Biuro Warszawa

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Szturmowa 9/13

Warszawa

Biuro Katowice

22 847 09 52

info@greenparrot.pl

ul. Warszawska 10

Katowice

Mikroinfluencer czy makroinfluencer?
12 lipca 2021

Współpraca z makro- czy z mikroinfluencerami?

Kampanie z influencerami i ich przebieg zależy od Twojego celu biznesowego i od tego w  jaki sposób influencer pomoże Ci ten cel osiągnąć.  W związku z tym pojawia się pytanie: jakiego influencera możesz potrzebować? Lepszym wyborem będzie makroinfluencer czy mikroinfluencer? Lepiej wybrać jednego twórcę o wiekszym zasięgu, czy może kilku, ale o mniejszych zasięgach? W poniższym artykule odpowiadamy na to pytanie.

Spis treści:

  • Tozależyzm
  • Jak określić zasięg influencera?
  • Gdzie szukać influencera do współpracy?
  • Korzyści ze współpracy z makroinfluencerem
  • Korzyści ze współpracy z mikroinfluencerem
  • Na to uważaj
  • Twój cel, Twój wybór

Tozależyzm

Wybór właściwego influencera zależy od celu Twojej kampanii. Nawet jeżeli sam kogoś bardzo lubisz i chciałbyś wejść z nim we współpracę – nie rób tego, dopóki nie odpowiesz sobie na kilka pytań. Czy Twoja kampania ma być wizerunkowa lub budująca autentyczność Twojej marki? Istotne jest dla Ciebie zwiększenie zasięgu czy zwiększenie ilości odbiorców w swojej grupie docelowej? Kiedy już ustalisz cel, zastanów się, kto pomoże Ci ten cel osiągnąć. Czy będzie to jedna osoba? A może dla potrzeb Twojej kampanii lepiej byłoby nawiązać współpracę z kilkoma twórcami? Sprawdź, jakie korzyści płyną ze współpracy z makroinfluencerem, a jakie zalety ma kampania z mikroinfluencerami i zdecyduj, jakiego rodzaju układ zadziała u Ciebie.

Makroinfluencer czy mikroinfluencer? Dużo zależy od budżetu

Zwróć również uwagę, że mowa jest o kampanii z jednym makroinfluencerem, podczas gdy o twórcach w skali mikro mówimy w liczbie mnogiej. To nie przypadek. „Tozależyzm” współpracy z influencerami wynika m.in. z budżetu, jaki planujesz przeznaczyć na kampanię. Kooperacja z twórcą, który ma naprawdę duży zasięg może kosztować więcej niż wejście we współpracę z kilkoma „mniejszymi” twórcami. Warto rozważyć, która z opcji będzie korzystniejsza dla Twojej kampanii. Istnieją twórcy, których content jest tak spójny z wartościami i estetyką Twojej marki, że wspólna kampania to po prostu jedyna opcja. A może być również tak, że dla osiągnięcia swoich celów, będziesz potrzebować kilku influencerów. Bo wybór właściwego influencera to sprawa indywidualna i zależy od tego, co chcesz za pomocą kampanii osiągnąć.

Jak określić zasięg influencera?

< 100 tys. obserwatorów

> 100 tys. obserwatorów

Z zasady właśnie taki wyróżnik stosuje się dla mikro- i makroinfluencerów. Twórcy w skali mikro mają mniej niż 100 tysięcy followersów, skala makro natomiast zaczyna się od 100 tysięcy, w niektórych przypadkach dochodząc do milionowej publiczności. Makroinfluencerzy to m.in. celebryci, aktorzy, piosenkarze, sportowcy, tzw. osobowości telewizyjne – stąd ich spektakularny zasięg. Ale nie tylko. Wśród makroinfluencerów są twórcy, którzy przez lata budowali swoją popularność na różnych kanałach i dzięki temu zdołali wypracować duży zasięg. Mikrotwórcy budują swoją publikę od zera. Różnice polegają nie tylko na skali zasięgu, ale również skali zaangażowania. Chociaż niekoniecznie mają na siebie bezpośrednie przełożenie. Wśród makroinfluencerów znajdziemy odbiorców w zasadzie z każdej grupy klienckiej, a wspólnym mianownikiem będzie chęć obserwowania konkretnego twórcy. Obserwatorzy mikroinfluencerów to zdecydowanie mniejsza, ale za to stargetowana grupa docelowa. Przy poszukiwaniu twórcy do współpracy, konieczne jest przeanalizowanie skali zaangażowania, czy jest ono wysokie i w jaki sposób skorelowane jest z ilością obserwujących.    

Ponadto w obu przypadkach – tak u makro-, jak i u mikroinfluencerów – liczy się przede wszystkim sposób, w jaki twórca komunikuje się ze swoimi followersami. Dla odbiorców najważniejsza jest autentyczność i transparentność działań danego influencera. Czy współprace, w które wchodzi są spójne z tym, co przekazuje? Czy „nie przeskakuje z kwiatka na kwiatek” (czyli czy nie angażuje się w konkurujące ze sobą projekty)? To ostatnie pytanie, to również przestroga dla Ciebie. Nie warto wchodzić we współpracę z influencerem, do którego wcześniej dotarła Twoja konkurencja. Niezależnie od skali tego twórcy: może to osłabić wiarygodność kampanii.

Gdzie szukać influencera do współpracy?

Przede wszystkim: Instagram. To platforma, na której wpływ influencerów na odbiorców jest najlepiej widoczny – publiczność na Instagramie statystycznie najczęściej wchodzi w interakcje z publikowanymi treściami. Prawdopodobnie jest to związane z różnorodnością, jaką daje Instagram. Zdjęcia, copy, wideo, instastory… Każdy znajdzie coś, co lubi. Z kolei YouTube jest obecnie 2. największą wyszukiwarką w światowym Internecie, a YouTuberzy mają potężny wpływ na swoją publiczność. Ponadto coraz bardziej w siłę rosną TikTokerzy – ale miejsca nie ustępują im podcasterzy, blogerzy i vlogerzy. Z pomocą promocyjną tym ostatnim często przychodzi Facebook. Planując kampanię z influencerem, trzeba mieć na uwadze, gdzie będzie ona przeprowadzana, bo od kanału komunikacji zależy cała strategia marketingowa. Zarówno w wyborze twórcy pod współpracę, jak i doborze najlepszych narzędzi pod kampanię pomoże Ci doświadczona agencja.

Tym bardziej, że obecnie istnieje coraz więcej kont o dyskusyjnej autentyczności, co objawia się dużą ilością obserwujących i bardzo małym zaangażowaniem na profilu. Przed podjęciem współpracy z influencerem, konieczna jest weryfikacja jego konta. W tym wspomoże Cię agencja, której research obejmuje szczegółowe sprawdzenie statystyk i odsianie tzw. fake data. 

Makroinfluencer: korzyści ze współpracy z makroinfluencerem

Przede wszystkim: zasięg. Kampania z makroinfluencerem pomoże zbudować świadomość o marce lub wyróżnić jakiś produkt z rynku masowego. Jeśli np. znana i lubiana celebrytka zacznie używać Twojego kremu do twarzy, to – spośród tysięcy konkurencyjnych produktów – właśnie Twój stanie się wyjątkowy w oczach followersów tej celebrytki. I chociaż grupa odbiorców pewnie tylko częściowo będzie pokrywać się z Twoją grupą docelową, to jednak dotrzesz do dziesiątek tysięcy ludzi. W ten sposób stworzysz świadomość marki wśród odbiorców i pozytywne skojarzenia ze swoim brandem: Twój produkt jest czymś wyjątkowym, bo używa go ktoś znany.

Ponadto makroinfluencerzy kreują swój content z grupą profesjonalistów: z fotografami, stylistami, makijażystami, filmowcami. To sprawia, że feed danego makroinfluencera wyróżnia się i jest jakościowo dopracowany w każdym szczególe. Możesz mieć pewność, że kampania w takiej współpracy będzie doskonale zrealizowana.

Mikroinfluencer: korzyści ze współpracy z mikroinfluencerem

Mikroinfluencerzy cały swój content tworzą samodzielnie, nigdy więc nie będzie on tak „glamour” jak ten, za którym stoi rzesza ludzi. W tego typu współpracy liczy się przede wszystkim autentyczność. Twórcy o mikrozasięgach budują swoją społeczność na bazie wartości, w które sami wierzą. Jeśli więc zaczynają opowiadać o jakimś produkcie, robią to dlatego, że zaufali danej marce. I z tego powodu followersi takiego influencera również obdarzają zaufaniem omawianą markę. Niezwykle istotny tutaj jest fakt, że społeczność skupiona wokół mikroinfluencera jest zaangażowana w jego treści. Dzięki temu trafiasz do odbiorców, którzy zareagują na przekazywany im komunikat. A jeśli prawidłowo wybierzesz twórcę i jego wartości będą pokrywać się z tym, co reprezentuje Twoja marka, masz szansę na trafienie do swojej grupy docelowej. Mało tego: masz szansę na trafienie do tych klientów ze swojej grupy docelowej, do których jeszcze nie udało Ci się dotrzeć przy okazji innych kampanii.

Na to uważaj

Niezależnie od tego, czy korzystniejsza dla Ciebie będzie kampania z jednym makroinfluencerem, czy z kilkoma mikroinfluencerami – jest kilka zasad, których warto przestrzegać, żeby współpraca się udała:

  • przekaż brief dla influencera: najważniejsze informacje o Twojej marce, charakterystykę produktu i to, co go wyróżnia oraz jakie są korzyści z jego stosowania. Bez dobrego briefu może dojść do nieporozumień i przekaz od influencera może okazać się niezgodny z duchem Twojej marki;
  • nawet jeśli wchodzisz we współpracę z kilkoma influencerami, którzy mają współpracować z Tobą dla osiągnięcia konkretnego celu – nie możesz wszystkich traktować tak samo. Do każdego twórcy należy podchodzić indywidualnie, bo tylko to pozwoli na wypracowanie spójnej ścieżki marketingowej. Tym bardziej, że influencerzy znają swoich odbiorców i wiedzą, jak się z nimi komunikować. Posty związane z Twoim produktem nie mogą odbiegać od dotychczasowych treści. Dlatego warto dać swobodę twórcy, by przekaz był autentyczny. Dla uzyskania dodatkowych korzyści, możesz zaproponować oznaczenie sponsora w poście – da to większą opcję promocji, a zarazem zapewni influencerowi transparentność;
  • zaufaj swojemu influencerowi i swojej agencji. Zarówno doświadczony twórca, jak i doświadczona agencja wiedzą, jak przeprowadzić skuteczną kampanię w Internecie. Pozwól im na to i czerp zyski z ich wiedzy.

Twój cel, Twój wybór

Niezależnie od tego, czy w Twojej kampanii pojawia się makroinfluencer, czy mikroinfluencer, pamiętaj, że kampania z influencerami jest przede wszystkim wizerunkowa. Łączysz wizerunek swojej marki z wizerunkiem konkretnego twórcy i swoje wartości z jego wartościami. Tym samym Twój brand zaczyna być kojarzony z danym influencerem. W ten sposób możesz poprawić, uwiarygodnić, a nawet zmienić sposób postrzegania swojej marki. Dlatego tak ważny jest dobór właściwego influencera. Za każdym razem jest to sprawa indywidualna i dopasowanie influencera do kampanii zawsze zależy od celu danej kampanii. Dodatkowym atutem takiej współpracy jest zwiększenie zasięgu – czy to w skali makro, czy w ramach powiększania grupy docelowej, a dalej za tymi korzyściami idzie większa sprzedaż. Influencer marketing przynosi wymierne efekty. Jeśli więc oczekujesz skutecznej strategii rozpisanej pod swoją kampanię – zgłoś się do nas. Pomożemy dobrać Ci influencera w taki sposób, aby współpraca była jak najbardziej owocna.

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Dostosuj informacje i reklamy do swoich zainteresowań na podstawie np. treść, którą odwiedziłeś wcześniej. (Obecnie nie używamy plików cookie służących do kierowania lub kierowania
  • Gromadzenie informacji umożliwiających identyfikację osoby, takich jak imię i nazwisko oraz lokalizacja

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona będzie:

  • Zapamiętaj ustawienie uprawnień do plików cookie
  • Zezwalaj na pliki cookie sesji
  • Zbieraj informacje, które wprowadzasz do formularza kontaktowego, biuletynu i innych formularzy na wszystkich stronach
  • Śledź, co wkładasz do koszyka
  • Uwierzytelnij się, że jesteś zalogowany na swoje konto użytkownika
  • Zapamiętaj wybraną wersję językową
  • Zapamiętaj ustawienia mediów społecznościowych
  • Zapamiętaj wybrany region i kraj
  • Śledź odwiedzane strony i podejmowane interakcje
  • Śledź swoją lokalizację i region w oparciu o Twój numer IP
  • Śledź czas spędzony na każdej stronie
  • Zwiększ jakość danych funkcji statystycznych
  • Wykorzystuj informacje do dostosowanej reklamy ze stronami trzecimi
  • Pozwala łączyć się z serwisami społecznościowymi
  • Zidentyfikuj urządzenie, z którego korzystasz
  • Zbierz dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz lokalizację

Ta strona nie będzie:

  • Zapamiętaj swoje dane logowania
Zapisz
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz zmienić te ustawienia.
Polityka Prywatności