Struktura witryny internetowej to element fundamentalny dla prawidłowego funkcjonowania i użyteczności strony. To także bardzo ważny czynnik, mający wpływ na proces pozycjonowania w wyszukiwarce.
Prawidłowo zbudowaną i uporządkowaną witrynę internetową pozycjonuje się łatwiej niż taką, która jest źle rozplanowana i nieprzemyślana. Dlatego tak ważne jest opracowanie odpowiedniej struktury już na samym początku tworzenia witryny.
Struktura strony to, najprościej mówiąc, sposób organizacji treści w witrynie. Zależnie od rodzaju witryny, struktura może być prosta, kilkupoziomowa, ale i bardziej skomplikowana, wielopoziomowa.
Struktura strony powinna być logiczna i powinna umożliwiać jak najsprawniejszą nawigację wewnątrz strony.
Na obrazku powyżej możemy zobaczyć prostą, prawidłowo skonstruowaną strukturę.
Struktura witryny jest swojego rodzaju przewodnikiem dla bota Google, indeksującego podstrony. Bot trafiając na stronę internetową podąża za linkami (zarówno wewnętrznymi jak i zewnętrznymi) określając relacje między konkretnymi podstronami.
Prawidłowa hierarchia strony jest także bardzo ważna ze względu na UX (User Experience). Powinna być jasna i prosta dla użytkownika, tak by odnalazł on informacje, których szuka w jak najszybszym czasie, bez zbędnego błądzenia po witrynie.
Planując strukturę witryny przede wszystkim podzielmy podstrony tematycznie. Ważne, by treści traktujące o podobnej tematyce, znalazły się w tej samej kategorii. Dla każdej z podstron ustalmy najważniejsze frazy kluczowe związane z ich tematyką. Przydadzą nam się one później między innymi przy linkowaniu wewnętrznym.
W planowaniu struktury strony kierujmy się kilkoma zasadami:
Za hierarchią witryny, idą również uporządkowane adresy URL. O budowaniu przyjaznych adresów, pisaliśmy już w artykule Jak tworzyć treści przyjazne użytkownikom i wyszukiwarkom.
Prawidłowo skonstruowany adres url to:
Podstrony danej witryny internetowej powinny być ze sobą połączone odnośnikami. Oprócz wdrożenia poprawnego menu odsyłającego do konkretnych kategorii, warto wdrożyć linkowanie wewnętrzne pomiędzy podstronami powiązanymi tematycznie. I tak na blogu możemy odsyłać do powiązanych wpisach. Możemy także stosować odnośniki z anchorami w treści. Anchorami powinny być frazy kluczowe zgodne z tematyką linkowanej podstrony.
Crawl Budget to tzw. budżet indeksowania witryny, określający liczbę podstron, które robot indeksujący Google jest w stanie zaindeksować w trakcie jednej wizyty na stronie internetowej. Czas indeksowania podstron w dużym serwisie zajmuje więcej czasu niż w przypadku mało rozbudowanych witryn. Jeżeli robot indeksujący podczas indeksowania witryny napotka jakieś problemy, zwiększają się szanse na to, że witryna nie zostanie w pełni, poprawnie zaindeksowana. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku rozbudowanych stron internetowych takich jak sklepy internetowe, gdzie wiele podstron tworzonych jest dynamicznie poprzez tryb sortowania, filtry kategorii, linki z parametrami itd.
Aby nie “marnotrawić” budżetu indeksowania witryny warto wyindeksować zbędne podstrony (np. strony logowania, stronę wewnętrznej wyszukiwarki) i zastosować odnośniki kanoniczne (np. w przypadku paginacji). Nie pozwólmy również na indeksowanie duplikatów stron.
Mapa witryny jest zbiorem wszystkich adresów podstron w obrębie tej witryny. Ułatwia ona indeksowanie strony, przez roboty indeksujące – szczególnie w przypadku dużych portali. Większość popularnych systemów CMS umożliwia automatyczne stworzenie mapy strony. Utworzoną mapę witryny należy zgłosić poprzez Google Search Console.
Tworząc treść na swoją stronę internetową, zadbaj o to, by każda z podstron zawierała unikalny content. Pamiętajmy, że strony ze zduplikowanym contentem mogą zostać usunięte z indeksu Google. O tworzeniu tekstów przyjaznych użytkownikom i robotom wyszukiwarek pisaliśmy już w poradniku Jak pisać teksty SEO.
W powyższym artykule znajdziesz nasze wskazówki dotyczące:
Tworząc stronę pod SEO zwracajmy również uwagę na czas ładowania strony. Strona, która wczytuje się zbyt długo, zniechęca użytkownika do jej odwiedzin. Na dodatek, długo ładujące się witryny mogą mieć również problemy z indeksacją. Prędkość ładowania strony można sprawdzić za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights. Po sprawdzeniu czasu ładowania witryny, zostaną nam wyświetlone wskazówki, pozwalające na zwiększenie prędkości ładowania.
Chcesz poprawić SEO i pozycjonowanie Twojej firmowej strony WWW?
Napisz do nas i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoją widoczność w Google: