Jako jeden z powodów rozwinięcia się impresjonizmu w malarstwie uznaje się upowszechnienie nowej technologii – fotografii. Zdjęcia pozwoliły uchwycić szybko przemijające fenomeny świata wizualnego, takie jak zmieniające się światło czy ruch, co impresjoniści starali się następnie odzwierciedlić w swoich obrazach.
Technologia wpływa na sztukę od zawsze (wyobraź sobie malowanie w plenerze, zanim pojawiła się farba w tubkach) i od zawsze budzi spore kontrowersje. Impresjoniści nie byli początkowo wpuszczani na paryskie salony sztuki.
Staram się o tym pamiętać, gdy widzę nowe wytwory kultury, które budzą mój sprzeciw – takie jak piosenka, w której głos piosenkarza jest syntetyzowany przez AI. W tej chwili wydaje się to sztuczne, ale może ta technologia umożliwi tworzenie zupełnie nowych, ciekawszych środków ekspresji artystycznej.
To, co inteligentna synteza głosu umożliwi na pewno, to nowe, tańsze i lepsze sposoby kreowania reklam. Szybsze lokalizowanie contentu na nowe rynki, generowanie spersonalizowanych komunikatów, które będą brzmiały i wyglądały jak nagrane dla danego konsumenta (w dodatku być może przez znaną osobę). Branżę audio i wideo czeka wkrótce spore trzęsienie ziemi.
Spis treści:
- AI i muzyka pop
- Czas na Uber Ads
- Twitch hojny dla twórców
- I Meta stawia na AI
- TikTok chce rywalizować na nowym rynku
- Redditorzy kontynuują protest
- Ile tracisz przez clickbaitowe witryny?
- ChatGPT w pracy
- Jak dziś robić reklamy wideo?
- Zwycięzcy Cannes Lions
- Shorty
- Weekly Tool
- Co mogą chatboty na Telegramie? Wiedza z bloga
AI i muzyka pop
MIDNATT to alter ego popularnego w Korei Południowej piosenkarza, Lee Hyuna, który śpiewa męskim i żeńskim głosem w sześciu obcych językach, których w większości wcale nie zna. Jest to możliwe dzięki technologii AI dostarczanej przez Supertone, firmę, która chce „zmienić paradygmat procesu twórczego”. Supertone oferuje m.in. syntezę głosu i technologię korekcji wymowy w wielu językach, dzięki czemu wypowiedź danej osoby brzmi bardziej naturalnie i płynnie – nawet jeśli nigdy wcześniej nie mówiła ona np. po hiszpańsku. MIDNATT zaznacza, że technologia AI pozwoli mu dotrzeć do fanów w skali, która była wcześniej niemożliwa. „Sześć języków użytych w utworze obejmuje do 8 mld ludzi na całym świecie. Chciałem stworzyć muzykę, która trafi do jak największej liczby osób.” Czy narzędzia typu Supertone to przyszłość branży muzycznej?
📰 Mashable
🎥 MIDNATT 'Masquerade’ Official MV
Czas na Uber Ads
Uber mocno stawia na rozwój swojego biznesu reklamowego i wprowadza (na razie tylko w USA) reklamy wideo do swoich aplikacji: do zamawiania przejazdów, Uber Eats i Drizly. Będą one wyświetlane na ekranach smartfonów m.in. podczas oczekiwania na przyjazd kierowcy oraz w trakcie podróży. Adsy pojawią się też na tabletach zainstalowanych w niektórych samochodach Ubera. Wideo reklamy będą trwać nawet 90 sekund – to więcej niż standardowa długość na innych platformach mobilnych. Liczba reklamodawców korzystających z usług reklamowych Ubera wzrosła aż o 80% w porównaniu do poprzedniego roku. Uber zachęca firmy do skorzystania ze swojej oferty reklamowej m.in. możliwością wykorzystania danych dotyczących podróży i zakupów użytkowników do lepszego targetowania reklam.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Twitch hojny dla twórców
Twitch wprowadza nowy program „Partner Plus”, który zapewni streamerom zwiększony 70-procentowy udział w ich przychodach z subskrypcji. Większość współpracujących z platformą streamerów otrzymuje 50%, chociaż Twitch ma umowy 70/30 z niektórymi z najpopularniejszych twórców. Streamerzy nalegali więc, by firma wprowadziła podział 70/30 dla wszystkich. Meta, YouTube czy Kick oferują atrakcyjniejsze warunki od podziału 50/50,Twitch musiał więc zmienić zasady, aby nie spowodować odpływu streamerów do konkurencji.
📰 The Verge
I Meta stawia na AI
Firma Zuckerberga zaspała na start wyścigu AI, ale będzie próbować nadrobić straty. Meta chce, by inne firmy mogły swobodnie korzystać i czerpać zyski ze swojej technologii AI w ramach open source. Gigant z Menlo Park ma pracować nad sposobami udostępnienia do użytku komercyjnego kolejnej wersji swojego modelu językowego. Ten ruch może okazać się sukcesem, bo deweloperzy poszukują alternatywy dla zastrzeżonego oprogramowania sprzedawanego przez Google czy OpenAI. Jak Meta skorzysta na udostępnieniu technologii? Gdy deweloperzy ulepszą te modele lub załatają luki w zabezpieczeniach, firma będzie w stanie wykorzystać to do swoich celów, np. ulepszając produkty reklamowe.
