Transakcje na polskim rynku Venture Capital z roku na rok biją swoje własne rekordy. Rośnie zarówno wartość pozyskanych przez startupy finansowań, jak i liczba dostępnych funduszy. Skuteczne działania marketingowe pomagają firmom z obszaru VC wybić się na tle konkurencji i tworzyć pomyślne relacje z klientami. Poznaj najlepsze patenty na marketing dla Venture Capital.
Sytuację w rodzimym sektorze Venture Capital na bieżąco śledzą analitycy ze spółki PFR Ventures. Z najnowszego raportu Transakcje na polskim rynku VC w 2021 oraz wcześniejszych opracowań wynika, że od kilku lat mamy do czynienia z dynamicznym wzrostem inwestycji funduszy VC.
W 2020 roku odnotowano 70% wzrost wartości inwestycji w porównaniu z rokiem 2019. Łącznie w 300 polskich spółek zainwestowano wówczas aż 2,1 mld zł. Tymczasem w 2021 roku ta liczba wzrosła do 3,6 mld zł. Natomiast ilość spółek, które pozyskały w ten sposób finansowanie, była równa 379.
Potencjał funduszy Venture Capital na polskim rynku jest tak wysoki m.in. dzięki wykorzystywaniu rozwiązań zdalnych. Nowe technologie pomagają zapewnić elastyczność w niepewnych czasach i zdolność adaptacji do ekstremalnych sytuacji, których przykładem była choćby pandemia koronawirusa.
Firmy z sektora Venture Capital, podobnie jak wszystkie inne przedsiębiorstwa, także muszą zabiegać o klientów. Szczególnie teraz, gdy tak szybko rośnie konkurencja. Rozwiązaniem, które pozwala na skuteczne pozyskiwanie intratnych leadów w tym sektorze, jest digital marketing, a ściślej inbound digital marketing.
Obejmuje on działania, które polegają na skłonieniu odbiorcy do samodzielnego odkrycia marki i nawiązania z nią komunikacji. Szacuje się, że wykorzystanie inbound marketingu jest tańsze o 61% w porównaniu z przekazami reklamowymi typu outbound, czyli wychodzącymi do użytkownika.
W wielu branżach ogół działań inbound-marketingowych prowadzonych jest właśnie online. Fundusze kapitału wysokiego ryzyka także mogą korzystać z rozwiązań, dostępnych dla pozostałych rodzajów przedsięwzięć.
Doskonale sprawdzi się tu koncepcja omnichannel, czyli łączenie różnych metod inbound marketingu. Budowanie marki, obecność w social media, content marketing czy techniki generowania leadów to sposoby na działania tzw. przychodzące, które przenikają się wzajemnie i doskonale uzupełniają.
W obszarze biznesowym Venture Capital wizerunek marki szczególnie szybko zyskuje na znaczeniu. Dlaczego? Jest ku temu kilka powodów:
Jak wygląda marketing dla Venture Capital w kontekście budowania marki? Najważniejsze są działania, które pomogą Tobie i Twojej marce:
Wykorzystanie social media w marketingu tak niszowego rynku, jakim jest Venture Capital, nie musi się ograniczać do publikacji eksperckich artykułów. Przewagą social mediów nad innymi narzędziami inbound marketingu jest możliwość dodawania treści w wielu formach, np.:
Jednak prawdziwa moc social mediów tkwi właśnie w tym, do czego zostały powołane. Media społecznościowe umożliwiają nawiązywanie kontaktów i precyzyjne targetowanie komunikatów, dzięki czemu trafiasz do swojej grupy odbiorców.
Do prowadzenia biznesowej komunikacji i budowania marki osobistej najlepiej nadaje się portal LinkedIn. Serwis powstał z myślą o łączeniu ze sobą profesjonalistów z różnych dziedzin. Niemniej, osoby działające w VC doceniają także potencjał Facebooka, Instagrama czy platformy YouTube.
Podsumujmy: jakie zastosowania może mieć social media marketing dla Venture Capital? Są to przede wszystkim:
Content marketing, czyli marketing treści, polega na przekazaniu konkretnej wartości w postaci tekstu. W sektorze Venture Capital będą to przede wszystkim wysoce merytoryczne, specjalistyczne artykuły, istotne dla czytelnika i przydatne w podejmowaniu przez niego decyzji biznesowych. Jest to szczególnie ważne w branży, w której współpraca opiera się na wzajemnym zaufaniu i uczciwości.
Szacuje się, że za pomocą dobrego content marketingu można wygenerować nawet 3x więcej leadów niż poprzez działania typu outbound. Nic dziwnego, ponieważ nasycona ekspercką wiedzą treść jest czymś więcej niż zwykłą reklamą. Wartościowy content może stanowić dla Ciebie:
Jaki powinien być idealny content marketing dla Venture Capital? Oto 6 warunków skutecznych treści dla VC:
Generowanie leadów w sektorze Venture Capital to czerpanie z efektów pracy specjalistów ds. budowania marki, ekspertów social media i content marketerów. Dobrze prowadzony marketing cyfrowy jest podstawą wzrostu:
Skuteczne pozyskiwanie leadów wymaga jednak przygotowania odpowiedniej infrastruktury. Jeśli Twoje treści w social mediach i na blogu przyciągają uwagę potencjalnych klientów na tyle, że są oni gotowi nawiązać z Tobą kontakt, musisz zapewnić im ku temu dogodne warunki.
Koniecznie sprawdź poprawność działania:
Pobierz za darmo 5 Canvasów, które ułożą procesy marketingowe w Twojej firmie!
Pandemia Covid-19 spowodowała nie tylko przeniesienie wielu biznesów do Sieci, ale też przyspieszyła tempo powstawania nowych firm, działających w świecie cyfrowym. Dlatego coraz więcej zarządzających funduszami VC zatrudnia specjalistów ds. digital marketingu, nawiązuje współpracę z agencjami lub korzysta ze wsparcia ekspertów na żądanie.
Ten ostatni model, czyli Human Intelligence od Demand, świetnie się sprawdza w przypadku, gdy potrzebujesz pomocy eksperta na już i nie masz czasu samodzielnie przeszukiwać baz freelancerów. HI to też rozwiązanie dla tych, którzy nie chcą tracić czasu i energii na procesy rekrutacyjne, wypełnianie dokumentów związanych z zatrudnieniem nowego pracownika czy otrzymywać wielu faktur od różnych fachowców.
Chcesz, by pracowali dla Ciebie top specjaliści od marketingu?
Napisz i umów się na bezpłatną konsultację!