Książka Boba Igera wydana w Polsce przez SQN pt. „Przejażdżka życia” kończy się słowami, które dziś nabierają zupełnie nowego znaczenia: Gdziekolwiek byś nie zaszedł, to i tak pozostaniesz tą samą osobą, którą zawsze byłeś. Iger wraca do gry i ma dalej opiekować się dziedzictwem Disneya w digitalowej i streamingowej rzeczywistości, gdyż wskazany przez niego następca „przeszarżował” z VOD.
Sukcesje, tak w polityce, jak i w biznesie, szczególnie tym medialnym i reklamowym, trudno przeprowadzić z sukcesem. Prowadząc własną firmę, duży dział marketingu czy nawet niewielki zespół EB-owy lub sprzedażowy, myśl o tym, czy tworzone przez Ciebie procesy i rozwiązania będą mogły kiedyś trafić pod opiekę innej osoby. Ale to nie wszystko. Nie zapominaj o tym magicznym pierwiastku, który sprawia, że Tobie i Twoim ludziom przyświeca jakaś wspólna myśl. Ten złoty znicz przekazać najtrudniej i chyba to właśnie jego zabrakło w historii Disneya.
PS Mimo to lekcje przywództwa Igera, dodane jako errata do powyższego tytułu, to must-have dla każdego managera, także tego z marketingową duszą. Zachęcam do lektury.
Spis treści:
Bob zastępuje Boba
Marketerzy budują własną markę
5 najważniejszych trendów na rynku pracy 2023
Twitch i livestream shopping
Twitter ma nowego stażystę
YouTube Shorts na mundialu
OnlyFans idzie w e-commerce
Tradycyjne media mniej atrakcyjne
Nie tylko Mastodon
Louis Vuitton, Messi i Ronaldo
Shorty
Weekly Tool
Lead magnet, który naprawdę działa – przykłady. Wiedza z bloga
Bob zastępuje Boba
Po zaledwie 33 miesiącach Bob Chapek żegna się ze stanowiskiem prezesa Disneya. Zastąpi go legendarny Bob Iger, który wraca z emerytury. Kierował on firmą przez 15 lat i przekształcił ją w największe imperium rozrywkowe na świecie. Co ciekawe, to sam Iger wybrał Chapeka na swojego zastępcę. Przeprowadził on firmę przez trudny pandemiczny okres, pod jego rządami Disney zaczął też na poważnie konkurować z Netflixem. Disney+ przebił wieloletniego lidera, jeśli chodzi o liczbę subskrybentów, ale wiąże się to z ogromnymi kosztami. Straty związane z działalnością streamingową rosną z kwartału na kwartał, przez co akcje firmy w tym roku spadły o 40%. Prawdopodobnie Iger wrócił z zasłużonego odpoczynku po to, by zmienić model streamingowy Disneya, co może mieć wpływ na całą branżę.
Coraz więcej dyrektorów marketingu inwestuje w markę osobistą. Aż 80% CMOs twierdzi, że aktywnie rozwija swoją markę, a ponad połowa z tej grupy planuje zainwestować jeszcze więcej czasu i zasobów w promowanie siebie – wynika z ankiety przeprowadzonej wśród prawie 200 dyrektorów ds. marketingu. Cele tych działań wahają się od autopromocji po promocję pracodawców z nieco innej strony. Wielu CMOs przy tworzeniu contentu na LinkedIn (ale i coraz częściej na TikToka) sięga po pomoc zewnętrznych wykonawców.
Glassdoor i Indeed przygotowały prognozę dotyczącą rynku pracy w 2023 r. Raport sugeruje, że pomimo nie najlepszej sytuacji gospodarczej to wciąż będzie rynek pracownika, a nie pracodawcy. Po drugie, praca zdalna z nami zostanie. Po trzecie pracodawcy będą oferować więcej benefitów, zwłaszcza w gorzej opłacanych branżach. Według raportu w 2023 r. szczęście i dobre samopoczucie będą jeszcze większymi priorytetami dla zatrudnionych. W ten sposób „mierzenie i zrozumienie dobrostanu pracowników staje się kluczowe dla przyciągania i zatrzymywania talentów”. Ostatnim trendem ma być większe zorientowanie na równość i różnorodność w miejscu pracy.
Z okazji nadchodzącego sezonu świątecznego Twitch wskrzesza Pog Picks – swoje wydarzenie livestream shoppingowe. „Pog” w slangu użytkowników platformy oznacza coś doskonałego, niecodziennego czy niesamowitego. Gospodarzami Pog Picks są streamerzy, którzy mają za zadanie zachęcać widzów do udziału w grach czy ankietach. Użytkownicy platformy będą mogli wygrać, ale i kupić produkty wybranych brandów i te wyselekcjonowane przez redakcję. Pog Picks ma osobne odsłony w USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Jedna z nich odbyła się jeszcze przed sezonem świątecznym w Kanadzie. Podczas wydarzenia, które zgromadziło przed ekranami prawie 70 tys. widzów, swoje oferty reklamowały takie firmy jak Samsung czy Chromebook.
George „Geohot” Hotz, przedsiębiorca i legendarny już haker iPhone’a i PlayStation, który podobno odrzucił kiedyś ofertę pracy w Tesli, poszedł… na trzymiesięczny staż do Twittera. Jego głównym zadaniem ma być naprawienie funkcji wyszukiwania na platformie. Wcześniej Hotz wyraził poparcie dla „niezwykle hardkorowego” ultimatum Muska skierowanego do pracowników Twittera – miliarder oznajmił, że albo zgodzą się na „długie godziny pracy z dużą intensywnością”, albo będą musieli opuścić firmę. Hotz powiedział, że „z taką postawą buduje się niesamowite rzeczy” i że byłby chętny na staż w firmie. „Jasne, porozmawiajmy” – brzmiała odpowiedź Muska. Przypomnijmy: nowy szef Twittera zwolnił około połowę zespołu, a część po ogłoszonym przez niego ultimatum odeszła sama.
Dla YouTube trwający mundial to okazja do promowania swojej odpowiedzi na TikToka – YouTube Shorts. Firma wysłała do Kataru grupę najpopularniejszych twórców krótkich wideo, aby ci tworzyli treści związane z wydarzeniem. We współpracy z FIFA platforma organizuje też wyzwanie „Shopping on Shorts”. Fani mundialu mogą publikować filmy z hasztagiem #FIFAWorldCupChallenge i bezpośrednio na YouTube Shorts kupować oficjalne koszulki Mistrzostw Świata. Piłka nożna w 2021 r. była najchętniej oglądanym sportem na YouTube, a Shorts ogląda miesięcznie ponad 1,5 mld użytkowników.
OnlyFans, platforma znana przede wszystkim z płatnych treści dla dorosłych, ma nowy sposób na zarobek: obecni tam twórcy będą mogli bezpośrednio na swoich kanałach sprzedawać subskrybentom spersonalizowane produkty (koszulki, czapki czy kalendarze, ale i cyfrowe dobra). System e-commerce powstał we współpracy z platformą Spring i ma być w 100% darmowy dla twórców, których na OnlyFans jest obecnie ok. 3 mln.
Czająca się tuż za rogiem recesja zmusza firmy do kalibracji budżetów marketingowych. Niedawno przeprowadzona wśród 59 dużych brytyjskich reklamodawców (takich jak Unilever, Tesco czy Procter & Gamble) ankieta pokazuje, że największe cięcia budżetu reklamowego obejmą telewizję, czyli kanał, na który wciąż idzie lwia część wydatków. 67% respondentów twierdzi, że to właśnie na reklamach w TV planuje zaoszczędzić najwięcej. Czterech na dziesięciu ankietowanych chce obniżyć inwestycje w tradycyjne media, czyli telewizję, radio, prasę i reklamę zewnętrzną. Jednocześnie jedna trzecia ankietowanych zamierza zwiększyć wydatki na płatne wyniki wyszukiwania i media społecznościowe.
Coraz większej liczbie użytkowników Twittera nie podoba się to, co Elon Musk wyprawia z platformą lub po prostu boją się, że w pewnym momencie serwis padnie. Dlatego alternatywne aplikacje (np. Mastodon, o którym pisaliśmy w tym GreenLetterze) zyskują teraz na popularności. Zorientowana na Gen Z apka Hive właśnie przebiła 1 mln użytkowników i znalazła się na liście Top 20 w App Store w USA. Hive nie jest klonem Twittera, ma też funkcjonalności podobne do tych znanych z Instagrama, a nawet MySpace.
Zdjęcie Messiego i Ronaldo grających w szachy na walizce z logo Louis Vuitton podbiło internet. A przy okazji pomogło portugalskiemu piłkarzowi pobić rekord: jest on pierwszą osobą, którą na Instagramie śledzi ponad 500 mln użytkowników. Więcej followersów ma tylko Meta, właściciel platformy. Messi również na tym polu radzi sobie znakomicie: z liczbą 378 mln followersów uplasował się tuż za Ronaldo. Autorką zdjęcia słynnych piłkarzy jest legendarna fotografka Annie Leibovitz.
Znasz już Placeit? To platforma, dzięki której łatwo stworzysz grafiki – plakaty, ulotki, logo, banery itp. Znajdziesz tam też pokaźną kolekcję mockup’ów i darmowych templatek. Co więcej, tool umożliwia stworzenie gamingowego designu, np. na potrzeby streamowania na Twitchu.
Wiedza z bloga w GreenLetter:
Lead magnet – 25 przykładów, które naprawdę działają
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera