Czy wiesz, że aż 87% aktywnych i pasywnych kandydatów jest otwartych na nowe oferty pracy? To oznacza, że w każdej chwili masz szansę pozyskać na potrzeby swojego biznesu kontakty, które mimo aktualnego zatrudnienia w innej firmie, w przyszłości mogą zasilić Twoje szeregi. Jak podejść do tego z głową? Przeczytaj, w jaki sposób stworzyć produktywny i skuteczny talent pool.
Talent pool to dosłownie baza talentów, czyli dane najlepszych potencjalnych kandydatów zebrane w jednym miejscu. Talent pool zawiera informacje o osobach, które w jakiś sposób zetknęły się już wcześniej z Twoją firmą, np. ubiegały się o pracę. Być może nie przeszły pomyślnie procesu rekrutacji, być może nawet nie brały w nim udziału, ale spełniają pewne wymagania i warto zachować możliwość kontaktu z nimi na później.
Zdaniem specjalistów, badających branżę HR, baza talentów jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi rekrutacyjnych. W talent pool mogą znajdować się np. informacje o tym:
Krótko mówiąc, talent pool to pełen obraz kompetencji najmocniejszych potencjalnych kandydatów oraz historia Waszej wzajemnej relacji. Co ciekawe, taka baza bardzo często powstaje dzięki inicjatywie samych zainteresowanych, czyli przedstawicieli jej przyszłych zasobów.
Wiele osób poszukujących pracy zaczyna od dokładnego prześwietlenia firm, którymi są zainteresowani. Niezależnie od tego, czy Twoje przedsiębiorstwo aktualnie prowadzi rekrutację, czy nie, jeśli potrafisz stworzyć odpowiedni candidate experience, chętni do pracy sami będą chcieli zostawić u Ciebie swój ślad. Na tym właśnie polega Employer branding, czyli ogół działań, które prowadzą do zbudowania wizerunku firmy jako pracodawcy z wyboru.
Zewnętrzny Employer branding skierowany jest do hipotetycznych pracowników i ma na celu pokazanie im, że jesteś wymarzonym pracodawcą. W ramach dobrze prowadzonego marketingu rekrutacyjnego możesz wdrożyć m.in. takie kroki, jak:
Dlaczego Employer branding jest tak ważny podczas tworzenia talent pool i nie tylko? Co najmniej z 3 powodów:
Jednym ze sposobów na sprawdzenie zdolności, umiejętności i doświadczenia kandydatów jest przeprowadzenie testu. W zależności od branży, stanowiska, specyfiki pracy i innych czynników możesz zdecydować się np. na testy umiejętności twardych lub miękkich, wiedzy o pracy, zdolności poznawczych, osobowości czy oceny sytuacyjnej.
Wiele z nich to rzetelne i obiektywne narzędzia, które da się zrealizować zdalnie, np. za pomocą aplikacji online. Pracodawcy doceniają je przede wszystkim za następujące zalety:
Jednak wyniki testów nie powinny być jedynym wyznacznikiem jakości potencjalnego kandydata. Należy pamiętać o ich zasadniczych ograniczeniach, takich jak:
Jeśli chcesz dokładnie, obiektywnie i rzetelnie sprawdzić kompetencje talentów ze swojej bazy, uwzględnij wszystkie obszary istotne z punktu widzenia Twojego biznesu. Wykorzystaj do tego celu profesjonalne rozwiązania, np. te korzystające z algorytmów AI. Nie zapomnij też o wywiadzie, który potwierdzi kwalifikacje kandydata czy zadaniu rekrutacyjnym, które pozwoli przekonać się o praktycznych umiejętnościach kandydata.
Na pewno jakąś część zasobów swojej bazy już posiadasz. Są to aplikacje osób, które odrzuciłeś na którymś etapie poprzedniej rekrutacji. Wystarczy je tylko odpowiednio uporządkować. A jak w takim razie dalej rozbudowywać bazę i aktywnie pozyskiwać talenty?
Okazuje się, że najskuteczniejsze narzędzia marketingu rekrutacyjnego to strony firmowe (68%) oraz profesjonalne serwisy, takie jak LinkedIn czy tradycyjne social media, czyli Facebook lub Twitter. Sprawdź, jak z nich efektywnie korzystać podczas budowy firmowej talent pool.
Na tej podstronie powinny się znaleźć nie tylko aktualne oferty pracy. Zakładka Kariera ma łączyć z Twoją firmą wszystkich tych, którzy teraz lub w przyszłości mogą się jej przydać. Nawet, jeśli w tym momencie masz pełne zasoby kadrowe, to miejsce powinno przez cały czas prezentować:
Koniecznie zamieść też wyraźne CTA – zachęcenie do pozostawienia kontaktu w formie maila, formularza kontaktowego czy możliwości załączenia CV. Może to być komunikat w stylu Nie widzisz oferty dla siebie? Aplikuj na pozycję otwartą. Skontaktujemy się z Tobą, gdy będziemy poszukiwać kogoś z Twoimi kompetencjami.
Poczta elektroniczna w procesie budowy talent pool służy przede wszystkim jako metoda zbierania CV i kontaktów od zainteresowanych. Jeśli publikujesz ofertę pracy na portalu ogłoszeniowym, to właśnie e-mail jest najczęstszą formą komunikacji.
Czasem wystarczy kilka pytań, aby wstępnie pozyskać kandydata na pracownika. Formularz kontaktowy należy zamieścić na stronie www we wspomnianej zakładce Kariera, a link do niego powinien się znaleźć wszędzie tam, gdzie publikujesz ofertę. Wybierz tę formę kontaktu dla przyszłych kandydatów, jeśli chcesz:
Musisz mieć świadomość, że używanie mediów społecznościowych w aspekcie tworzenia talent pool to nie tylko publikowanie ofert pracy i ogłaszanie rekrutacji. Okazuje się, że ponad 3/4 osób zmieniających pracę, korzysta z LinkedIn, by zasięgnąć tam informacji przed podjęciem ostatecznej decyzji o swojej dalszej karierze. Dlatego też profil w social mediach, szczególnie tych o typowo biznesowym charakterze, to rekrutacyjna wizytówka firmy.
Dzięki mediom społecznościowym możesz też lepiej poznać osoby, które już znajdują się w Twojej bazie i uzupełnić dane o informacje z ich profili. Masz też okazję trafić przypadkiem na swojego idealnego przyszłego kandydata, podczas przeglądania branżowych aktualności i wpisów innych specjalistów. Oprócz tego, możesz również samodzielnie, aktywnie poszukiwać kandydatów, monitorując profile odpowiadające Twoim wymaganiom.
Dzięki temu darmowemu e-bookowi poznasz 8 największych błędów w employer brandingu i dowiesz się, jak ich unikać.
Dlaczego stworzenie talent pool jest korzystniejszym rozwiązaniem niż tradycyjne pozyskiwanie kandydatów? Przede wszystkim z 5 powodów:
Nie wszystkie firmy mogą lub potrzebują zatrudniać specjalistów na pełen etat. Jak w takim przypadku współpracować ze specjalistami? Rozwiązaniem może być Human Intelligence on Demand. HI skupia najlepszych ekspertów z dziedziny marketingu, kreacji, strategii, performance, technologii i project managementu, którzy mogą rozwiązać problemy od zaraz i na każdym etapie projektu włączyć się do Twojego zespołu. Z HI stworzysz swój dream team bez dodatkowych działań i kosztów.
Chcesz, by pracowały dla Ciebie najlepsze talenty na rynku?
Skorzystaj z modelu HI! Umów się na rozmowę