W jaki sposób sprawić, aby roboty Google szybciej i efektywniej rozumiały informacje zawarte na stronie internetowej? Jedną z metod, która pozwala na poprawienie widoczności w wyszukiwarce Google, są meta tagi. Czym one faktycznie są i w jaki sposób je tworzyć?
Przez meta tagi rozumie się znaczniki umieszczane w kodzie HTML strony, a ściślej mówiąc – w sekcji <head>. Ich zadaniem jest informowanie zarówno użytkowników, jak i robotów indeksujących Google o zawartości strony. Ułatwia to więc indeksowanie oraz pomaga osobom korzystającym z witryny lub wyszukującym konkretne informacje w wyszukiwarce Google. Same znaczniki meta są widoczne dla użytkowników strony tylko wówczas, gdy wyświetlą jej kod źródłowy za pomocą przeglądarki. Nie będą jednak widoczne w warstwie wizualnej poza tagiem meta title, wyświetlającym się w karcie przeglądarki.
Początki meta tagów datuje się na lata dziewięćdziesiąte, kiedy to twórcy stron internetowych zaczęli używać m.in. tagu meta keywords, w którym umieszczali słowa kluczowe powiązane z witryną. Doprowadziło to jednak to nadużyć, co sprawiło, że przejmujące rynek wyszukiwarek Google zdecydowało w pierwszej dekadzie XXI wieku, iż meta keywords przestaje być czynnikiem rankingowym. Był to jeden z kluczowych ruchów giganta z Mountain View, który miał ogromny wpływ na branżę SEO. Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem stron internetowych od tamtej chwili musieli szukać innych metod, aby skutecznie pomagać witrynom w osiąganiu lepszych wyników w SERP-ach (Search Engine Results Page – wyniki wyszukiwania przeglądarki). Podkreśliło to również kierunek, w którym Google chce zmierzać, tj. najważniejsze staje się dostarczanie użytkownikom czytelnych, prawdziwych i użytecznych informacji.
Dyskusja i dociekania na temat znaczenia meta tagów w pozycjonowaniu stron trwają nieustannie – niektóre z nich nadal mają ogromny wpływ, inne natomiast nie są uznawane za czynniki rankingowe, ale mogą pomóc użytkownikom w wyborze strony internetowej podczas wpisywania zapytań w wyszukiwarce. Co za tym idzie, mogą podnieść CTR, czyli współczynnik klikalności w link do witryny zamieszczony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja witryny pod kątem wymagań wyszukiwarek to jedno z podstawowych zadań specjalisty SEO. Wśród zadań, które pomagają witrynie, bez wątpienia znajduje się tworzenie lub zmiana meta tagów. Które z nich są warte uwagi i czym się charakteryzują?
To kluczowy meta tag, który musi znaleźć się na każdej podstronie. Opisuje w krótki sposób (do 60 znaków ze spacjami) zawartość witryny. To swoista esencja tego, co użytkownik i roboty Google mogą na niej znaleźć. W organicznych wynikach wyszukiwania meta title wyróżniony jest niebieskim kolorem fontu, a więc jest prawdopodobnie pierwszą informacją, którą zobaczy użytkownik. Ponadto treść w znaczniku <title> pokazuje się w pasku karty przeglądarki.
Tag meta description, widoczny pod tagiem title, należy traktować jako rozszerzenie elementu title – jest to rozbudowany opis podstrony. To doskonałe miejsce do stosowania perswazyjnych komunikatów, które zachęcą użytkowników do kliknięcia.
Google w ostatnich latach eksperymentowało z długością meta description i limit wyświetlanych znaków zmieniał się dynamicznie, przyjmuje się jednak, aby długość meta description nie przekraczała 160 znaków ze spacjami.
Przy optymalizacji meta tagów title oraz description warto wspierać się różnymi narzędziami, jednym z nich jest symulator serpów.
Meta keywords
Wspomniany już tag meta keywords obecnie nie jest już wykorzystywany przez specjalistów SEO. Stracił on praktyczne zastosowanie podczas pozycjonowania witryny, gdyż zbyt często w przeszłości był traktowany jako narzędzie do spamowania słowami kluczowymi i sztucznego windowania stron w wynikach wyszukiwania.
Rolą tagów z grupy robots jest zarządzanie indeksowaniem danej podstrony. Tag ten w żaden sposób nie jest widoczny dla użytkowników. Jeśli go nie użyjemy, domyślnie jest on rozumiany jako index, follow. Co oznaczają te tagi?
Ponadto w kontekście meta tagów warto zwrócić uwagę na meta viewport. Parametr ten wskazuje obszar przeglądarki, w którym widzimy stronę. Ma to ogromne znaczenie w wypadku urządzeń mobilnych. Wyświetlanie strony internetowej na tabletach czy smartfonach to ważny czynnik, który wpływa na odbiór treści przez użytkowników.
Innym tagiem jest meta charset. Informuje on przeglądarki internetowe o zestawie znaków, który jest niezbędny do poprawnej interpretacji treści. Obecnie stosuje się tag UTF-8, obsługujący niemal wszystkie języki na świecie. Z oczywistych względów tag ten nie jest powiązany z pozycjonowaniem strony internetowej. Może jednak wpłynąć na jej skuteczność – użytkownik, który zauważy dziwne „krzaczki” zamiast polskich znaków może uznać, iż strona jest np. spamerska lub po prostu nie dostarczy mu poszukiwanych informacji.
Poza tym istnieją również tagi powiązane z mediami społecznościowymi. Ich rolą jest kontrolowanie sposobu, w jaki dana podstrona będzie się wyświetlała w danym medium (Facebook, X (były Twitter), LinkedIn). Tagi te wyglądają następująco:
Ponieważ tylko meta tagi jakie jak description i title mają wpływ na akcje użytkowników, warto wiedzieć, w jaki sposób je tworzyć, aby były faktycznie skuteczne. Pomocne w tym są analizy słów kluczowych, które pozwalają ustalić,
Przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby ich długość była zgodna z zasadami, o których pisaliśmy już wyżej, czyli ok. 60 znaków dla title i 150-160 dla description. Ponadto ważne jest, aby treść tagów była jasna, zrozumiała i dotyczyła zawartości danej podstrony. Warto, aby zawrzeć w niej frazę kluczową określającą podstronę oraz nazwę brandu, co jest najprostszym sposobem na przekazanie najważniejszej informacji. W wypadku description możemy zadbać o to, aby treść była przekonująca dla użytkownika, zawierała CTA (call to action, wezwanie do akcji) i potraktować ten tag jako swoistą wizytówkę oraz wspomniane słowo kluczowe.
Z uwagi na powyższe błędem jest pozostawianie tagów bez treści. Wprawdzie wyszukiwarka Google samodzielnie „zaciągnie” treść, ale nigdy tak do końca nie będziemy pewni, co się wówczas w title i description znajdzie. Poza tym nie powinniśmy duplikować tagów – każdy z nich musi być unikalny dla danej podstrony. Istotne jest także, aby unikać tzw. keyword stuffing. Strategia ta nie pozwoli wywindować strony na wyższe pozycje, a wręcz może się spotkać z negatywną oceną Google i spadkami w wynikach wyszukiwania.
Najprostszym rozwiązaniem jest wykorzystywanie narzędzi on-line, takich jak SERP Snippet Generator. Pozwalają one wygenerować kod HTML, który należy umieścić w sekcji <head> podstrony. Przykładowy kod może wyglądać następująco:
<head>
<meta charset=”UTF-8″>
<title> Rola meta tagów w pozycjonowaniu stron</title>
<meta description=”Jak meta tagi wpływają na pozycjonowanie strony internetowej?”>
</head>
W wielu wypadkach jednak, korzystając ze stron opartych na systemach takich jak WordPress czy platformy sprzedażowe, możemy skorzystać z narzędzi, które są tam dostępne. Mówiąc o WordPressie, warto wspomnieć o wtyczce Yoast SEO, która pozwala na wygodne wprowadzanie tagów takich jak title czy description podczas tworzenia nowych podstron, czy np. wpisów blogowych.
Dbałość o meta tagi to jeden z podstawowych, ale wciąż niezwykle ważnych aspektów optymalizacji, a co za tym idzie, pozycjonowania strony internetowej. Dobrze przygotowane meta description i title przekazują nie tylko ważne informacje na temat zawartości strony internetowej, ale także pozwalają robotom indeksującym na zrozumienie witryny. Ważny przy tym jest również dobór słów kluczowych, który umożliwia stworzenie pełniejszego opisu na danej podstronie.