Wyborczy rok 2024 na planecie Ziemia będzie pełen niespodzianek i na pewno nie będzie tani. W pierwszej kolejności skorzystają na nim wydawcy, którzy podreperują swoje nadwyrężone budżety wydatkami politycznych kandydatów. Następny będzie Big Tech, a za nim wszelkiej maści agencje.
Zadziwiający jest dla mnie stosunek amerykańskich wyborców do zestawiania brandów z polityką. Aż 72% republikanów preferuje brak afiliacji politycznej w biznesie przy jedynie 38% demokratów, którzy wolą polityczne no-logo na swoich produktach.
Czy zatem amerykańska lewica pragnie mocniejszej polaryzacji i zaangażowania w politykę kolejnych obszarów życia (co w sumie jest dość zgodne z marksizmem)?
Ja osobiście odradzam marketerom tę drogę. Liczne przykłady z ostatniego roku jasno pokazują, że marketing powinien trzymać się od polityki z daleka.
Do tego wszystkiego w komunikacji online ogromną rolę odegrają w tym roku deepfake’i, które stają się nieodróżnialne od rzeczywistości. O tym możesz posłuchać w mojej rozmowie z Mariuszem Tarnaskim: Czy sztuczna inteligencja wpłynie na wyniki wyborów?
To będzie dziwny rok w marketingu.
Spis treści:
- 4 problemy marketingu w okresie wyborczym
- Artyści żądają ochrony przed AI
- Absolut wraca na Coachellę
- OOH British Airways z wysokości
- Beyoncé śpiewa odę do Levi’sa
- YouTube bardziej user friendly
- LinkedIn chce być jak TikTok
- Discord z reklamami dla graczy
- Kompozytor „Białego lotosu” tworzy dla Barrila
- Shorty
- Weekly Tool
4 problemy marketingu w okresie wyborczym
W raporcie opublikowanym przez Forrester Research znajdziemy cztery obszary, które stanowią wyzwanie dla marketerów w roku wyborczym:
- Rosnące koszty mediów;
Szacuje się, że koszty reklamy wzrosną o 13% w porównaniu z wyborami w 2020 roku. Oprócz kampanii politycznych w drugiej połowie roku odbędą się Letnie Igrzyska Olimpijskie 2024 w Paryżu, co znacznie wpłynie na koszt reklam.
- Powiązania polityczne, które kwestionują lojalność wobec marki;
W roku wyborczym środowisko będzie jeszcze bardziej spolaryzowane, przez co marki nie będą pewne, jak postępować. Według badań Forrestera 72% ankietowanych republikanów stwierdziło, że woli, aby marki nie angażowały się aktywnie w politykę, w porównaniu z opinią 38% demokratów biorących udział w badaniu.
- Zmieniające się przepisy dotyczące sztucznej inteligencji w reklamie politycznej i nie tylko;
Jednym z problemów związanych z nową technologią jest to, że może ona przyjąć się tak szybko, że organy regulacyjne nie będą w stanie dotrzymać jej kroku.
- Wykorzystanie nowych technologii takich jak deepfake;
Deepfake i generatywna sztuczna inteligencja z pewnością odegrają dużą rolę w sezonie wyborczym. Według firmy badawczej to moment, w którym zespół PR powinien wykorzystać narzędzia do monitorowania mediów, a jednocześnie dobry powód do utworzenia szybko reagującej grupy zadaniowej, która będzie gasiła pożary w zarodku.
📰 Marketing Dive
📰 Forrester
Artyści żądają ochrony przed AI
Grupa ponad 200 znanych muzyków podpisała list otwarty wzywający do ochrony przed bezprawnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która naśladuje styl i głos artystów. Sygnatariuszami listu są przedstawiciele i przedstawicielki wszystkich gatunków muzycznych, w tym gwiazdy wielkiego formatu, jak: Billie Eilish, Nicki Minaj czy Stevie Wonder. Wśród podpisujących list znajdują się także osoby reprezentujące majątki zmarłych artystów.
