W wielu branżach to już nie kandydaci biją się o wymarzone stanowisko, ale firmy walczą o pracowników. Jak w dzisiejszych czasach skutecznie przyciągnąć i zatrzymać u siebie najlepsze talenty? Dowiedz się, czym jest employer branding.
Aż 95% kandydatów określa reputację firmy jako kluczową kwestię podczas poszukiwania pracy. Oznacza to, że praktycznie każda osoba sprawdzi, jaki wizerunek ma Twoja firma, zanim wyśle Ci swoje CV. O jakość tej reputacji dba właśnie employer branding (EB). Czym on właściwie jest?
Najprościej mówiąc, employer branding to całość procesów związanych z zarządzaniem reputacją firmy jako pracodawcy wśród osób poszukujących pracy, ale też obecnych pracowników i kluczowych interesariuszy. To więc wszystkie działania, dzięki którym budujesz swoją markę jako pracodawcy z wyboru – pracodawcy, u którego warto się zatrudnić i zostać na dłużej.
Employer branding można podzielić na:
Skuteczny employer branding nie jest jednorazowym działaniem. To długoterminowa strategia i wartość, która wymaga ciągłego pielęgnowania i zarządzania. Firma musi zdawać sobie sprawę, że każdy punkt styku z kandydatami i pracownikami pozostawia konkretne wrażenie. Na tej podstawie osoby, które zetknęły się z Twoją firmą, formują o niej opinię i przekazują ją dalej – w rozmowach ze znajomymi, na forach internetowych, publikując opinie online. Jeśli firma dobrze zarządza tymi punktami styku, kształtowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy jest bardziej efektywne.
Strategia EB to zestaw działań, który może znacząco różnić się w zależności od specyfiki branży i potrzeb firmy. Nie ma jednego przepisu na skuteczny employer branding, ale można wskazać najpopularniejsze działania:
Pamiętaj, że działania związane z employer brandingiem powinny być zgodne z rzeczywistością. Oznacza to, że warto być szczerym w swoim przekazie i nie oferować kandydatom czegoś, czego firma nie może lub nie zamierza wcale spełnić. Kłamstwo szybko wyjdzie na jaw, a takie nieuczciwe praktyki dadzą efekt odwrotny do zamierzonego. Liczne negatywne opinie od obecnych lub byłych pracowników na popularnych stronach i w mediach społecznościowych skutecznie odstraszą nowych kandydatów od wysłania swojego CV.
Określ dokładnie, co chcesz osiągnąć dzięki działaniom z zakresu employer brandingu. Niektóre z typowych celów to: lepsza świadomość marki pracodawcy, więcej kandydatów o wysokich kwalifikacjach, więcej zaakceptowanych ofert czy lepsza konwersja na podstronie „kariera”.
Zobacz, jak sprawiliśmy, że ilość nadsyłanych CV do naszego klienta wzrosła aż o 900%!
Employee Value Proposition (EVP) to zestaw wartości i innych wyróżników, które pracodawca oferuje kandydatom. To z pewnością jeden z ważniejszych elementów strategii employer brandingowej. Zastanów się, dlaczego Twoja firma jest dobrym miejscem pracy. Postaw na konkrety, a nie ogólniki typu „dynamiczne możliwości rozwoju”, „przyjazna atmosfera”. Dowiedz się, jak unikać innych częstych błędów w budowaniu wizerunku pracodawcy z naszego darmowego e-booka.
Im więcej będziesz mieć informacji na temat Twojego idealnego kandydata, tym Twój przekaz będzie bardziej precyzyjny. Zastanów się, jak osoby, które chcesz zatrudnić, szukają zatrudnienia, co jest dla nich ważne w pracy, co robią po pracy, jakie wyznają wartości, czego się obawiają.
Gdy już wiesz, w jaki sposób komunikuje się Twój idealny kandydat, możesz wskazać najskuteczniejsze kanały komunikacji. Inaczej będziesz się komunikować z przedstawicielami Generacji Z, a inaczej z pracownikami po 50 roku życia.
Nawet w najlepiej zaprojektowanej strategii employer brandingowej mogą znaleźć się słabsze punkty. Dlatego tak ważne jest monitorowanie i analizowanie działań na bieżąco. Dzięki temu możesz szybko je skorygować.
Rola mediów społecznościowych w kreowaniu wizerunku pracodawcy rośnie, a przyspieszyła to pandemia, bo w jej trakcie jeszcze większa część życia przeniosła się do świata online. Z social media korzystają potencjalni pracownicy, nie może tam więc zabraknąć również firm. Zobacz, ile osób w Polsce korzysta z wybranych platform:
W czasie pandemii na popularności zyskały też inne media społecznościowe, na czele z TikTokiem – liczba miesięcznych użytkowników przekroczyła miliard we wrześniu 2021 r. To ulubione miejsce młodych ludzi – przedstawicieli generacji Z, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy. Jeśli więc chcesz do nich dotrzeć, Twoja firma powinna być obecna na TikToku. Pisząc o trendach w social media nie można też pominąć platformy Discord, jeszcze do niedawna kojarzonej tylko z gamingiem. To idealne miejsce do budowania zaangażowanej społeczności i do komunikacji z kandydatami – przede wszystkim tymi młodszymi.
HR Generalist w Develtio & Green Parrot
Zdecydowanie tak! EB ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania całej organizacji i – co ważne – powinien być tworzony nie tylko przez rekruterów. Dobrze dopasowany do profilu firmy kandydat charakteryzuje się większą motywacją, spójnością wartości i celów, co przekłada się na jego efektywność. Dobra strategia EB pozwala dotrzeć do najlepszych talentów odpowiadającym potrzebom firmy i jednocześnie wzmacnia więzi między organizacją a obecnymi pracownikami.
Według raportu przygotowanego przez HRM Institute employer branding jest ważny dla wielu firm. Dla 30% ankietowanych to jeden z najważniejszych priorytetów, a dla ponad połowy (52%) to ważna kwestia, chociaż nie jest dla organizacji priorytetem. Ten sam raport wskazuje też, że coraz więcej organizacji tworzy dział zajmujący się marką pracodawcy (24%), ale wciąż w głównej mierze zajmują się tym działy personalne (51%). W 23% firm za działania związane z employer brandingiem jest odpowiedzialny dział marketingu.
Dbanie o dobrą reputację wśród pracowników i osób poszukujących pracy po prostu się opłaca w dłuższej perspektywie. Firmy z silną marką pracodawcy:
Chcesz budować atrakcyjny wizerunek pracodawcy? Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc. Przygotowujemy i realizujemy skuteczne strategie employer brandingowe – zarówno dla dużych, międzynarodowych korporacji jak i małych, rodzinnych firm.
Chcesz zbudować silną markę pracodawcy?
Porozmawiajmy o tym, jak możemy Ci pomóc: