Opracowanie strategii marketingowej to czasochłonny proces, który w pierwszym kroku wymaga synergii wiedzy klienta, z umiejętnościami i doświadczeniem agencji. Bazując na wieloletnim doświadczeniu, wykazaliśmy 3 aspekty współpracy, które stanowią absolutną podstawę w procesie strategicznym:
Aby proces strategiczny miał szansę zakończyć się sukcesem, niezbędna jest ścisła współpraca na linii klient — agencja. Wykorzystanie warsztatów i podejścia konsultingowego jest konieczne, by początkowo wyrównać wiedzę na temat biznesu klienta, a w późniejszych etapach — skonsultować pomysły agencji i zweryfikować możliwości ich wdrożenia.
Opracowanie strategii na bazie briefu, krótkiego spotkania i pobieżnej analizy dotychczasowych działań może skutkować tym, że dokument zostanie opracowany jedynie na bazie „widzi mi się” agencji. Przypomina to typowy proces przetargowy, gdzie decyzje klienta często podejmowane są w odniesieniu do estetyki grafik czy stylu proponowanych haseł, a nie realnego odniesienia działań, do aktualnej sytuacji biznesu. W przypadku procesu strategicznego może okazać się to dużą pułapką. Dlaczego? Ponieważ nie uzyskamy odpowiedzi na to, czy propozycja bierze pod uwagę możliwość skalowania, niestandardowe, a skuteczne działania, czy elastyczność w kwestii wprowadzania zmian. W przypadku gdy strategia jest tworzona w oderwaniu od sytuacji klienta, możemy spotkać się z sytuacją, w której nie będzie ona aktualna za 6, czy 12 miesięcy.
Rekomendowany przez nas model współpracy warsztatowej zaczyna się od spotkania wdrożeniowego, podczas którego obecne są wszystkie osoby, które będą zaangażowane w proces tworzenia strategii, a dalej — w jej egzekucję. Zespół, który docelowo ma obsługiwać klienta, jest obecny na każdym etapie, zdobywając wiedzę o marce i celach biznesowych.
Tak duża ilość czasu poświęcona na onboarding teamu skutkuje szybkim i sprawnym uruchomieniem działań, bez konieczności dodatkowych spotkań, po zakończeniu etapu procesu strategicznego. Co więcej, oprócz zdobywania wiedzy budujemy relacje i wypracowujemy sposób na efektywną współpracę. Powstają również procesy dotyczące komunikacji z klientem — co jest szczególnie ważne przy starcie projektu. Etap warsztatowy eliminuje większość podstawowych i kluczowych błędów oraz problemów komunikacyjnych.
By warsztat wdrożeniowy był jak najbardziej konstruktywny, klient powinien otrzymać bardzo szczegółowy brief oraz agendę spotkania. Ważne, by zabezpieczyć czas potrzebny na zapoznanie się z materiałem od klienta, jeszcze przed spotkaniem. Część rzeczy na pewno będzie wymagała doprecyzowania, a poszczególne odpowiedzi często stają się pretekstem do zadania kolejnych, które wcześniej wydawały się nieoczywiste.
Warsztat wdrożeniowy jest również kluczowy do określenia kolejnych kroków. W zależności od celów klienta, czasu, jakim dysponujemy na wypracowanie strategii, oraz materiałów, jakie już istnieją — cykl warsztatowy może składać się z następujących elementów:
W realizacji całego procesu strategicznego bardzo ważny jest dla nas zespół, który w nim uczestniczy. Znamy przypadki, gdzie stratedzy, po wypracowaniu materiału, znikają, a projekt trafia w ręce juniorów.
W Green Parrot już od pierwszego przecięcia z klientem angażujemy cały team, który nie tylko będzie przygotowywał strategię, ale również realizował ją w codziennych działaniach. To najlepsza forma onboardingu i gwarancja na zminimalizowanie potencjalnych błędów. Co więcej, angażując do współpracy osoby, które mają zróżnicowane doświadczenia i umiejętności, zyskujemy większą wartość dla klienta.
Ponad 50% naszego zespołu pracuje w Green Parrot ponad 3 lata, z czego połowa ponad 5 lat. W kontekście współpracy na linii klient — agencja, niska rotacja jest niezwykle istotna. Brak zmian w zespole = brak konieczności ciągłego onboardingu, oszczędność czasu, unikanie konieczności wdrażania kolejnych osób co kilka miesięcy. Dodatkowo wiedza i doświadczenie, którą zespół zbiera przestrzeni kolejnych lat.
Często spotykamy się z sytuacjami, w których klient zmienia agencję z uwagi na małe doświadczenie osób realizujących projekt. W Green Parrot prawie 50% osób stanowią osoby z doświadczeniem senior +. A w całej agencji jest tylko 6% osób na stanowiskach juniorskich.