Mona Lisa, katedra Notre Dame, Star Wars, a być może teraz Squid Games – kultura i sztuka tworzą jedne z najmocniejszych marek. Wiele szybkich brandów, tymczasowych mód pozwala na zbudowanie efemerycznego zaangażowania konsumenta. Warto jednak pamiętać o tak zwanym efekcie Lindy, który uczy nas, że im dłużej coś istnieje jako stabilny element kultury / idea / marka, tym dłużej będzie to utrzymywało się w przyszłości. Mówiąc krótko: istnieje większa szansa, że za 30 lat będziemy dalej podekscytowani marką Star Wars niż Squid Games, choć obecna wyobraźnia konsumenta pochłonięta jest tym drugim. Ciekaw jestem, czy podejście Netflixa do kreowania kultury pozwoli na tworzenie ponadczasowych dzieł, czy w pełni skupią się na strzałach takich jak Stranger Things. To w gruncie rzeczy bardzo biznesowa decyzja.
Spis treści GreenLetter:
- Walmart też chce zagrać w Squid Game z Netflixem
- Verizon promuje 5G z udziałem AR i metaverse
- Awaria Facebooka… po raz drugi
- Dyrektor JPMorgan hejtuje kryptowaluty, a Bitcoin i Shiba Inu dalej rosną
- Facebook inwestuje 10 mln dolarów w VR
- Bunt streamerów nie pomógł – wielki wyciek danych i kodu Twitcha
- Shutterfly zachowuje wspomnienia i zamienia je w namacalne pamiątki
- Co sprawdziło się w marketingu McDonald’s, NFL, Unilever i Lowe’s?
- Microsoft będzie bardziej eco-friendly
- Shorty
- Weekly Tool
- TikTok: 5 rzeczy, o których musi wiedzieć każdy marketer. Wiedza z bloga
Walmart też chce zagrać w Squid Game z Netflixem
Moda na crossing brands trwa. Marki nawiązały współpracę przy dystrybucji gadżetów Netflixa, w tym także tych unikatowych, zaprojektowanych z myślą o fanach serialu “Squid Game”, który zdobywa szczyty streamingowego podium na całym globie. Sklep dla fanów to nie wszystko. W Netflix Hub niebawem pojawi się opcja Netflix Fan Select – narzędzie, pozwalające widzom głosować, które produkty powinny być lokowane w produkcjach Netflixa.
Kluczowe cele współpracy? Dla Netflixa to dodatkowe doświadczenia ich widzów, ułatwienie w tworzeniu nowych produktów oraz szansa na dywersyfikację przychodów w obliczu rosnącej konkurencji. Dla Walmarta i jego EVP, Jeffa Evansa, to możliwość zbliżenia ich marki do świata (pop)kultury konsumenckiej. Brzmi jak dobry deal!
📰 Marketing Dive
💰 Netflix Hub w Walmart
Verizon promuje 5G z udziałem AR i metaverse
W jednej z ostatnich kampanii sieć telefonii komórkowej Verizon Communications wykorzystała AR, metaverse, kody QR, grywalizację i geocaching oraz nowe iPhone’y, aby wypromować większą prędkość swojej sieci 5G. Jak tego dokonał zespół, którego liderem jest Andrew McKechnie, dyrektor kreatywny Verizon?
Kluczowym punktem kampanii było zaangażowanie fanów marki w poszukiwanie skarbów – H1DD3N – na terenie Chicago, Los Angeles, Miami, Nowego Jorku i Seattle. Trafiali oni na kody QR, które po zeskanowaniu uruchamiały dodatkowe atrakcje, formy interakcji i postacie widoczne w technologii AR. Dla najlepszych i najbardziej spostrzegawczych graczy Verizon przygotował nagrody – najnowsze iPhone’y.
📰 Marketing Dive
Awaria Facebooka… po raz drugi
Prosimy nie regulować odbiorników. Po czarnym poniedziałku dla interesów Marka Zuckerberga i globalnej awarii tak kluczowych aplikacji jak Facebook, Instagram, Whatsapp i Messenger wszyscy pomyśleliśmy, że to jednorazowa sytuacja. Błąd.
W piątek, 08.10.2021 r., w amerykańskich godzinach popołudniowych (w Polsce awaria przypadła na noc z piątku na sobotę) przez dwie godziny dostęp do tych serwisów znów był niemożliwy. I po raz kolejny PR-owe wyjaśnienia zespołu Facebooka, co do przyczyn awarii, są co najmniej… mgliste. Czy takie awarie i jeszcze gorsze notki prasowe będą ukazywać się regularnie? Szczegóły w kolejnym odcinku.
📰 NYTimes
Dyrektor JPMorgan hejtuje kryptowaluty, a Bitcoin i Shiba Inu dalej rosną
Jamie Morgan, dyrektor generalny JPMorgan Chase & Co, uważa, że “bitcoin jest bezwartościowy”, a kryptowaluty za chwilę będą regulowane przez rządy. To nie pierwsza tak krytyczna wypowiedź Morgana o świecie crypto. Kiedyś nazwał Bitcoina oszustwem, choć potem żałował i przepraszał za swoje słowa. Pomimo krytycznych uwag ze strony dyrektora JPMorgan, bank od niedawna umożliwia swoim klientom legalny handel 5 kryptowalutami.
Wypowiedzi Jamiego nie wpłynęły negatywnie na kurs Bitcoina. Tego dnia kryptowaluta urosła o 5%. Na drugim biegunie znalazł się tweet Elona Muska o jego szczeniaku, Flokim, który spowodował wzrost wartości innej kryptowaluty, Shiba Inu, o 367% w ciągu 7 dni. I kto teraz ma moc w branży finansowej?
📰 Reuters
📰 Bloomberg
Facebook inwestuje 10 mln dolarów w VR
Facebook ogłosił, że przeznaczy 10 milionów na rozwój platformy VR – Facebook Horizon Worlds. Roblox i Epic Games (twórcy Fortnite) również idą w metaverse i Mark Zuckerberg nie chce zostać w tyle. Niech dowodami na to będą Oculus VR, o których pisaliśmy niedawno w GreenLetter, Facebook Horizon Workrooms, wirtualne miejsca do pracy oraz Creator Fund, który finansowo wesprze programistów, twórców i fanów platformy VR, którzy chcą z Facebooka uczynić firmę “metaverse”.
📰 The Verse
Bunt streamerów nie pomógł – wielki wyciek danych i kodu Twitcha
Twitch, należąca do Amazona platforma dla streamerów i fanów gamingu, zlekceważyła sygnały twórców (m.in. głośny protest #ADayOffTwitch) i nie zadbała na czas o bezpieczeństwo danych swoich użytkowników.
Efekt? Ogromny wyciek kodu źródłowego i danych o zarobkach najpopularniejszych streamerów na świecie. Przy tej okazji ujawniły się liczne nieprawidłowości programu partnerskiego Twitcha dla gamerów.
Przykłady? Faworyzowanie największych twórców na platformie, różnice w warunkach finansowych współpracy, czy deprecjonowanie kobiet – gamerek (najlepiej zarabiająca gamerka na świecie, Pokimane, zajmuje dopiero 39. miejsce na liście płac). Nieładnie.
📰 TechCrunch
Shutterfly zachowuje wspomnienia i zamienia je w namacalne pamiątki
Shutterfly, amerykański rynkowy odpowiednik znanego w Polsce CEWE FOTOJOKER, platforma z fotoksiążkami i prezentami, uruchomiła właśnie kampanię “Make It a Thing”. Marka chce pomóc Klientom w tworzeniu niestandardowych podarunków i spersonalizowanych doświadczeń, a następnie budować społeczność twórców i kreatorów. Dobra kreacja i dobry początek!
📰 Marketing Dive
🎥 YouTube
Co sprawdziło się w marketingu McDonald’s, NFL, Unilever i Lowe’s?
Czego dowiedzieliśmy się podczas corocznej konferencji Masters of Marketing w Orlando? Liga NFL i jej dyrektor marketingu, Tim Ellis, stawiają na zaangażowanie w sprawy społeczne i światopoglądowe. Lowe’s chce wyróżniać się na tle ich głównego konkurenta, czyli Home Depot. Udaje jej się realizować ten cel za sprawą content marketingu i serii artykułów eksperckich, a także w formie event marketingu i ulicznych akcji promocyjnych. McDonald’s inwestuje w influencerów, dzięki którym dotarł do 306 mln użytkowników w skali roku i poprawił wyniki rozpoznawalności w kluczowej grupie odbiorców 18-24 lat o 3,5%. Unilever chce komunikować swoim klientom jak najwięcej dobrej energii i pozytywnego nastawiania.
📰 Morning Brew
Microsoft będzie bardziej eco-friendly
W ramach ugody z inwestorami firma chce przeanalizować możliwości (do maja 2022 r.) i wdrożyć zmiany (do końca przyszłego roku) w polityce serwisowania ich sprzętu. Wszystko po to, tak, aby dłużej był sprawny i pozwalał się łatwo naprawiać. Wszystko przez troskę o zmiany klimatu i rosnącą ilość odpadów elektronicznych. Szanujemy. Podobne apele trafiły do Apple i producenta maszyn rolniczych John Deere. Na razie pozostały bez odpowiedzi.
📰 Grist
🩳 Shorty GreenLetter
🛠 Weekly Tool w GreenLetter:
Chcesz nauczyć się programowania, aby tworzyć proste aplikacje mobilne? Nie ma takiej potrzeby. Dosyć studiowania tysięcy linijek kodu. Z pomocą przychodzi Bubble.io. To platforma no-code, na której “z klocków” zbudujesz od zera własną apkę. Już pierwsze lekcje onboardingowe są naprawdę wciągające. To lepsze niż niejedna gra na plejce. Serio, polecamy!
Więcej na blogu Green Parrot:
🦜 TikTok: 5 rzeczy, które musi wiedzieć każdy marketer
🦜 10 kluczowych trendów w typografii