Jeśli dwie firmy z tej samej branży wdrożą podobne kampanie w sieci wyszukiwania, a użytkownik wpisze w pole wyszukiwarki pasującą frazę, to czyja reklama wyświetli się na pierwszej pozycji? O tym właśnie decyduje wynik procesu, jakim jest aukcja Google Ads.
Jak działa aukcja Google Ads?
Wszystko rozpoczyna się od wpisania hasła w polu wyszukiwania. System Google natychmiast odnajduje wszystkie reklamy, które mogą odpowiadać szukanej frazie. Następnie dyskwalifikuje z wyświetlania te z nich, które nie spełniają kryteriów lokalizacji lub naruszają zasady narzucone przez Google.
Pozostałe trafiają do rankingu reklamy, gdzie konkurencja jest ogromna. Wtedy zaczyna działać mechanizm, który klasyfikuje je na odpowiednich pozycjach, zgodnie z ustalonymi wyznacznikami.
Co decyduje o pozycji w rankingu reklamy?
Celem wyszukiwarki Google jest zaprezentowanie użytkownikowi wartościowych dla niego wyników. Z drugiej strony, liczy się też stawka, jaką podmiot jest w stanie zapłacić za reklamę. Co jeszcze? Oto pełna lista kryteriów, od których zależy wygrana w aukcji Google Ads:
- Wysokość stawki – im więcej chcesz przeznaczyć na kliknięcie reklamy, tym większa szansa na wygraną. Maksymalna zadeklarowana kwota CPC (Cost Per Click) nie zawsze jest jednak tożsama z rzeczywistym wydatkiem. Ostateczny zwycięzca aukcji ponosi koszt równy drugiej najwyższej zaoferowanej cenie + 0,01 zł.
- Jakość reklamy – wpływają na nią trafność słów kluczowych, wartość strony docelowej oraz przewidywany stosunek kliknięć do wyświetleń (CTR). Google przyznaje w każdym z tych obszarów ocenę: średnią, powyżej średniej lub poniżej średniej.
- Próg rankingu reklamy – czyli minimalna stawka konieczna do wyświetlenia reklamy na danej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest obliczana w czasie rzeczywistym na potrzeby konkretnej aukcji.
- Kontekst wyszukiwania – dane zebrane na podstawie analizy użytkownika, dotyczące m.in. urządzenia, z którego korzysta czy pory dnia.
- Oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklamy – dodane do reklamy informacje, takie jak klikalny numer telefonu czy linki do podstron, podnoszą jej atrakcyjność podczas aukcji.
Chcesz, by o Twój marketing zadbali specjaliści? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!