Digital marketing to nieustannie poszerzająca się paleta możliwości docierania do przyszłych i obecnych odbiorców marki. Czy wiesz, że istnieje narzędzie, dzięki któremu możesz utrzymać kontakt ze swoim potencjalnym i aktualnym klientem nawet wtedy, gdy nie jest subskrybentem Twojego newslettera, nie odwiedza regularnie Twojej strony www, a nawet nie otwiera przeglądarki internetowej? Koniecznie sprawdź, na czym polega web push marketing i skąd się bierze jego nadzwyczajna skuteczność.
Na pewno kojarzysz krótkie komunikaty, otrzymywane na swoje urządzenie, których nadawcą jest jakaś strona internetowa. Wyświetlają się one przez określony czas, niezależnie od tego, czy aktualnie przeglądasz tę witrynę. Wyglądają jak wyskakujące okienka typowe dla reklam, jednak nie są one traktowane jak spam.
To właśnie notyfikacje web push, czyli wiadomości, na które wyraziłeś zgodę podczas odwiedzin w danej witrynie. Najczęściej mają one postać zwyczajnych powiadomień i mogą składać się np. z:
Okazuje się, że web push marketing w wielu przypadkach bywa znacznie skuteczniejszy niż tradycyjny newsletter czy reklama kontekstowa. Dlaczego?
Wiadomości web push w marketingu w porównaniu do innych przekazów reklamowych nie są tak nachalne, a na ich odbieranie należy wyrazić zgodę. Co jeszcze? Oto inne najważniejsze pozytywne cechy komunikatów web push:
Użytkownik, który chce otrzymywać web pushe, nie musi rejestrować się w żadnej bazie, podawać imienia i nazwiska, nr telefonu, a nawet adresu e-mail. Wystarczy jedno kliknięcie przycisku w okienku z prośbą o udzielenie zgody.
Może on natomiast w każdej chwili zrezygnować z subskrypcji z poziomu swojej przeglądarki. W praktyce robi to jednak zaledwie 0,1% subskrybentów, jak podaje serwis PushPushGo. Tak prosta procedura wzbudza większe zaufanie i nie generuje obaw o atakowanie spamem.
Powiadomienia web push działają:
Krótka wiadomość o prostym schemacie strukturalnym jest szybka do zaprojektowania i wdrożenia. Formaty komunikatów web push można też spersonalizować poprzez dodanie logo firmy czy samodzielne zredagowanie prośby o zgodę.
Odbiorca powiadomień otrzymuje je niezależnie od tego, czy wchodzi na daną stronę www, czy nie. Po zakończeniu wyświetlania notyfikacje wciąż są dostępne dla użytkownika w dedykowanych miejscach urządzeń, z których korzysta, np. w Centrum powiadomień (Windows 10 i MacOS).
Szacuje się, że dostarczalność komunikatów web push wynosi aż 80%, a średni CTR utrzymuje się na poziomie 30%. Co więcej, ponieważ taka wiadomość liczy zazwyczaj zaledwie kilkadziesiąt znaków, użytkownik przeczyta ją, jeszcze zanim zdąży się zastanowić, czy w ogóle ma taki zamiar.
Antyspamowe filtry i wtyczki blokujące reklamy nie działają na powiadomienia web push. Podobnie wyczyszczenie ciasteczek. Wszystko dzięki temu, że odbiorcy sami decydują się na subskrypcję wiadomości i nie ma tu mowy o niechcianych treściach.
Uzyskiwane na bieżąco dane analityczne pozwalają na aktualizowanie komunikatów i planowanie następnych wysyłek na podstawie wyników wcześniejszych.
Prawdziwa maksymalizacja efektywności działań marketingowych jest możliwa wtedy, gdy połączymy wiele sił w spójną całość. Powiadomienia mogą być ważną częścią rozbudowanego systemu marketing automation.
Ciężko znaleźć taki przykład celu, do którego realizacji nie przyda się web puch marketing. Są to np.:
Niezależnie od tego, czy masz już bazę subskrybentów, czy dopiero planujesz wprowadzenie web push marketingu, musisz określić przede wszystkim cel swojej kampanii. To on będzie wyznacznikiem formatu, wyglądu, częstotliwości wysyłania, czasu wyświetlania czy trwania całego przedsięwzięcia.
W praktyce cały przebieg wysyłki powiadomień wygląda następująco:
Performance Specialist
Web push marketing to skuteczna forma komunikacji z użytkownikiem, która nie wymaga zgód marketingowych na przetwarzanie danych. Jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie, zbudować zaangażowanie odbiorców i podnieść ilość powracających użytkowników to jest to idealny kanał dla Ciebie. Dzięki krótkim i prostym w odbiorze komunikatom możesz poinformować subskrybentów o aktualnie trwających promocjach, nowych artykułach lub odcinkach podcastu bez produkowania zaawansowanych kreacji graficznych. Web push to świetny kanał do budowania długotrwałej relacji z klientem lub czytelnikiem, zwłaszcza w erze urządzeń mobilnych i rozproszonej uważności internautów.
Czy web push marketing można zepsuć? Niestety tak. Samo narzędzie nie gwarantuje sukcesu. Mamy dla Ciebie 8 ważnych wskazówek, które pomogą Ci tak zaprojektować powiadomienia, że będą one przyjazne dla odbiorców i skuteczne.
Web push marketing ma tę przewagę nad innymi typami komunikatów, że nie wymaga gromadzenia i przetwarzania danych osobowych. W związku z tym RODO go nie dotyczy. Wyjątkiem są sytuacje, gdy wykorzystujesz web pushe jako element zintegrowany ze swoim CRM w celu profilowania lub gdy to dostawca usługi za jej pomocą gromadzi dane użytkowników.
Chociaż notyfikacje web push są szczególnie skuteczne w przypadku portali informacyjnych czy innych serwisów związanych z mediami, to ich wartość dostrzegają też właściciele innych biznesów. My rekomendujemy stosowanie web pushy również w takich branżach i rodzajach działalności jak:
Dzięki temu darmowemu e-bookowi poznasz największe błędy w digital marketingu i dowiesz się, jak ich unikać.
Jeśli już wiesz, że notyfikacje mogą być Twoją drogą do osiągania celów marketingowych i biznesowych, pozostaje Ci jedynie wybrać sposób ich wdrożenia. Masz do wyboru stworzenie integracji web push samodzielnie, we współpracy z agencją oraz przy pomocy profesjonalistów, którzy działają w systemie on demand, czyli na żądanie.
Pierwsza opcja sprawdzi się w przypadku osób, które dysponują już zarówno odpowiednim know how, jak i zasobami finansowymi do utrzymywania i rozwijania własnej platformy web push. Może się jednak okazać, że sumaryczne koszty będą wyższe niż utrzymanie programisty.
Drugi sposób daje Ci pewność, że otrzymasz poprawnie wdrożone narzędzie, zapewniające bezpieczeństwo i niezawodność. Możesz też liczyć na wsparcie techniczne i niestandardowe funkcjonalności web pushy.
Z kolei model Human Intelligence on Demand łączy w sobie profesjonalizm wybitnych fachowców z tym, co najbardziej cenimy we współpracy z freelancerami – wolność, minimum formalności i gotowość do działania od zaraz. Top eksperci z HI zajmują się Twoim projektem, a całą biurokrację i kwestie sprzętowe bierzemy na siebie. Human Intelligence on Demand to idealny kompromis na wyciągnięcie ręki.
Chcesz, by integracje web push stworzyli profesjonaliści w ramach HI?
Porozmawiajmy o tym! Umów się na bezpłatną rozmowę.