W piśmie nikt nie wzywa do całkowitego zakazu stosowania sztucznej inteligencji w muzyce lub produkcji. W ostatnich latach producenci muzyczni na różne sposoby korzystali z narzędzi AI, np. stosując nowoczesne narzędzia do wyizolowania wokalu Johna Lennona ze starego utworu i wykorzystania go do stworzenia „nowej” piosenki Beatlesów, która została wydana w 2023 roku.
List Artist Rights Alliance (bo tak nazywa się grupa, która zainicjowała działanie) jest częścią ogólnobranżowego protestu twórców przeciwko wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji.
📰 The Guardian
📰 Tech Crunch
Absolut wraca na Coachellę
Absolut Vodka, spółka należąca do Pernod Ricard, powraca na Coachellę z akcjami marketingowymi. Absolut oficjalnie dołącza do festiwalowego szaleństwa, co stanowi ważny element w długofalowej strategii marketingowej brandu.
Absolut.Land (metaverse marki) od lat odgrywa ważną rolę w marketingu wódki. Pomimo malejącego zainteresowania marketerów i konsumentów metaverse, firma w dalszym ciągu inwestuje w tę technologię. Stała przestrzeń Absolutu została przeniesiona z Decentraland do Spatial, tak aby można było uzyskać do niej dostęp za pośrednictwem smartfona lub zestawu VR, co sugeruje, że marce zależy na tym, aby technologia była dostępna dla większej grupy konsumentów. Na czas festiwalu muzycznego marka przygotowała specjalne akcje zarówno w digitalu, jak i w realu.
📰 Marketing Dive
🤖 Absolut Land
OOH British Airways z wysokości
British Airways przedstawia najnowszą kampanię outdoorową i telewizyjną celebrującą ważne, życiowe podróże. Kreacje billboardowe ukazują zachwyt na twarzach pasażerów, którzy patrzą przez okno samolotu na świat z wysokości 35 000 stóp (nieco ponad 10 km). Koncepcja opiera się na założeniu, że klienci zwykle robią zdjęcia ze swojego miejsca przez okno samolotu. W najnowszej kampanii British Airways odwraca perspektywę i ukazuje emocje podróżujących, którzy patrzą na miejsce lądowania.
📰 The Drum [Paywall]
Beyoncé śpiewa odę do Levi’sa
Oda Beyoncé do Levi’sa to najlepsza rzecz, jaka mogła przytrafić się producentowi dżinsów w momencie, w którym mierzy się on z osłabieniem popytu na produkty. Kiedy w zeszłym tygodniu znana amerykańska piosenkarka wypuściła swój album „Cowboy Carter”, nikt w zespole marketingu kultowej marki nie wiedział, że wywoła rewolucję w widoczności i rozpoznawalności. Jeden z numerów na płycie – „Levi’s Jeans” – odwołuje się bezpośrednio do produktów marki i jest peanem na ich cześć.
Moc błogosławieństwa Beyoncé jest wielka. Po tym jak w 2016 roku wykrzyknęła „Red Lobster” w singlu „Formation”, sprzedaż sieci serwującej owoce morza odnotowała 33% wzrost. Społeczność i wyznawcy Beyoncé zapewne spenetrują każdy centymetr sklepów stacjonarnych Levi’sa i zatrzęsą serwerami sklepów internetowych. Jeśli samo wydanie nowej płyty z charakterystycznym numerem nie skłoni słuchaczy do zakupu nowych jeansów, to ewentualna trasa koncertowa z pewnością to zrobi.
Tymczasem polski zakład produkcyjny Levi Strauss zwolni setki osób do końca czerwca 2024 roku. Płocka wytwórnia zostanie zamknięta po 31 latach działalności.
📰 Fast Company
YouTube bardziej user friendly
YouTube ułatwi znajdowanie najlepszych fragmentów filmów. Firma automatycznie będzie generowała kluczowe momenty dowolnego wideo. Dyrektor Generalny YouTube pokazał, jak w praktyce będzie wyglądać dzielenie filmu na rozdziały na podstawie 3-godzinnego nagrania. Warto dodać, że funkcja aktualnie jest dostępna dla wszystkich użytkowników, ale filmy trzeba podzielić na rozdziały… ręcznie.
📰 The Verge
📰 Social Media Today
📱 Wpis Neala Mohana na X
LinkedIn chce być jak Tik Tok
LinkedIn testuje nowy, dedykowany kanał wideo w aplikacji, który wyświetla treści w formacie pełnoekranowym w stylu TikToka, wpisując się w szerszy trend pionowego wideo. W oficjalnym oświadczeniu LinkedIna czytamy, że użytkownicy platformy coraz bardziej lubią i chętniej oglądają format wideo, dlatego testowane są nowe sposoby, aby wspierać łatwiejsze znajdowanie aktualnych i ciekawych filmów do obejrzenia bezpośrednio na platformie. Prawda jest jednak taka, że to zapewne kolejny pomysł na zatrzymanie użytkowników na dłużej na portalu. LinkedIn w kontekście średniego czasu spędzonego na serwisie zostaje w tyle za wszystkimi czołowymi mediami społecznościowymi.
📰 Social Media Today
Discord z reklamami dla graczy
Platforma, która od dawna unikała reklam, w nadchodzącym tygodniu planuje zacząć je wyświetlać. Reklamy na Discord będą prezentowane grupie użytkowników korzystających z bezpłatnej wersji serwisu. Powód tego obrotu o 180 stopni jest prosty – chęć zwiększenia przychodów firmy. Reklamy na Discord będą kierowane do użytkowników m.in. na podstawie lokalizacji, wieku i rodzaju rozgrywki.
📰 The Wall Street Journal [Paywall]
Kompozytor „Białego lotosu” tworzy dla Barrila
Barilla i trzykrotny zdobywca nagrody Emmy, kompozytor Cristobal Tapia de Veer, połączyli siły i stworzyli nową playlistę do specjalnej linii makaronów Al Bronzo. Barilla w przeszłości romansowała już z tą formą marketingu. W 2021 roku marka stworzyła playlisty, które miały pomóc w ugotowaniu idealnego makaronu al dente. Tymczasem nowy projekt, stworzony przez autora muzyki do popularnego serialu HBO, to kompilacja sześciu utworów, która jest już dostępna na oficjalnej stronie www, a także Spotify marki. Podobno każda kompozycja została stworzona po to, aby wywoływać wyraźną reakcję przy kolejnym kęsie makaronu Barilla Al Bronzo.
📰 AdAge [Paywall]
📰 PR Newswire
🎶 Barilla Al Bronzo Soundtrack Expeirience
Shorty
🩳 12 ważnych metryk Google Analytics 4 [INFOGRAFIKA]
🩳 Analitycy przewidują, że do 2028 r. wydatki na sztuczną inteligencję przekroczą 13 miliardów dolarów.
🩳 X (dawniej Twitter) Elona Muska przegrywa pozew przeciwko grupie badawczej, która zgłosiła wzrost mowy nienawiści i rasistowskich treści w tym medium społecznościowym.
🩳 Microsoft rozdziela pakiet Office i Teams na całym świecie.
Weekly Tool
Dziś do polecenia kolejne narzędzie AI, na którego stronie www znajdziemy informację, że „nie jest kolejnym narzędziem AI”. Przewrotnie? Może trochę. Copy.ai to bezpieczna, natywna platforma AI usprawniająca pracę marketingu i sprzedaży. Stworzysz w niej treści na bloga, social media, artykuły SEO, przetłumaczysz treści na różne języki, zautomatyzujesz linkowanie wewnętrzne, i zewnętrzne, a także opisy alt do zdjęć, stworzysz treści do e-mail marketingu.
Copy.ai może być Twoim prywatnym asystentem ds. treści. Narzędzie przetestujesz za darmo przez miesiąc, bez konieczności podpinania karty.