Co ma ze sobą wspólnego Apple, Headspace (aplikacja do medytacji) i Tinder (❤️🔥)? Renate Nyborg, która po zdobyciu doświadczeń w dwóch pierwszych spółkach, została prezesem Tindera. Jednak nie tylko to. Jeśli zastanowimy się, to wszystkie 3 firmy, odpowiadają za bardzo istotne elementy naszego życia. Apple – podstawowa platforma korzystania z cyfrowego świata, stanowiąca digitalowy fundament codzienności milionów ludzi. Headspace – techno-rozwiązanie, które ma nam pomóc zadbać o swoją psychikę. Tinder – technologia, która załatwia ci najbliższą randkę, a czasami (jak w przypadku Nyborg) męża, czy żonę. Jako psycholog mam nadzieję, że zarządy tych firm, choć czasem myślą o sobie jako o ludziach, którzy nie tworzą “appki” ale także zdrowie psychiczne, czy relacje intymne milionów ludzi.
Spis treści GreenLetter:
- Z Headspace i Apple do Tindera
- Samo NFT to za mało – mówi szef OpenSea
- Samsung Ads ułatwia kupowanie reklam w AVOD
- Apple inwestuje w swoją platformę streamingową
- Nadchodzący NFL będzie rekordowy?
- Modny zestaw do oglądania futbolu w domu od Pepsi
- AR i influencer marketing w jednym, czyli kampania Clif Kid
- Back to (old)school z Doja Cat i Pepsi
- Spotify chce mieć własny Clubhouse
- Co się stanie, gdy marki zamrożą budżet marketingowy?
- Streamingowy krok w tył Disneya
- Szachy według Playstation – to trzeba zobaczyć
- Netflix umie w customer experience
- Ray-Ban Stories: Facebook prezentuje inteligentne okulary
- Epic Games nie odpuszcza Apple
- Lil Huddy, Anitta i Nelly w kampanii Burger King
- Ford chce robić auta przyszłości?
- Shorty
- Weekly Tool
- Netnografia w rozwoju biznesu. Wiedza z bloga.
Z Headspace i Apple do Tindera
Renate Nyborg pierwszą kobietą w roli CEO Tindera. Jej kariera zawodowa od zawsze związana była z mobile-first. Wcześniej pracowała m.in. dla mindfulnessowego start-upu Headspace (gdzie zbudowała i zarządzała międzynarodowym zespołem marketingu) i dla Apple (gdzie odpowiadała za subskrybentów App Store). Aplikacje randkowe odmieniły jej życie prywatne. To właśnie tam poznała swojego męża. Teraz będzie rozwijać jedną z nich.
📰 Fortune
Samo NFT to za mało – mówi szef OpenSea
Devin Finzer, dyrektor generalny i współzałożyciel OpenSea, największej platformy do kupna i sprzedaży NFT, przewiduje, że rynek cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich już niedługo znacząco się zmieni. Według niego same niewymienialne tokeny nie wystarczą, żeby utrzymać zainteresowanie inwestorów. “Dni czysto kolekcjonerskich NFT, bez wartości dodanej, z pewnością się skończyły. (…) Musi być jakiś powód, żeby się tym ekscytować” – powiedział Finzer. Artyści będą coraz częściej sprzedawać NFT w połączeniu z dodatkami w formie online lub offline. Na przykład muzyk może sprzedać NFT razem z biletem na koncert. Twórca internetowy do niewymienialnego tokena doda np. dostęp do ekskluzywnych treści. Takie inicjatywy już istnieją. Tokeny Bored Ape Yacht Club (kolekcja 10000 plików graficznych przedstawiających małpy) daje kupującym dostęp do społeczności członkowskiej. Finzer oznajmił, że OpenSea będzie ułatwiać tego typu działania, nawiązując partnerstwa z innymi firmami.
📰 The Information (Paywall)
Samsung Ads ułatwia kupowanie reklam w AVOD
Samsung Ads rozszerza swoją obecność w przestrzeni AVOD (serwisy z darmowymi programami dzięki obecności reklam) i wprowadza nowe narzędzie do planowania kampanii o nazwie Audience Advisor. Ma ono usprawnić kupowanie reklam w AVOD dzięki m.in. mierzeniu zachowań odbiorców i czasu, jaki spędzają na oglądaniu spotów. Wielu reklamodawców zdawało sobie sprawę, że warto być obecnym w AVOD, ale jednocześnie nie mieli wystarczającej wiedzy na temat widzów tych serwisów. Samsung Ads, prezentując nowe narzędzie, chce pomóc markom poruszać się po świecie reklam w AVOD. Oferta firmy pojawia się w czasie, gdy popularność connected TV nieustannie rośnie. Rosną więc i wydatki na reklamę w CTV. W tym roku mają przekroczyć 13 mld dolarów, a w 2022 r. – 17 mld USD.
📰 AdWeek (Paywall)
Apple inwestuje w swoją platformę streamingową
W przyszłym roku Apple TV+ zamierza znacznie zwiększyć produkcję nowych programów telewizyjnych i filmów do co najmniej jednego tygodniowo. Do tego jeszcze w tym roku gigant z Cupertino chce przeznaczyć ponad 500 mln dolarów na promocję swojej platformy streamingowej. Chociaż Apple TV+ wciąż pozostaje daleko w tyle na rynku streamingowym za Netflixem, Amazonem, czy Disneyem, nie może narzekać na liczbę subskrybentów. Pod koniec ubiegłego roku serwis miał ich ok. 40 mln. Co ważne, Apple TV+ ma kilka asów w rękawie – jednym z nich jest niezwykle popularny serial komediowy “Ted Lasso”, który zdobył 20 nominacji do nagrody Emmy.
📰 The Information (Paywall)
Nadchodzący NFL będzie rekordowy?
Amerykańscy nadawcy spodziewają się największych w historii przychodów z reklam podczas rozgrywek National Football League po ubiegłorocznym wstrząsie spowodowanym COVID-19. “W tym roku zaobserwowaliśmy większy wolumen transakcji niż kiedykolwiek w mojej karierze” – powiedział Seth Winter, wiceprezes ds. sprzedaży sportowej w Fox Sports. Branża rozrywkowa, w tym kina i platformy streamingowe, ubezpieczenia, telekomunikacja i Big Tech, a także od tego sezonu kryptowaluty i zakłady bukmacherskie należą do największych reklamodawców NFL.
📰 AdWeek (Paywall)
Modny zestaw do oglądania futbolu w domu od Pepsi
Z okazji rozpoczynających się NFL i New York Fashion Week Pepsi nawiązała współpracę z legendarnym projektantem mody z Harlemu. Tak powstał limitowany zestaw Pepsi x Dapper Dan Football Watching Capsule (bluza z kapturem, kapelusz, leżak i kolekcjonerska puszka). Kolekcja jest częścią większej kampanii marki “Made For Football Watching”. Luksusowa odzież “domowa” została stworzona z myślą o oglądaniu sportu w domu – COVID-19 wciąż nie pozwala na pełny powrót na trybuny.
📰 Marketing Dive
AR i influencer marketing w jednym, czyli kampania Clif Kid
Coraz młodsi heroes dla coraz młodszych buyers – amerykański brand z branży FMCG, Clif Kid, w ramach wspierającej morale uczniów i rodziców kampanii “back to school” nawiązał współpracę ze Sky Brown, brązową Olimpijką w skateboardingu, która podczas igrzysk w Tokio podbiła serca widzów na całym świecie. Kampania wykorzystuje technologię AR. Dzięki dedykowanym filtrom na Instagramie dzieciaki założą kask swojej idolki na Stories. Budowanie zaangażowania i unikatowych doświadczeń dzięki rozszerzonej rzeczywistości staje się standardem ruchów marek w digitalu, a nie, jak do tej pory, ciekawostką. Ponadto rodzice maluchów, którzy zarejestrują się na dedykowanym landingu, otrzymają limitowaną paczkę z gadżetami brandu i pudełko ciastek Clif Kid.
📰 Marketing Dive
Back to (old)school z Doja Cat i Pepsi
Światowej sławy wokalistka, która umie w digital (m.in. romansuje z NFT), globalna marka, która wprowadza dwa nowe limitowane smaki swoich napojów w stylu produktów z lat 50. i 60. XX wieku, a do tego vintage’owy klimat musicalu “Grease”, który właśnie obchodzi 50-lecie premiery – czy to zadziałało? Oczywiście. Szczególnie, że pierwszy pokaz klipu odbył się podczas uroczystej gali MTV Video Music Awards. Pepsi i Doja Cat zrobili robotę w nowym spocie reklamowym marki i pokazali w zupełnie nowej odsłonie dobrze znany singiel “You’re the One That I Want”. To nie pierwsza taka współpraca marki z gwiazdami pop przy odświeżaniu klasyków. Wcześniej w imieniu Pepsi m.in. Elton John odkurzył “Respect” Arethy Franklin, a Beyonce, Pink i Britney Spears zaprezentowały własną wersję “We Will Rock You”.
📰 Marketing Dive
📹 YouTube
Spotify chce mieć własny Clubhouse
Dziś zapomniany / zapominany Clubhouse jednak lekko zmienił grę w social mediach. Wszyscy chcą mieć pokoje audio. Właśnie dlatego Spotify konkuruje z Clubhouse i rozwija Greenroom – uruchamia nowe programy, dodaje świeży content, udostępnia apkę na 135 rynkach, a nawet chce współpracować z topowymi artystami na Spotify przy jej promocji. Tylko czy warto inwestować w Greenroom, gdy popularność pierwowzoru spada?
📰 TechCrunch
Co się stanie, gdy marki zamrożą budżet marketingowy?
Ktoś to zmierzył. Zespół prof. Byrona Sharpa z Ehrenberg-Bass Institute przeprowadził badania na podstawie budżetów marketingowych 70 australijskich firm z różnych branż w ciągu ostatnich kilkunastu lat. 57 z nich w tym okresie zamroziło wydatki na marketing na okres od roku do 10 lat. Rok bez reklamy średnio obniżył sprzedaż o 16%. Dwa lata? 25%. Po trzech latach aż o 36%.
📰 Marketing Science
Streamingowy krok w tył Disneya
A miało być tak pięknie. I cyfrowo. Tymczasem po ostatnich bataliach z gwiazdami jak Scarlett Johansson nowe filmy Disney’a (przynajmniej) w 2021 roku przez 45 dni od premiery będą dostępne tylko w kinach. Czy inni dostawcy contentu video, jak opisywane niedawno przez nas Sony, też pójdą tą drogą?
📰 BBC
Szachy według Playstation – to trzeba zobaczyć
Szachy wydają się dosyć statyczną rozrywką – chyba że swoją wersję gry w nowej kampanii przedstawi Playstation. W imponującym, pełnym akcji 2,5-minutowym filmie szachownicą jest futurystyczne miasto, a niecodzienne postaci stają się pionkami. “Spot zabiera widza w nową podróż przez jedną z najstarszych i najbardziej szanowanych gier w historii. W fantastycznym mieście (…) rozgrywka rządzi się swoimi zasadami i ograniczeniami – widzimy, co się dzieje, gdy jeden z graczy przeciwstawia się konwencjom i triumfuje, udowadniając, że gra nie ma granic” – powiedział Eric Lempel, szef globalnego marketingu w PlayStation. Pandemia sprawiła, że ludzie chętniej grali w szachy. W Wielkiej Brytanii niektóre strony i aplikacje szachowe odnotowały wzrost liczby rejestracji aż o 400%. Na popularność gry niewątpliwie wpłynął też serial “Gambit królowej”.
📰 The Drum (Paywall)
📰 AdWeek (Paywall)
🎥 PlayStation – Play Has No Limits
Netflix umie w customer experience
Netflix zaprosił 100 największych fanów “Domu z papieru” na ekskluzywną premierę nowego sezonu serialu. Niby nic szczególnego, jednak nad wyjątkowymi okolicznościami całego pokazu pracował ktoś, kto ma podobny feeling i kreatywność do El Profesora. A to dlatego, że cały event wbrew zapowiedziom odbył się… w samolocie. Wszystko po to, aby do sieci nie wyciekły żadne spoilery i nagrania. Wrażenia widzów? Nie do podrobienia.
📰 AdWeek (Paywall)
Ray-Ban Stories: Facebook prezentuje inteligentne okulary
W salonach marki Ray-Ban w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii pojawił się nowy, wyjątkowy model okularów z dostępem do Internetu. Ray-Ban Stories to pierwsze okulary od Facebooka, które pozwalają na robienie zdjęć i filmów, a następnie przesyłanie ich do mediów społecznościowych. Właściciele okularów mogą też słuchać muzyki lub odbierać połączenia. Ceny zaczynają się od 299 dolarów. Osiem lat temu na rynku pojawiły się (nie)sławne Google Glass. Były one promowane jako przyszłość technologii. Jednak gigant z Mountain View zawiesił sprzedaż w 2015 r. po chłodnym przyjęciu przez rynek i po skargach, że okulary stanowią poważne zagrożenie dla prywatności. Facebook chce takich oskarżeń uniknąć. Matt Simari, menedżer produktu w dziale AR i VR Facebooka, powiedział, że firma podjęła „celową” decyzję o tym, że kamera będzie włączana w sposób zauważalny dla osób z najbliższego otoczenia. A o tym, że wideo jest nagrywane, poinformuje nas mała dioda LED znajdująca się z boku okularów. Gigant z Menlo Park obiecał też, że treści od użytkowników Ray-Ban Stories nie będą wykorzystywane do tworzenia spersonalizowanych reklam. W przyszłym roku na rynku mają pojawić się inteligentne okulary od Apple.
📰 Financial Times (Paywall)
🎥 Ray-Ban Stories: the new way to capture, share & listen
Epic Games nie odpuszcza Apple
W historycznej decyzji sąd w Kalifornii stanął po stronie Epic Games. Przypomnijmy: Apple zbanował grę Fortnite w sierpniu 2020 r. za wdrożenie mechanizmu płatności, który pozwalał omijać App Store. Producent gier w zamian pozwał giganta, twierdząc, że nadużywa on swojej pozycji na rynku. Epic Games nie podobała się wysoka prowizja (30%) pobierana przez Apple i to, że na iPhone’ach nie ma miejsca dla innych sklepów z aplikacjami niż App Store. Do tego twórcy apek nie mogą nawet wyświetlać linków do swoich stron czy informacji, że użytkownik może zapłacić inaczej niż przez App Store. Według sądu gigant z Cupertino nie może zabraniać programistom umieszczania w swoich aplikacjach linków zewnętrznych czy CTA, które przekierowują do sklepów lub platform twórców apek. Nakaz ma wejść w życie 9 grudnia, jeśli nie zablokuje go sąd wyższej instancji.
📰 TechCrunch
📰 TechCrunch
Lil Huddy, Anitta i Nelly w kampanii Burger King
OK, boomer, a znasz tych powyżej? Łącznie mają 75 milionów followersów na Instagramie i od niedawna reklamują Burger King pod szyldem “Keep It Real Meals”. Kampania ma podkreślać zredukowanie niezdrowych składników dań sieciówki do minimum. Czy usunięcie 120 sztucznych składników z dań Burger King i milionowe zasięgi gwiazd sprawią, że pochodzący z Florydy fast food poprawi swój wizerunek i stanie się healthy food?
📰 Marketing Dive
Ford chce robić auta przyszłości?
Doug Field z Apple i Mike Amend z Lowe’s – to dwa mocne transfery i nazwiska, które uzupełniły w ostatnim tygodniu szeregi Forda. Marka inwestuje mocno w rozwój pionu technologii, software’u i aut smart. Henry Ford lubi to.
📰 TechCrunch
📰 The Verge
Shorty GreenLetter
🩳 Analityki w marketingu nigdy za wiele. Kolejna platforma daje nam sporą porcję wiedzy o tym, co teraz jest fresh & cool w internetach. Przed państwem Snapchat Trends.
🩳 Wydatki na digital marketing w USA w 2022 roku pierwszy raz w historii przekroczą 200 mld dolarów.
🩳 General Motors idzie krok w krok za wcześniej opisanym Fordem. Firma zainwestowała w start-up Oculii, który tworzy oprogramowanie przydatne w pojazdach autonomicznych.
🩳 Chińska bańka inwestycyjna w świecie technologii pęka? Ceny akcji trzech gigantów – Baidu, Alibaba i Tencent – spadły w ostatnich miesiącach nawet o 30%!
Weekly Tool w GreenLetter
🛠 MeetEdgar to narzędzie do recyklingu contentu, za pomocą którego automatyzujesz udostępnianie wszystkich treści “evergreen” w większości mediów społecznościowych. Możesz bezpłatnie wypróbować program przez 30 dni.
Wiedza z bloga Green Parrot:
Netnografia – co to jest i jak pomaga w rozwoju biznesu?