Biuro Warszawa

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Szturmowa 9/13

Warszawa

Biuro Katowice

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Warszawska 10

Katowice

Czym różni się SEO i SEM? Co to jest PPC?
18 października 2019

SEO, SEM – co to jest i czym się różni? Czym jest PPC?

Dotarliśmy do czasów, w których działania reklamowe przeniesione zostały do Internetu. Jeżeli chodzi o funkcjonalną i przynoszącą korzyści promocję naszej działalności, media tradycyjne przestały spełniać swoją rolę. Obecnie niemalże każdy biznes ma swoją stronę internetową lub przynajmniej profil na portalach takich jak Facebook czy Instagram. Warto wiedzieć jakiego rodzaju działania podejmować, by stać się bardziej rozpoznawalnym i widocznym w branży oraz prześcignąć swoją konkurencję.

Marketing internetowy to szereg różnych działań podejmowanych w celu promocji biznesu przy wykorzystaniu narzędzi internetowych. W tym artykule chcielibyśmy skupić się na marketingu w wyszukiwarkach inaczej określanym skrótem SEM.

Czym jest SEO i SEM?

SEM (z ang. Search Engine Marketing) – marketing w wyszukiwarkach to obszar działań związanych z promocją danego serwisu w wynikach wyszukiwania. Wyniki wyszukiwania obejmują wyniki organiczne jak i wyniki płatne. Celem prowadzonych kampanii SEM jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Działania w ramach SEM mogą opierać się na optymalizacji stron www, pozycjonowania, kampanii linków sponsorowanych czy kampanii płatnej Google Ads (dawniej Google Adwords).

SEO i SEM – czym się różnią?

SEM jest pojęciem znacznie szerszym niż SEO. W skład SEM wchodzą zarówno działania optymalizacyjne SEO jak i również działania PPC oraz szeroko pojęte Pozycjonowanie i Link Building. SEO i SEM nie są pojęciami tożsamymi i nie powinno się stosować ich zamiennie.

Co wchodzi w skład Sem? SEO - co to jest?

SEO – co to jest?

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, tak by witryna jak najlepiej odpowiadała na dane zapytanie. Skupia się na zwiększaniu widoczności witryny w organicznych, bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Działania w obrębie SEO polegają między innymi na analizie i optymalizacji treści strony, jej struktury, nagłówków, metatagów, linków wychodzących, a także kodu strony. W procesie optymalizacji SEO bardzo ważne jest właściwe dopasowanie słów kluczowych do treści strony, tak by użytkownik odwiedzając witrynę w pełni uzyskał informacje, których potrzebuje.

Słowa kluczowe to frazy, wpisywane do wyszukiwarki w celu odnalezienia szukanych przez nas informacji. Zadaniem osoby, zajmującej się optymalizacją SEO jest wybrać takie słowa, które najlepiej określają tematykę danej podstrony i są powiązane z jej treścią.

Czym jest PPC?

Wyniki wyszukiwania składają się z wyników organicznych, bezpłatnych oraz wyników płatnych PPC (z ang. Pay per click). Płatne wyniki pojawiają się na górze i na dole wyników wyszukiwania z oznaczeniem „Reklama”, tak aby użytkownik potrafił odróżnić je od wyników organicznych.

Płatne wyniki wyszukiwania PPC

Wyniki organiczne pojawiające się w wyszukiwarce są wyselekcjonowane przez algorytm danej wyszukiwarki dlatego mogą być o wiele bardziej jakościowe i lepiej dopasowane niż wyniki pojawiające się w modelu PPC (tj. reklama płatna Google Ads).

Czym jest pozycjonowanie i link building?

Pozycjonowanie to wszystkie działania mające na celu zwiększenie widoczności witryny w bezpłatnych, organicznych wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie dzieli się na dwa obszary – On-Site oraz Off-Site. W skład działań On-Site wchodzi optymalizacja SEO, a w skład działań Off-Site – działania wykonywane poza stroną internetową w tym zdobywanie linków nazywane link buildingiem.

Więcej na temat pozycjonowania On-Site i Off-Site przeczytać można na podstronie: Pozycjonowanie stron internetowych.

Jak dobierać działania SEM?

SEO, PPC oraz budowanie linków to elementy składowe marketingu w wyszukiwarkach. Nie ukrywamy, iż najlepsze efekty można osiągnąć stosując w strategii marketingowej wszystkie działania SEM. PPC jest świetnym uzupełnieniem pozycjonowania. Nie zawsze jednak musimy decydować się na SEM w całości, szczególnie gdy dysponujemy ograniczonym budżetem. Wiele zależy od celu biznesowego, który chcemy osiągnąć, a także rodzaju branży, w której działamy.

Kiedy wybrać SEO i link building, a kiedy PPC?

Działania obejmujące SEO i budowanie linków, charakteryzują się efektami długofalowymi, zaś reklama w modelu PPC może przynieść wyniki od razu. Dlaczego więc stosuje się działania SEO, jeżeli na efekty trzeba czekać dłużej?

W przypadku reklam PPC, gdy wyłączymy reklamy – ruch w witrynie może gwałtownie spaść. Nasz płatny wynik wyszukiwania po prostu nie będzie się pojawiał, a więc jeśli nie wykonywaliśmy komplementarnie działań związanych z pozycjonowaniem – strona zwyczajnie nie będzie widoczna na pierwszych stronach Google. 

Proces SEO i link buildingu przynosi zaś korzyści, które zostaną z nami przez kolejne tygodnie, miesiące czy lata. Usprawniona pod względem SEO witryna, zostaje zoptymalizowana, aż do czasu zmian na podstronach. Zdobyte linki z wartościowych źródeł również mogą zostać tam na długo.

  • Kampanie związane z pozycjonowaniem strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania sprawdzą się w przypadku promocji wszelkich rodzajów działalności, gdy chcemy uzyskać rozpoznawalność, popularność, zwiększyć swój autorytet oraz zwielokrotnić wartościowy ruch w swojej witrynie.
  • Kampanie PPC przynoszą efekty błyskawicznie od pierwszych dni startu kampanii. Płatne kampanie są efektywne kiedy mamy ustalony cel, który chcemy zrealizować w określonym koszcie np. sprzedaż, połączenia lub zostawienie leada.

Jeżeli jesteś zainteresowany podjęciem współpracy w ramach kampanii SEM – SEO, Link Buildingu czy PPC – napisz do nas!

Autor: Anna Byczek

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Dostosuj informacje i reklamy do swoich zainteresowań na podstawie np. treść, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania lub kierowania
  • Gromadzenie informacji umożliwiających identyfikację osoby, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
Zapisz
Pliki cookie Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie tego portalu, czasami umieszczamy na komputerze użytkownika (bądź innym urządzeniu) małe pliki – tzw. cookies („ciasteczka”). Podobnie postępuje większość dużych witryn internetowych.
Czytaj więcej