Aktywna sprzedaż usług i produktów wymaga przemyślanych działań reklamowych. Rozwijanie biznesu w sieci nie może ograniczać się jedynie do poinformowania o ofercie na stronie internetowej. To czy pozyskasz Klientów, zależy od tego jakie decyzje marketingowe podejmiesz. Jednym z najważniejszych celów działań marketingowych, prowadzonych przez przedsiębiorstwa jest tzw. generowanie leadów. Czym są leady? Na czym polega lead generation? W jaki sposób pozyskiwać leady sprzedażowe?
W marketingu internetowym „lead generation” w języku polskim oznacza generowanie leadów. Jest to proces, pozwalający pozyskiwać dane kontaktowe potencjalnych Klientów. Do tego celu wykorzystać można szereg narzędzi i technologii. Pierwszym etapem pozyskiwania leadów jest przyciągnięcie uwagi osób, które mogłyby być zainteresowane oferowanym przez Ciebie produktem czy usługą. A następnie pozyskanie ich danych kontaktowych. Lead może zostać pozyskany zarówno na etapie wstępnego zainteresowania produktem lub usługą, jak i nawet po podjęciu decyzji o zakupie. Dlatego drugim etapem jest klasyfikacja wygenerowanych leadów i określenie ich gotowości do zakupu.
Lead to najprościej mówiąc – osoba lub firma, która jest potencjalnie zainteresowana zakupem danych produktów lub usług. W ujęciu digital marketingowym leadem staje się osoba/firma, dobrowolnie pozostawiająca swoje dane za pomocą specjalnego formularza.
Proces generowania leadów sprzedażowych nie jest jednak wcale taki prosty. Aby dana osoba pozostawiła do siebie telefon kontaktowy czy adres e-mail, najpierw musi zostać do tego odpowiednio zachęcona. Pozyskany lead nie jest też równoznaczny z natychmiastową sprzedażą. Klasyfikacja leadów pozwala określić w jakim miejscu lejka sprzedażowego znajduje się obecnie dana osoba, a tym samym – jakie jest prawdopodobieństwo finalizacji transakcji.
Leady można podzielić na: zwykłe kontaktowe, a także leady marketingowe i leady sprzedażowe. Etap klasyfikacji i odpowiedni lead scoring są niezwykle ważne w kontekście generowania leadów, ponieważ ich prawidłowa ocena potrafi znacznie usprawnić całą sprzedaż.
Pozyskiwanie leadów sprzedażowych może trwać krótko, np. gdy dotrze do Ciebie osoba, która wcześniej nie spotkała się z działaniami marketingowymi Twojej firmy, ale daną usługę lub produkt poleciła jej bliska, zaufana osoba. Niestety jednak nie zawsze wygląda to w ten sposób. Generowanie leadów sprzedażowych może trwać aż od momentu pozyskania zimnego leadu kontaktowego – wtedy wszystko zależy od tego jakie działania marketingowe podejmiesz w kolejnym etapie.
Generowanie leadów odbywa się poprzez kilka następujących po sobie etapów. W pierwszej kolejności osoba lub firma trafia na Twoją stronę internetową bądź profil w mediach społecznościowych, gdzie znajduje zachęcającą ofertę.
W tym przypadku ofertę (inaczej również lead magnet) stanowi jakiś wartościowy materiał. Może być nim np. e-book, bezpłatne materiały pomocne w danej branży, krótki kurs, wideo czy voucher rabatowy. Niezwykle ważnym elementem na tym etapie jest tzw. CTA czyli wezwanie do akcji (Call to action). CTA ma zachęcić użytkownika do kliknięcia w przycisk, który przeniesie go na landing page dedykowany generowaniu leadów, gdzie znajduje się specjalny formularz, składający się z pół do wpisania danych np.
Przemyślane CTA w połączeniu z wartościową treścią, oferowaną po pozostawieniu danych osobowych, a następnie sprawne przeprowadzenie potencjalnego Klienta przez lejek sprzedażowy, mogą przybliżyć Cię do celu jakim jest niewątpliwe wzrost sprzedaży Twoich usług czy produktów, a tym samym rozwój Twojego biznesu.
