Budowanie zdecentralizowanych systemów opartych o blockchain to współczesny eksperyment na zjawisku własności. Projekty takie posiadają niejako „warstwy” własności:
- Własność nad firmą, która realizuje projekt.
- Własność firmy nad konkretnym projektem – w przypadku dzisiejszego newsa o Yuga Labs chodzi o projekt NFT i meta grę, która ma na jego kanwie (i finansach) powstać.
- Własność intelektualna kreacji danego NFT – w przypadku Bored Apes właściciel NFT dysponuje prawem do wizerunku małpy ze swojego tokena. W większości projektów NFT tak jednak nie jest.
- Własność dobra cyfrowego w ramach gry – w przypadku Otherside jest to ląd.
- Własność waluty danego projektu – ApeCoin.
Całość wydaje się skomplikowana, bo taka jest. Ludzkość coraz bardziej spogląda w kierunku świata niematerialnego, cyfrowego, intelektualnego. Co za tym idzie – przesuwa się również nasz stan posiadania.
Spis treści:
- Nowy projekt Yuga Labs
- CTV i reklamy wideo
- Ile osób będzie korzystało z kryptowalut za 10 lat?
- Snap współpracuje z Cameo
- UE vs. Apple
- Twitch chce zarabiać więcej kosztem streamerów
- Koniec podcastów Facebooka
- Jak sobie radzi LinkedIn?
- Budweiser i dola artysty
- Shorty
- Weekly Tool
- Bing Ads – czy warto? Wiedza z bloga
Nowy projekt Yuga Labs
W weekend tysiące użytkowników chciało kupić ziemię… w formie NFT, ale z powodu ogromnego zainteresowania nie każdemu się to udało. Chodzi o projekt Otherside, za którym stoi Yuga Labs (twórca słynnych Bored Ape Yacht Club). Ma to być metaverse ściśle powiązany ze środowiskiem NFT. W mgnieniu oka sprzedano 55 tys. „działek” o nazwie Otherdeed za łączną kwotę prawie 320 mln dolarów. Walutą były ApeCoiny, wypuszczone wcześniej przez firmę. To jeden z największych projektów NFT do tej pory. Tak duże zainteresowanie sprawiło, że gwałtownie wzrosły gas fees – opłaty transakcyjne w sieci Ethereum. Niektórzy kupujący wydali na nie od 2,6 ETH ($6500) do 5 ETH ($14000). To więcej, niż początkowa cena samego tokena Otherdeed ($5800).
📰 The Verge
CTV i reklamy wideo
Rynek cyfrowej reklamy wideo wzrósł w 2021 r. o 21%. Prognozy mówią, że w tym roku osiągnie wartość 49,2 mld dolarów (wzrost o 26%). W 2021 r. zwiększał się zwłaszcza segment reklam w CTV (57%). Przewiduje się, że w latach 2020-2022 wydatki na reklamę wideo mają wzrosnąć ponad dwukrotnie – o 118%. Jednak te liczby wciąż nie odzwierciedlają wielkości widowni CVT. „Suma pieniędzy obecnie przeznaczana na CTV nie jest proporcjonalna do czasu spędzonego przez widza z tym medium. Nadszedł czas, aby marki i kupujący podążali za uwagą konsumentów”. – powiedział Eric John z Media Center.
📰 TechCrunch
Ile osób będzie korzystało z kryptowalut za 10 lat?
Miliard – uważa dyrektor generalny Coinbase, Brian Armstrong. Obecnie świat kryptowalut liczy ok. 200 mln użytkowników. Według Armstronga za 10-20 lat znaczna część PKB będzie wytwarzana przed gospodarkę krypto. Komentarz CEO Coinbase pojawia się w czasie, gdy rynek cyfrowych walut mierzy się z licznymi zawirowaniami. W listopadzie 2021 r. Bitcoin kosztował rekordowe 69 tys. dolarów, ale wartość największej na świecie kryptowaluty od początku 2022 r. spadła o około 17%.
📰 Bloomberg (Paywall)
Snap współpracuje z Cameo
Trwa NewFronts. To wydarzenie nazwą nawiązujące do Upfronts, ale zamiast na TV, jest skupione na treściach digitalowych. Na konferencji Snap przedstawił reklamodawcom program partnerski z Cameo, platformą do przesyłania spersonalizowanych wiadomości wideo. Snap x Cameo Advertiser ułatwia brandom współpracę z ponad 45 tys. osobami zarejestrowanymi w serwisie – aktorami, sportowcami, muzykami czy influencerami. Krótkie reklamy wideo ze znanymi twórcami będą wyświetlane użytkownikom Snapchata.
📰 AdWeek (Paywall)
UE vs Apple
Komisja Europejska oskarżyła giganta z Cupertino o stosowanie monopolistycznych praktyk łamiących prawa konkurencji. Chodzi o to, że Apple ma nadużywać dominującej pozycji na rynku portfeli mobilnych i blokować dostęp rywalom do technologii zbliżeniowych. Zarzuty pojawiają się po zatwierdzeniu przez Brukselę ostatecznego projektu Aktu o rynkach cyfrowych, który ma ograniczyć władzę Big Tech. Jeśli oskarżenia się potwierdzą, firmie Apple może grozić grzywna wynosząca do 10% wartości globalnych przychodów.
📰 The Financial Times (Paywall)
Twitch chce zarabiać więcej kosztem streamerów
Streamerom na Twitchu nie podobają się planowane zmiany dotyczące ich zarobków. Platforma szuka sposobów na zwiększenie zysków, niestety kosztem najlepszych twórców. Twitch rozważa m.in. zmniejszenie udziału w przychodach streamerów z 70 do 50% czy zachęcanie ich do umieszczania większej liczby reklam podczas transmisji na żywo. W zamian za to największe gwiazdy platformy nie byłyby już zobowiązane do wyłączności – mogłyby więc być aktywne chociażby na YouTube. Część streamerów uważa plan Twitcha za niekorzystny i zapowiada, że przeniesie się gdzieś indziej. Inni zauważają, że platforma nie ma właściwie konkurencji na rynku streamingu, może więc ustalać zasady według własnego uznania. Zobaczymy, czy niezadowolenie streamerów sprawi, że Twitch wycofa się ze swoich pomysłów.
📰 The Verge
Koniec podcastów Facebooka
Podcasty Facebooka znikają zaledwie rok po uruchomieniu. Od 3 czerwca nie będą już one dostępne w mediach społecznościowych Zuckerberga. Meta wycofuje również Soundbites. Z kolei Audio Rooms zostaną zintegrowane z Facebook Live – użytkownicy będą mogli wybrać transmisję na żywo tylko z dźwiękiem lub z audio i wideo. Wyraźnie widać, że po krótkim zachwycie Meta nie jest już zainteresowany rynkiem audio.
📰 Bloomberg (Paywall)
Jak sobie radzi LinkedIn?
Rynek pracy zmienia się dynamicznie od wybuchu pandemii COVID-19. Jak w nowej rzeczywistości radzi sobie LinkedIn? Okazuje się, że całkiem dobrze. Przychody w ciągu roku wzrosły o 34% i osiągnęły 3,44 mld dolarów. Microsoft – właściciel platformy – chwali się też stale rosnącym zaangażowaniem użytkowników. Obecnie na LinkedIn jest zarejestrowanych 810 mln osób.
📰 Social Media Today
Budweiser i dola artysty
Marka piwa chce dotrzeć do młodszej publiczności, która ceni sobie kreatywność i niezależność. „Tomorrow is Yours to Take” to hasło nowej kampanii, która ma zainspirować początkujących twórców do realizacji swoich celów, pomimo przeciwności losu. Brand nawiązał współpracę z amerykańskim muzykiem o pseudonimie Anderson .Paak (ponad 22 mln słuchaczy na Spotify). W nowej kampanii pojawiają się też mniej znani twórcy z całego świata, m.in. francuski piłkarz freestyle Sean Garnier, brazylijski raper Xamã czy kolumbijska artystka graffiti Wanda Pot.
📰 Marketing Dive
🎥 Yours To Take | Budweiser X Anderson .Paak | Official Music Video
Shorty w GreenLetter
- Spotify to pierwsza platforma do streamowania muzyki, która pojawi się na Robloxie.
- Meta planuje wypuścić cztery zestawy słuchawkowe VR do 2024 r.
- Twitter rozpoczął testy Circle – funkcja pozwoli wysyłać wybranym odbiorcom niepubliczne tweety.
- Pocałunki w metaverse, które można poczuć naprawdę? To już się dzieje.
- TikTok publikuje przewodnik o współpracy z twórcami.
Weekly Tool w GreenLetter:
Jak badać potrzeby przyszłych użytkowników i zbierać feedback na temat makiety cyfrowego produktu, nowego landing page’a lub dodatkowej funkcji w aplikacji mobilnej? Pomoże Ci w tym LimeSurvey, aplikacja polecana przez Macieja Kęckiego, junior UX designera w Green Parrot. Ułatwia ona przeprowadzanie ankiet, a także bezpieczne przechowywanie i analizowanie pozyskanych danych.
Czym różni się ta apka od klasycznego Google Forms? LimeSurvey możesz postawić na własnym serwerze, więc odpowiedzi należą do Ciebie, a nie do Google. LS ma więcej dostępnych rodzajów pytań i złożoną logikę – całe łańcuchy odpowiedzi mogą prowadzić ankietowanego w różnych kierunkach, a nie tak liniowo jak w ankietach Google.
Wiedza z bloga w GreenLetter: