02.08.2021

GreenLetter: dlaczego już teraz warto zrozumieć, czym jest metaverse?

Facebook otwiera nowy front walki o nasze serca i umysły – tym razem Zuck ogłosił, że platforma nie będzie w przyszłości „social media company”, a raczej „metaverse company”. Jest to bardzo ambitna wizja. Facebook będzie musiał zmierzyć się z wirtualnymi światami Fortnite czy Roblox, z których teraz korzystają głównie przyszli natywni obywatele metaversów – pokolenie naszych dzieci. Kiedy perspektywa rozwoju jakiejś technologii zaczyna pokazywać granice, pora na zmianę kierunku. Tak jak Google, które często nazywa się obecnie „AI company” – a przecież wciąż tkwi głównie w zasilanej reklamami wyszukiwarce – również Facebook stara się wykroić dla siebie część przyszłości. Metaverse opuszcza strony książek science fiction i wkracza do biznesu. Myślę, że pora już zacząć interesować się tym terminem.

Zapisz się na GreenLetter

Spis treści GreenLetter:

  1. Metaverse Zuckerberga nabiera kształtów
  2. Igrzyska w Tokio. Najniższa oglądalność od trzech dekad
  3. Zapomnieliście już o Snapie? Niesłusznie 
  4. Spark Ads od TikToka usuwa pośredników na linii marka – twórca
  5. Google usprawnia narzędzie do planowania kampanii
  6. Rynek reklamy wideo online rośnie
  7. Axe wykorzystuje kryptowalutowe szaleństwo
  8. Oscarowa reżyserka zrobiła reklamę dla Forda
  9. Najważniejsze statystyki z kwartalnego raportu Digital 2021 
  10. Shorty
  11. Weekly tool
  12. Czym jest SXO? Wiedza z bloga

 

Metaverse Zuckerberga nabiera kształtów

Facebook tworzy nowy zespół, który ma rozwijać Metaverse – wspólną dla wszystkich użytkowników przestrzeń, łączącą świat rzeczywisty i wirtualny, m.in. dzięki VR i AR. Taki Internet 3D. To, według Zuckerberga, przyszłość Facebooka i całego Internetu. „Możesz myśleć o metaverse jak o ucieleśnionym Internecie, w którym jesteś, a nie tylko oglądasz treści” – wyjaśnił. Nowy zespół będzie częścią działu VR, na czele którego stoi Andrew Bosworth. Dziś już chyba mało kto o tym pamięta, ale Facebook nieco przespał rozwój rynku aplikacji mobilnych. Dekadę temu natywne apki szybko stawały się standardem, ale te wypuszczane przez giganta z Menlo Park były podatne na awarie i pełne błędów. Dopiero po jakimś czasie Zuckerberg zdał sobie sprawę, że aplikacje są przyszłością rynku i zaczął kierować firmę w stronę mobilnych rozwiązań. Wygląda na to, że Facebook nie zamierza popełnić tego samego błędu drugi raz. Stało się to jasne po raz pierwszy w 2014 r., gdy przejął on firmę Oculus – wiodącego w branży producenta sprzętu VR. “Mobile to platforma teraźniejszości, a teraz przygotowujemy się też na platformy jutra” powiedział wtedy szef Facebooka.

📰 Reuters

📰 TechCrunch

 

Igrzyska w Tokio. Najniższa oglądalność od trzech dekad

Inauguracja Igrzysk Olimpijskich, która, przypomnijmy, po raz pierwszy w historii odbyła się bez widzów na trybunach, nie była popularna wśród Amerykanów. Stacja NBC, która w USA ma prawo do transmisji, podała, że w telewizji, kanałach internetowych i aplikacjach imprezę obejrzało 16,7 mln osób. To najgorszy wynik od 1988 r. i spadek o prawie 40% w stosunku do ceremonii otwarcia igrzysk w Rio de Janeiro w 2016 r. To kolejny przykład pokazujący, jak bardzo zmieniają się przyzwyczajenia widzów (na co wpływ miała niewątpliwie pandemia), przez co oglądalność w tradycyjnej telewizji spada. Jednocześnie coraz więcej osób wybiera kanały cyfrowe – liczba widzów korzystających z platform NBC zwiększyła się aż o 72% w porównaniu do poprzednich igrzysk.

📰 AdAge (Paywall)

 

Zapomnieliście już o Snapie? Niesłusznie 

Wydawałoby się, że Snapchat powoli odchodzi w zapomnienie, ale nic bardziej mylnego. W drugim kwartale tego roku aplikacja odnotowała najwyższy wzrost przychodów i aktywnych użytkowników w ciągu ostatnich 4 lat. Korzysta z niej obecnie 293 mln osób – o 23% więcej niż w 2020 r. Podobnie jak wiele innych mediów społecznościowych, Snapchat zyskał na pandemii. Kolejne lockdowny sprawiły, że ludzie szukali rozrywki głównie w sieci. Ale to nie wszystko. Gdy rozkwitał creator economy – głównie dzięki TikTokowi – Snapchat nie pozostawał w tyle. Stworzył Spotlight (kopię TikToka) i inwestował w AR. W przeszłości Snap często miał pod górkę. Wszedł na giełdę w 2017 r. z wyceną 24 mld dolarów, ale nieco wcześniej Instagram sklonował unikalną wówczas funkcję Stories. Po uruchomieniu Instagram Stories wzrost Snapchata spowolnił o 82%. Niedługo później celebrytka Kylie Jenner zatweetowała, że nie używa już aplikacji, powodując spadek wyceny firmy o 1,2 mld dolarów.

📰 TechCrunch

 

Spark Ads od TikToka usuwa pośredników na linii marka – twórca

Spark Ads to nowy format reklamowy na TikToku. Ma on pomóc brandom w zwiększaniu zasięgów, wykorzystując do tego istniejące już organiczne filmy, które pasują do ich kampanii. TikTok pozwalał wcześniej markom na sponsorowanie postów jedynie przed ich publikacją. Teraz wydaje się, że platforma chce rzucić rękawicę gigantom social media – Facebookowi i Instagramowi, które już to oferują. Spark Ads to kolejny przykład na to, że treści od twórców są głównym czynnikiem przyciągającym użytkowników platform społecznościowych, a tym samym przestrzenią, którą marketerzy chcą wykorzystać. Nowe narzędzie może też wyeliminować pośrednika – agencje social media czy management influencerów – ponieważ marki mogą kontaktować się bezpośrednio z twórcami. 

📰 MarketingDive

 

Google usprawnia narzędzie do planowania kampanii

Google wprowadza nowe opcje do swojego narzędzia do tworzenia i zarządzania kampaniami – Display & Video 360. Rozwiązanie ma pomóc marketerom oszacować zasięg kampanii w czasie rzeczywistym dla dowolnego medium – w tym tradycyjnej telewizji, Connected TV (CTV), a nawet audio. Na blogu Google możemy przeczytać, że „planowanie nie jest już jednorazową czynnością, musi odbywać się na bieżąco, aby nadążyć za szybko zmieniającymi się nawykami odbiorców.” Według tego giganta technologicznego narzędzia do planowania, które obejmują tradycyjną telewizję i CTV, mogą pomóc w bardziej efektywnym przejściu z telewizji linearnej na transmisję strumieniową.

📰 AdWeek (Paywall)

 

Rynek reklamy wideo online rośnie

Reklama wideo online będzie najszybciej rozwijającym się formatem w 2021 r., rosnąc o 26% i osiągając wartość 63 mld dolarów – prognozuje Zenith w swoim raporcie. Krajobraz wideo online wciąż się zmienia i jest napędzany rozwojem usług streamingowych i CTV. „Jego ciągła ewolucja wymaga radykalnego przemyślenia sposobu budowania optymalnego modelu dotarcia [do odbiorców], niezależnie od ekranu.”- powiedział Benoit Cacheux z firmy Zenith. 

Według prognozy reklama wideo online będzie stanowić nieco ponad 11% globalnych wydatków na reklamę. Ogółem reklama cyfrowa ma wzrosnąć w tym roku o 19% i zwiększyć swój udział w całkowitych wydatkach na reklamę do 58% – w 2019 r. było to 48%.

📰 MediaPost

 

Axe wykorzystuje kryptowalutowe szaleństwo

Axe i kryptowaluty

Najnowsza kampania Axe wykorzystuje zainteresowanie Dogecoin.  To wirtualna waluta, która powstała w 2013 r. jako żart wyśmiewający kryptowalutowe szaleństwo, ale szybko zaczęto ją brać całkiem na poważnie, w dużej mierze dzięki publicznemu wsparciu Elona Muska. “Dogecan” Axe to limitowana seria opakowań, na których znajduje się znany z memów pieseł. Brand wypuścił też nowy zapach o nazwie „48H Crypto”. Aby go zdobyć, fani musieli zarejestrować się na mikrostronie, której link został podany w momencie premiery. Nie tylko Axe nawiązuje w swoich kampaniach do kryptowalut. Przykładowo, w zeszłym miesiącu marka piwa Corona zorganizowała loterię „Triptocurrency”.

📰 MarketingDive

 

Oscarowa reżyserka zrobiła reklamę dla Forda

Ford zatrudnił reżyserkę Chloé Zhao, która zdobyła Oscara za “Nomadland”, aby w nowej reklamie przygotowanej specjalnie na Igrzyska Olimpijskie opowiedziała historię o tym, jak „zelektryfikowane” klasyczne samochody kształtują przyszłość marki. W produkcji widzimy elektryczne wersje popularnych samochodów Forda – F150 Lightning, Mustang Mach E i ETransit. Nowa kampania to znak, że marka zmienia strategię i swój wizerunek. Reklama jest też najnowszą odsłoną platformy „Built for America”, która koncentruje się na zrównoważonym rozwoju. Aby jeszcze bardziej podkreślić to przesłanie, produkcja kampanii była maksymalnie ekologiczna.

📰 AdAge (Paywall)

🎥 Make it Revolutionary | Built for America | Ford

 

Najważniejsze statystyki z kwartalnego raportu Digital 2021 

  • 57% ludzi na świecie używa social mediów
  • 55% ruchu w sieci generują smartfony
  • 18% użytkowników w ostatnim tygodniu przynajmniej raz słuchało podcastu 
  • Najpopularniejsze strony WWW i aplikacje w internecie to social media i komunikatory: Facebook, YouTube, Whatsapp, Instagram, Messenger, WeChat, TikTok, QQ, Douyin, Telegram
  • 21% użytkowników śledzi w mediach społecznościowych influencerów 
  • Ponad 43% użytkowników szuka w social media informacji o brandach
  • Na chęć dokonania zakupu wpływają kolejno: darmowa dostawa, kupony i rabaty, a także opinie i recenzje innych klientów.
  • 37,5% internautów korzysta z funkcji blokowania reklam
  • Użytkownicy social media najczęściej obserwują konta znajomych i rodziny. Profile brandów są dopiero na 6. miejscu.

📰 DataReportal

 

Shorty

🩳 Cheetos w nowej kampanii współpracuje z Adidasem i uruchamia stronę, na której konsumenci po zeskanowaniu opuszków palców pokrytych chrupkowym pyłem mogą wygrać ciuchy ze specjalnej kolekcji.

 

🔨 Weekly Tool

Zapisz się na GreenLetter

Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter

Quisque lectus mauris, suscipit sed mauris ut, consectetur maximus ex. Nulla vitae accumsan arcu. Vivamus tempor libero a tortor sodales,