Ostatnie trzy lata pracy w obliczu pandemii COVID-19 wywarły mocny nacisk na firmy z branży farmaceutycznej i nie tylko, by „przychylniej” spojrzeć na kwestie pracy zdalnej i tzw. wideo spotkań. Dowiedz się, jak zorganizować webinarium w branży pharma & medical.
W związku z dużymi ograniczeniami dotyczącymi organizacji tradycyjnych eventów, większość firm zaczęła realizować spotkania online w postaci webinariów. Zaczął się wyścig w poszukiwaniu najlepszych metod oraz masa wyzwań po drodze (chociażby bariery technologiczne oraz jakość łączy internetowych zarówno u prelegentów jak i wśród uczestników). Według raportu The State of wideo Engagement in 2022: Past, Present, and Future, opracowanego przez Livestorm, spośród 1128 respondentów przeprowadzonego badania 62% zgłosiło problemy techniczne, takie jak nagłe rozłączenie, słaba jakość dźwięku i obrazu oraz trudności z udostępnianiem dokumentów. Ponadto 57% respondentów zgłosiło trudności z nawiązaniem bezpiecznego połączenia.
Trzy lata później większość z nas posiada wiedzę przynajmniej w podstawowym zakresie – jak dołączyć do online’owych wydarzeń, jakie narzędzia oferuje rynek i co należy zrobić, żeby takie wydarzenie zorganizować.
Z doświadczenia wiem jednak, że realizacja dobrego jakościowo webinarium wiąże się z sumiennym i precyzyjnym przygotowaniem oraz wieloma niuansami, których pominięcie, niedopatrzenie lub bagatelizacja może położyć cały projekt.
Tym Bardziej, że branża farmaceutyczna generuje największą frekwencję podczas webinarów.
Według statystyk opublikowanych przez Livestorm, przemysł farmaceutyczny uzyskuje najwyższy wskaźnik uczestnictwa w webinariach, wynoszący 63%.
Przy tworzeniu webinaru stawka jest wysoka. Dlatego pomocne jest korzystanie z listy planowania webinarów i przestrzeganie dobrych praktyk. Poniżej przedstawiam najlepsze praktyki tworzenia komunikacji dla webinariów i udostępniam najważniejsze wskazówki dotyczące realizacji webcastów.
Mówiąc najprościej, webinarium to seminarium online. Webinaria realizowane są najczęściej w celu budowania świadomości marki. Organizacja webinariów pozwala nowym klientom poznać lepiej markę, a z dotychczasowymi wzmacnia jej relację. W podstawowym modelu, takie spotkanie składa się z:
Główna różnica między webinariami a filmami online polega na tym, że webinaria oferują interakcję na żywo między prezenterem a publicznością.
Istnieje wiele platform webinarowych – możesz skorzystać z takiej, która pozwoli Ci zorganizować transmisję we własnym zakresie, np. ClickMeeting. Musisz jednak brać pod uwagę ograniczenia wynikające z tego typu rozwiązań, jak chociażby ograniczona liczba uczestników czy problemy z płynnością streamingu przy większej liczbie widzów (np. ok 1000 osób). Pamiętaj, że wiele z gotowych rozwiązań wymaga od uczestników pobrania oddzielnej aplikacji, aby mogli dołączyć do webinaru, co może być również barierą wejścia.
Możesz też zrealizować transmisję profesjonalnie wykorzystując do tego ekipę ze sprzętem wideo i audio, studio ze scenografią lub green screenem, dedykowany landing page z przestrzenią webinarową (okno transmisji, czat i wszystkie niezbędne informacje plus np. archiwum zrealizowanych transmisji), w tym strona rejestracji, bramkowanie po numerach PWZ itd.
Webinaria są bardzo skutecznym narzędziem do przemieszczania potencjalnych klientów wzdłuż lejka sprzedażowego.
Po naładowaniu ich wiedzą o produktach i branży, z tymi potencjalnymi klientami, może następnie prowadzić rozmowy np. Twój zespół sprzedaży. Treść i przebieg webinaru wpływają na wrażenia uczestników i jakość generowanych przez Ciebie leadów.
Jeśli nigdy wcześniej nie realizowałeś webinaru, z jakiego powodu powinieneś zacząć teraz?
Odpowiedz na poniższe pytania:
Dzięki lepszemu poznaniu i określeniu potrzeb oraz problemów grupy docelowej, będziesz w stanie zaplanować wydarzenie, które pomoże je zaspokoić i dostarczyć rozwiązań.
Zadbaj o stworzenie spójnego doświadczenia dla uczestników webinarium. Bądź konsekwentny i dopasuj elementy graficzne wydarzenia do swojej marki. Korzystaj z fontów, kolorów i innych elementów wchodzących w skład jej charakteru wizualnego. Takie postępowanie sprawi, że Twoja marka będzie spójna i bardziej rozpoznawalna, zwłaszcza jeśli użyjesz tego samego stylu wizualnego w różnych treściach.
W zaproszeniach e-mail, temat pełni rolę komunikatu, który potencjalni uczestnicy zobaczą w pierwszej kolejności. Temat może być np. tytułem Twojego webinarium. Tak czy inaczej, powinien komunikować wartość wydarzenia. Czego ludzie się nauczą? Jak pomożesz im w ich sytuacji?
Zaproszone osoby powinny móc to zrozumieć od razu, na podstawie samego tematu wiadomości.
Nigdy nie wprowadzaj w błąd. Twój tytuł nie powinien składać obietnic, których nie dotrzyma treść Twojego webinaru.
Pamiętaj: Ludzie nie spędzą godziny na byle czym, więc wyjaśnij, dlaczego warto poświęcić czas akurat na Twoje webinarium.
Nie każdy, kto ogląda Twój webinar, zrobi to z poziomu laptopa czy komputera stacjonarnego.
Chociaż według statystyk za 2019 r. tylko 7% widzów webinarów preferowało urządzenia mobilne od komputerów stacjonarnych, to już według statystyk za rok 2022 według Webinar Software 25% uczestników twierdzi, że obejrzało webinarium na urządzeniu mobilnym.
Aby zapewnić im najlepsze wrażenia:
Zwiększ rozmiar tekstu i elementów wizualnych.
Wybierz platformę webinarową obsługującą urządzenia mobilne. W przypadku ClickMeeting możesz pobrać ich aplikację, jeśli chcesz uruchomić webinarium na telefonie. Jeżeli realizujesz transmisję za pośrednictwem dedykowanego landing page, pamiętaj aby był on responsywny.
Weź pod uwagę to, aby prezentując swój produkt w trakcie webinaru nie zamienić całości transmisji w reklamę. Pamiętaj, żeby w głównej mierze serwować odbiorcom treści, które są dla nich przydatne. Zaprezentuj produkt tylko wtedy, gdy ma to rzeczywiście sens.
Dopóki będziesz przekazywał swoim widzom za pośrednictwem webinarium przydatną wiedzę, która pomoże im poradzić sobie ze ich problemami, Twoi odbiorcy powinni być bardziej przychylni do do zainteresowania się tym co oferujesz jako firma.
Marketing związany z organizacją webinariów może być kosztowny ale możesz spróbować obniżyć koszty poprzez wprowadzenie opłat za uczestnictwo. Pamiętaj jednak, aby to zrobić musisz być absolutnie pewien, że Twoja grupa docelowa będzie gotowa zapłacić za Twoje wydarzenie.
Poproszenie uczestników o opłacenie udziału budzi ich oczekiwania, że wyniosą z transmisji przydatną wiedzę a jakość będzie z najwyższej półki. Upewnij się, że dotrzymasz tej obietnicy.
Chociaż płatny model może obniżyć frekwencję, to istnieje prawdopodobieństwo, że zdobędziesz bardziej zaangażowaną publiczność.
W świetle większości danych, najlepszymi dniami na realizację webinarium są środa i czwartek. Z raportu przygotowanego przez GoTo Meeting wynika, że 27% osób woli uczestniczyć w webinarach w czwartki. Środa jest na drugim miejscu z 26%. Jeśli chodzi o godzinę transmisji, dane mówią, że godzina 11:00 jest optymalna i preferuje ją 22% osób. Nie sugeruj się jednak w 100% tymi danymi, ponieważ mogą się one różnić w zależności od specyfiki grupy docelowej. Dobrym pomysłem jest sprawdzenie np. za pomocą Google Analytics, w jakich godzinach występuje największy ruch na Twojej stronie www.
Możesz poprosić ekspertów z Twojej firmy lub zgłosić się do ekspertów branżowych, w tym influencerów lub Kluczowych Liderów Opinii (KOLs) w zależności od realizowanych tematów.
Niezależnie od wybranego kierunku, kluczowe jest upewnienie się, że prelegent posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie, aby móc rzetelnie prowadzić transmisję.
Twoi mówcy powinni być wiarygodni i wzbudzać autorytet.
Oto niektóre z najpopularniejszych formatów, które warto wziąć pod uwagę:
Możesz mieszać formuły w zależności od potrzeb. Na przykład możesz połączyć formuły jednego prezentera eksperta z modułem pytań i odpowiedzi oraz demonstracją produktu.
Kreacja takiego zaproszenia/grafiki powinna zawierać tytuł webinaru i wyraźne wezwanie do działania (CTA). Warto również podać datę i godzinę spotkania online.
Dobrym przykładem są grafiki opracowane przez Elementor (wtyczkę dla WordPress). Kreacja zawiera typografię o wysokim kontraście i słowo „webinar” w prawym górnym rogu określające czego dotyczy. Widzimy także tytuł obrazujący temat wystąpienia oraz sylwetki prelegentów. Co najważniejsze, dobrze widoczny jest przycisk wezwania do działania. Każde zaproszenie na webinarium powinno zawierać CTA.
Zaraz po Temacie umieść od dwóch do trzech zdań opisujących wydarzenie. W opisie należy pokrótce nakreślić poruszane problemy oraz przedstawić spostrzeżenia i wskazówki, które pomogą uczestnikom je rozwiązać. Możesz też określić cele, a następnie wyjaśnić uczestnikom, w jaki sposób webinar pomoże im je osiągnąć.
Landing page z transmisją
Planując przygotowanie strony www, na której będzie się odbywało webinarium warto wziąć pod uwagę takie elementy jak:
Podczas transmisji uczestnicy mogą zadawać wiele pytań. Może się jednak zdarzyć, że tych pytań nie będzie lub zaczną być zadawane, gdy padną pierwsze z nich. Na wszelki wypadek przygotuj wcześniej listę pytań, na wypadek gdyby publiczność nie była tak zaangażowana, jak się spodziewałeś.
Udokumentuj cały proces powstawania webinarium. W ten sposób usprawnisz produkcję webinarów w przyszłości i unikniesz błędów. Zrób listę wszystkich zadań i rzeczy do zrobienia na każdym etapie webinaru, aby nic nie zostało zapomniane. Jeśli zamierzasz zrobić cykl webinariów – utwórz kalendarz redakcyjny, w którym tematy, prelegenci oraz daty są monitorowane i planowane z tygodniowym wyprzedzeniem.
Czy kiedykolwiek zostałeś wyrzucony z webinaru jako uczestnik? Wyobraź sobie wyrzucenie z własnego webinaru jako organizatora i przerwanie transmisji! Tak, może się to zdarzyć, jeśli masz niestabilne połączenie internetowe. Sprawdź jakość swojego łącza. Dobrze by było, gdybyś dysponował połączeniem przewodowym o prędkości wysyłania co najmniej 3 MBPS. Pamiętaj, dotyczy to zarówno gospodarza, jak i prezentera.
Aby uniknąć wpadek podczas samego webinaru i zminimalizować ryzyka, pamiętaj o przeprowadzeniu pełnej „próby generalnej” na kilka dni przed transmisją na żywo oraz w przeddzień wydarzenia. Podczas próby staraj się oddać warunki jak najbardziej zbliżone do tych jakie będą panowały docelowo.
Zazwyczaj pomoże Ci to wyłapać wiele sytuacji, które mogłyby z różnych powodów wymusić przerwę techniczną lub położyć projekt.
Jeśli korzystasz z konkretnej platformy webinarowej, zapoznaj się ze wszystkimi przydatnymi funkcjami, które oferuje (np. interaktywne funkcje, takie jak ankiety, które mogą pomóc Ci zwiększyć zaangażowanie) oraz je przetestuj.
W dniu webinaru bądź przygotowany przynajmniej od 10 do 15 minut wcześniej, aby upewnić się, że Twoi prelegenci są gotowi i że cały Twój sprzęt działa.
Dodatkowa wskazówka: nigdy nie używaj nowego sprzętu w dniu webinaru. Używaj sprzętu, który znasz, bo gdy jeśli pojawi się problem, będziesz musiał go szybko rozwiązać.
Przetestuj także wyświetlanie slajdów prelegentom podczas transmisji oraz ich kontrolę (np. zapewnij im pilota – zwróć uwagę na to, żeby był cichy i nie wydawał dźwięków klikania podczas zmiany slajdów oraz wyeliminuj wszelkie źródła dźwięków, które mogłyby być słyszalne na wizji).
Bez względu na to, jak dobrze będziesz przygotowany, zawsze może wydarzyć się coś na co nie będziesz miał wpływu. Na przykład, prąd w budynku, którym prowadzisz transmisję, może zostać niespodziewanie wyłączony. Zazwyczaj problemy nie będą tak dramatyczne. Należy brać je jednak pod uwagę. Na wszelki wypadek dobrze jest mieć zapasowe źródło internetu (np. mobilnego), w razie, gdyby przestał działać. Przygotuj także planszę z komunikatem o przerwie technicznej (chociaż mogą się wydarzyć sytuacje, w ramach których nawet tej planszy nie będziesz mógł użyć).
Wskazówki dla prezenterów webinarów
Podobnie jak w przypadku każdego innego rodzaju wydarzenia na żywo, skrypt lub ogólny konspekt powinien być Twoim drogowskazem, abyś nie odbiegał od tematu i realizował najważniejsze punkty wystąpienia. Przygotowanie dobrze napisanego scenariusza jest przydatnym krokiem w planowaniu webinaru, ale to nie znaczy, że musisz podążać za nim w 100%. Czasami musisz wyjść poza skrypt i rozwinąć wątek, aby utrzymać zaangażowanie odbiorców.
Nie ma sensu używać slajdów podczas wystąpienia, które zawierają tylko wypunktowane listy lub długie akapity. Opracowując slajdy, myśl więcej o tym jak wspierać przekaz słowny warstwą wizualną i ogranicz ilość tekstu na slajdach. Korzystaj z wizualizacji danych zamiast tworzyć listy.
Zamiast polegać jedynie na slajdach i wideo przedstawiającym prezentera, użyj różnych form mediów. Możesz na przykład dodać film lub animację, aby jeszcze bardziej zilustrować to, co chcesz przekazać. Jeśli demonstrujesz, jak działa produkt, przeprowadź uczestników przez proces w czasie rzeczywistym, zamiast tylko pokazywać wcześniej zrobione zdjęcia.
Dobrym pomysłem może być wykorzystanie dodatkowej kamery ręcznej i przełączyć się na widok z niej, aby np. pokazać z bliska lub pod odpowiednim kątem elementy produktu.
Zadawaj pytania do ankiety, rzucaj wyzwania i po prostu staraj się prowadzić konwersację podczas ujawniania treści swojego webinaru.
Możesz skorzystać z narzędzi oferujących interaktywne opcje pomagające w zaangażowaniu uczestników. Takim narzędziem jest np. Mentimeter, aplikacja za pomocą której możesz przeprowadzić głosowania, rankingi, chmury słów i inne interaktywne aktywności.
Poinformuj uczestników na wstępie, w jaki sposób będziesz odpowiadać na ich pytania – np. na końcu lub w trakcie. Dobrą praktyką jest zaplanowanie 15 minut na pytania i odpowiedzi na koniec transmisji.
Jak utrzymać uwagę widzów?
Najbardziej udane webinaria rozpoczynają promocję z co najmniej 15-dniowym wyprzedzeniem.
Najlepszy czas na wysłanie zaproszeń na webinar to 9:00 we wtorek. 24% rejestracji na webinary ma miejsce we wtorki. Dzięki porannej wysyłce istnieje także większa szansa, że Twoje zaproszenie znajdzie się na górze skrzynki odbiorczej potencjalnego uczestnika.
17% rejestracji ma miejsce w dniu webinaru. Warto promować transmisję do rana ostatniego dnia. Publikacje w mediach społecznościowych powinny się wydarzyć nawet do 10 lub 5 minut przed webinarium. W tym czasie jesteś w stanie zgromadzić jeszcze dodatkową grupę widzów.
