Jako użytkownicy lubimy wygodę. Często oznacza to, że wolimy mieć jedno, uniwersalne miejsce do zaspokajania zestawu potrzeb. Szukanie informacji – Google, oglądanie wideo – YouTube, relacje z ludźmi – Facebook. Nie ma dwóch Google, nie ma dwóch Facebooków. The winner takes it all. Teraz to rynek usług audio (muzyka, radio, podcasty) przeżywa taki okres konsolidacji pod ikonką Spotify. Czy zielone logo stanie się równoznaczne ze „słuchaniem”? Pewnie na jakiś czas tak. Pamiętajmy jednak, że po każdej fazie łączenia i integracji następuje faza „unbundlingu” i rozłączania. Facebook powoli zaczyna się o tym przekonywać. Więcej w nowym GreenLetterze.
Spis treści:
- Spotify przejmuje firmy związane z podcastami
- Yahoo w świecie post-cookies
- Google i prywatność w cyfrowej reklamie
- Meta vs TikTok
- Nielsen stara się ulepszyć pomiar
- Walmart i reklama
- Ile czasu spędzasz na Instagramie?
- Wirtualny stadion Manchester City
- Puma ma nową domenę
- Shorty
- Weekly Tool w GreenLetter
- Po co mi employer branding? Wiedza z bloga
Spotify przejmuje firmy związane z podcastami
Spotify chce stać się bardziej atrakcyjną platformą zarówno dla reklamodawców, jak i twórców, dlatego kupuje Chartable i Podsights – ważne firmy z branży marketingu podcastów. Oferują one rozwiązania, które mierzą skuteczność reklam dzięki tagom umieszczonym w audycjach. Spotify planuje wykorzystać narzędzia Chartable również poza podcastami – w reklamach audio, wideo i display obecnych w serwisie. Chartable i Podsights dołączą do stale wydłużającej się listy firm przejętych przez Spotify w ostatnich latach. Platforma inwestuje zarówno w technologie reklamowe, audiobooki jak i najlepszych twórców.
📰 The Verge
Yahoo w świecie post-cookies
Yahoo przedstawiło we wtorek rozwiązanie o nazwie Next-Gen Solutions. To odpowiedź na zapowiadane (i przesuwane w czasie) wycofanie wsparcia dla 3rd party cookies. Narzędzie pozwala marketerom na kierowanie cyfrowych reklam do użytkowników w środowisku bez ciasteczek. Iván Markman, chief business officer w Yahoo powiedział, że do 2024 r. w 75% przypadków nie będzie można ustalić identyfikatora reklamowego (dzisiaj to 30%). Next-Gen Solutions traktuje odwiedzających witrynę jako pojedyncze wyświetlenia i nie przechowuje żadnych danych o ich aktywności. Zamiast tego ocenia setki sygnałów, takich jak rodzaj oglądanych treści, lokalizację, urządzenie, na którym przeglądana jest strona. Narzędzie wykorzystuje też dane własne i uczenie maszynowe. 1st party data pochodzi z Yahoo ConnectID, z którego korzysta obecnie ok. 12 tys. domen.
📰 AdWeek (Paywall)
Google i prywatność w cyfrowej reklamie
Privacy Sandbox – to inicjatywa Google, która ma zwiększyć prywatność użytkowników Chrome po wycofaniu wsparcia dla „ciasteczek”. Firma właśnie zapowiedziała, że wprowadzi rozwiązanie również do systemu operacyjnego Android. Zmiany w mobilnym systemie reklamowym Google pojawią się najwcześniej za dwa lata.
📰 MarketingDive
Meta vs TikTok
Meta rzuca (kolejną) rękawicę TikTokowi. Mark Zuckerberg oświadczył w jednym z ostatnich postów, że Reels to najszybciej rozwijający się format na Facebooku. Dlatego Rolki są od teraz dostępne globalnie. Zuckerberg dodał, że pojawią się nowe narzędzia dla twórców do monetyzacji treści pojawiających się w Reels. Meta wprowadza też nowe funkcje dla reklamodawców, na razie w wybranych krajach. Gigant technologiczny podaje, że użytkownicy Instagrama i Facebooka ponad połowę czasu w aplikacjach spędzają na oglądaniu wideo.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Nielsen stara się ulepszyć pomiar
Nielsen nawiązał współpracę z firmą technologiczną The Trade Desk. Dzięki temu uzyska dostęp do danych demograficznych (początkowo z Francji, Włoch i Wielkiej Brytanii), które pozwolą na większy zakres i dokładność pomiaru reklam cyfrowych. Nielsen zaznacza, że współpraca to ważny krok w budowaniu rozwiązania pozwalającego na efektywny pomiar na wielu urządzeniach.
📰 The Drum (Paywall)
Walmart i reklama
Walmart kojarzy się głównie z supermarketami, ale okazuje się, że z sukcesem rozwija również swój biznes reklamowy. W zeszłym roku przyniósł on 2,1 mld dolarów, a liczba firm w USA korzystających z tych usług reklamowych wzrosła w ciągu roku o 138%. Ten największy sprzedawca detaliczny na świecie rozwija swoją zautomatyzowaną platformę reklamową Walmart Connect, gdzie wykorzystuje własne dane o klientach. Firma chce, by w przeciągu kilku lat rozwiązanie stało się jedną z 10 największych amerykańskich platform reklamowych.
📰 MarketingDive
Ile czasu spędzasz na Instagramie?
Dotychczas użytkownicy Instagrama mogli ustawić limity czasowe, pozwalające na kontrolowanie czasu spędzonego w apce, zaczynające się nawet od 10 minut dziennie. Jednak platforma po cichu zmodyfikowała tę funkcję – od teraz można ustawić limit wynoszący minimalnie pół godziny. Co więcej, interfejs jako pierwszą opcję podpowiada 3 godziny. Zachęcanie użytkowników do spędzania więcej czasu na platformie może być związane z ostatnimi, nie najlepszymi wynikami Meta.
📰 TechCrunch
Wirtualny stadion Manchester City
Manchester City buduje nowy stadion w… wirtualnym świecie. Projekt pozwoli fanom oglądać mecze z dowolnego miejsca na świecie i poczuć się, jakby byli na stadionie Eithad. Ma być on wiernie odtworzony w cyfrowej rzeczywistości dzięki ekspertom VR z Sony.
📰 inews
Puma ma nową domenę
Puma, idąc śladem innych sportowych brandów, takich jak Nike czy Adidas, interesuje się na poważnie technologią blockchain. Marka pochwaliła się domeną puma.eth w ENS (Ethereum Name Service). ENS to system do rejestracji domen w sieci Ethereum. Zmieniła też nazwę na Twitterze, dodając końcówkę „.eth”. To nie przypadkowy ruch – platforma stała się jednym głównych serwisów używanych przez miłośników kryptowalut.
📰 Cointelegraph
🩳 Shorty GreenLetter
🛠 Weekly Tool w GreenLetter
Myślisz nad założeniem własnej firmy, odświeżeniem firmowych sociali lub nad nowymi kreacjami do adsów? Zastanawiasz się, jakie kolory warto połączyć, aby uzyskać maksymalnie efektywną i efektowną paletę barw? Z pomocą przychodzi ColourLovers.com, tool polecany przez Jakuba Nalepę, graphic designera z Green Parrot. W kilka kliknięć uzyskasz dostęp do setek inspiracji, trendów, palet, paternów i barw od społeczności Colour Lovers, które możesz wykorzystać w swoich projektach.
🦜 GreenLetter przeczytany? To czas na wiedzę z bloga Green Parrot: