Już 6 z kilkunastu newsów w najnowszym GreenLetterze dotyka AI. LinkedIn i Twitter zasypane są poradnikami ekspertów i „ekspertów” od sztucznej inteligencji. Microsoft, Meta i Google inwestują we własne rozwiązania AI miliony baksów. Największe światowe media ogłaszają rewolucję, a republikanie w USA używają narzędzi AI do wirtualnych ataków na rozpoczynającego walkę o reelekcję Joe Bidena.
Tymczasem… 72% Amerykanów uważa, że rozwój sztucznej inteligencji nie wpłynie bezpośrednio na nich i ich pracę. Skąd to poczucie i czemu nas, marketerów, to może dziwić? Klasyk: filter bubble.
Jeśli odpowiednio przygotujemy się na zachodzące obecnie zmiany, to nikt z nas nie umrze z głodu. Jednym z takich przygotowań może być zdobycie statusu prompt engineera. Merytoryką, doświadczeniem i praktyką, a nie jedynie twarzą, oczywiście.
Coraz więcej firm, tak na świecie, jak i w naszym kraju myśli o uruchomieniu lub odpala rekrutacje na prompt engineerów. Ludzi wiedzących, co i gdzie wpisać, aby uzyskać najlepszy efekt w kilka chwil, aby więcej czasu poświęcić na kreatywne knucie i strategię.
Tak naprawdę na końcu każdego procesu, promptu, zadania, będzie niezbędne human intelligence. Oby. Róbcie screeny i pokażcie mi to za 10 lat.
Spis treści
- AI zmieni rynek pracy, ale mnie to nie dotyczy
- LinkedIn tworzy własny content
- Jak wybieramy wakacyjne kierunki?
- Czy managerowie radzą sobie ze stresem pracowników?
- Walka polityczna w dobie sztucznej inteligencji
- Q1 2023: Microsoft wyprzedza Google
- Czy wideo AI zmieni branżę rozrywkową?
- Korea Południowa – nowe centrum rozrywki
- TikTok to już nie tylko apka wideo
- L’Oréal Paris zachęca do działania
- Shorty
- Weekly Tool
- Premiera raportu: rynek freelancerów w Polsce
- ASO – pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Wiedza z bloga
AI zmieni rynek pracy, ale mnie to nie dotyczy
Amerykanie uważają, że AI będzie mieć duży wpływ na sytuację pracowników, ale nie na nich samych — wynika z raportu Pew Research Center „AI in Hiring and Evaluating Workers: What Americans Think”. Aż 62% ankietowanych twierdzi, że sztuczna inteligencja zmieni rynek pracy, ale tylko 28% sądzi, że zmiany dotkną ich osobiście. Więcej osób jest zdania, że wpływ AI na pracę będzie szkodliwy, a nie korzystny. Większość ankietowanych (66%) nie chciałoby aplikować do firmy, w której sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w procesie rekrutacyjnym do podejmowania decyzji. Warto dodać, że badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2022 r., czyli zaledwie miesiąc po uruchomieniu ChatGPT. Od tego czasu na rynku dużo się działo, m.in. OpenAI zaprezentował nowy model GPT-4, Microsoft pochwalił się Bing AI, a Google chatbotem Bard.
📰 Mashable
LinkedIn tworzy własny content
LinkedIn stawia na produkcję contentu, bo chce się stać centrum informacji o tematach związanych z pracą. To z kolei ma zwiększać zaangażowanie użytkowników i sprawić, że będą spędzać na platformie więcej czasu. Zespół, który zajmuje się tworzeniem różnego rodzaju treści (podcasty, programy wideo, e-booki), liczy już ponad 250 osób rozsianych po całym świecie. Niedawno premierę miał „Catalyst” – to cykl wideo w dokumentalnym stylu, gdzie bohaterowie z różnych branż opowiadają o przeszkodach, jakie napotkali (i pokonali) w swojej karierze zawodowej. Program jest stworzony na tak wysokim poziomie, że spokojnie mógłby być pokazany w TV. Za jego produkcję jest odpowiedzialna Courtney Coupe, która wcześniej przez lata była związana z CNN. Czy profesjonalizacja produkcji contentu opłaci się LinkedIn?
📰 Social Media Today
Jak wybieramy wakacyjne kierunki?
Gdzie w tym roku wybieracie się na wakacje? Istnieje duża szansa, że będzie to miejsce, które wcześniej zobaczyliście w filmie czy programie TV. Najnowszy raport o podróżniczych trendach przygotowany przez Expedia Group pokazuje, że 39% podróżników podejmuje urlopowe decyzje właśnie na tej podstawie. Co ciekawe, filmy czy programy telewizyjne mają więszy wpływ, niż treści generowane przez influencerów w mediach społecznościowych. Przykładowo: popularny serial HBO „Biały Lotos” zwiększył zainteresowanie wśród turystów zarówno wyspą Maui na Hawajach, jak i miasteczkiem Taormina na Sycylii — bo właśnie tam działa się akcja pierwszego i drugiego sezonu. Dobrym pomysłem wydaje się więc uruchomienie przez Expedię platformy streamingowej GoUSA, na której nie tylko będzie można zobaczyć interaktywne mapy i obejrzeć programy o ciekawych wakacyjnych kierunkach w Stanach Zjednoczonych, ale też od razu zabookować wycieczkę.
📰 MarketingDive
Czy managerowie radzą sobie ze stresem pracowników?
Podczas pandemii wiele firm oferowało pracownikom wsparcie w walce ze stresem w postaci np. spotkań z psychologami czy wirtualnych zajęć jogi. A jak to wygląda dzisiaj? Pracownicy ostatnio znów mają wiele powodów do stresu: zwolnienia, inflacja czy (dla niektórych) obawa o to, że AI ich zastąpi. Czy w tak niespokojnych czasach managerowie są w stanie zadbać o ich zdrowie psychiczne? Bloomberg podaje, że niekoniecznie, pomimo tego, że pracownicy chcą, aby ten obszar był zaadresowany. Dodatkowo z powodu cięcia kosztów firmy mogą rezygnować z programów, które ruszyły w 2020 r. czy 2021 r. w odpowiedzi na pandemiczną sytuację. Zaledwie 25% ankietowanych przepytanych przez Headspace Health stwierdziło, że ich pracodawcy nadal skupiają się na tym problemie.
📰 Bloomberg (Paywall)
Walka polityczna w dobie sztucznej inteligencji
Fikcyjne zdjęcia papieża w puchówce? Zapomnijcie, czas na coś innego. Po tym, jak Joe Biden ogłosił, że będzie się starać o reelekcję, nie trzeba było długo czekać na reakcję Republikanów. Wypuścili 30-sekundowy spot, który składa się z grafik wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Przedstawiają one dramatyczną wizję tego, jak ma wyglądać świat, jeśli Bidenowi uda się po raz drugi wygrać wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Czy to początek długiej, agresywnej kampanii negatywnej, w której głównym pomocnikiem będzie AI? Na pewno to będą pierwsze w historii USA (i całego świata) wybory, w których coraz bardziej realistyczne obrazy generowane przez narzędzia typu Midjourney odegrają znaczącą rolę. Oby nie tylko negatywną.
📰 Axios
Q1 2023: Microsoft wyprzedza Google
Microsoft, mimo całkiem już słusznego wieku — jak na standardy branży technologicznej — ma się całkiem dobrze. Gigant z Redmond, który powstał 48 lat temu, podał właśnie, że w I kwartale 2023 r. odnotował wzrost przychodów na poziomie 7%. Dla porównania konkurencyjny (i młodszy) Alphabet za ten sam okres zanotował 3-procentowy wzrost. Jednak firma z Mountain View ma powód do radości: po raz pierwszy Google Cloud, usługi w chmurze, przyniosły zysk — dochód operacyjny wyniósł 191 mln dolarów.
📰 The Information (Paywall)
Czy wideo AI zmieni branżę rozrywkową?
