12.06.2023
Wypromowanie aplikacji wśród ok. 7 milionowej konkurencji to coraz trudniejsze wyzwanie. W 2022 roku wydatki na reklamę mobilną przekroczyły 336 mld dolarów. Ale czy płatne kampanie to jedyny sposób na zwiększenie liczby pobrań? Przeanalizujmy najlepsze patenty na skuteczny marketing aplikacji mobilnych.
Aplikacja, tak jak każdy inny produkt, wymaga marketingu skrojonego na miarę. Trzeba wziąć pod uwagę m.in. funkcje, jakie ma spełniać apka oraz charakterystykę grupy docelowej. Dlatego warto od razu podkreślić, że marketing aplikacji mobilnych to nie jeden uniwersalny zestaw działań, ale różne czynności służące realizacji strategii, skonstruowanej indywidualnie na potrzeby danego projektu.
Dobrze, jeśli Twoja strategia opiera się na połączeniu wielu kanałów marketingowych, ale tylko pod warunkiem, że są umiejętnie dobrane, a przekaz spójny. Niezależnie od tego, na ile rozwiązań się zdecydujesz, zacznij od promowania aplikacji w najbardziej oczywistym miejscu, czyli sklepie.
App Store Optimization (ASO), czyli optymalizacja pod kątem sklepu z aplikacjami, ma na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji aplikacji w wynikach wyszukiwania. Właściwie prowadzone działania ASO to droga do tego, aby bezpłatnie pozyskiwać nowych użytkowników, docierać do odpowiedniej grupy docelowej, wyróżniać się wśród konkurencji, zwiększać zasięg marki i budować popularność także za granicą.
Projektując strategię ASO, powinieneś najpierw zdefiniować grupę odbiorców, dokonać rzetelnej analizy konkurencji oraz skupić się na doborze odpowiednich słów kluczowych. W tym ostatnim pomoże Ci np. Keyword Planner od Google.
Następnie, weź pod uwagę wszystkie czynniki, które wpływają na pozycję aplikacji w wyszukiwarkach sklepów Google Play i App Store. Są to:
Pamiętaj, że istnieją też pewne elementy, które wpływają na liczbę pobrań, mimo iż z technicznego punktu widzenia nie należą już do czynników ASO. Mowa np. o częstym aktualizowaniu aplikacji, liczbie obsługiwanych języków, jakości filmu i zrzutów ekranów prezentujących działanie aplikacji czy ikonie produktu, która pozwoli wyróżnić się wizualnie wśród apek z tej samej kategorii.
Kampania w Google Ads z celem Promowanie aplikacji pomoże zwiększyć liczbę instalacji programu i zaangażowanie użytkowników, a także pozyskać odbiorców jeszcze przed oficjalną premierą produktu. Wystarczy wybrać platformę (Android lub iOS) i wpisać nazwę kampanii, a następnie wskazać lokalizację reklam, język oraz opcjonalnie termin rozpoczęcia i zakończenia.
Kolejny krok to ustalenie maksymalnego budżetu dziennego i wartości CPC. Google wykorzysta informacje o aplikacji dostępne w sklepie oraz dodany przez Ciebie tekst, aby stworzyć kreację. Możesz też sam przesłać wybrane obrazy i filmy. Gotowa reklama zawiera ikonę i nazwę aplikacji, nazwę dewelopera, tekst reklamowy oraz średnią ocenę. Wyświetla się m.in. na stronach aplikacji oraz w wynikach wyszukiwania Google Play kontekstowo, głównie na podstawie wyszukiwanych haseł.
W App Store możesz się reklamować korzystając z systemu reklamowego Apple Search Ads. Masz do wyboru dwie grupy kampanii:
Reklamy w App Store wyświetlają się na ekranie zakładki Dziś, w wynikach wyszukiwania, na liście Sugerowanych pod paskiem wyszukiwarki oraz na stronach poszczególnych aplikacji.
Każda rozbudowana aplikacja mobilna powinna posiadać swoją stronę www. Landing page aplikacji pomaga użytkownikom na bardzo wielu polach, m.in. poprzez:
Content marketing aplikacji mobilnych może się opierać na tworzeniu i osadzaniu na landing page:
Płatne reklamy w Internecie pozwalają precyzyjnie kierować przekaz do odpowiednich odbiorców. Sprawdź, co deweloperom aplikacji mają do zaoferowania dwa najpopularniejsze systemy reklamowe.
O Google Ads wspomnieliśmy już wcześniej, ale za pomocą tego systemu masz szansę docierać nie tylko do użytkowników w samym sklepie Google Play. Reklama aplikacji może się wyświetlać w następujących miejscach:
Grupa Meta to potężny ekosystem, złożony z kilku platform społecznościowych i oferujący możliwość promowania aplikacji na Facebooku, Instagramie, w Messengerze oraz sieci Audience Network. Ostatnie z wymienionych miejsc obejmuje witryny i aplikacje wydawców, współpracujących z Meta.
Reklamy aplikacji za pośrednictwem Meta służą np. znajdowaniu nowych odbiorców, angażowaniu aktualnych użytkowników oraz udostępnianiu wersji demo, którym jest interaktywny podgląd produktu. Dzięki temu zainteresowani aplikacją mogą ją wypróbować jeszcze przed pobraniem.
Pobierz darmowego e-booka i poznaj inne kanały reklamowe, z których prawdopodobnie jeszcze nie korzystasz!
Aplikacja może powstać z myślą o dostarczaniu np. rozrywki, wiedzy, możliwości zakupu produktów czy rejestracji wizyt. Jednak zawsze jest to temat, który dotyczy więcej niż jednej osoby. Fani określonej gry, pacjenci danej kliniki stomatologicznej, klienci znanej marki odzieżowej czy pasjonaci quizów językowych lubią mieć poczucie, że są częścią większej wspólnoty.
Marketing aplikacji mobilnych w social media to szansa na zbudowanie zaangażowanej społeczności, motywującej się wzajemnie do jeszcze silniejszej aktywności w apce. Facebook, Instagram, TikTok i inne media są idealnym miejscem do prowadzenia kanału aplikacji oraz tworzenia grup, organizowania konkursów, zapowiadania newsów i oczywiście pozyskiwania nowych użytkowników.
Masowa wysyłka wiadomości do wszystkich użytkowników aplikacji to sposób na regularne przypominanie o jej istnieniu, powiadamianie o nowych funkcjach, zmianie designu, aktualizacjach czy promocjach. Rozwiązania z obszaru marketing automation obejmują zarówno obsługę subskrybcji e-maili, jak i SMSów.
Newsletter w przypadku aplikacji mobilnych to zazwyczaj domena e-commerców, które wysyłają swoim klientom oferty i kody rabatowe. E-mail marketing równie dobrze sprawdza się jednak w branży usługowej, a także wówczas, gdy aplikacja dotyczy istotnej sprawy, np. zdrowia, finansów czy nauki.
Przesyłanie krótkich wiadomości tekstowych wprost na telefon pozwala uzyskać większy odsetek otwarć niż newsletter. Jeśli chcesz zdecydować się na SMS marketing aplikacji mobilnych, pamiętaj, że koszty także będą wyższe niż w przypadku wysyłki e-maili.
Wykorzystanie silnej i wpływowej osobowości do promocji aplikacji stanowi jedną z najskuteczniejszych metod, ale wymaga znalezienia odpowiedniego twórcy. Odbiorcami przekazu będą głównie fani influencera. Kluczowe czynniki wpływające na powodzenie kampanii to:
Masz już zestaw propozycji działań, które pomogą Ci wypromować Twoją apkę. Nie jest to jednak zamknięta lista i wciąż możesz poszukiwać swoich ulubionych sposobów na marketing aplikacji mobilnych.
Dlatego na koniec mamy dla Ciebie jeszcze 5 podpowiedzi wartych bliższego poznania w kontekście zwiększania popularności apki. Oto one:
Szukasz ekspertów, którzy wypromują Twoją aplikację?
Skontaktuj się z nami już dzisiaj!