Nieco ponad tydzień temu w związku z Dniem Ojca (Portugalia) opowiadałem o swojej pracy w szkole mojej córki. Mówiłem do dzieci w wieku 8-10 lat. W pewnym momencie rzuciłem, że mam nadzieję, że nikt tu nie posiada telefonu ani konta w social mediach. Choć w szkole jest polityka „no phones”, śmiech dziesięciolatków jasno dał mi do zrozumienia, że nadzieja była płonna.
Politycy podejmują temat regulacji i zwracają uwagę na zagrożenia, jakie niesie za sobą korzystanie z social mediów przez dzieci. Mówimy tutaj o naprawdę poważnych rzeczach: uzależnienie, depresja, samobójstwo, samookaleczania.
Obecnie trudno jest ograniczyć nastolatkowi dostęp do social mediów, nie narażając go jednocześnie na izolację bądź ostracyzm.
Nie lubię odgórnego zarządzania, ale trzeba przyznać, że niestety my, jako rodzice, robimy tu słabą robotę. Może faktycznie potrzebny jest odgórny standard, który stanie się społeczną normą.
Argumentacja Big Techu w kontekście prób regulacyjnych jest śmieszna. Kiedy zbierają oni dane o użytkownikach w celach reklamowych, to jest to wolność. Kiedy jednak trzeba zweryfikować, czy user ma prawo do użytkowania aplikacji, to jest już ingerencja w prywatność obywatela.
Mam nadzieje, że uda nam się stworzyć oddolną, zdroworozsądkową normę społeczną: telefon w rękach dziecka jest do dzwonienia, a nie oglądania TikToka. Zamiast iPhone’a kup mu Nokię 3310.
Spis treści:
Nastolatki na Florydzie bez social mediów
31 mln zł kary dla Amazona
Brytyjska moda walczy z greenwashingiem
Colgate rzuca wyzwanie „idealnemu” uśmiechowi
Financial Times z chatbotem AI
Facebook szpiegował użytkowników Snapchata
Usuń politykę z Instagrama i Threads
IKEA kontra zwierzaki
Jak Canva chce konkurować z Adobe?
Heineken w stylu Formuły 1
Shorty
Weekly Tool
Nastolatki na Florydzie bez social mediów
Gubernator Florydy, Ron DeSantis, podpisał ustawę wymagającą zgody rodziców na posiadanie kont w mediach społecznościowych przez dzieci poniżej 16. roku życia. Ustawa ma zapewnić rodzicom nastolatków większą kontrolę. Akt prawny wymaga, aby platformy uniemożliwiały osobom poniżej 14. roku życia tworzenie kont i usuwały te już istniejące. Konta zakładane przez 14- i 15-latków będą wymagały zgody rodziców lub opiekunów prawnych. Nikogo nie zdziwi zapewne fakt, że grupy z branży technologicznej wystąpiły już przeciwko temu ustawodawstwu.
Działania Florydy są następstwem decyzji innych stanów. W zeszłym roku gubernator Utah podpisał dwie ustawy, które wymagają od osób poniżej 18. roku życia uzyskania zgody rodziców na korzystanie z mediów społecznościowych i zapewnią opiekunom dostęp do postów oraz wiadomości dzieci. Niedługo po tym gubernator Arkansas zatwierdził ustawę wymagającą zgody rodziców na rejestrację kont w mediach społecznościowych przez osoby nieletnie.
Ustawodawstwo Florydy ma wejść w życie 1 stycznia przyszłego roku.
Wprowadzanie konsumentów w błąd się nie opłaca. Przekonał się o tym ostatnio Amazon. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, nałożył na firmę karę w wysokości ponad 31 milionów złotych. Doprowadziły do niej liczne skargi, które urząd otrzymał od klientów. Polski organ zarzuca gigantowi e-commerce m.in. publikowanie nieprawdziwych informacji o dostępności produktów i terminach dostaw, wprowadzanie w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży. Chróstny uznał, że Amazon EU SARL naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Spółka musi opublikować informację o karze na swojej stronie i w mediach społecznościowych oraz opłacić karę finansową. Decyzja nie jest prawomocna, spółka ma możliwość złożenia odwołania do sądu.
Firmy: Asda, Asos i Boohoo zostały zmuszone złożyć zobowiązanie do unikania wprowadzających w błąd twierdzeń na temat ekologii. Sytuacja miała miejsce w Wielkiej Brytanii po zaostrzeniu przepisów dotyczących greenwashingu w sektorze mody. Brytyjski urząd wszczął dochodzenie w sprawie sprzedawców detalicznych z branży odzieżowej już 2 lata temu. W jego wyniku te trzy rozpoznawalne firmy będą musiały regularnie przekazywać brytyjskim organom aktualne raporty na temat tego, jak wywiązują się ze swoich zobowiązań. Competition and Markets Authority (urząd zajmujący się sprawą) wystosował także list otwarty do pozostałych marek z branży mody, wzywając do przestrzegania nowych zasad. Czy prawo brytyjskie będzie wzorem do naśladowania w innych krajach europejskich?
W badaniu przeprowadzonym niedawno przez Censuswide i Colgate prawie 65% odbiorców z pokolenia Z stwierdziło, że presja posiadania idealnego uśmiechu negatywnie wpływa na ich pewność siebie, a ponad 85% wyraziło chęć zmiany wyglądu zębów.
W takiej rzeczywistości nowa kampania Colgate rzuca wyzwanie nierealistycznej wizji piękna. Kreacja wideo skierowana jest do pokolenia młodych dorosłych i ma otworzyć ich na radość korzystania z uśmiechu we wszystkich kształtach, rozmiarach i odcieniach. 90-sekundowy film „The Beauty of Gaps” prezentuje różnorodną obsadę, ma energetyczną akcję i pozytywnie nastrajającą muzykę (w klipie wykorzystano hit Katy Perry „Roar”).
Warto tutaj wspomnieć, że Colgate od 1991 roku realizuje programu Bright Smiles, Bright Futures, w ramach którego współpracuje z rządami i instytucjami, aby edukować najmłodszych o prawidłowej higienie jamy ustnej. Marka zobowiązała się, że do końca 2024 roku nowa odsłona programu trafi do 250 tys. dzieci w USA .
Financial Times testuje chatbota AI wytrenowanego na podstawie kilkudziesięciu artykułów serwisu. Subskrybenci mogą korzystać z funkcji Ask FT, aby znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące ostatnich wydarzeń lub innych tematów poruszanych na łamach strony. Pierwsze testy chatbota przyniosły pozytywne efekty, nie obyło się jednak bez półprawd i halucynacji.
Chatbot jest aktualnie dostępny dla kilkuset abonentów FT Professional. Ask FT jest obsługiwany przez Claude (LLM) opracowany przez Anthropic. Większość subskrybentów jeszcze nie może wypróbować chatbota, ponieważ FT nadal go testuje. Ask FT pozostanie na razie w wersji beta.
Facebook w ramach tajnego projektu szpiegował ruch użytkowników na Snapchacie. W 2016 roku firma Zuckerberga przechwytywała i odszyfrowywała ruch sieciowy pomiędzy osobami korzystającymi z aplikacji Snapchat a jej serwerami. Jak wynika z dokumentów sądowych, celem akcji było zrozumienie zachowań użytkowników i pomoc Facebookowi w walce z konkurentem. Projekt nazwany został „Ghostbusters”, co mocno nawiązuje do charakterystycznego logo aplikacji. Nieuczciwa próba zdobycia przewagi konkurencyjnej może Metę dużo kosztować. Sprawy są już w kalifornijskich sądach.
Denerwują cię wątki polityczne na ulubionych social mediach? Możesz je odfiltrować ze swojego kanału. Plan usunięcia treści politycznych z Instagramu na życzenie ogłoszony został w lutym tego roku. Teraz przyszła pora na przełożenie teorii na praktykę. Filtr, który odpolityczni twój feed na Instagramie i Threads, możesz włączyć i wyłączyć w ustawieniach aplikacji. Ma on zastosowanie nie tylko w postach opublikowanych przez konkretne osoby związane z polityką, ale też przy wątkach i tematach politycznych na profilach osób prywatnych. Meta planuje udostępnienie tej funkcji w przyszłości także na Facebooku.
Co mają wspólnego zwierzęta domowe z zakupami w IKEI? Nowa kampania marki w oryginalny sposób opowiada o niskich cenach i dostępności. Szwedzki gigant meblowy wypuścił nową serię reklam stworzonych na rynek ZEA pod tytułem: „Nie martw się, możesz sobie na to pozwolić”. Bohaterami kreacji są… zwierzęta domowe i spustoszenie, które sieją, kiedy coś zepsują, potłuką. Reklamy uspokajają właścicieli zwierząt, że biorąc pod uwagę przystępną cenę produktów IKEA, nie muszą się martwić ich wymianą po nieszczęśliwym wypadku. Biorąc pod uwagę wzrost liczby właścicieli zwierząt domowych na całym świecie, jest to doskonały marketingowy strzał. Szacuje się, że w samych Zjednoczonych Emiratach Arabskich żyje około 1,5 miliona „rodziców” zwierząt domowych. To właśnie do nich kierowana jest kampania autorstwa INGO Hamburg.
Canva to świetnie prosperujący australijski start-up zajmujący się projektowaniem i komunikacją wizualną. W tym tygodniu firma ogłosiła, że przejmuje Affinity (dawniej Serif), brand zajmujący się narzędziami dla branży kreatywnej. Bloomberg podaje, że transakcja jest warta około 380 milionów dolarów.
Canva dotychczas kierowała swoje produkty do początkujących designerów, jednak jej współzałożyciel – Cliff Obrecht – uważa, że przejęcie Affinity otworzy markę na bardziej zaawansowane osoby. Dzięki fuzji Canva zyska 3 miliony użytkowników na całym świecie i 90 pracowników, którzy dołączą do zespołów. Transakcja została już oficjalnie zamknięta. Ten krok może pomóc Canvie lepiej konkurować z kreatywnymi narzędziami Adobe.
Heineken wraca z nową kampanią reklamową przed Grand Prix Australii w F1. To promocja kolejnego roku partnerstwa marki z Formułą 1. Kampania obejmuje materiały wideo, OOH, digital i social media, a także konkursy, w których do wygrania są bilety na wyprzedane wydarzenie F1 na torze Albert Park Circuit w Melbourne.
Tematem przewodnim jest znaczenie dźwięku dla F1. „Dźwięk jest kluczową częścią wciągających wrażeń w Formule 1” – mówił w wywiadach country manager Heinekena, Dino Bozzone. „Bez odgłosów ryczących silników, wiwatujących tłumów i gwaru barów to wydarzenie nie byłoby tym, co wszyscy znamy i kochamy. Nie możemy się doczekać, aż fani zbiorą się i będą świętować ze swoimi przyjaciółmi w ten weekend, z Heinekenem w ręku”.
W nowym filmie, zrealizowanym we współpracy z Saatchi & Saatchi, sięgnięto po ciekawe zabiegi językowe, aby sprytnie zaprezentować i podkreślić niepowtarzalne dźwięki F1.
Tworzenie wideo jest trudne i wymagające? Reachout.ai ma na to sposób. Nie od dziś wiadomo, że wideo angażuje odbiorcę dużo bardziej niż tekst, dlatego dzisiejsze narzędzie pozwala nam na stworzenie deep fake’u z naszym wizerunkiem. I choć deep fake nie ma dobrej sławy, przez niezgodne z prawem wykorzystanie tej technologii, dzisiejsze rozwiązanie może Cię pozytywnie zaskoczyć. Dostawca zbadał, że mejle z wykorzystaniem wideo Reachout.AI mają o 52% większy open rate i 8 razy więcej odpowiedzi.
Jak to działa?
Dodaj kontakty do bazy. Zaimportuj z .csv lub połącz systemy CRM.
Spersonalizuj film.
Duplikuj swój film lub wybierz jedną z ponad 5000 postaci AI, która przeczyta dostarczony przez Ciebie tekst.
Dostarczaj video wiadomości na dużą skalę.
Automatycznie wysyłaj spersonalizowane filmy, korzystaj z harmonogramu lub podłącz zewnętrzne narzędzia do wysyłki.
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera