznacza?
Współczynnik efektywności reklamy CPC określa cenę jednego kliknięcia. To nic innego jak iloraz kosztów emisji reklamy i liczby kliknięć, wyrażony w obowiązującej walucie. Niezależnie od tego, ile razy ktoś zobaczy Twoją reklamę, zapłacisz tylko za wejścia w zawarty w niej link.
Dwa najpopularniejsze systemy reklamowe – Google Ads i Facebook Ads – opierają się na metodzie PPC. Podczas projektowania kampanii, mamy możliwość ustalenia maksymalnej stawki CPC. Jest to najwyższa możliwa kwota, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za jedno kliknięcie. Rzeczywisty koszt może być jednak znacznie niższy. Jak to działa?
Ostateczna kwota do zapłaty za kliknięcie jest minimalną sumą, niezbędną do uzyskania przewagi nad konkurencją w rankingu reklamy. Najlepiej zrozumieć to choćby na przykładzie kampanii Google Ads. Jeśli algorytmy Google ocenią Twoją reklamę wyżej niż materiał rywali, pod kątem jakości, wartości dla danego użytkownika czy atrakcyjności płynącej z rozszerzeń i innych formatów reklamy, o wygraniu lepszej pozycji decyduje właśnie zadeklarowana kwota CPC.
Reklamy typu CPC bazują przede wszystkim na dopasowaniu do potrzeb i preferencji użytkownika, dlatego pozwalają pozyskać ruch wysokiej jakości. W porównaniu z innymi modelami rozliczeń (CPM – koszt za tysiąc wyświetleń, CPV – koszt obejrzenia materiału wideo), Cost Per Click umożliwia lepsze zarządzanie budżetem i łatwiejsze obliczanie wskaźnika ROI.
Chcesz, by o Twój marketing zadbali specjaliści? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!