E-mail jest taktyką promocyjną, która działa najlepiej. 57% rejestracji pochodzi z poczty e-mail, 15% z mediów społecznościowych a 14% z blogów na stronie internetowej.
Jeśli masz już bazę e-mailową, promuj swój webinar wśród subskrybentów. Możesz skorzystać również z zasobów agencji marketingowej i baz zewnętrznych (np. lekarzy lub farmaceutów).
Emailing powinien być krótki, zwięzły i ułatwić użytkownikom rejestrację.
Upewnij się również, że wysyłasz e-maile z przypomnieniami do osób, które już zarejestrowały się na Twój webinar.
Promuj swoje webinarium dalej, nawet po jego zakończeniu za pośrednictwem wszystkich wykorzystywanych kanałów, zwłaszcza treści, które tworzysz na podstawie webinaru. Wyciśnij jak najwięcej z przygotowanego materiału.
Umieść informacje o swoim webinarium w mediach społecznościowych. Udostępnij link do strony rejestracji oraz najważniejsze informacje na temat wydarzenia.
Napisz post na blogu o swoim webinarze
Napisz post na blogu, aby z wyprzedzeniem promować webinarium.
Nawet jeśli nie masz dużej liczby obserwujących na blogu, możesz udostępnić to w mediach społecznościowych i e-mailach.
Upewnij się, że widzowie wiedzą, jaki kolejny krok chcesz, aby zrobili.
Na przykład, jeśli chcesz, aby pobrali oficjalny dokument lub zarejestrowali się na bezpłatną wersję próbną, poinformuj ich o tym i podaj linki na webinarze oraz w wiadomości e-mail podsumowującej wydarzenie.
Poproś uczestników, aby zdecydowali o kolejnym temacie
Możesz przeprowadzić ankietę, poprosić ich w mediach społecznościowych lub powiedzieć im podczas webinaru, aby wybrali, co chcą zobaczyć w następnej kolejności.
Oddanie uczestnikom głosu i umożliwienie im wpływania na kierunek rozwoju projektu również buduje lojalność wobec marki.
Jeżeli nie chcesz, aby widzowie decydowali o tematach, to chociaż zajaw im podczas wystąpienia, jaki będzie następny temat.
Po wydarzeniu skontaktuj się z uczestnikami, wysyłając im dodatkowe treści. Wśród tych osób mogą być np. osoby, które się zarejestrowały, ale się nie pojawiły lub uczestnicy, którzy wcześniej opuścili webinarium.
Możesz wysłać uczestnikom wiadomość e-mail z pełnym podsumowaniem we wpisie na blogu, SlideShare z prezentacji lub link do nagrania wideo. Poinformuj o tym jeszcze podczas transmisji i zrób to w ciągu 24 godzin. Nie zapomnij umieścić CTA z przekierowaniem np. do treści na Twojej stronie www.
Twoi odbiorcy mogą korzystać z treści w wielu różnych formatach. Wykorzystaj recycling treści tworząc kolejne formaty będące silnym, samodzielnym contentem, który przyda się Twoim odbiorcom.
Pobierz darmowego e-booka „Content marketing w farmacji i medycynie” i dowiedz się, jakich treści potrzebujesz w świecie pharma & medical.
Niektóre wskaźniki webinarów, które możesz śledzić, obejmują:
Webinary to bardzo skuteczny sposób przekazywania szczegółowych informacji w angażującym formacie.
Pierwszym krokiem jest podjęcie decyzji, jakie są Twoje cele, a następnie wybór platformy i formatu, które spełniają te potrzeby.
Stworzenie webinaru wymaga dużo planowania, koordynacji i śledzenia – od ustalenia określonego tematu, znalezienia świetnego mówcy, po przygotowanie do wydarzenia na żywo.
Tematy, treści i prelegenci powinni zapewnić prawdziwą wartość dla Twojej grupy docelowej.
Co zrobić, aby webinarium było skuteczne?
Już wiesz, jak zorganizować webinarium w branży pharma & medical. Czas na praktykę!
Chcesz, by webinarium zorganizowali dla Ciebie eksperci?
Napisz do nas, chętnie Ci pomożemy!