Musimy pamiętać, że CEO giełdy FTX czy pozostałe upadłe gwiazdy świata krypto wcale nie działały w oparciu o zdecentralizowane, autonomiczne modele biznesu, natywne dla kryptowalut. Gdyby tak było, NIE MOGLIBY robić wszystkich swoich przekrętów, bo widać by je było jak na dłoni. Ich przedsięwzięcia były tradycyjnymi giełdami, handlującymi nietradycyjnym produktem. Od tradycyjnej firmy odróżniał ich brak regulacji działalności. To właśnie totalny brak nadzoru doprowadził rynek do obecnej sytuacji. Osobiście nie wierzę, że CZ, szef Binance, przybędzie teraz na białym koniu i podniesie upadający rynek. Zazwyczaj jest tak, że zanim się zasieje, to trzeba zaorać. Miejmy nadzieję, że obecne nasiona przedsiębiorczości i innowacji będą mniej skupione na spekulacji, a bardziej na budowaniu użytecznych rozwiązań. Bo przemysł krypto zaorali chciwi spekulanci, a teraz musi zostać uratowany przez przedsiębiorczych budowniczych, makerów, twórców.
Spis treści:
- Rynek krypto wstrząśnięty upadkiem FTX
- Zamieszanie z Twitter Blue
- Musk postawi na wideo?
- YouTube idzie w e-commerce
- Co ma Opera do TikToka?
- Google z rekordową karą
- Nike prezentuje platformę web3
- Amazon stawia na live streaming
- AI zajmie się moderacją contentu na żywo
- Corona Gate
- Shorty
- Weekly Tool
- Wdrożenie HubSpot. Wiedza z bloga
Rynek krypto wstrząśnięty upadkiem FTX
Stało się – FTX, jedna z największych giełd w świecie krypto, ogłosiła bankructwo. Amerykańscy inwestorzy złożyli już pozew zbiorowy przeciwko szefowi FTX, Samowi Bankmanowi-Friedowi i celebrytom (chodzi m.in. o tenisistkę Naomi Osakę czy komika Larry’ego Davida), którzy promowali giełdę. Upadek FTX to jeden z największych ciosów dla rynku kryptowalut, który i tak w tym roku nie miał lekko. Changpeng Zhao, szef Binance, głównego rywala FTX, zapowiedział plany powstania „funduszu naprawczego” dla firm z branży, które efekt domina po upadku giełdy wpędził w problemy z płynnością. Zhao, przemawiając podczas B20 (biznesowe G20) na Bali, zaznaczył, że sektor kryptograficzny musi wziąć odpowiedzialność za ochronę konsumentów, a sam rynek wymaga regulacji. Czas pokaże, czy Zhao będzie w stanie coś zmienić na lepsze w branży oraz odzyskać zaufanie użytkowników i inwestorów.
📰 The Guardian
📰 CoinDesk
Zamieszanie z Twitter Blue
Chwilę po wprowadzeniu Twitter Blue, czyli opcji weryfikacji kont za 7,99 dolarów za miesiąc, platforma zawiesiła usługę. Dlaczego? Użytkownicy zaczęli nadużywać nowej funkcji i Twittera zalała fala fake’owych kont polityków, np. prezydenta USA, sportowców, celebrytów i znanych marek. Platforma wyłączyła więc tymczasowo usługę, aby rozwiązać problemy związane z podszywaniem się pod innych. Przed przejęciem Twittera przez Elona Muska niebieska ikona widniała głównie przy zweryfikowanych przez pracowników kontach osób publicznych i brandów. Twitter Blue to jeden z pomysłów miliardera na podratowanie budżetu serwisu.
📰 The Washington Post
Musk postawi na wideo?
Elon Musk już przed przejęciem platformy miał wiele pomysłów na to, co można zmienić na Twitterze. Teraz uważa, że kierunkiem, w jakim warto iść, jest creator economy. Jego ambicją ma być przekształcenie platformy w miejsce dla twórców wideo. W praktyce miałoby to wyglądać podobnie jak chociażby na YouTube – serwis dzieliłby się przychodami z reklam z tymi, którzy publikują wideo na platformie. Suma również miałaby być podobna lub nawet mogłaby nieco przewyższać ofertę YouTube, który obecnie wypłaca twórcom 55% przychodów z adsów.
📰 The Information (Paywall)
YouTube idzie w e-commerce
Wygląda na to, że YouTube poszukuje nowych źródeł dochodów z powodu spowolnienia na rynku reklamy cyfrowej. Firma widzi nadzieję w e-commerce i wprowadza funkcje zakupowe do swojego odpowiednika TikToka: YouTube Shorts. Użytkownicy będą mogli np. kupić produkty podczas wyświetlania filmików. YouTube testuje też nowy system prowizji dla znanych twórców obecnych na platformie. Rywale tacy jak Meta czy TikTok już dawno są obecni na rynku handlu społecznościowego. Szacuje się, że jego wartość do 2025 r. wyniesie 2 bln dolarów.
📰 The Financial Times (Paywall)
Co ma Opera do TikToka?
W niedawnej ankiecie, którą przeprowadziła Opera, 65% respondentów w wieku od 18 do 35 lat korzystało z TikToka i większość z nich chciała, aby apka była łatwo dostępna również na komputerze. Ikona TikToka pojawi się więc na pasku bocznym w tej przeglądarce. Użytkownicy nie będą musieli nawet otwierać nowego okna, żeby scrollować krótkie wideo. W pasku bocznym Opery są już wbudowane inne social media, np. Instagram czy Twitter.
📰 AdWeek (Paywall)
Google z rekordową karą
Kary finansowe dla Big Tech w ostatnich latach sypią się bardzo obficie, ale tym razem padł rekord. Google będzie musiało zapłacić dokładnie 391,5 mln dolarów 40 amerykańskim stanom. Gigant z Mountain View miał latami wprowadzać użytkowników w błąd w kwestii śledzenia ich lokalizacji. Nawet jeśli wyłączyli oni śledzenie w swoich ustawieniach, firma nadal gromadziła dane w ramach działalności reklamowej. O sprawie po raz pierwszy zrobiło się głośno jeszcze w 2018 r.
📰 The Information (Paywall)
Nike prezentuje platformę web3
Nike to jeden z brandów, który odważnie wchodzi w świat web3. Tym razem firma ogłosiła, że rusza z platformą opartą na blockchainie o nazwie .SWOOSH. Ma ona „służyć przyszłości sportu poprzez tworzenie nowej, inkluzywnej digitalowej społeczności”. Nike chce też, by było to główne wirtualne miejsce spotkań sportowców, twórców i kolekcjonerów, w którym można zobaczyć, ale też stworzyć cyfrowe przedmioty związane z brandem. Na razie platforma jest w wersji beta, a jeszcze w tym miesiącu ma ruszyć proces rejestracji użytkowników. Nike zapowiada, że w 2023 r. wypuści pierwszą kolekcję stworzoną przez społeczność .SWOOSH.
📰 The Drum
Amazon stawia na live streaming
Prime Video ogłosiło uruchomienie Sports Talk – to nowy blok programowy poświęcony tematyce sportowej, dostępny dla widzów w Stanach Zjednoczonych. Co w tym ciekawego? Sports Talk będzie emitowane na żywo od poniedziałku do piątku aż przez 12 godzin. Programy transmitowane w ramach nowego bloku można będzie również oglądać na Freevee – bezpłatnej platformie streamingowej wspieranej reklamami, jak i słuchać w Amp – apce „live radio” Amazona.
📰 TechCrunch
AI zajmie się moderacją contentu na żywo
Podczas gdy Elon Musk będzie prawdopodobnie dążyć do poluzowania moderacji treści na Twitterze, Yubo, apka live streamingowa dla Gen Z, wybiera odwrotną strategię. Na platformie pojawiła się moderacja treści na żywo. AI analizuje krótkie fragmenty audio, a jeśli wykryje obraźliwy język, sprawa trafia w ręce moderatorów, którzy mogą np. zawiesić dane konto. Yubo powstała w 2015 r. i obecnie ma ok. 60 mln użytkowników.
📰Fast Company
Corona Gate
Nie udało Ci się dotrzeć na czas na odprawę przez korki w mieście albo Twój lot został odwołany? Nic straconego, bo w ramach pocieszenia marka piwa zabierze Cię na kilkudniowe wakacje na rajską wyspę. Corona zaprasza zestresowanych turystów na wybranych lotniskach (m.in. w Argentynie, w planach jest RPA i Kanada) do specjalnej bramki, gdzie czekający na nich samolot zabierze ich na Karaiby. To kolejna odsłona kampanii „Corona Island” – firma chce w ten sposób promować ekoturystykę i zrównoważony rozwój (chociaż sam lot do ekologicznych nie należy). W Argentynie z niecodziennej wycieczki skorzystało już ok. 50 podróżników.
📰 AdAge (Paywall)
Shorty w GreenLetter
- Timex rzuca wyzwanie graczom w Fortnite – „Race Against TimeX” to seria minigier, w których gamerzy ścigają się z czasem.
- Niedawno Meta, teraz Amazon. Gigant e-commerce planuje zwolnić 10 tys. pracowników.
- Discover List TikToka. Sprawdź, którzy twórcy wyróżniają się na platformie.
Weekly Tool w GreenLetter
Czy udało Ci się już wypróbować AI copywriting? Jeśli nie, zacznij od Rytr. To prosty w obsłudze tool, który być może nie napisze za Ciebie długiego wpisu na bloga, ale pomoże w generowaniu pomysłów na tekst, doborze nagłówków czy stworzeniu CTA. Rytr ma bezpłatną wersję i obsługuje język polski.
Wiedza z bloga w GreenLetter