Coraz mniej firm utrzymuje stanowisko CMO. Tylko 36% biznesów z listy Fortune 500 ma w strukturze klasyczną rolę dyrektora marketingu. Dla przykładu takie organizacje jak: Johnson & Johnson, AB InBev, Uber, a teraz Starbucks, nie posiadają tej pozycji.
Wraz z tym, jak poszczególne elementy biznesów ulegają standaryzacji i wchodzą na poziom operacyjnej doskonałości (trudno tu konkurować między sobą), rola marketingu będzie się zwiększała, a właściwie wracała do swojej klasycznej definicji.
Marketing mix to przecież 4P: product, price, place, promotion. W ostatnich latach rola działów marketingu kojarzyła nam się głównie z reklamą, a to właśnie produkt wymieniany jest zazwyczaj jako pierwszy element.
Topowi marketerzy stają się odpowiedzialni za rozwój obecnych oraz opracowywanie nowych linii produktów. To zdecydowany awans naszej dziedziny w korpodrabinie, a co za tym idzie dorzucenie na i tak już pełny talerz marketera kolejnych obszarów.
A sztuczna inteligencja miała nam przecież zabrać pracę…
Spis treści:
- Starbucks bez CMO
- CEO Nvidia o przyszłości AI
- Telegram ma problemy przed wejściem na giełdę
- Reklama, która przełamuje stereotypy
- Stanley wraca do korzeni
- Pierwsza na świecie, europejska ustawa o AI
- Huawei na czarnej liście USA
- Przyszłość publikowania na wielu platformach
- Francja ukarała Google
- Shorty
- Weekly Tool
- Wiedza z bloga
Starbucks bez CMO
To kolejna firma, która usunęła ze struktury stanowisko CMO. W ostatnich latach z funkcji CMO w swoich hierarchiach zrezygnowały: Johnson & Johnson, AB InBev US czy Uber. Globalny szef marketingu Starbucks — Brady Brewer, został mianowany dyrektorem generalnym Starbucks International. Stało się tak w wyniku zmian na stanowiskach kierowniczych. W ramach nowej struktury Starbucks regionalni dyrektorzy generalni będą współpracować bezpośrednio z lokalnymi marketerami.
📰 AdWeek
CEO Nvidia o przyszłości AI
Jensen Huang, współzałożyciel i prezes NVIDIA, w przemówieniu na Szczycie Ekonomicznym SIEPR 2024 przedstawił swój pogląd na przyszłość i rozwój sztucznej inteligencji. Opowiedział m.in. o koncepcji, zgodnie z którą koszt obliczeń będzie zbliżał się do zera, co otworzy furtkę dla innowacji i zredukuje koszty. Huang przewiduje przejście od statycznych modeli do dynamicznego i ciągłego procesu uczenia się. Wystąpienie rzuciło też nowe światło na potencjał sztucznej inteligencji w sektorze ochrony zdrowia, zwłaszcza w zakresie zrozumienia znaczenia danych biologicznych, co może zrewolucjonizować odkrywanie leków. Sesja nie tylko ugruntowała wizję firmy NVIDIA, ale także wzmocniła reputację Jensena Huanga jako silnego i wyrazistego lidera. Zdecydowanie warto zobaczyć całość!
🎞️ Jensen Huang CEO NVIDIA @ 2024 Standford Institute for Economic Policy Research Summit
Telegram ma problemy przed wejściem na giełdę
Telegram budzi kontrowersje przed planowanym wejściem na giełdę. Z jednej strony Pavel Durov (dyrektor generalny Telegram), promuje aplikację jako „odporną na cenzurę bezpieczną przystań”, z drugiej badacze i eksperci alarmują, że stała się niekontrolowanym miejscem, gdzie nielegalne produkty i przestępczość swobodnie się rozwijają. Telegram stanowi pole bitwy informacyjnej i propagandowej w wielu krajach świata. Perspektywa wejścia na giełdę stawia przed firmą wyzwania związane z moderacją treści i zyskami reklamowymi.
📰 Financial Times [Paywall]
Reklama przełamuje stereotypy
O tej kampanii społecznej jest głośno. CoorDown, włoska organizacja zrzeszająca stowarzyszenia wspierające osoby z zespołem Downa, rozpoczęła międzynarodową akcję marketingową, której hasło brzmi: „ASSUME THAT I CAN” („Zakładaj, że mogę!”). To projekt przeciw uprzedzeniom i stereotypom, które wyrosły wokół osób z dodatkowym chromosomem. Wideo umieszczone na platformie Tik Tok ma już prawie 6 milionów wyświetleń. W ramach całej akcji w mediach społecznościowych emitowane są nagrania wideo przedstawiające prawdziwe doświadczenia osób z zespołem Downa i ich rodzin.
📰 Ads of the world
🎞️ ASSUME THAT I CAN | World Down Syndrome Day 2024
Stanley wraca do korzeni
Stanley to marka, której w kilka lat udało się zmienić zamykaną próżniowo, litrową butelkę na wodę, w jedno z najbardziej pożądanych akcesoriów damskich na świecie. Branża marketingu kojarzy markę z niestandardowych akcji reklamowych. Ciekawostką jest fakt, że zespół marketingowy pracujący na ten sukces to tylko siedmiu pełnoetatowych pracowników. Aktualnie Stanley próbuje utrzymać kapitał zgromadzony w wyjątkowo krótkim czasie. Roczne przychody firmy wzrosły z 73 mln dolarów w 2019 do około 750 mln dolarów w 2023 roku. Producent planuje w 2025 wypuścić na rynek nowe produkty skierowane tylko do mężczyzn. Produkty firmy pierwotnie skierowane były do pracowników budowlanych i to właśnie dla nich zaprojektowany został praktyczny, trwały kubek. Nowa kolekcja będzie więc powrotem do korzeni. Pytanie, czy osiągnie tak duży, światowy sukces?
📰 The Wall Street Journal
Pierwsza na świecie, europejska ustawa o AI
Nadchodzą regulacje dotyczące sztucznej inteligencji. Parlament Europejski przyjął ustawę o sztucznej inteligencji (AI), która jest pierwszym tego typu aktem na świecie. Firmy opracowujące generatywne modele sztucznej inteligencji będą miały rok na przystosowanie swoich rozwiązań do nowych przepisów oraz szczegółowe podsumowanie danych wykorzystywanych do uczenia swoich modeli AI. Przedsiębiorstwa będą zobligowane do oznaczania treści wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Dodatkowe zasady i ograniczenia dotyczyć będą m.in. firm stojących za najbardziej zaawansowanymi modelami generatywnej sztucznej inteligencji, takimi jak GPT-4 OpenAI i Gemini firmy Google. Przedsiębiorstwa te muszą przeprowadzić ocenę ryzyka swoich modeli, jeśli ich system powoduje poważne zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa, będą miały obowiązek to zgłosić. Ponadto muszą dysponować solidnymi środkami bezpieczeństwa cybernetycznego i ujawniać, ile energii zużywają ich modele. Gdy ustawa zacznie obowiązywać, zostaną utworzone organy regulacyjne, które będą egzekwować jej zapisy.
📰 AdExchanger
Huawei na czarnej liście USA
Administracja Bidena rozważa umieszczenie na czarnej liście chińskich firm powiązanych z Huawei Technologies Co. Sprawa ma związek z zeszłorocznym ujawnieniem zaawansowanych chipów w nowych smartfonach Huawei. Takie posunięcie rządu USA może oznaczać kolejną akcję na rzecz ograniczenia ambicji Pekinu w zakresie sztucznej inteligencji i półprzewodników. Dodatkowo rząd USA naciska na swoich sojuszników, w tym Holandię, Niemcy, Koreę Południową i Japonię, aby jeszcze bardziej zaostrzyli ograniczenia w dostępie Chin do technologii półprzewodników. Chiński producent elektroniki jest jedną z firm, która może znacznie odczuć konsekwencje tych działań zakrojonych na szeroką skalę. Decyzja rządu USA o umieszczeniu Huawei na czarnej liście jeszcze nie zapadła.
📰 Bloomberg [Paywall]
Przyszłość publikowania na wielu platformach
Podczas konferencji FediForum Peter Cottle z Meta pokazał, w jaki sposób użytkownicy będą mogli połączyć swoje konta i udostępniać posty na różnych platformach społecznościowych. Takim rozwiązaniem jest prezentowane rozwiązanie Fediverse. To grupa zdecentralizowanych sieci społecznościowych, a Meta jest jedną z wielu platform, które chcą do niej dołączyć. Na krótkim demo widzimy możliwości narzędzia na przykładzie ustawień konta Threads. Cottle zauważa, że użytkownicy będą musieli mieć profil publiczny, aby włączyć funkcję udostępniania na wielu platformach. Specjalista ostrzega też, że Threads nie może dać gwarancji, że post zostanie usunięty z innych platform, na których został opublikowany, jeśli użytkownik zdecyduje się usunąć go z Threads. Stanowi to wyzwanie w kontekście kontroli nad udostępnianymi treściami.
📰 TheVerge
Francja ukarała Google
Francuski organ ds. konkurencji nałożył karę na holding Alphabet (powołany przez Google). Kara opiewa na 250 mln euro. Za co francuski rząd chce ukarać giganta technologicznego? W szczególności za naruszenia unijnych przepisów dotyczących własności intelektualnej w stosunkach z wydawcami mediów. Francuski organ nadzorczy oskarżył Google o to, że oparty na sztucznej inteligencji chatbot Bard (później Gemini) został przeszkolony w zakresie treści od wydawców i agencji informacyjnych, bez powiadamiania ich. Przypomnijmy, że podobne postępowania toczyły się już w 2023 roku. Wówczas The New York Times pozwał rywali Google — Microsoft oraz OpenAI, zarzucając im wykorzystywanie milionów artykułów gazety bez pozwolenia do pomocy w szkoleniu chatbotów.
📰 Reuters
Shorty
🩳 YouTube chce ulepszyć automatyczne tłumaczenia dzięki… crowdsourcingowi.
🩳 Threads udostępnia funkcję “trending topics” dla wszystkich użytkowników w USA miesiąc po wypuszczeniu wersji testowej.
🩳 Bangsy przyznaje się do kolejnego dzieła w okolicach londyńskiego Finsbury Park.
Weekly Tool
Runway może zrewolucjonizować sztukę i rozrywkę, a ludzką kreatywność wznieść na wyższy poziom. Firma udostępnia zestaw narzędzi zaprojektowanych po to, aby przekształcić pomysły w Twojej głowie w obraz, wideo czy animację. Wszystko dzięki modelom sztucznej inteligencji. W ramach testów aplikacji powstały już filmy instruktażowe, dokumenty, a nawet… krótkometrażowy horror, który mógłby się znaleźć na konkursach kina offowego. Już nie musisz być reżyserem, scenarzystą czy montażystą, żeby produkować filmy.