Istnieje wiele sposobów na pozyskiwanie leadów. Jeśli jednak dana metoda ma być skuteczna, musi być również odpowiednio zaplanowana i dostosowana do specyfiki branży. A przede wszystkim samej grupy docelowej.
Przy pozyskiwaniu leadów, bardzo ważna jest też odpowiednia optymalizacja strony i to właśnie od niej warto zacząć. Strona internetowa powinna być szybka, funkcjonalna i dostosowana do użytkownika. Warto zadbać w dużej mierze także o to, by wszelkie ważne informacje, a także dane kontaktowe firmy znajdowały się w widocznym miejscu. Im bardziej skomplikowana strona, tym dłuższy proces zakupowy. Nie mniej ważna jest także optymalizacja witryny pod wyszukiwarki internetowe – ruch organiczny, który pozyskasz dzięki SEO możesz przekuć w wartościowe leady.
Twoja strona jest zoptymalizowana i dostosowana do użytkownika? Czas na lead generation! Kampanie leadowe opierają się na inbound marketingu, dlatego do pozyskiwania Klientów poprzez lead generation możemy użyć m.in. takich narzędzi jak m.in.:
Head of Performance
Wyszukiwarka to bardzo często najbardziej efektywne źródło generowania leadów. Pamiętajmy jednak, że ma ograniczony potencjał. Największą sztuką jest wypracowanie świetnej góry lejka. Tu trzeba się wyróżnić i mieć cierpliwość, bo mierzenie skuteczności działań wizerunkowo-contentowych jest dużym wyzwaniem. Warto mieć na uwadze, że budując machinę generującą leady zawsze musimy myśleć o kolejnych niewyeksploatowanych kanałach, bo to daje większa gwarancje stabilnego wzrostu.
Jeżeli Twoja firma oferuje rozwiązania b2b, zapewne zastanawiasz się w jaki sposób możesz skutecznie pozyskiwać Klientów biznesowych. Pozyskiwanie leadów b2b stanowi jedno z największych wyzwań marketingowych. W tym przypadku nie wystarczy kreatywny komunikat reklamowy. Ważne, aby dotarł on do do odpowiedniej grupy docelowej.
Wielu przedsiębiorców może uważać, iż generowanie leadów sprzedażowych za pomocą strony internetowej jest czasochłonne i skomplikowane, dlatego nie są oni do tej metody przekonani. Zwłaszcza w B2B. Jest to co prawda proces złożony, ale może być niezwykle skuteczny, dlatego warto powierzyć go specjalistom. Dzięki wiedzy i doświadczeniu zespołu pracującego nad pozyskiwaniem leadów oraz odpowiednim narzędziom, zdobywanie nowych Klientów biznesowych jest łatwiejsze niż myślisz.
Leady B2B mogą być pozyskiwane przy użyciu takich narzędzi jak np.:
Posiadamy ponad 13 lat doświadczenia w szeroko pojętym marketingu internetowym. Wiemy jak przyciągnąć do Ciebie nowych klientów i zoptymalizować proces sprzedaży. Nasz zespół łączy wiele różnych kompetencji. W jego skład wchodzą utalentowane, wyspecjalizowane w rozmaitych obszarach osoby.
Jesteśmy skierowani na cel. Pomożemy realizować Twoje cele biznesowe, tak aby zmaksymalizować zwrot z inwestycji w działania marketingowe. Kampanie leadowe prowadzone przez naszą agencję z pewnością pozytywnie wpłyną na wysokość sprzedaży generowanej przez Twoją firmę.
Gwarantujemy zarówno wsparcie marketingowe, jak i techniczne. Dzięki temu nie musisz już szukać dwóch różnych agencji.
Napisz do nas, a my przygotujemy dla Ciebie darmową, spersonalizowaną wycenę.
Chcesz zwiększyć ilość leadów dla Twojego działu sprzedaży?
Napisz do nas – zrealizujemy dla Ciebie kampanie lead generation: