Załóżmy, że Twoja firma świadczy usługi szkoleniowe dla innych firm. Z kolei Twój brat jest producentem aplikacji do wycen rolet. Wasz sąsiad zajmuje się importem i dystrybucją mebli dla gastronomii, a jego syn prowadzi hurtownię części samochodowych. Co Was łączy? Format działalności business-to-business i podobne wyzwania w procesie pozyskiwania klienta i promowania marki. Z tego artykułu dowiesz się, jak prowadzić skuteczny marketing B2B.
Marketing B2B obejmuje działania promocyjne, wizerunkowe i reklamowe, skierowane do innych przedsiębiorców. Grupą docelową komunikatów są więc nie indywidualne jednostki, ale firmy. Relacja business-to-business w marketingu ma za zadanie przekształcić pozyskane kontakty biznesowe w klientów.
Różnice między marketingiem B2B a B2C są najbardziej widoczne w poniższych aspektach:
W segmencie business-to-business ścieżka zakupowa jest zazwyczaj dłuższa, bardziej złożona i angażuje więcej osób. W przebiegu B2B customer journey pojawiają się etapy, z którymi klienci indywidualni zwykle nie mają do czynienia. Są to np. bezpośrednia prezentacja oferty, konsultacje, negocjacje czy trwała relacja posprzedażowa.
Często też zdarzają się powroty do poprzednich etapów oraz powtórzenia całych cykli. Marketing B2B nierzadko ma charakter niszowy, gdyż może dotyczyć bardzo wyspecjalizowanych rynków.
Wpływy ze współpracy typu B2B z założenia są znacznie wyższe, stąd starania o każdego klienta muszą być bardziej zindywidualizowane niż to ma miejsce w obszarze B2C.
W branży B2B decyzje zakupowe podejmuje najczęściej grupa osób, a nie jeden człowiek. Czyni to w oparciu o argumenty logiczne, takie jak rzeczywiste zyski czy możliwości budżetowe, a nie osobiste wartości i emocje, jak w przypadku B2C. Liczą się więc konkretne argumenty, siłę których potęguje także jakość więzi między stronami.
Amerykańscy marketerzy, zapytani w 2021 roku o kluczowy element strategii pozyskiwania kwalifikowanych leadów w wymiarze B2B, wskazali efektywny bezpośredni kontakt z klientem. Odpowiedziało tak 40,6% badanych, podaje serwis Statista. To właśnie spotkanie jeden-na-jeden pozwala lepiej poznać odbiorcę i zbudować długą, owocną relację.
Działanie business-to-business polega nie tyle na doprowadzeniu do transakcji, co na stworzeniu filarów długotrwałej współpracy. Jak wspomnieliśmy, w grę wchodzą też większe pieniądze, więc proces pozyskania zdecydowanego klienta trwa dłużej. Natomiast w B2C zakupu często dokonuje się jednorazowo, pod wpływem impulsu, na podstawie jednego komunikatu reklamowego.
Indywidualizacja komunikacji, konieczna do nawiązania głębszego kontaktu, jest podstawą dokładnego poznania potrzeb klienta oraz dostarczania mu właściwych rozwiązań. W zależności od branży, w której działasz, masz do wyboru wiele kanałów dotarcia do swojego odbiorcy. Skupmy się na 5 najchętniej używanych sposobach dystrybucji treści marketingowych.
Marketing B2B prowadzony za pomocą wiadomości e-mail daje najlepsze pole do popisu, jeśli chodzi o personalizację treści i oferty. Zapewnia możliwość międzynarodowej, asynchronicznej komunikacji, niemal za darmo. Ponadto nie wymaga dużych nakładów czasowych, szczególnie gdy korzystasz z systemu Marketing Automation.
Marketing treści w branży B2B ma nieograniczony potencjał. Treść może przybierać różne formy i być prezentowana za pomocą wielu kanałów. Wśród materiałów contentowych, uznawanych za szczególnie skuteczne w marketingu B2B, znajdują się:
Zdaniem 59% marketerów B2B z USA blog to najbardziej wartościowy kanał dystrybucji treści marketingowych. Stanowi on przestrzeń do zamieszczania różnorodnego contentu, który przyczynia się do poprawienia pozycji witryny w wynikach wyszukiwania i zwiększenia ruchu organicznego.
Marketing treści B2B pomaga budować wizerunek marki jako eksperta. Daje szansę pokazania firmy od najlepszej strony, opowiedzenia jej historii i zaprezentowania oferty w multimedialnej formie. Zamieszczone w materiałach wezwania do działania to z kolei dodatkowa okazja na pozyskanie leadów.
Według danych Demand Metric Research Corporation, 87% specjalistów, których domeną jest marketing B2B, używa social mediów do dystrybucji treści. Media społecznościowe w biznesie, takie jak LinkedIn czy Facebook, mogą pełnić szereg ważnych funkcji, m.in.:
Jeśli działasz lokalnie lub/i Twoi odbiorcy znajdują Cię głównie za pomocą wyszukiwarki internetowej, w pierwszej kolejności zadbaj o optymalizację swojej strony www oraz SEO. Dobrze prowadzone pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania da Ci przewagę nad konkurencją, pozwoli zwiększyć rozpoznawalność marki i uzyskać więcej ruchu organicznego.
Kampanie reklamowe w ekosystemie Facebooka czy Google to z kolei sposób na pozyskanie płatnego ruchu w witrynie i promocję firmy wśród odpowiednio dobranych odbiorców. Szerokie możliwości targetowania, atrakcyjne formaty reklamowe i różnorodne opcje określania budżetu sprawiają, że marketing B2B równie chętnie co B2C sięga po to rozwiązanie.
Obsługa marketingu B2B na poziomie basic powinna uwzględniać współpracę co najmniej 3 specjalistów: marketera, copywritera i graphic designera. Coraz częściej za bezwzględny must have uważa się też zatrudnienie specjalisty ds. marketing automation. Na czym polega praca każdego z tych ekspertów?
W zależności od konkretnych obszarów działania marketera możemy znaleźć też bardziej szczegółowe określenia tego stanowiska, takie jak: social media specialist, performance specialist, digital marketing specialist, trade marketing specialist i inne. Generalnie, do zadań marketera należy współtworzenie i wdrażanie strategii marketingowej firmy poprzez np.:
Często ta sama osoba w firmie odpowiada za tworzenie wszelkich treści, czy to na potrzeby reklam, wartościowych materiałów edukacyjnych i informacyjnych, czy zapewnienia contentu pod SEO. Do zadań copywritera należą m.in.:
Projektant grafik, grafik komputerowy lub po prostu grafik to określenia specjalisty, którego umiejętności są niezbędne do opracowania:
W firmie, która nie chce pozostać w tyle za konkurencją, marketing B2B właściwie nie może istnieć bez skutecznego i dobrze skoordynowanego systemu MA. Marketing automation specialist to zatem osoba, która odpowiada za np. :
Na koniec mamy dla Ciebie 6 tipów, które pomogą Ci uporządkować wiedzę i krok po kroku zacząć projektować skuteczny marketing B2B w Twojej firmie. Oto one:
W działaniach obejmujących obsługę klienta, marketing i sprzedaż w segmencie B2B, niezwykle ważną rolę odgrywa UX, czyli doświadczenie użytkownika. Dlatego od początku ścieżki musisz zadbać o wszystkie potrzeby swojego leada, a potem klienta.
Nie w każdej branży ten sam kanał komunikacji dobrze się sprawdzi. Dlatego dobieraj je z uwzględnieniem specyfiki swojej branży.
Nawiązanie satysfakcjonującej i owocnej relacji business-to-business często wymaga wielu spotkań i rozmów. Pozwól swojemu klientowi mówić – Twój odbiorca ma być aktywną stroną dialogu, którą będziesz powoli prowadzić przez każdy etap ścieżki zakupowej, uwzględniając zasygnalizowane potrzeby.
Postępuj zgodnie z następującymi etapami:
Głównymi filarami technologicznymi lejka sprzedażowego w segmencie B2B są m.in.:
Marketerzy zgodnie twierdzą, że żadna technologia nie jest w stanie zrekompensować braku odpowiedniej ilości i jakości treści. Content jako najważniejszy czynnik pozyskiwania leadów wskazała zdecydowana większość respondentów badań Demand Metric nad lejkiem sprzedażowym w B2B.
Pobierz darmowego e-booka i poznaj inne kanały reklamowe, z których prawdopodobnie jeszcze nie korzystasz!
Chcesz przenieść swój marketing B2B na wyższy poziom?
Napisz do nas, chętnie Ci w tym pomożemy!