20.09.2021

Google Ads od podstaw: pierwsze kampanie DIY!

Masz swoją stronę, ale jest na niej mały ruch? Chcesz to zmienić? Stwórz kampanię reklamową w Google Ads! Spraw, by Twoja strona była pierwszym wynikiem w wyszukiwarce Google. To naprawdę proste. Przekonaj się sam i poznaj podstawy Google Ads!

Wyszukiwarka Google to wspaniałe narzędzie do reklamowania. Nie musisz szukać grupy odbiorców. To oni sami trafiają do Ciebie poprzez wyszukiwane frazy. Potencjalny klient szuka czegoś związanego z Twoim produktem i voila! Jeśli Twoja strona pojawi się jako pierwsza w wynikach, masz duże szanse, że użytkownik najpierw wejdzie właśnie do Ciebie. Wykorzystaj możliwości kampanii SEM, czyli reklamowania w wyszukiwarce.

Największy wpływ na powodzenie kampanii mają słowa kluczowe. To, jakie frazy wybierzesz, będzie determinowało, kiedy Twoja reklama pojawi się Twoja reklama w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto poświęcić dłuższą chwilę na wybranie odpowiednich słów kluczowych.

Podstawy Google Ads: jak działa system aukcji?

Zanim wybierzesz swoje słowa kluczowe, musisz wiedzieć, jak działa system aukcji w Google. Żeby reklama powiązana z danym słowem kluczowym wyświetliła się w wyszukiwarce, musi pokonać swoją konkurencję w tzw. aukcji. To proces, który ma miejsce podczas każdego wyszukiwania, a każda aukcja może wyglądać trochę inaczej. Czasem Twoja reklama będzie pierwsza, a czasem konkurenta. A mogą zdarzyć się sytuacje, w których nie pojawi się żadna reklama. Wpływ na to ma kilka czynników

Reklamy biorące udział w aukcji są oceniane w rankingu. Brane są w nim pod uwagę takie elementy jak:

  • stawka – ile jesteś w stanie maksymalnie zapłacić za kliknięcie reklamy
  • jakość Twoich reklam i strony docelowej – jak bardzo treść reklamy, strony jest trafna w stosunku do wyszukiwanej frazy
  • próg rankingu reklamy – minimalne progi jakości wymagane do wyświetlenia reklamy
  • konkurencyjność aukcji – jak wyglądają inne reklamy, ich trafność, jakość
  • kontekst wyszukiwania – wiele czynników, takich jak wyszukiwane słowa, lokalizacja użytkownika, rodzaj użytego urządzenia, godzina wyszukiwania, charakter wyszukiwanych słów, pozostałe reklamy i wyniki wyszukiwania wyświetlane na stronie oraz inne sygnały i atrybuty użytkownika
  • oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklamy – każda reklama może mieć rozszerzenia, np. dodany nr telefonu czy linki do innych podstron (o tym dowiesz się później).

Jako reklamodawca możesz podnieść swoją pozycję dzięki wyższym stawkom oraz poprawie jakości reklam. Ważne, żeby były one trafne, spójne z wyszukiwanymi frazami. Dodatkowo zadbaj o stronę docelową. Ona także musi zawierać frazy spójne ze słowami kluczowymi, reklamami. Trafne reklamy są tańsze i wyżej pozycjonowane.

Co ważne w kampanii Google nie płacisz za wyświetlenia, ale za kliknięcia w reklamę. Jest to model rozliczeniowy nazywany CPC (Cost Per Click). W Google Ads możesz manewrować swoimi stawkami CPC dla każdego słowa kluczowego, tak żeby konkurować z innymi firmami.

Pierwsze kampanie w Google Ads: jak wybrać słowa kluczowe?

Skoro już wiesz, jak działa system aukcjii i od czego zależy pozycja reklamy, możemy zaczynać! Przede wszystkim musisz określić cel swojej kampanii oraz jej budżet. Jeśli na początek masz ograniczone środki na promocję, warto skupić się na najbardziej popularnych produktach, wypromować je jeszcze bardziej. A gdy Twoje zyski wzrosną, rozwijać kampanie na inne produkty, testować nowe rozwiązania.

Musisz też pamiętać, że kampania w Internecie to nie magiczna sztuczka, która przyniesie od razu super zysk. Żeby tworzyć skuteczne reklamy, potrzeba czasu, danych oraz analiz. Przygotuj się, że pierwsze kampanie będą testowe dla Twojej firmy. Pokażą Ci, w jakim kierunku warto iść dalej.

Gdzie szukać inspiracji?

Jako właściciel firmy masz już ukierunkowane myślenie. Warto wyjść do swoich klientów, posłuchać, co mają do powiedzenia. Inspiracją może być wszystko. Rozmowa w sklepie z klientem, pytania na Messengerze. Warto też obserwować fora czy nawet grupy na Facebooku, związane z Twoją branżą. Zobacz, jakie tematy są poruszane. Jakie słowa się powtarzają. A przede wszystkim przejrzyj dokładnie swoją stronę, zobacz, które produkty są najczęściej kupowane. Jakie treści pojawiają się na Twojej stronie. Czerp inspirację z tego, co już masz! Pamiętaj, że treść strony także wpływa na trafność reklam.

Planer słów kluczowych w Google Ads

Oczywiście istnieją także narzędzia internetowe, które pomagają w wyborze najtrafniejszych słów kluczowych. Sam Google Ads zawiera w sobie takie narzędzie – Planer słów kluczowych. Znajdziesz go na górze, w panelu „Narzędzia i ustawienia”, w sekcji planowanie.

Jak działa planet słów kluczowych?

Obsługa planera jest banalnie prosta. Wystarczy, że wpiszesz swoje słowa kluczowe, np. księgarnia. Możesz także zawęzić obszar wyszukiwania, np. do swojego miasta, jeśli kierujesz swoją ofertę tylko do jego mieszkańców. Dzięki planerowi można sprawdzić, jakie są wyszukiwania związane z tym słowem w danym obszarze.

Propozycje słów kluczowych w Google Ads

Google pokazuje średnią liczbę wyszukiwań, jaka jest konkurencja oraz stawki. Dzięki tym danym będzie Ci łatwiej wybrać odpowiednie słowa, dopasowane do Twojego biznesu i budżetu. Im bardziej konkretne słowo kluczowe, tym mniejsza konkurencja. Dlatego, używając słów typu „księgarnia”, musisz liczyć się z dużą konkurencją i wysokimi kosztami. Jeśli masz księgarnię w danym mieście, warto dodać nazwę tego miasta. Albo nawet nazwę Twojej księgarni. Po co? Żebyś był pewien, że to Twoja księgarnia pokaże się na samej górze w wynikach, a nie księgarnia konkurencji.

Do jednej kampanii możesz dodać dowolną ilość słów kluczowych. Pamiętaj tylko, że wtedy budżet kampanii rozdziela się na wszystkie te słowa. Na początek nie musisz tworzyć rozbudowanej listy. Wystarczy nawet 5-6 słów kluczowych. I jeszcze jedna ważna wskazówka – nie powielaj słów kluczowych pomiędzy kampaniami. Chyba nie chcesz konkurować sam ze sobą, prawda?

Podstawy Google Ads: to musisz wiedzieć

Wybrałeś już swoje słowa kluczowe i zastanawiasz się, co dalej? Musisz określić dla nich typ dopasowania. Istnieją 3 główne typy dopasowania: przybliżone, do wyrażenia oraz ścisłe.

Jeśli sam nie wybierzesz typu dopasowania, Google domyślnie ustawi dopasowanie przybliżone. Oznacza to, że Twoje reklamy będą wyświetlane w wynikach bardzo szeroko powiązanych z Twoim słowem kluczowym. Mogą to być frazy o podobnym znaczeniu, ale niezawierające Twoich słów kluczowych, tylko np. synonimy. To dopasowanie daje duże pole manewru dla Google. Jeśli chcesz precyzyjnie określać, kiedy ma pojawić się Twoja reklama, unikaj tego typu dopasowania. Ale jeśli chcesz zrobić test i zobaczyć, co wpisują użytkownicy i na jakie hasła pokazuje się Twoja reklama, możesz śmiało skorzystać z typu przybliżonego. Może on posłużyć do poszukiwania nowych, skutecznych słów kluczowych.

Bardzo często wybieranym typem jest dopasowanie do wyrażenia. Jest bardziej konkretne niż dopasowanie przybliżone i daje pewne możliwości do rozszerzenia kampanii. Reklama pojawi się w wynikach mocno związanych z całym wyrażeniem, a nie pojedynczymi wyrazami. Warto śledzić wyszukiwania użytkowników. Mimo wszystko mogą pojawić się niepasujące wyszukiwania, które później można wykluczyć z kampanii.

Ostatni typ, ścisły, jest najbardziej konkretny. Tutaj Google nie rozszerza frazy o dodatkowe słowa, skupia się wyłącznie na tych podanych przez Ciebie. Reklama pojawia się w związku z tym tylko w tych wyszukiwaniach, które zawierają Twoje słowa kluczowe z możliwą lekką modyfikacją (np. użycie liczby mnogiej, literówki).

Typy dopasowania słów kluczowych

Poniższa grafika obrazuje jak może wyglądać zastosowanie każdego typu dopasowania do słowa „usługi koszenie trawnika”.

Google Ads: dopasowanie słów kluczowych

Dodatkowo pamiętaj, że możesz wykluczyć dowolne frazy ze swojej kampanii. Możesz stworzyć listę haseł, które chcesz zablokować jeszcze przed samym startem kampanii. Także w trakcie kampanii masz możliwość wykluczania słów. Cały czas będziesz miał podgląd, na jakie hasła wyświetla się Twoja reklama. Dzięki temu możesz łatwo kontrolować swoją kampanię.

Idealne słowa kluczowe w Google Ads

Jak znaleźć idealne słowa kluczowe? Niestety, nie mam na to magicznej recepty. Dobranie skutecznych słów kluczowych wymaga czasu, danych. Testuj różne rozwiązania. Możesz podzielić kampanie na takie standardowe, oparte na słowa związanych z produktem. A dodatkowo tworzyć kampanie związane na przykład ze słowami, które określają potrzeby klientów. Załóżmy, że sprzedajesz krzesła biurowe. Jedna kampania będzie ściśle dotyczyła produktów i zawierała np. słowa „obrotowe krzesła do biura”. A druga skupi się na użytkownikach, którzy szukają rozwiązania na swój ból pleców, np. „ból pleców w pracy”. Wczuj się w klienta, myśl jak on. Poznaj jego potrzeby, pragnienia. Jest to trudniejsza droga, ale może okazać się skuteczna.

Podstawy Google Ads: tworzenie struktury reklam

Wiesz już jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe. Ale co dalej? Jaki powinien być kolejny krok? Najlepiej na tym etapie stworzyć czytelną strukturę kampanii oraz reklamy. 

W Google Ads każda kampania typu search składa się z grup reklam, które zawierają w sobie słowa kluczowe oraz reklamy. Od Ciebie zależy, jak podzielisz słowa kluczowe na kampanie i grupy. 

Struktura kampanii w Google Ads

 

Możesz dowolnie dzielić słowa kluczowe. To ma Ci pomóc w analizowaniu wyników. Dzięki temu, że dzielisz kampanie na grupy reklam, będziesz mógł zobaczyć, które produkty cieszą się największym zainteresowaniem i są najbardziej opłacalne dla Ciebie

Jak obniżyć koszty reklam w Google Ads?

Podzielenie słów kluczowych na poszczególne grupy reklam wpływa także na wynik jakości. Pamiętaj, że Twoje reklamy biorą udział w aukcjach Google. Tworząc strukturę, musisz pamiętać o potrzebach klientach, ale także o wymaganiach wyszukiwarki. Dzięki temu koszt reklam będzie niższy, a wyniki lepsze.  

Dobrą praktyką jest wykorzystywanie słowa kluczowego w nagłówku reklamy oraz w samej treści reklamy. To pozytywnie wpłynie na wynik jakości. Jeśli słowo kluczowe pojawia się na stronie docelowej — tym lepiej. 

Bardzo łatwo możesz tworzyć struktury reklam w Excelu. 

W ten sposób zapisuj słowa kluczowe:

Jak rozpisać strukturę kampanii w Google Ads?

A w takiej tabeli stworzysz teksty reklam:

Wykorzystaj w pełni limity znaków (30 znaków w nagłówku i 90 w tekstach reklamy). Twoja reklama musi być widoczna, zajmować dużo miejsca. Pamiętaj też, żeby tworzyć więcej niż jedną reklamę do grupy reklam. Dzięki temu Google będzie miał możliwość optymalizacji i wybrania najlepszej wersji. 

Dzięki tym stworzonym arkuszom w Excelu w prosty sposób skopiujesz bazę z reklamami i wkleisz ją do Edytora Google Ads – darmowego narzędzia, które pomaga w zarządzaniu kampaniami. Wystarczy połączyć konto Google Ads z Edytorem. Możesz szybko modyfikować nawet duże kampanie. Wklej dane z Excela i voila!

Ważne jest, żeby każda kolumna była oznaczona, dzięki czemu dane zostaną zaimportowane w prawidłowy sposób. Tworząc strukturę, nie możesz też zapomnieć o rozszerzeniach reklam

Im więcej rozszerzeń, tym lepiej. Po pierwsze Twoja reklama zajmuje więcej miejsca, jest bardziej widoczna. Po drugie – wyróżnia się. Nie wygląda standardowo. 

Najczęściej dodaje się rozszerzenie linku do podstrony — użytkownik może od razu z poziomu przeglądarki przejść do interesującej go podstrony. Dzięki temu Ty promujesz już nie tylko jedną stronę docelową, ale aż pięć! Możesz pokazać kilka swoich produktów/usług za jednym zamachem. 

Sprawdź możliwości i specyfikację każdego rozszerzenia. Przeanalizuj, które z nich będą dla Ciebie najkorzystniejsze.

Na koniec

Stworzenie dobrej, przynoszącej dochód struktury nie jest łatwym zadaniem. Daj sobie czas na poznanie możliwości kampanii SEM. Nie poddawaj się. Z każdą kolejną kampanią nabierzesz doświadczenia, które pozwoli Ci lepiej zaplanować kolejne akcje. Pamiętaj o testowaniu, zbieraniu danych i wyciąganiu wniosków. P.S. Jeśli będziesz potrzebować wsparcia w prowadzeniu kampanii w Google Ads, napisz do nas! 

Podobne artykuły

Zapisz się na GreenLetter

Quisque lectus mauris, suscipit sed mauris ut, consectetur maximus ex. Nulla vitae accumsan arcu. Vivamus tempor libero a tortor sodales,