Co łączy następujące brandy: Mario, Batman, Star Wars, X-Men, Avengers, Harry Potter, Władca Pierścieni i Star Trek? Pomagają społeczeństwu zapominać o: inflacji, wojnie, pandemii, kryzysie ekonomicznym, kryzysie demograficznym, krajowej polityce, międzynarodowym impasie i o tym, że sąsiad spod dwójki ma nowszego Golfa (z całym szacunkiem dla Golfów).
Gigantyczny zwrot popkultury w stronę fantastyki i wszystkiego, co umożliwia eskapizm oraz wbudowana ewolucyjnie preferencja tego, co znajome, powoduje, że tytuły produkowane w ramach tych franczyz właściwie skazane są na sukces finansowy – niezależnie od tego, jaką jakość zaproponują widzom.
Dlatego właśnie AI będzie pisało nam scenariusze. Kultura nie potrzebuje rzeczy nowych ani oryginalnych, tylko nieskończonej ilości wariacji tego, co znajome. Raz na 40 lat musi się urodzić hiper-empata i geniusz pokroju Spielberga lub Rowling, żeby wymyślić nowy świat i nowy zestaw sentymentalizmów, które zagrają na naszych duszach. Potem czas na cztery dekady mielenia AI-generatywnych kotletów. Idę oglądać E.T.
Spis treści
- Mario bije rekordy
- UMG przeciwko muzyce AI
- Co lubią nastolatki?
- Bot DIY
- Ban na TikToka? Nie szkodzi, jest Lemon8
- Mniej inwestycji w startupy
- Menedżerowie częściej pracują zdalnie
- Chiny stają do wyścigu AI
- Google TV z lepszą ofertą
- Kopciuszek w czasach dyskontów
- Shorty
- Weekly Tool
- Chatboty WhatsApp. Wiedza z bloga
Mario bije rekordy
Pomimo fatalnych recenzji, film z Super Mario Bros bije kasowe rekordy – w weekend otwarcia zarobił na świecie 377 mln dolarów (z czego w samych Stanach Zjednoczonych aż $204,6 mln). To najlepszy wynik w historii w kategorii tytułów na podstawie gier komputerowych, jak i filmów animowanych. Produkcja jest oparta na kultowej grze wideo od Nintendo. Nieco wcześniej, w lutym, japońska firma otworzyła park rozrywki Super Nintendo World w Universal Studios Hollywood. To znacząca zmiana w strategii firmy, która przez wiele lat skupiała się przede wszystkim na produkcji gier komputerowych (które często stawały się światowymi hitami). Czy teraz gigant gamingu chce też zdominować inne rozrywkowe branże, wykorzystując popularność Mario Bros i innych równie znanych tytułów?
📰 The Guardian
UMG przeciwko muzyce AI
Platformy streamingowe, takie jak Spotify czy Apple, powinny uniemożliwić narzędziom AI korzystanie z utworów chronionych prawami autorskimi – uważa Universal Music Group. Firma ta kontroluje aż ⅓ światowego rynku muzycznego. Piosenki generowane przez sztuczną inteligencję zaczęły już pojawiać się w serwisach streamingowych, a reakcją UMG była prośba o ich usunięcie. Narzędzia AI są w stanie wygenerować utwory w stylu popularnych artystów, bo wcześniej poznały je podczas „treningu”. Sporów o prawa autorskie w dobie narzędzi AI bez wątpienia będzie coraz więcej.
📰 The Financial Times (Paywall)
Co lubią nastolatki?
TikTok pozostaje ulubioną platformą społecznościową nastolatków (37% ankietowanych) – wynika z raportu banku inwestycyjnego Piper Sandler. Na kolejnych miejscach plasują się Snap (27%) i Instagram (23%). Czego jeszcze można dowiedzieć się o młodych konsumentach z tego badania? Netflixa codziennie ogląda 31% nastolatków, a filmy na YouTube 28% respondentów. Najpopularniejszą marką jest Nike – zarówno w kategorii odzieży (33%), jak i obuwia (61%). Z kolei Amazon to dla młodych najważniejsza witryna e-commerce (57%).
📰 MarketingDive
Bot DIY
Poe to aplikacja, która pozwala na stworzenie własnego chatbota – co ważne, nie trzeba mieć do tego żadnych specjalistycznych umiejętności. Apka jest oparta na ChatGPT, a żeby uruchomić własnego bota dostosowanego do swoich preferencji wystarczy wpisać polecenia tekstowe – prompty doskonale znane użytkownikom innych narzędzi AI. Bot może więc odpowiadać na pytania np. jako konkretna postać, np. pirat, czy dostosowywać styl do konkretnej grupy odbiorców, np. miłośników streetwearu. Po stworzeniu chatbot uzyska swój unikalny adres URL. Poe to rozwiązanie od Quory, największej platformy Q&A.
📰 TechCrunch
Ban na TikToka? Nie szkodzi, jest Lemon8
Podczas gdy ustawodawcy w USA rozważają zakazanie TikToka, ByteDance, chiński właściciel apki, jest zdeterminowany, aby pozostać na amerykańskim rynku. Lemon8 to aplikacja od tej samej firmy, która przypomina Instagrama i Pinteresta. Apka szybko zyskuje na popularności wśród Amerykanów, zwłaszcza tych młodszych. Estetyka Lemon8 jest bardziej wyrazista i kolorowa niż ta obecna na TikToku. W apce przeważają treści o trendach, modzie, urodzie i stylu życia, co sprawia, że jest ona popularna głównie wśród młodych kobiet. Według Apptopia od marca 2020 r. Lemon8 zainstalowano łącznie 17 mln razy.
📰 Axios
Mniej inwestycji w startupy
Finansowanie startupów przez venture capital spadło aż o ponad połowę w ciągu roku, co wiąże się bezpośrednio z niekorzystną sytuacją na globalnym rynku. Fundusze VC zainwestowały 76 mld dolarów w startupy w pierwszym kwartale tego roku – w analogicznym okresie 2022 suma ta wynosiła $162 mld. Trzeba jednak pamiętać, że w styczniu Microsoft zainwestował aż 10 mld dolarów w OpenAI – bez tej transakcji to byłby najgorszy kwartał na rynku od ponad 5 lat. Czy kolejne miesiące będą lepsze? Niekoniecznie, bo niedawny upadek skoncentrowanego na startupach banku Silicon Valley Bank może na dłużej zdestabilizować rynek.
📰 The Financial Times (Paywall)
Menedżerowie częściej pracują zdalnie
Coraz więcej firm chce nakłonić pracowników do (przynajmniej częściowego) powrotu do biur, ale na niektórych stanowiskach łatwiej jest zachować status quo i wciąż pracować z domu. Dotyczy to zwłaszcza menedżerów. Wyłącznie w biurze pracuje 45% osób zatrudnionych na stanowiskach menedżerskich. W przypadku osób, które zajmują nie-menedżerskie posady, odsetek ten rośnie do 65% – wynika z najnowszego badania WFH Research, przeprowadzanego regularnie wśród amerykańskich pracowników.
📰 Axios
Chiny stają do wyścigu AI
Narzędzia AI, które podbijają świat, w prawie 100% powstają w USA. Jednak do wyścigu staje coraz więcej chińskich firm. Alibaba, technologiczny gigant z Państwa Środka wprowadzi na rynek rywala ChatGPT o nazwie Tongyi Qianwen. Chatbot ma w niedalekiej przyszłości pojawić się we wszystkich produktach od Alibaby. Na rynku AI są już obecne inne duże chińskie firmy technologiczne – Baidu i SenseTime. Jednak rząd w Pekinie może znacznie spowolnić rozwój narzędzi AI – zapowiedziano już zwiększenie kontroli nad rynkiem.
📰 The Financial Times (Paywall)
Google TV z lepszą ofertą
Coraz więcej firm prześciga się w dostarczaniu użytkownikom lepszej oferty streamingowej w ramach FAST (free ad-supported streaming television), a gigant z Mountain View właśnie wyraźnie umocnił swoją pozycję na tym rynku. Google TV od teraz łącznie udostępnia ponad 800 bezpłatnych kanałów telewizyjnych od różnych dostawców w jednym miejscu (na razie tylko w Stanach Zjednoczonych). Na widzów czeka szeroka oferta: od lokalnych wiadomości i popularnych programów po filmowe hity. To kusząca propozycja dla tych widzów, którzy nie chcą płacić za dostęp do treści na popularnych platformach streamingowych.
📰 The Verge
Kopciuszek w czasach dyskontów
Czy reklamy dyskontów zawsze muszą wyglądać tak samo? ALDI stara się udowodnić, że nie. Zamiast wielokrotnego podkreślania informacji o niskich cenach, promocjach czy okazjach, niemiecka sieć sklepów stawia na storytelling. Zobacz, jak wygląda współczesna bajka o kopciuszku z logo ALDI w tle.
🎥 ALDI – CINDERELLA2023 VA
📰 The Drum (Paywall)
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Octopus.do to przydatne, darmowe narzędzie dla każdego, kto pracuje w obszarze UX i SEO. To generator wizualnej mapy witryny lub struktury aplikacji. Dzięki Octopus.do każdy klient bez problemu zrozumie układ strony, bo mapy są bardzo przejrzyste, a do tego estetyczne.
Wiedza z bloga w GreenLetter