Jak pisałem w trendach na 2021, wyjście z technologii cookies i prywatność w ramach ekosystemu reklamowego online będzie pewnie najważniejszym tematem na ustach marketerów. Warto więc zacząć pochylać się nad rozwiązaniami, które już wkrótce mogą zastąpić wyeliminowane ciasteczka. Jest to ważne nie tylko dla reklamodawców, którzy mogą obawiać się obniżenia efektywności targetowania po utraceniu cookies, ale także dla mniejszych wydawców, którzy nie posiadają dostatecznych danych typu first party na temat swoich użytkowników. To właśnie dla tej grupy biznesów wyłączenie cookies może być szczególnie bolesne.
Spis treści:
1. FloC – technologia, która może zastąpić cookie 2. Edelman Trust Barometer: bankructwo zaufania na świecie 3. Co to jest Clubhouse? 4. Maksymalnie wirtualny Sundance Film Festival 5. Muzyka do gotowania makaronu (albo pasty 😉) 6. TikTok odpala Creator Portal 7. Nie zobaczymy w tym roku reklamy Budweiser na Super Bowl 8. Super Bowl i Chipotle
FloC – technologia, która może zastąpić cookie
Mowa tu o API nazwanym Federated Learning of Cohorts (stąd piękny skrót FLoC). W kilku punktach wyjaśniam, o co chodzi:
System opiera się na algorytmach uczenia maszynowego, które analizują historię przeglądania użytkownika i kwalifikują go do konkretnej kohorty.
Kohorta taka składa się z tysięcy użytkowników, którzy (teoretycznie) mają być do siebie bliźniaczo podobni w swoich preferencjach. Mają podobny “cyfrowy odcisk palca”.
Dzięki temu, że z ekosystemem reklamowym dzielone są tylko dane kohorty, a nie dane konkretne użytkownika, system ten znacznie poprawia prywatność całego procesu. Jednostka “ginie” w tysiącach użytkowników z danej kohorty
Rozwiązanie przetwarza dane użytkownika lokalnie – na jego urządzeniu.
Dane zebrane z historii zachowań użytkownika nigdy nie opuszczają jego przeglądarki – nie są z nikim dzielone.
W związku z powyższymi system jest oczywiście zdecentralizowany.
FLoC to tylko jedno z rozwiązań, z którymi się obecnie eksperymentuje i nie ma gwarancji, że akurat taki system targetowania zostanie przyjęty. W każdym razie rezultaty FLoC są niezłe – podobno dowozi efektywność na poziomie 95% tego, co można osiągnąć dzięki starym i dobrym – choć niezdrowym dla prywatności – ciasteczkom.
Edelman Trust Barometer: bankructwo zaufania na świecie
Pandemiczny rok solidnie nadszarpnął nasze zaufanie do większości instytucji. Autorzy jednego z ważniejszych raportów na temat zaufania nazywają zespół czynników i efekty ich oddziaływania na społeczeństwo “bankructwem informacyjnym”. Pandemia, fake newsy, zamieszki na tle ideologicznym na całym świecie, lockdowny, kontrowersje wokół social media oraz gigantyczna polaryzacja tradycyjnych mediów – wszystko to prowadzi do rekordowo niskiego zaufania do mediów tradycyjnych (53%) i praktycznie już nieistniejącego zaufania do social media (35%). Na otarcie łez: jedyna instytucja, która postrzegana jest zarówno jako kompetentna i etyczna to biznes.
Nowy rodzaj sieci społecznej opartej o kanał audio – Clubhouse, choć nie ma nawet roku, to chwali się dwoma milionami użytkowników tygodniowo. Aplikacja dostępna jest tylko na iOS i wymaga zaproszenia. Działa trochę jak pokoje na chacie, tyle że w trybie audio. Możesz dołączać do różnych pokojów, w których toczy się rozmowa, przysłuchiwać się lub samemu zabrać głos. Taki freestyle podcast, do którego każdy może dołączyć. Kolejna analogia dla Clubhouse to bankiet czy cocktail party, na którym zagadujesz do różnych ludzi lub po prostu im się przysłuchujesz.