Na rynku jest już dużo tooli AI typu „text to image”, czy „text to audio”. Czas na upgrade — startup AI Runway (który stoi m.in. za Stable Diffusion) prezentuje aplikację mobilną na system iOS „video to video” o nazwie Gen-1. Pozwala ona w bardzo prosty i szybki sposób modyfikować istniejące już wideo, np. dodawać do niego różnego rodzaju elementy, dowolnie je stylizować, nakładać efekty. Możliwości są wręcz nieograniczone. Oczywiście, narzędzie ma też spore ograniczenia, a efekty są często dziwne, ale można sobie łatwo wyobrazić, że podobne, udoskonalone rozwiązania w niedalekiej przyszłości zmienią sposób produkcji filmów i animacji.
📰 The Verge
🎥 Gen-1: The Next Step Forward for Generative AI
Korea Południowa – nowe centrum rozrywki
Eksport treści rozrywkowych z Korei Południowej (muzyka, gry wideo, filmy, seriale) osiągnął w 2021 r. rekordową wartość 12,4 mld dolarów. Dzięki międzynarodowemu sukcesowi takich produkcji jak Squid Game ten azjatycki kraj stał się rozrywkową potęgą w skali globalnej. Użytkownicy Netflixa spędzają więcej czasu na oglądaniu południowokoreańskich produkcji niż jakichkolwiek innych programów produkowanych poza USA, a gigant streamingu właśnie tam zostawia najwięcej pieniędzy spośród azjatyckich krajów. Netflix niedawno podał, że zainwestuje 2,5 mld dolarów w lokalną branżę rozrywkową i planuje wyprodukować co najmniej 34 oryginalne południowokoreańskie programy w 2023 r. Również inne globalne firmy, np. Disney Plus, zwiększają inwestycje w tym kraju.
📰 The Financial Times (Paywall)
TikTok to już nie tylko apka wideo
TikTok zmienił się z rozrywkowej apki do udostępniania innym wideo w platformę do robienia zakupów i wyszukiwania ofert — wynika z raportu „App Life”. Aż 74% użytkowników wykorzystuje apkę jako wyszukiwarkę, z czego 28% z nich ponad 100 razy w ciągu miesiąca. Średnio użytkownicy wydają w aplikacji 9,83 dolarów — wyżej w tym rankingu jest tylko Gram Games (31,45 USD na osobę). Co jeszcze wynika z raportu? Potwierdza on, że to platforma młodych —78% konsumentów w wieku od 16 do 25 lat korzysta z niej i spędza tam średnio 12,7 godz. tygodniowo. Dla porównania użytkownicy YouTube „siedzą” na platformie średnio 6,6 godz. każdego tygodnia.
📰 MarketingDive
L’Oréal Paris zachęca do działania
Statystyki pokazują, że problem molestowania w miejscach publicznych dotyka większość kobiet. Jednocześnie reakcja świadków na tego typu zachowania jest znikoma. Nie oznacza to, że nie chcą pomóc, ale często obawiają się o swoje bezpieczeństwo lub po prostu nie wiedzą, jak to zrobić. W nowej kampanii marka kosmetyczna w oryginalny sposób zachęca do działania: na ulicach pojawiły się plakaty z hasłami typu „umalowane kobiety same się o to proszą” z dopiskiem, że „jeśli się z tym nie zgadzasz, zerwij plakat”. Pod spodem znajdował się inny plakat z kodem QR, który odsyłał do strony z informacjami o tym, jak jako świadek reagować na niewłaściwe zachowania.
📰 The Drum (Paywall)
🎥 Stand Up Against Street Harassment by L’Oréal Paris with Right to Be
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Już nie będziesz się nudzić podczas przerw w pracy. Beatbot.fm to aplikacja, dzięki której szybko stworzysz piosenkę z tekstem i podkładem muzycznym na praktycznie każdy temat. Wystarczy krótko opisać, o czym ma być kawałek, a resztą zajmie się AI. Toola poleca Michał Bednarczyk, Head of Performance w Green Parrot.