Dane to przede wszystkim liczby. Czy da się opowiadać liczby? Tak i o tym jest właśnie storytelling danych. Przez opowiadanie rozumiemy przecież nie tylko formy tekstowe, ale też wizualizacje.
Dowiedz się, jak może wyglądać historia, w której główną rolę odgrywają dane ilościowe. Jeśli chcesz, aby przytaczane przez Ciebie case studies, osiągane wyniki i prezentacje produktów wspomagały sukces całego biznesu, koniecznie sprawdź, czym jest storytelling danych i jak wizualnie prezentować dane w sieci.
Co znajdziesz w tym artykule:
Storytelling danych jest rodzajem marketingu narracyjnego, czyli działań promocyjnych, opierających się na tworzeniu i dostarczaniu odbiorcom jakiejś historii.
Poprzez opowieści przekazujemy jednak zarówno informacje o wartościach marki, jak i konkretne liczby – wówczas mówimy właśnie o storytellingu danych. Odpowiednia wizualizacja sprawia, że odbiorcy szybciej i na dłużej zapamiętują prezentowane treści. Marketing narracyjny danych polega na skutecznym prezentowaniu informacji ilościowych za pomocą różnych formatów.
Historia opowiadana przy użyciu danych przyjmuje postać kolorowych diagramów, przejrzystych wykresów, materiałów wideo czy tekstów. Tworzą one nie tylko komunikat przyjazny czytelnikowi i zapewniają korzystne kierowanie uwagą odbiorców, ale też koncentrują się na skutecznym przekazie informacji najistotniejszych z punktu widzenia nadawcy.
Zanim zaczniesz projektować materiał marketingowy w duchu data storytellingu online, poznaj najistotniejsze elementy, jakie wchodzą w skład dobrze skonstruowanego komunikatu:
Informacje ilościowe są fundamentem każdej opowiadanej historii. Liczy się ich rzetelność, wiarygodność oraz właściwa interpretacja.
Storytelling danych polega na takim ich wymodelowaniu, aby stworzyć fabułę, która będzie spójna, klarowna i angażująca, a przy tym dostarczy istotnych informacji. Narracja przy użyciu danych odpowiada na pytania: kto, co, gdzie i dlaczego.
Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego z 2023 roku wynika, że 53% Polaków nie rozumie publikowanego w prasie tekstu o tematyce gospodarczej, a niewiele mniej artykułu publicystycznego, w którym poszczególne procesy zaprezentowano z użyciem liczb.
Dlatego rola percepcji wizualnej jest kluczowa dla zrozumienia złożonych informacji oraz sensu i interpretacji komunikatu, który chcemy przekazać. Zamiast cytować suche fakty, lepiej pokusić się o wykorzystanie animacji i tworzyć diagramy czy wykresy, w tym także te interaktywne.
Poprzez wprowadzenie bohaterów oraz opowiadanie o ich podróży do pożądanego celu, nadajemy narracji jej osobisty kontekst. To pozwala odbiorcom lepiej sobie wyobrazić, jak pewne dane wpływają na sytuacje i decyzje konkretnych ludzi, w tym ich samych.
Data storytelling online osadzony w rzeczywistej sytuacji ułatwia użytkownikom zrozumienie kontekstu i dostrzeżenie powiązań pomiędzy danymi, fabułą i możliwymi implikacjami.
Im bardziej emocjonalny przekaz, tym lepiej zostaje zapamiętany. Co więcej, to właśnie emocje są centralną częścią niemal każdego procesu decyzyjnego, także w przypadku dokonywania zakupów.
Storytelling marketing zakłada wzbogacanie opowiadania o danych o silny ładunek emocjonalny, co sprzyja budowaniu więzi między nadawcą a odbiorcą i wzmacnia efektywność przekazu.
Storytelling online z założenia nie ma być agresywną reklamą, jednak każdy przekaz w tym duchu powinien w subtelny sposób skłaniać użytkownika do podjęcia działań na podstawie ukazanych danych ilościowych.
Oto najistotniejsze elementy, o których nie możesz zapominać, kiedy zdecydujesz się na storytelling marketing przy użyciu danych:
Posłuż się danymi demograficznymi, behawioralnymi czy psychograficznymi, aby poznać tok rozumowania, oczekiwania i problemy odbiorców. Stwórz personę, do której dostosujesz treść, styl i język historii tak, aby była dla niej atrakcyjna i przekonująca.
Przeanalizuj informacje na temat cykli życia klientów. Skonstruuj opowieść, która będzie odzwierciedleniem wszystkich etapów podróży bohatera, z uwzględnieniem napotykanych problemów, możliwych rozwiązań oraz korzyści, jakie przyniósł za sobą wybór Twojej marki. Pokaż za pomocą narracji, w jaki sposób Twoja marka pomaga w osiąganiu zamierzonych celów.
Dostosuj historię do lokalnych warunków i wydarzeń oraz potrzeb, jakie mają mieszkańcy danego terenu. Taka personalizacja wspiera skuteczność przekazu i sprawia, że odbiorcy czują większe zaufanie do marki.
Bieżąca analiza wyników, testowanie i optymalizacja kampanii na podstawie danych zwrotnych da Ci wiedzę na temat skuteczności każdej historii i pomoże doskonalić przekaz.
W porównaniu do innych metod, storytelling danych ma następujące zalety:
Storytelling marketing nie będzie przynosił zakładanych rezultatów, jeśli zapomnisz o tych 10 zasadach:
W marketing storytelling inwestują największe światowe marki. Zainspiruj się poniższymi przykładami:
Choć storytelling kojarzony jest najczęściej z metodami promowania marki, opowiadanie historii może wychodzić poza granice marketingu. Jak w sześciu krokach maksymalnie spożytkować potencjał storytellingu danych na gruncie biznesowym?
Poznaj praktyczne wskazówki do natychmiastowego zastosowania w Twojej firmie:
Wizualizacje i opowiadanie o liczbach są doskonałym kompromisem pomiędzy ścisłą analityką i tabelkami w Excelu, a wciągającymi i pełnymi akcji opowiadaniami.
Taka koncepcja łączy myślenie niczym projektant z byciem klasycznym analitykiem danych. Dzięki temu przekaz staje się jasny, czytelny i łatwo zapamiętywalny dla każdego typu odbiorcy, co zwiększa szanse marki na zrealizowanie zamierzonego celu.
Storytelling online nie wymaga posiadania naturalnej umiejętności przekładania danych na historie. Wystarczy zainwestować w poradnik wizualizacji danych lub przydatny kurs wizualizacji danych pod postacią filmu, który z pewnością znajdziesz w sieci i poćwiczyć intuicyjną technikę przedstawiania historii w oparciu o dostępne dane. A jak wiadomo – praktyka czyni mistrza.