📰 The Information (Paywall)
TikTok chce rywalizować na nowym rynku
Czy TikTok rzuca wyzwanie takim gigantom e-handlu jak Shein czy Amazon? Użytkownicy w Wielkiej Brytanii zobaczyli nową funkcję zakupów o nazwie „Trendy Beat” – po kliknięciu widać przedmioty na sprzedaż, które stały się popularne w viralowych filmach. Reklamowane produkty są wysyłane z Chin przez firmę, która jest własnością spółki macierzystej TikToka, ByteDance. Ten model e-commerce znacznie różni się od dotychczasowego: TikTok Shop w zamian za niewielką prowizję umożliwia firmom czy twórcom sprzedaż produktów za pośrednictwem aplikacji. Z kolei w ramach Trendy Beat wszystkie wpływy ze sprzedaży idą do ByteDance.
📰 The Financial Times (Paywall)
Redditorzy kontynuują protest
Przypomnijmy: w dniach 12-14 czerwca tysiące subredditów przeszło w tryb prywatny, aby w ten sposób sprzeciwić się wprowadzeniu opłat za dostęp do API. Reddit zwrócił jednak uwagę, że moderatorzy nie mogą samodzielnie, bez głosowania społeczności decydować o takich kwestiach. Firma wysłała nawet wiadomości do moderatorów, informując ich, że zostaną usunięci, jeśli nadal będą prowadzić swój strajk. Wiele subredditów przyjmuje więc alternatywne metody protestu, takie jak publikowanie tylko jednego rodzaju postów, np. zdjęcia komika Johna Oliviera.
📰 TechCrunch
Ile tracisz przez clickbaitowe witryny?
Według Association of National Advertisers (ANA) marketerzy mogliby zaoszczędzić nawet 13 mld dolarów, jeśli poprawiliby kilka aspektów dotyczących systemu programmatic. Chodzi przede wszystkim o wyeliminowanie clickbaitowych witryn ze śmieciowymi treściami. ANA twierdzi, że wielu reklamodawców przekłada ilość ponad jakość, a nie tędy droga. „Główną zachętą do zautomatyzowanego kupowania mediów jest koszt – uzyskanie jak największej liczby wyświetleń za każdego dolara” – czytamy w raporcie ANA. „Na pierwszy rzut oka może się to wydawać rozsądną zachętą. Jednak w świecie mediów nie wszystkie zasoby reklamowe i nie wszystkie wyświetlenia są sobie równe. Zdrowy rozsądek powinien podpowiadać kupującym, że nie wszystkie tanie towary to towary wysokiej jakości”. Przeciętna kampania prowadzona jest aż na 44 tys. stron internetowych, podczas gdy zaledwie kilkaset z nich dotarłoby do większości odbiorców. Problemem jest też brak dostępu do wysokiej jakości danych od dostawców technologii reklamowych.
📰 MarketingDive
ChatGPT w pracy
W ankiecie przeprowadzonej wśród prawie 10 tys. amerykańskich pracowników aż 80% nie chce tracić możliwości korzystania z ChatGPT w miejscu pracy. Według 20% ankietowanych powinien jednak istnieć jakiś rodzaj zakazu lub ograniczenia dostępu. Jak można się domyślić, w mniejszym stopniu za wprowadzeniem ograniczeń są młodzi profesjonaliści. Jeśli chodzi o branże, to przeciwko zakazowi są najczęściej specjaliści z branży reklamowej i marketingowej (87%), konsultingowej (84%) i opieki zdrowotnej (83%). Z drugiej strony aż 32% prawników jest za ograniczeniem dostępu do bota.
📰 HRDive
Jak dziś robić reklamy wideo?
Dziś, czyli w środowisku, w którym widzowie stykają się z adsami nie tylko w linearnej TV, ale na wielu platformach i w wielu formatach. Tworzenie spójnych i skutecznych przekazów w tak rozproszonym systemie jest dla marketerów nie lada wyzwaniem, a firma FreeWheel chce im nieco pomóc. Jej nowa inicjatywa, The Viewer Experience Lab, ma na celu sprawdzenie reakcji na różne formaty i liczbę reklam. Na początku na tapecie są aspekty, których widzowie nie lubią. Z pierwszych badań FreeWheel nie wynika nic zaskakującego: irytujące jest zbyt wiele reklam, jak i pojawiająca się na ekranie plansza „Niedługo wracamy”. Wśród uczestników inicjatywy są m.in. Paramount, Warner Bros. Discovery czy NBCUniversal.
📰 AdWeek (Paywall)
Zwycięzcy Cannes Lions
Największy i najbardziej prestiżowy festiwal kreatywności, Cannes Lions, kończy się jutro, ale już teraz możecie zobaczyć kampanie nagrodzone Grand Prix w wielu kategoriach, m.in. Design, Digital Craft, Social and Influencer czy PR. Miłego oglądania!
📰The Drum (Paywall)
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Nie chce Ci się czytać kolejnego raportu, maila czy artykułu? Nic straconego, AI przeczyta Ci go na głos. Audioread to narzędzie, które dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji generuje naturalnie brzmiące wersje audio różnego rodzaju tekstów. Możesz ich słuchać w przeglądarce lub stworzyć playlistę w Spotify czy Apple Podcast. Koszt to 9,99 $ za miesiąc, możesz wypróbować bezpłatną, 14-dniową wersję.
Wiedza z bloga w GreenLetter