U podstaw każdego dużego przedsięwzięcia leży uprzednia analiza i usystematyzowanie danych w jednym raporcie. Dowiedz się, na czym dokładnie polega Whitepaper.
Biała księga, czyli Whitepaper, jest dokumentem publikowanym przez organizację lub startup, zawierającym szczegóły dotyczące danego projektu. Jego wydanie poprzedza np. uruchomienie nowej sieci i stanowi manifest, który ma przekonać potencjalnych inwestorów do współpracy.
W białej księdze autorzy zamieszczają analizę danego rozwiązania i wizję jego działania. Whitepaper jako dokument jest charakterystyczny dla wielu przedsięwzięć, nie tylko ze sfery kryptowalut. Nadrzędny cel tego opracowania to uświadomienie przyszłym członkom, deweloperom czy innym zaangażowanym osobom celu projektu i sposobu jego funkcjonowania.
W białej księdze każdego projektu kryptowalutowego powinny się znaleźć następujące elementy:
W kryptosferze pierwszą białą księgę opublikował Satoshi Nakamoto. Nazwał ją Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System (Bitcoin: Elektroniczny System Pieniężny Typu Peer-to-Peer).
Manifest z 31 października 2008 roku zawierał szczegółowy zarys projektu sieci Bitcoin oraz wyjaśnienie algorytmu proof-of-work. Whitepaper Nakamoto dał tym samym początek największej obecnie kryptowalucie.
Zastanawiasz się, jak można wykorzystać technologię blockchain w marketingu Twojej firmy? Napisz do nas, chętnie o tym porozmawiamy.