Chcę pisać i mówić o projektach takich jak Niche – nie dlatego, że wróżę im rychły sukces, ale dlatego, że jestem przekonany, że są nam bardzo potrzebne. W świecie, w którym obserwujemy nadciągające stracie amerykańskiej korpo-cenzury i cancel culture oraz chińskiej wszechobecnej inwigilacji wspieranej przez AI, powinniśmy wspierać inicjatywy takie jak Niche. Potrzebujemy platform komunikacji, które:
- dają użytkownikom i twórcom internetowym własność nad ich treściami,
- składają się na ekosystem – infrastrukturę społecznościowego internetu, która nie należy do jednego podmiotu,
- pozostawiają użytkownikom decyzje o tym, co można opublikować, a czego nie,
- pozwalają na anonimowość lub posługiwanie się pseudonimem.
Internet – jak wszystko co tworzy człowiek – rozwija się w cyklach. Teraz zmierzamy do momentu oligopolizacji najważniejszych elementów sieci. Przedsiębiorczy ludzie powinni starać się przeciwdziałać temu trendowi, bo to da nam lepszą Sieć, a poza tym (oczywiście!) będą tam do zarobienia duże pieniądze.
Spis treści:
- Social media w zdecentralizowanym wydaniu
- BNPL teraz celuje w biznes
- Horizon spogląda z zazdrością na Robloxa
- Twórcy z TikToka poszukiwani na rynku pracy
- YouTube rozwija swój wideo biznes
- Większość mieszkańców USA wybiera platformy z reklamami
- Disney wyprzedza Netflixa
- Meta ma nie po drodze z prywatnością użytkowników
- Budżety reklamowe: ciąć czy nie?
- Google nie będzie odpowiadać na głupie pytania
- Amazon, Nielsen i streaming
- Tony Tygrys debiutuje na Twitchu
- Shorty
- Weekly Tool
- Marketplace w Polsce. Wiedza z bloga
Social media w zdecentralizowanym wydaniu
Co czeka social media? Twórcy aplikacji Niche uważają, że przyszłość to nie „molochy” typu Facebook czy TikTok. Według nich mają to być bardziej intymne miejsca, w których główną rolę odgrywają grupy, a ich członkami są osoby powiązane tymi samymi zainteresowaniami. Niche, która działa od 2 sierpnia, jest DAO (zdecentralizowaną autonomiczną organizacją) zbudowaną na blockchainie o nazwie NEAR. Nie zbiera danych o użytkownikach i nie zamierza robić fortuny na reklamach. Zamiast tego planuje zarabiać na prowizjach od sprzedaży na platformie. Zakłada, że gdy z apki zacznie korzystać więcej osób, sprzedaż – np. NFT czy treści cyfrowych generowanych przez twórców – również wzrośnie. Co ciekawe, CEO apki, Christopher Gulczynski wcześniej zajmował kierownicze stanowiska w Tinderze i Bumble. Z kolei CTO – Zaven Nahapetyan – przez lata pracował jako starszy menedżer ds. inżynierii w Facebooku. Duet niedawno pozyskał od inwestorów takich jak MetaWeb, Alumni Ventures Group i NEAR Foundation 1,8 mln dolarów.
📰 DigiDay (Paywall)
BNPL teraz celuje w biznes
Trend „buy now pay later” wystrzelił w czasie pandemii, głównie za sprawą przedstawicieli Gen Z. Jednak teraz młodzi zaciskają pasa, a firmy oferujące tę usługę szukają nowych grup docelowych. Wiele startupów, m.in. Billie, Mondu, Tranch czy Tillit orientują się na klienta biznesowego. Przedsiębiorstwa mogłyby korzystać z usługi z odroczonymi płatnościami, co często oznacza alternatywę dla zaciągania kredytów w banku.
📰 Bloomberg (Paywall)
Horizon spogląda z zazdrością na Robloxa
Meta chce być liderem w tworzeniu metaverse, jednak już pozostaje w tyle za Robloxem. Horizon Worlds ma mieć podobny ekosystem, przyjazny brandom i twórcom. Jednak to droga na skróty, bo Roblox przez lata był po prostu edukacyjną grą internetową i minęło dużo czasu, zanim ewoluował w to, czym jest dzisiaj – marketingowym kanałem w metaverse. „Nie jestem w stanie powiedzieć, czy Roblox trafił na ten model przypadkiem. Jeśli to wszystko było zaplanowane, to świetnie – byli absolutnymi geniuszami. Ale myślę, że część tego wydarzyła się przypadkowo, a teraz staje się to punktem odniesienia dla innych wchodzących w tę przestrzeń.” – uważa Margot Rodde, ekspertka od marketingu w metaverse.
📰 DigiDay (Paywall)
Twórcy z TikToka poszukiwani na rynku pracy
Brandy i agencje marketingowe coraz częściej zatrudniają tiktokerów na pełen etat – można to zaobserwować chociażby po rosnącej ilości ogłoszeń na LinkedIn. Pełnoetatowy twórca contentu na TikToka może w USA zarobić od 40 do 80 tys. dolarów rocznie. Godzinowa stawka dla freelancerów waha się od 25 do 50 dolarów za godzinę. Algorytmy TikToka wymagają ciągłego produkowania treści, dlatego zatrudnianie twórcy na pełen etat ma sens. Ich rolą w firmie jest najczęściej wymyślanie pomysłów na krótkie wideo, cała produkcja, śledzenie trendów, udział w kreowaniu strategii marketingowej.
📰 Marketing Brew
YouTube rozwija swój wideo biznes
YouTube podobno już od ok. 1,5 roku pracuje nad uruchomieniem sklepu online. Będzie w nim można kupić dostęp do wybranych serwisów streamingowych i kanałów na żywo – bezpośrednio w aplikacji YouTube. Alphabet, właściciel platformy, ma ponownie prowadzić rozmowy z firmami rozrywkowymi oferującymi tego typu content i zachęcać je do udziału w projekcie. Jeśli „sklep z kanałami” ruszy, będzie konkurował z podobnymi ofertami Amazona, Apple czy Roku.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Większość mieszkańców USA wybiera platformy z reklamami
60% czasu, jaki Amerykanie spędzają na konsumowaniu rozrywkowego contentu, przypada na treści na serwisach z reklamami. Raport firmy badawczej Luminate pokazuje, że odbiorcy wybierają subskrypcje premium przede wszystkim nie ze względu na brak reklam, ale z powodu wysokiej jakości i dużej różnorodności dostępnych treści. 88% dolarów wydanych na rozrywkę idzie na wizualny content (filmy, gry, programy), a 12% – na audio.
📰 Variety
Disney wyprzedza Netflixa
Platformy Disneya mają już ponad 221 mln subskrybentów – oznacza to, że Netflix, wieloletni król streamingu, został zdetronizowany (chociaż różnica jest niewielka). Jednocześnie Disney zredukował swoje plany dotyczące zdobywania nowych widzów – teraz podaje, że chce mieć 245 mln, a nie 260 mln subskrybentów do 2024 r. Ten cel jest bardzo możliwy do osiągnięcia, bo w grudniu pojawi się tańszy – wspierany reklamami – serwis streamingowy. Z kolei ceny za subskrypcje m.in. Hulu i ESPN Plus wzrosną.
📰 AdWeek (Paywall)
📰 The Financial Times (Paywall)
Meta ma nie po drodze z prywatnością użytkowników
Felix Krause, badacz zajmujący się prywatnością w sieci twierdzi, że Meta śledzi zachowanie użytkowników, wstrzykując kod do stron www. Dzieje się to po kliknięciu linków na Facebooku i Instagramie, – otwierają się one wtedy nie w Chrome czy Safari, ale „przeglądarce w aplikacji”. – Instagram wstrzykuje kod śledzenia do każdej wyświetlanej strony. (…) Umożliwia to monitorowanie wszystkich interakcji użytkownika – w tym każdy kliknięty przycisk, selekcję tekstu, zrzuty ekranu, jak i dane z formularzy – hasła czy numery kart kredytowych – ostrzega Krause.
📰 The Guardian
Budżety reklamowe: ciąć czy nie?
W weekend w The Financial Times ukazała się reklama prasowa IPA (Institute of Practitioners in Advertising), która ma zachęcać brandy do nieobcinania budżetów marketingowych. Przekonuje, że krótkoterminowe reakcje nigdy nie są tak skuteczne, jak długoterminowe inwestycje w markę – co IPA miała okazję zaobserwować w swojej 40-letniej działalności. Ostatni raport IPA Bellwether pokazuje, że budżety na reklamę nadal rosły w drugim kwartale. Jednak przewiduje się, że firmy w najbliższej przyszłości mogą ograniczyć wydatki na marketing z powodu inflacji i – co za tym idzie – malejących budżetów konsumentów.
📰 The Drum
Google nie będzie odpowiadać na głupie pytania
Google oznajmił, że wyszukiwarka nie będzie już udzielać odpowiedzi na absurdalne pytania. Jest to związane z planem ulepszenia usługi polecanych fragmentów z odpowiedzią (Featured snippet). Użytkownicy nie znajdą już więc satysfakcjonującej odpowiedzi na pytanie typu: kiedy Snoopy dokonał zamachu na Abrahama Lincolna? – Zdarza się, że wyświetlenie polecanego fragmentu nie jest pomocne. (…) Ograniczyliśmy uruchamianie polecanych fragmentów w przypadku tego typu zapytań o 40%. – powiedział Pandu Nayak z Google.
📰 The Guardian
Amazon, Nielsen i streaming
Nielsen podpisał trzyletni deal z Amazonem i zajmie się pomiarem oglądalności transmisji rozgrywek NFL – Thursday Night Football (TNF) na Prime Video. Co ważne, po raz pierwszy w historii Nielsena do pomiaru zostanie włączona usługa streamingowa. Prime Video ma wyłączne prawa do czwartkowych rozgrywek NFL. Amazon zapłacił za to ponad 10 mld dolarów.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Tony Tygrys debiutuje na Twitchu
Tygrys Tony, maskotka reklamująca płatki śniadaniowe Kellogg’s Frosted Flakes będzie robić karierę na Twitchu. Tygrys stanie się VTuberem – czyli wirtualnym streamerem z generowanym komputerowo wizerunkiem. Na platformie maskotka zadebiutuje w ten piątek w grze battle royale, gdzie zmierzy się z popularnymi streamerami takimi jak Brennon „GoldGlove” O’Neill, Chrissy Costanza i Jakeem „BigCheese” Johnson. Trend na VTuberów narodził się na YouTube, ale zyskuje coraz większą popularność również na Twitchu. W 2021 r. wzrost treści związanych z VTubingiem na platformie wyniósł aż 467%.
📰 MarketingDive
Shorty w GreenLetter:
- Płatna wersja Snapchata ruszyła pod koniec czerwca, a teraz ma ponad milion subskrybentów.
- Reddit zaczyna współpracę z giełdą kryptowalutową FTX.
- Adam Neumann, niesławny biznesmen stojący za porażką WeWork, pozyskał od a16z 350 mln dolarów na nowy startup. Czy tym razem pomysł wypali?
Weekly Tool w GreenLetter:
Chcesz sprawdzić, jakie webowe technologie wykorzystuje konkurencja? Wypróbuj Wappalyzer. Dzięki niemu szybko zidentyfikujesz stos technologiczny na każdej stronie. Możesz też wyszukiwać potencjalnych klientów według rozwiązań, z których korzystają. Toola poleca Tomasz Okrój, SEM Manager w Green Parrot.
Wiedza z bloga w GreenLetter: