Dotarliśmy do czasów, w których działania reklamowe przeniesione zostały do Internetu. Jeżeli chodzi o funkcjonalną i przynoszącą korzyści promocję naszej działalności, media tradycyjne przestały spełniać swoją rolę. Obecnie niemalże każdy biznes ma swoją stronę internetową lub przynajmniej profil na portalach takich jak Facebook czy Instagram. Warto wiedzieć jakiego rodzaju działania podejmować, by stać się bardziej rozpoznawalnym i widocznym w branży oraz prześcignąć swoją konkurencję.
Marketing internetowy to szereg różnych działań podejmowanych w celu promocji biznesu przy wykorzystaniu narzędzi internetowych. W tym artykule chcielibyśmy skupić się na marketingu w wyszukiwarkach inaczej określanym skrótem SEM.
SEM (z ang. Search Engine Marketing) – marketing w wyszukiwarkach to obszar działań związanych z promocją danego serwisu w wynikach wyszukiwania. Wyniki wyszukiwania obejmują wyniki organiczne jak i wyniki płatne. Celem prowadzonych kampanii SEM jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Działania w ramach SEM mogą opierać się na optymalizacji stron www, pozycjonowania, kampanii linków sponsorowanych czy kampanii płatnej Google Ads (dawniej Google Adwords).
SEM jest pojęciem znacznie szerszym niż SEO. W skład SEM wchodzą zarówno działania optymalizacyjne SEO jak i również działania PPC oraz szeroko pojęte Pozycjonowanie i Link Building. SEO i SEM nie są pojęciami tożsamymi i nie powinno się stosować ich zamiennie.
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, tak by witryna jak najlepiej odpowiadała na dane zapytanie. Skupia się na zwiększaniu widoczności witryny w organicznych, bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Działania w obrębie SEO polegają między innymi na analizie i optymalizacji treści strony, jej struktury, nagłówków, metatagów, linków wychodzących, a także kodu strony. W procesie optymalizacji SEO bardzo ważne jest właściwe dopasowanie słów kluczowych do treści strony, tak by użytkownik odwiedzając witrynę w pełni uzyskał informacje, których potrzebuje.
Słowa kluczowe to frazy, wpisywane do wyszukiwarki w celu odnalezienia szukanych przez nas informacji. Zadaniem osoby, zajmującej się optymalizacją SEO jest wybrać takie słowa, które najlepiej określają tematykę danej podstrony i są powiązane z jej treścią.
Wyniki wyszukiwania składają się z wyników organicznych, bezpłatnych oraz wyników płatnych PPC (z ang. Pay per click). Płatne wyniki pojawiają się na górze i na dole wyników wyszukiwania z oznaczeniem „Reklama”, tak aby użytkownik potrafił odróżnić je od wyników organicznych.
Wyniki organiczne pojawiające się w wyszukiwarce są wyselekcjonowane przez algorytm danej wyszukiwarki dlatego mogą być o wiele bardziej jakościowe i lepiej dopasowane niż wyniki pojawiające się w modelu PPC (tj. reklama płatna – kampanie Google Ads).
Pozycjonowanie to wszystkie działania mające na celu zwiększenie widoczności witryny w bezpłatnych, organicznych wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie dzieli się na dwa obszary – On-Site oraz Off-Site. W skład działań On-Site wchodzi optymalizacja SEO, a w skład działań Off-Site – działania wykonywane poza stroną internetową w tym zdobywanie linków nazywane link buildingiem.
Więcej na temat pozycjonowania On-Site i Off-Site przeczytać można na podstronie: Pozycjonowanie stron internetowych.
SEO, PPC oraz budowanie linków to elementy składowe marketingu w wyszukiwarkach. Nie ukrywamy, iż najlepsze efekty można osiągnąć stosując w strategii marketingowej wszystkie działania SEM. PPC jest świetnym uzupełnieniem pozycjonowania. Nie zawsze jednak musimy decydować się na SEM w całości, szczególnie gdy dysponujemy ograniczonym budżetem. Wiele zależy od celu biznesowego, który chcemy osiągnąć, a także rodzaju branży, w której działamy.
Działania obejmujące SEO i budowanie linków, charakteryzują się efektami długofalowymi, zaś reklama w modelu PPC może przynieść wyniki od razu. Dlaczego więc stosuje się działania SEO, jeżeli na efekty trzeba czekać dłużej?
W przypadku reklam PPC, gdy wyłączymy reklamy – ruch w witrynie może gwałtownie spaść. Nasz płatny wynik wyszukiwania po prostu nie będzie się pojawiał, a więc jeśli nie wykonywaliśmy komplementarnie działań związanych z pozycjonowaniem – strona zwyczajnie nie będzie widoczna na pierwszych stronach Google.
Proces SEO i link buildingu przynosi zaś korzyści, które zostaną z nami przez kolejne tygodnie, miesiące czy lata. Usprawniona pod względem SEO witryna, zostaje zoptymalizowana, aż do czasu zmian na podstronach. Zdobyte linki z wartościowych źródeł również mogą zostać tam na długo.
Jeżeli jesteś zainteresowany podjęciem współpracy w ramach kampanii SEM – SEO, Link Buildingu czy PPC – napisz do nas!
Szukasz wsparcia w zakresie SEO, SEM i pozycjonowania stron?
Porozmawiajmy o kampanii SEO/SEM dla Twojej marki: