Pod względem liczby aktywnych użytkowników miesięcznie Telegram jest obecnie siódmym medium społecznościowym na świecie. Choć w założeniu miał być komunikatorem internetowym, coraz bliżej mu do serwisów służących nie tylko do kontaktu. Telegram umożliwia np. tworzenie kanałów tematycznych i pozwala markom publikować reklamy tekstowe. Podobnie jak większość aplikacji do komunikacji, umożliwia również korzystanie z funkcji chatbotów. Co mogą chatboty na Telegramie? Dowiedz się, jak je wykorzystać w działaniach marketingowych.
Komunikatory takie jak WhatsApp, Messenger czy Telegram to dla ponad połowy użytkowników ulubiona droga kontaktu z obsługą klienta. Taka forma rozmowy sprzyja uzyskaniu natychmiastowej odpowiedzi na pytania, otrzymaniu informacji tekstowych wzbogaconych linkiem, obrazem i dźwiękiem, czy daje możliwość powrotu do rozpoczętej rozmowy w innym terminie.
Nic dziwnego, że marketing konwersacji prowadzony za pomocą komunikatorów powoli wypiera call center’y i tradycyjne BOK-i. Wzrost liczby odbiorców na firmowym czacie wymaga jednak większych nakładów kadrowych i czasowych na ich obsługę. To wszystko biorą na siebie chatboty.
Zasadniczą zaletą chatbotów w ogóle jest ich przystępność. W przeciwieństwie do aplikacji, chatbotów nie trzeba pobierać ani aktualizować, nie zajmują one miejsca w pamięci smartfona czy laptopa i nie przeszkadzają sobie nawzajem, gdy używamy kilku zintegrowanych programów w tym samym czasie.
Chatboty na Telegramie działają w większości w oparciu o przepływ konwersacyjny. Tworzą go trzy elementy:
Uzyskanie logicznej odpowiedzi od chatbota jest możliwe dzięki wbudowanemu zestawowi reguł i odpowiednim słowom kluczowym. Jednak dzięki technologii przetwarzania języka naturalnego (Natural Language Processing – NLP), chatboty na Telegramie mogą również rozumieć intencje rozmówcy i zapamiętywać kontekst całej konwersacji.
To oznacza, że program jest w stanie analizować wypowiedzi pod kątem zamiarów i potrzeb, ich konkretnych parametrów oraz cech języka. Zawdzięczamy to uczeniu maszynowemu (machine learning), bazującemu na sztucznej inteligencji.
Telegram bot jest w stanie zautomatyzować powtarzalne elementy komunikacji z klientem i rozwiązać 70% regularnie pojawiających się problemów. To duże usprawnienie obsługi klienta w branży usługowej, e-commerce czy konsultingu. Chatboty to dziś nieodłączny element dobrze skonstruowanego marketing automation, obejmującego najważniejsze kanały kontaktu, czyli komunikatory. Poznaj 6 naszych propozycji wykorzystania chatbotów na Telegramie w MA.
Digitalizacja komunikacji sprzedażowej z pomocą chatbota to m.in.:
Pracownicy BOK uzyskują wsparcie w takich czynnościach, jak:
Praca chatbotów często jest wstępem do komunikacji prowadzonej przez realną osobę, która zaopiekuje się klientem w sytuacjach wymagających bardziej indywidualnego i dogłębnego podejścia.
Chatboty na Telegramie umożliwiają również prowadzenie samej sprzedaży z poziomu komunikatora. Klient może nie tylko złożyć zamówienie, ale też dokonać płatności poprzez czat z botem. Dotyczy to zarówno sklepów internetowych, jak i biur podróży, firm z branży health- i beautycare oraz każdego innego biznesu handlowego lub usługowego.
Umożliwienie użytkownikom subskrybowania publikowanych przez Ciebie treści to najlepsza droga do pozyskiwania leadów. Codzienna dawka wartościowych treści albo cyklicznie dostarczany newsletter będą zawsze w zasięgu ręki każdego, kto korzysta z Telegrama.
Telegram bot może z powodzeniem pełnić rolę menedżera okolicznościowych promocji, konkursów, akcji wizerunkowych czy ankiet. Prowadzenie tego typu działań na masową skalę to najlepszy sposób na wykorzystanie wydajności inteligentnego automatu.
