22% rodzimych startupów to marki powstałe w przeciągu ostatniego roku, wynika z raportu Polskie Startupy 2022. Prawie ⅔ jednorożców stanowią dostawcy aplikacji webowych i mobilnych. W młode marki, oferujące rozwiązania technologiczne, inwestowane są coraz większe sumy, a konkurencji przybywa. Jak wygrać wyścig o klienta? Sprawdź, co możesz zrobić, aby zadbać o skuteczny marketing w startupie.
Startupy od tradycyjnych firm odróżnia m.in. otwartość na technologie. Nie ma za to czasu na wdrażanie miesiącami rozwiązań, na efekty których trzeba będzie czekać kolejne lata. Liczą się innowacyjność, odwaga oraz dobra, pewna strategia.
Właśnie dlatego, że startup to specyficzny rodzaj przedsięwzięcia, bez działań promocyjnych ani rusz. Marketing w startupie powinien się opierać na przemyślanej i zindywidualizowanej strategii, aby umożliwić przebicie się przez gąszcz konkurencji, która prześciga się w pomysłach na oryginalną i skuteczną reklamę.
Digital marketing może mieć co najmniej tyle twarzy, co działalność startupów. Najlepsze wyniki daje stworzenie spójnej komunikacji oraz połączenie kilku niezawodnych sposobów na promocję. Sprawdź, które narzędzia pomagają prowadzić efektywny marketing w startupie.
Strona www to wizytówka firmy, a nierzadko również platforma sprzedaży produktów i dystrybucji usług. Przede wszystkim, jest to jednak najważniejszy touchpoint przyszłych klientów ze startupem. Jeśli chcesz mieć szansę na zbudowanie dochodowej marki, musisz zadbać o dobrą widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Szczególnie, jeśli masz dużą i mocną konkurencję.
Działania SEO mają na celu nie tylko optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek internetowych i bycie widocznym dla użytkowników, ale też zapewnienie poprawności funkcjonowania w aspekcie technicznym. Chodzi przede wszystkim o eliminację ewentualnych błędów i właściwe indeksowanie stron. To absolutna konieczność, jeśli chcesz, żeby użytkownicy nie tylko trafiali na Twoją stronę, ale też pozostawali na niej jak najdłużej.
W przypadku startupów rola strategii content marketingowej jest niezwykle istotna, choć często niedoceniana. Tymczasem, zwłaszcza na początku, gdy marki dysponują skromnym budżetem na działania promocyjne, to właśnie postawienie na dostarczanie wartościowych treści może okazać się idealnym kierunkiem i pozwolić zaoszczędzić na reklamie.
Na czym możesz oprzeć content marketing w startupie? Sprawdź nasze propozycje:
Zadbasz tym samym także o zwiększenie ruchu organicznego na stronie www. Twój blog może stać się uznawanym źródłem merytorycznej wiedzy, wysoko pozycjonowanym w wyszukiwarkach, co także przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności marki.
E-mail marketing jest jednym ze sposobów udostępniania wartościowych informacji, porad i case’ów oraz pozyskiwania leadów. Ponieważ plan dystrybucji treści to kluczowy element każdej dobrej strategii content marketingowej, warto umieścić w nim także ten kanał komunikacji z potencjalnymi klientami startupu.
Do podstawowych zalet newslettera należy stosunkowo niski koszt przygotowania i wysyłki. Działania content marketingowe cechuje długoterminowość, dlatego docieranie z treściami bezpośrednio do odbiorców pozwoli znacznie skrócić czas oczekiwania na efekty.
Narzędzia marketing automation służą do usprawnienia i przyspieszenia działań wykonywanych masowo. Mowa tu m.in. o wysyłce wspomnianego newslettera, ale też innych czynnościach, które poprzedzają i następują po samej dystrybucji treści edukacyjnych i sprzedażowych.
Dzisiejsze rozwiązania MA dla startupów wykorzystują sztuczną inteligencję, w tym technologię uczenia maszynowego, aby wydajniej optymalizować takie procesy, jak:
Zaletą płatnych reklam w sieci wyszukiwania czy mediach społecznościowych jest niemal natychmiastowy rezultat. Wadą – trudność w optymalizowaniu kampanii w taki sposób, aby nie przepalać budżetu i być zawsze o krok przed konkurencją. Dlatego istotnym elementem planowania działań performance w startupie jest analiza tego, w jaki sposób reklamuje się konkurencja.
Pomagają w tym narzędzia dla profesjonalistów, którymi na co dzień posługują się marketerzy zaprawieni w pracy z takimi systemami jak Googe Ads, Meta Ads, Twitter Ads itd. Maksymalne wykorzystanie dostępnych możliwości technologicznych to domena topowych specjalistów performance marketingu, którym warto powierzyć prowadzenie płatnych kampanii dla startupu.
96% Polaków w wieku 12-55 lat śledzi co najmniej jednego twórcę internetowego, a aż 74% z nich dostrzega rzeczywisty wpływ influencera na podejmowane decyzje. Rozpoznawalna i wpływowa osobowość może stać się twarzą Twojej marki i przyciągnąć kupujących. Trzeba tylko poznać idoli swoich odbiorców, wskazać, z kim się utożsamiają Twoi klienci lub kim chcieliby być. Wydaje się proste?
Tak naprawdę, nieumiejętnie prowadzony influencer marketing w startupie może położyć biznes na łopatki. W praktyce, należy zacząć od wnikliwego researchu, następnie właściwie zadbać o kwestie formalno-prawne i przez cały czas pamiętać o ustalonym budżecie. Trzeba wyznaczyć KPI, a potem zaplanować tworzenie i dystrybucję treści, np. postów w social mediach, filmów na vlogu, podcastów czy wpisów blogowych.
Można też organizować konkursy czy niestandardowe akcji promocyjne i wesprzeć swoje działania także tradycyjną reklamą performance. Opcji jest wiele, a u podstaw leży jak zwykle odpowiedni dobór rozwiązań do specyfiki Twojej działalności i charakterystyki odbiorców.
Jeśli chcesz zaplanować od A do Z swój marketing w startupie, skorzystaj z naszych 7 wskazówek:
Użyj metody SMART, uwzględniając takie cechy każdego celu, jak:
Jeśli działasz w sektorze B2B, najpierw spróbuj zaprojektować profil idealnego klienta (ICP – ang. Ideal Customer Profile), czyli firmy docelowej. Następnie skup się na konkretnych osobach, które w tej firmie będą odpowiadać za zakup. Przygotuj charakterystykę, uwzględniającą wiek, stanowisko, rolę w przedsiębiorstwie, wykształcenie, ale też codzienne wyzwania i problemy tzw. Buyer Person.
Na końcu zdefiniuj swój Target Market, czyli zastanów się, jak prezentuje się rynek jako całość. Zadaj sobie pytania o jego wielkość, liczbę podobnych firm, Twoje położenie na tle konkurencji, a także liczbę klientów oraz odsetek tych, których realnie jesteś w stanie pozyskać.
Chodzi o te punkty wspólne na liniach Ty-persona, Ty-rynek i persona-rynek, które warto wykorzystać, aby uzyskać jak najniższe koszty pozyskania klienta. Mogą to być wyznawane wartości, trendy na rynku czy osobiste cechy odbiorców, dzięki którym będziesz w stanie lepiej dopasować komunikację do klienta na każdym etapie lejka zakupowego.
Wykorzystaj do tego potencjał narzędzi, o których pisaliśmy, czyli m.in. SEO, content marketingu czy e-mail marketingu. Wybierz te z nich, które najlepiej sprawdzą się w Twoim biznesie.
Nie tylko newsletter może być sposobem rozpowszechniania contentu i zwiększania zasięgu. Dużym wsparciem dla ruchu z wyszukiwarek i płatnych kampanii czy generowania leadów za pomocą e-mail marketingu często okazują się być np. grupy tematyczne w social mediach. To właśnie tam swój początek nierzadko biorą początek trwałe partnerskie relacje i rozwija się cyfrowy PR marki.
Bieżąca ewaluacja jest kluczowa i pozwala w porę uniknąć błędów czy przepalania budżetu. Weryfikuj skuteczność swojego marketingu nie tylko na etapie promocji produktu i marki, ale też już po pozyskaniu klienta. Warto znać i umiejętnie polepszać wartość życiową klienta (CLV).
Powierz marketing w startupie tylko tym specjalistom, którzy mają doświadczenie w pracy dla marek z sektora jednorożców.
Pobierz 5 Canvasów, które ułożą Twój biznes, sprzedaż i marketing.
Marketing w startupie wymaga zaangażowania co najmniej kilku fachowców. Dowiedz się, z kim warto nawiązać współpracę.
Specjalista SEO odpowiada za to, aby Twoi przyszli klienci znajdowali Cię w Sieci przed konkurencją, a po wejściu na stronę www nie zniechęcili się ewentualnymi błędami technicznymi.
Content marketer to osoba, która tworzy wartościowe treści dla Twoich użytkowników. Trafią one potem na Twojego bloga, do e-booków czy newsletterów. Tę funkcję czasem pełni ta sama osoba, która dba o właściwą optymalizację contentu w celu lepszego pozycjonowania witryny, czyli SEO copywriter.
Jeśli planujesz inwestycję w płatne kampanie, potrzebujesz dobrego performance marketera, który będzie na bieżąco ze zmieniającymi się algorytmami i funkcjonalnościami takich systemów reklamowych jak Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads itd.
Nie każdy jest w stanie poradzić sobie z wdrożeniem systemu marketing automation dla startupu. A po przejściu przez ten proces także przyda Ci się wsparcie techniczne specjalisty MA.
O spójną komunikację w kanałach społecznościowych, budowanie wizerunku eksperta w grupach tematycznych, a przede wszystkim opracowanie kompletnego planu działania w SM dla startupu zatroszczy się specjalista ds. social media marketingu.
Wahasz się, czy naprawdę potrzebujesz aż tylu fachowców? A może wręcz przeciwnie – uważasz, że Twój biznes wymaga zaangażowania także innych specjalistów, których nie wymieniliśmy? Analizę potrzeb marketingowych także możesz zrzucić na barki zespołu Green Parrot, który na co dzień zajmuje się kompleksowym prowadzeniem marketingu w startupie.
Chcesz, by działania marketingowe przynosiły prawdziwe efekty?
Pomożemy Ci w tym! Napis do nas już dziś