Często jesteśmy ostatnio pytani o „te aplikacje, których nie trzeba robić oddzielnie na każdą platformę” – czytaj: progressive web apps. Postanowiłem zatem przedstawić w punktach:
Na początek jednak słowo wstępu na temat tego czym w ogóle są progressive web apps. Większość użytkowników konsumuje obecnie treści i usługi online poprzez kanał mobilny. Przez pewien czas dominującą formą dostarczania doświadczeń przez firmy do użytkownika były aplikacje. Jednak wraz z rozwojem responsive web design liczba aplikacji, którą są skłonni pobrać użytkownicy maleje. Próg wejścia konsumenta do aplikacji jest po prostu dość wysoki: musi on wejść do Google Play lub AppStore, znaleźć appkę, ściągnąć ją, a następnie zazwyczaj zarejestrować się w niej. Ponad to stworzenie natywnej aplikacji dla każdej dostępnej platformy to dość istotny koszt dla firmy, który wcale nie kończy się w momencie dodania aplikacji do sklepu.
Powyższy problem został zaadresowany przez Google, która to firma wprowadziła w 2015 roku progressive web apps – PWA. Technologia ta jest mieszanką najbardziej wartościowych funkcji aplikacji natywnych oraz szybkości, lekkości i niskiego progu wejścia jakich dostarczają aplikacje webowe, działające w przeglądarce.
Tinder – Aplikacja randkowa Tinder stanął przed wyzwaniem zwiększenia skuteczności we wchodzeniu na nowe rynki. W tym celu postanowiono opracować nową wersję serwisu, która dostępna byłaby również na platformy desktopowe. W czasie trzymiesięcznego okresu developmentu aplikacji w technologii PWA przy wykorzystaniu biblioteki REACT utworzono MVP produktu.
Wielkość aplikacji Tinder udało się obniżyć aż o 90% co pozwoliło zmniejszyć czas jej ładowania z 11,91 sekundy do 4,69 sekundy. Ponadto dostarczenie aplikacji, która działa cross-platform wygenerowało bardzo konkretne efekty biznesowe:
[offer_form id=”4714″]
Dzięki aplikacji stworzonej w technologii PWA Best Western zanotował 300% wzrostu przychodów przy pięciokrotnym wzroście liczby bookowanych nocy w pokoju. Wzrost ten został osiągnięty dzięki wprowadzeniu szeregu funkcji i ulepszeń, których brakowało wcześniejszej odsłonie strony internetowej Hotelu. Nowa aplikacja była przede wszystkim znacznie szybsza w ładowaniu a fakt, że dostępna była również offline sprzyjał wygodzie użytkowników. Ponadto wdrożenie powiadomień typu push pozwalało na bardziej efektywne angażowanie osób, które raz miały styczność z PWA Best Wester. Wszystko to prowadziło do dłuższych sesji w ramach aplikacji, większej ilości treści konsumowanych przez odwiedzających i ostatecznie do znaczącego wzrostu konwersji.
Charakterystyczna dla rynku azjatyckiego (Zwłaszcza południowo-wschodniej) jest gigantyczna przewaga kanału mobile wśród użytkowników internetu. Indyjski OLX generował aż 90% ruchu na stronie internetowej właśnie z kanału mobilnego. Jednakże niski współczynnik konwersji dla mobilnej wersji strony internetowej skłonił OLX do poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie zamykania sprzedaży.
Dzięki wprowadzeniu nowej odsłony mobilnego OLX w postaci aplikacji PWA uzyskano lepszy user experience i szybkość ładowania się witryny. Dzięki możliwościom progressive web apps do korzystania z GPS telefonu kupcy i sprzedawcy na platformie OLX mogli łatwiej dokonywać transakcji. Ponadto powiadomienia push i dodawanie aplikacji OLX do home screen w znaczący sposób podniosło liczbę powracających konsumentów, co wpłynęło na re-engagement.
Efekty:
Internetowy gigant handlu – AliExpress odnotowuje ogromne wzrosty w kanale mobilnym. Jednak strona mobilna nie dawała pełnych możliwości angażowania, generowania powracajaych użytkowników i utrzymywania użytkowników w ramach witryny. Wskaźniki te miały znacznie lepsze wartości w aplikacji mobilnej, jednak nie wszyscy chcieli instalować appkę, a pozyskiwanie nowych pobrań jest bardzo kosztowne.
Rozwiązaniem okazała się technologia Progressive Web Apps, która pozwoliła na dostarczenie lepszego user experience i zwiększyła zaangażowanie użytkowników w kanale mobilnym, którzy nie instalowali natywnej aplikacji mobilnej. Znów istotnym elementem przyczyniającym się do wzrostu stały się notyfikacje, możliwość działania offline oraz większe możliwości ponownego angażowania użytkownika do wejścia do aplikacji.
Rezultaty:
Wyzwania stojące przed PWA
Jakkolwiek dla większości zastosowań aplikacje progresywne będą idealnym wyborem, to należy dla porządku wskazać wady tych rozwiązań i potencjalne wyzwania jakie wciąż przed nimi stoją:
Uwagi:
Portions of this page are reproduced from work created and shared by Google and used according to terms described in the Creative Commons 3.0 Attribution License. Source: https://developers.google.com/web/progressive-web-apps/