Boom na aplikacje mobilne mamy już za sobą i wielu z nas zaczyna przeszkadzać ogrom ikonek na pulpicie smartfona. Tymczasem chatboty na Telegramie mogą spełniać wiele funkcji, które do tej pory były domeną appek. Przykład: cykliczne powiadomienia. Jesteś producentem żywności dla dzieci? Świętuj ze swoimi klientami kolejne etapy rozszerzania diety malucha i przypominaj o nowych produktach, które mogą włączyć do jego menu.
Chatboty na Telegramie potrafią doradzać klientom na tyle dobrze, że odbiorcy nie zawsze są w stanie rozpoznać, czy mają do czynienia z automatem, czy prawdziwą osobą. Działają nieustannie, czyli 24/7 i prowadzą wiele rozmów jednocześnie. W przeciwieństwie do chatbotów na WhatsApp’ie i Messengerze, możesz ich używać także w grupach.
Jak to się przekłada na Twoje korzyści?
Telegram jako platforma społecznościowa oferuje również możliwość prowadzenia płatnych kampanii. Marki mogą skorzystać z opcji wyświetlania sponsorowanych wiadomości tekstowych o długości do 160 znaków.
Korzystanie z Telegram Ad Platform pozwala na dotarcie do użytkowników o określonych zainteresowaniach, czyli śledzących kanały odpowiadające ich preferencjom. Dzięki temu masz szansę trafić dokładnie do tych odbiorców, którzy z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowani Twoją ofertą. Reklamy na Telegramie nie są tak popularne, jak w innych mediach społecznościowych, stąd wciąż stosunkowo niewielka konkurencja.
Ze względu na międzynarodowy charakter i dużą popularność platformy w takich krajach jak Hiszpania, Indie czy Ukraina, masz możliwość promowania swoich produktów także za granicą. Z kolei prostota formatu reklamowego, którym jest sam tekst, nie wymaga przygotowywania grafik i wideo oraz dostosowywania ich parametrów do warunków dyktowanych przez pozostałe serwisy.
Dlaczego warto połączyć performance marketing z aktywacją funkcji chatbota w komunikatorze? Przede wszystkim, chatboty na Telegramie mogą być doskonałym uzupełnieniem płatnych kampanii. Trzeba pamiętać, że platforma nie zezwala na wyświetlanie reklam ani w grupowych, ani w prywatnych czatach.
Treści sponsorowane pojawiają się wyłącznie w kanałach publicznych, które mogą się poszczycić liczbą subskrybentów większą niż 1000. Dlatego na poziomie komunikatora to właśnie boty najlepiej sprawdzają się jako wsparcie w prowadzeniu zautomatyzowanego i efektywnego kontaktu marki z klientem, służącego także budowaniu trwałej relacji.
Pobierz darmowego e-booka i poznaj inne kanały reklamowe, z których prawdopodobnie jeszcze nie korzystasz!
Tworzenie własnego chatbota na Telegramie odbywa się za pomocą rozmowy z innym chatbotem. Procedura obejmuje następujące kroki:
Dalsze kroki wymagają przynajmniej podstaw wiedzy programistycznej, a wyposażenie chatbota w odpowiednie funkcje i dostosowanie automatycznych odpowiedzi lepiej zostawić fachowcom. Chatboty na Telegramie da się zintegrować z zewnętrznymi narzędziami do tworzenia i zarządzania botami oraz połączyć z rozwiązaniami marketing automation. To wszystko możesz powierzyć specjalistom z Green Parrot.
Wybierając dostawcę Twojego chatbota, zwróć uwagę, czy to, co oferuje w ramach swojej usługi, faktycznie odpowiada Twoim potrzebom. Odpowiedz sobie na pytania:
Jeśli już wiesz, że chatboty na Telegramie to kolejny krok do realizacji Twoich celów marketingowych, porozmawiaj ze specjalistami Green Parrot. Stworzyliśmy już kilkanaście chatbotów na Messengera, a nasz chatbot dla obiektu sportowo-eventowego obsłużył 4000 zapytań w pierwszych tygodniach pracy. Sprawdź, jak pomożemy Ci dotrzeć do ponad 700 mln aktywnych użytkowników Telegrama i usprawnić komunikację.
Chcesz wykorzystać chatboty na Telegramie w swoim biznesie?
Napisz do nas, na pewno Ci w tym pomożemy!