Firma zebrała właśnie kolejną rundę finansowania o wartości ok. 100 mln. dolarów, dając spółce wycenę post-money na poziomie miliarda $. Nieźle, jak na kilkumiesięczną firmę. Pytanie teraz, czy popularność Clubhouse to tymczasowy efekt pandemii i lockdownów, czy może zupełnie nowy i rewolucyjny sposób na social networking. Zobaczymy.
SFF planuje w tym roku pójść na całość, jeśli chodzi o poziom zwirtualizowania całościowego doświadczenia obecności na festiwalu. Organizatorzy budują właśnie wirtualną platformę dostępną dla wszystkich uczestników festiwalu, do której dostęp będzie można mieć zarówno przez przeglądarkę jak i okulary VR. Krok wydaje się ciekawy, a brak możliwości organizowania dużych eventów może dać wiele wybaczające pole do eksperymentów z VRem, co do którego wciąż jestem bardzo sceptyczny. Z resztą sami zobaczcie, jak to wygląda. Avatary są bardzo “podstawowe” w swojej oprawie wizualnej i jedynym, co je ratuje, jest to, że w ich “głowach” można wyświetlić feed z kamery internetowej. Tak czy siak na Festiwal można wpaść już za 25$. Może warto.
Ciekawy pomysł marketingowy ze strony marki makaronów Barilla. Stworzyli w ramach Spotify playlisty, które trwają dokładnie tyle, co czas gotowania poszczególnych typów makaronu tego producenta. Jeśli chcesz posłuchać makaronowego grania, to szukaj playlist takich jak: Timeless Emotion Fusilli, czy Moody Day Linguine.
W kontekście otwierającego się właśnie biura TikToka w Polsce, może warto przyjrzeć się launchowanemu właśnie TikTok Creator Portal, który ma zbierać wiedzę i edukować aktywnych użytkowników – twórców w kilku obszarach działalności: od content strategy, przez zasady bezpieczeństwa i dobre praktyki, aż do metod monetyzowania swojej działalności.
Nie zobaczymy w tym roku reklamy Budweiser na Super Bowl
Kolejny Super Bowl już 7 lutego. Kto nie z branży reklamowej, to wyjaśniam: jest to najistotniejszy moment roku dla reklamy telewizyjnej, w którym to całe Stany Zjednoczone gromadzą się przed odbiornikami (cóż za słowo!) i oglądają finał mistrzostw ligi NFL w futbolu amerykańskim. 30-sekundowe sloty reklamowe w trakcie Super Bowl potrafią kosztować ponad 5 milionów dolarów. Budweiser, który od czterech dekad obecny jest w Super Bowlowej ramówce reklamowej, wycofuje się w tym roku, aby zaakcentować, jak bardzo COVID-19 wstrząsnął amerykańską rzeczywistością. Zamiast tego, Bud tworzy 30-sekundowy film wspierający akcję szczepionkową, który będzie emitowany w digitalu przez najbliższy tydzień. Ponadto Budweiser przeznacza swój część swojego budżetu antenowego na edukację szczepionkową.
Historia brandu Chipotle ma w sobie coś urzekającego, o czym przekonałem się słuchając podcastu – wywiadu z założycielem firmy Stevem Ells. Otwierał Chipotle, aby zarobić na “prawdziwą restaurację”, a przypadkiem wyszedł mu jeden z najbardziej efektywnych konceptów fast foodowych w historii branży. Podcast do posłuchania jest tutaj, ale dzisiaj chciałem zwrócić Waszą uwagę na Super Bowl-ową reklamę Chipotle (to premiera brandu na tym evencie), która w fajny sposób porusza temat sustainable food.