Marketingowe i technologiczne trendy, o których pisaliśmy u nas na blogu, odbiły się szerokim echem w polskim internecie, dlatego wracamy ASAP z kolejną porcją inspiracji na 2022 rok. Tym razem wraz z ekspertami Develtio, naszego software house, przygotowaliśmy listę, na której znajdziesz aktualne 22 trendy UX, UI i web design. Dziś przy tak dużej konkurencji w każdej kategorii wszystko – typografia, kolory, szybkość strony, czy nawet kursor myszki ma znaczenie. Dowiedz się, co możesz wykorzystać na Twojej firmowej stronie WWW, aby poprawić jej widoczność i doświadczenia użytkowników. Poznaj 22 trendy UX, UI i web design w 2022 roku. Zaczynajmy!
Jeśli chodzi o trendy kolorystyczne w projektowaniu stron internetowych, rok 2022 to czas energetycznych kontrastów, które przyciągają millenialsów oraz odważnych działań w doborze kolorystyki strony czy sklepu internetowego. Jasne, nasycone barwy zamiast neutralnych tonacji. Połącz czerń z żółcią. Kolor niebieski i pomarańczowy. Czerwony i zielony. Fioletowy i żółty. Zaszalej.
Fonty na stronie WWW też zasługują na odrobinę więcej odwagi w 2022 roku. Coraz bardziej popularny brutalizm reprezentują duże, pogrubione czcionki z surowym, miejskim klimatem, które dobrze odnajdują się zarówno w minimalizmie, jak i przepychu. Napisy w tym stylu stają się elementem graficznym, a nie tylko suchym tekstem. Projektowanie stron internetowych w stylu brutalistycznym to m.in.:
Jak wyróżnić się ze swoją stroną WWW na tle konkurencji i poprawić user experience? Dużym, okrągłym kursorem w stylu “oversized pointer”. Wykorzystaj różne kształty, kolory, stopień przezroczystości, czy nawet animacje. Kształt lub rozmiar kursora może się zmieniać np. nad klikalną treścią.
Dobrze wykorzystany przewijany tekst na stronie internetowej pozostaje czytelny, przyciąga wzrok i podkreśla wagę krótkich, zapadających w pamięci komunikatów. Powszechnie stosowaną techniką jest przesuwanie dużych, obrysowanych liter po obrazie od prawej do lewej strony. Jak jeszcze można to wykorzystać?
Oczywiście, buttony CTA i formularze kontaktowe, czyli kluczowe elementy, związane z konwersjami, powinny pozostać statyczne.
Nawet coś tak pospolitego jak stopka strony WWW może być jednym z trendów web design na 2022 rok. Stopka na stronie to dobra przestrzeń do zwiększania zaangażowania i generowania mikrokonwersji. Warto podzielić ją na kilka sekcji, które mogą zachęcać użytkowników do:
Strony internetowe A.D. 2022 powinny być uniwersalne i przyjazne dla wszystkich. Od języka przez obrazy. Od treści neutralnych płciowo po inkluzywność wobec ras, umiejętności, wieku, czy kultury. Istotna może być każda kombinacja poniższych zmiennych:
Przykład? Projektanci stron internetowych są coraz bardziej świadomi tego, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni używają elektronarzędzi czy sprzętu kuchennego. Dlatego dystrybutor sprzętu AGD lub wiertarek będzie unikać w swoim sklepie internetowym dostosowanego do płci schematu kolorów, aby każdy klient chętnie skorzystał z landinga produktowego.
Nie jest tajemnicą, że szybkość strony to jeden z kluczowych aktualnych czynników rankingowych Google, czyli Core Web Vitals. 40% użytkowników opuści stronę WWW, jeśli ta ładuje się 3 sekundy albo dłużej. Opóźnienie w ładowaniu o zaledwie 1 sekundę może oznaczać spadek konwersji o 7%. Pomóc może zmniejszenie liczby czcionek, wtyczek, wstępne ładowanie często używanych linków, czy konfigurowanie obrazów w taki sposób, aby ładowały się dopiero wtedy, gdy pojawiają się na ekranie.
Treści dopasowane do historii przeglądania i lokalizacji użytkownika stają się standardem stron internetowych w 2022 roku. Co warto personalizować w sklepie internetowym lub sklepie WWW?
Dzięki sztucznej inteligencji i machine learning chatboty stały się coraz bardziej wygadane. Klienci e-commerce i użytkownicy stron internetowych zaczęli polegać na chatbotach w zakresie obsługi klienta, FAQ (np. o nowych produktach i promocjach), zwrotów zamówień, reklamacji czy nawet składania zamówień i płatności poprzez chatboty.
W dobie chatbotów i wirtualnych asystentów aktywacja głosowa z dokładnością rozpoznawania głosu na poziomie 90% staje się standardem nowo projektowanych interfejsów stron WWW i rozwiązań IT. O wiele łatwiej wypowiedzieć swoje zapytanie niż wpisać je na ekranie smartfona. Wyszukiwanie głosowe np. w sklepach online będzie pojawiać się coraz częściej.
Dostępność to składowa inkluzywności, jednak ten trend ma stricte koncentrować się na projektowaniu stron z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. Lepsza dostępność to więcej odbiorców, efektywniejsza obsługa klienta i kolejne konwersje. W końcu osób niepełnosprawnych tylko w Polsce jest ponad 3 mln.
W realizacji tego trendu pomogą chociażby wspomniany voice search, chatboty, duży kontrast między tłem a pierwszym planem w layoucie, dobrze widoczne i łatwo klikalne elementy interaktywne czy teksty ALT, pomocne zarówno dla osób ze słabszym wzrokiem, jak i dla algorytmów Google.
Główny claim/lead w centralnym miejscu strony WWW, znany także jako text hero, to pierwsza rzecz, jaka zapadnie w pamięć Twoich potencjalnych klientów. Duży, pogrubiony tekst, unikalna czcionka i pomysłowe użycie kolorów opowiedzą Twoje brand story bez niepotrzebnych ilustracji.
Podzielony pionowo lub poziomo split-screen w minimalistycznym projekcie pozwala na wyświetlanie dwóch ważnych idei, produktów lub usług na jednym ekranie. Do tego żywe kolory, wyrazista typografia, duże przestrzenie między fragmentami tekstu, warstwy tekstu po obu stronach ekranu lub tekst po jednej stronie, a obraz po drugiej, a nawet widok, który dzieli się na pół w trakcie scrollowania.
Odrobina blasku i przezroczystości to kolejny trend w projektowaniu stron WWW w 2022 roku. Glassmorfizm to złudzenie optyczne powstałe w wyniku zastosowania dyfuzji, odbicia i cienia. Dodatkowo, glassmorfizm tworzy efekt 3D, sprawiając, że obiekty wyglądają, jakby wyskakiwały z ekranu.
Uważaj jednak, aby nie przesadzić. Zbyt dużo “szkła” na stronie WWW, szczególnie wokół elementów interaktywnych, może sprawić, że stanie się ona mniej czytelna i będzie gorzej konwertować. Zdefiniuj obszary za pomocą granic i cieni, upewnij się, że kontrast między tekstem a tłem jest wystarczający, a do tego pogrupuj powiązane treści.
Jeśli chodzi o trendy UX, UI i web design na 2022, nie możemy zapominać o scrollytellingu. Scrollytelling, znany także jako wizualizacja narracyjna, to forma projektowania landing page’a, na którym chcemy zawrzeć dużo długiej treści. Gdy użytkownik przewija stronę internetową, content ma się mu pokazywać w taki sposób, aby tworzyć historię i zachęcać do dalszego scrollowania. Jeszcze lepsze doświadczenia zapewniają np. przewijanie poziome, delikatne przejścia, duże obrazy, dynamiczny tekst, zmiany kolorów i efekty audio.
Wywołuje efekt zaskoczenia. Szczególnie, gdy Twoja strona WWW pełna jest obrazów i zdjęć, np. inspiracji produktowych czy trendów modowych. Rozwiązanie idealne m.in. dla fotografów, biur podróży, e-commerce’ów czy dostawców elementów wyposażenia wnętrz. Przewijanie z boku na bok przypomina nam naturalne przeglądanie katalogów lub map, dlatego jako użytkownicy chętnie z niego korzystamy.
W 2022 roku trendy UX, UI i web design odchodzą od klasycznego minimalizmu w stronę wielowarstwowych efektów, gdzie obrazy, teksty i animacje wzajemnie się przenikają. Mimo to układ treści ma nie wywoływać wrażenia przepychu i bałaganu. Niezbędny jest tu umiar i trzymanie się jednego stylu przewodniego, np. antyk lub industrial. Eksperymentuj z kolorami, rozmiarami obrazów i liczbą warstw.
Jako użytkownicy tęsknimy za grafikami handmade, które tworzą ciepły, przytulny klimat na stronie WWW. Ręczne rysunki kredką, bazgroły, wycinanki, tekstury tkanin, ręcznie robione stemple i wszystko, co jeszcze przyjdzie Ci do głowy w duchu DIY.
Szukasz efektywnego tła, wypełnienia pól tekstowych lub tekstury, która doda Twoim landingom głębi? Postaw na gradienty. Moda na nie właśnie wróciła. Ziarniste gradienty tworzą ciekawą teksturę w ilustracjach i animacjach 3D, dzięki czemu nadają im wygląd analogowego filmu. Wykorzystaj je także w nakładkach, ikonach, logotypach czy buttonach.
Znana także jako “biała przestrzeń”, ułatwia czytanie i skanowanie treści na Twojej stronie internetowej. Chodzi o pozostawienie przestrzeni – marginesów – pomiędzy kolejnymi liniami, kolumnami, akapitami lub blokami tekstu. Strony internetowe w 2022 roku będą charakteryzować się sprytnym wykorzystaniem przestrzeni negatywnej i maksymalnie komfortowym UX.
Przeciwieństwem odważnych, innowacyjnych trendów w projektowaniu stron internetowych jest klasyczny styl vintage i retro. Być może to tęsknota za starymi, prostszymi czasami po blisko dwóch latach pandemii. W swoim layoucie wykorzystaj pastelowe i jaskrawe odcienie lat ‘90, miękkie oświetlenie, czcionki z kursywą, przypominające te z maszyny do pisania oraz rozmycia.
Strony produktowe czy usługowe z prostą, konkretną ofertą w 2022 roku nie muszą być rozbudowanymi kolosami – wystarczy dobrze zaprojektowany one-page. Cyfrowe CV i portfolio freelancera, menu restauracji, one page o aplikacji mobilnej, strony WWW wydarzeń kulturalnych i festiwali. To wszystko i jeszcze więcej zmieści się na prostym i łatwym w obsłudze na mobile’u one-page’u.
Standardy projektowania stron internetowych ewoluują z roku na rok, a rok 2022 nie jest wyjątkiem. Wraz z rosnącym naciskiem na dostępność i inkluzywność, coraz więcej użytkowników i web developerów będzie chętnie korzystać z najnowszych trendów. Wierzymy, że te 22 trendy UX, UI i web design pomogą Ci w Twoich projektach webowych w kolejnych miesiącach!
Chcesz poprawić widoczność strony i doświadczenia użytkowników?
Porozmawiajmy o tym, jak możemy Ci pomóc: