Poświęcasz czasem chwilę, by zastanowić się nad swoim digital wellbeing? Pewnie nie robimy tego zbyt często, bo w naszym języku nawet nie mamy na to dobrego słowa: cyfrowe zdrowie, cyfrowy dobrostan? Brzmi to dziwacznie.
Tymczasem dorośli spędzają na samym tylko TikToku prawie godzinę dziennie, a nasze dzieci – średnio 1,5h dziennie. Oznacza to, że w ciągu miesiąca ponad dobę poświęcasz na patrzenie, co przygotowała dla ciebie chińska korporacja social media. Notabene TikTok w samych Chinach jest zakazany i uznany za rzecz po prostu szkodliwą.
To, że ekrany telefonów stały się w naszym życiu rzeczą kluczową to banał. Teraz jednak musimy się jeszcze zastanowić, czy powinniśmy interesować się tym KTO serwuje content na który patrzymy, bo przy tej skali konsumpcji musi on mieć na nas wpływ.
Osobiście jestem za wolnością słowa i dostępem do software’u, więc zakazywanie aplikacji nie jest moim zdaniem optymalnym rozwiązaniem. Jednak na pewno rządy powinny dokładnie prześledzić, co dzieje się na zapleczu TikToka.
Spis treści:
TikTok prosi o wsparcie użytkowników w USA
Microsoft chce mieć swój sklep z apkami
AI wymiotło metaverse
Bard od Google już dostępny
Gamerzy akceptują reklamy w grach
Jak mądrze korzystać z AI w marketingu?
Duolingo tworzy muzyczną apkę
Czy firmy będą zatrudniać w tym roku?
Nowe rodzaje reklam na Instagramie
Adidas nawiązuje do reklamy Samsunga
Shorty
Weekly Tool
GreenLetter Media Partnerem London Tech Week 2023!
Jak rekrutować grafika? Wiedza z bloga
TikTok prosi o wsparcie użytkowników w USA
W USA z TikToka korzysta już 150 mln osób — to prawie połowa Amerykanów. Jednak CEO apki, Shou Zi Chew, ma więcej powodów do zmartwień niż do radości, bo istnieje duża szansa, że aplikacja zniknie z tego kraju. Shou Zi Chew zazwyczaj unika rozgłosu, ale w przededniu złożenia zeznań przed amerykańską komisją ds. energii i handlu opublikował na TikToku specyficzne wideo. Chwali się w nim nie tylko liczbą użytkowników w USA, ale też tym, że z apki korzysta 5 mln lokalnych biznesów oraz że firma zatrudnia w Stanach 7 tys. pracowników. Następnie ostrzega, że niektórzy politycy chcą zakazać apki i prosi użytkowników, aby w komentarzach dzielili się tym, za co kochają TikToka. Czy to pomoże mu podczas składania zeznań w Kongresie, gdzie będzie mierzył się z niewygodnymi pytaniami na temat bezpieczeństwa danych gromadzonych przez TikToka?
Czy za jakiś czas gigant z Redmont stanie się dominującą siłą na rynku gier? To całkiem możliwe, gdy w końcu przejęcie Activision Blizzard dojdzie do skutku (pisaliśmy o tym dealu w tym w GreenLetterze). Jednak to nie koniec. Microsoft chce też ruszyć z własnym sklepem z grami mobilnymi na iPhone’y i smartfony z Androidem. Taki ruch będzie możliwy po tym, gdy w 2024 r. życie wejdą unijne przepisy nakazujące Apple i Google otwarcie ich platform na zewnętrzne sklepy z aplikacjami. Sklep z grami mobilnymi pod znakiem rozpoznawalnej marki Xbox może być poważną konkurencją dla App Store i Google Play.
W pierwszym kwartale 2022 r. firmy związane z metaverse zebrały od inwestorów 2 mld dolarów, podczas gdy w przypadku generatywnej AI było to „zaledwie” 612,8 mln dolarów. W III kwartale 2023 r. inwestycje w metaverse spadły do 586,7 mln USD, podczas gdy firmy zajmujące się generatywną sztuczną inteligencją zebrały aż 2,3 mld USD. Jak widać, role się odwróciły i uwaga inwestorów przeszła z metaverse na AI. Czy w takiej sytuacji Meta będzie dalej rozwijać swoją wizję przyszłości Internetu? Gigant z Menlo Park do tej pory wydał na Horizon Worlds ok. 36 mld dolarów, jednak projekt, delikatnie mówiąc, nie jest zbyt popularny.
Chatbot Bard, konkurencja dla ChatGPT od Google, jest już dostępny dla wybranej grupy użytkowników w USA i Wielkiej Brytanii. Narzędzie, zbudowane na modelu LaMDA (Language Model for Dialogue Applications) jest (na razie) dostępne tylko w języku angielskim. Jack Krawczyk, jeden z liderów Bard, powiedział, że firma chce, aby ludzie traktowali chatbota jako „eksperyment” do generowania pomysłów i strategii, a nie jako zamiennik wyszukiwania. Jest to całkiem zrozumiałe, bo Google czerpie największe dochody właśnie ze swojej wyszukiwarki i na pewno nie zechce podcinać gałęzi, na której siedzi. Czy Bard będzie w stanie zagrozić pozycji ChatGPT? O tym przekonamy się, kiedy bot stanie się ogólnodostępny. Sundar Pichai, CEO Google oznajmił, że Bard pojawi się w innych państwach i będzie dostępny w większej liczbie języków za jakiś czas.
Bardziej przychylni reklamom są osoby grające w gry mobilne, a mniej — gamerzy korzystający z pecetów i konsol. Wynika to z prostej przyczyny: wiele gier na smartfonach jest darmowych, więc poziom ich monetyzacji jest zdecydowanie większy. Jednak różnice w podejściu do adsów nie są tak duże, jak można by oczekiwać. Z badania Comscore wynika, że neutralny lub pozytywny stosunek do reklam w grach mobilnych ma 74% użytkowników, na konsolach — 69%, a na komputerach 65% graczy. Co ciekawe, aż 55% gamerów jest za lokowaniem produktów, bo wtedy ich doświadczenia są „bardziej realne”.
The Wall Street podpowiada: po pierwsze, warto wykorzystać AI do generowania pomysłów: na copy, kreację czy CTA. Po drugie sztuczna inteligencja może przejąć rutynowe zadania i tym samym odciążyć pracowników, którzy zyskują więcej czasu na pracę kreatywną — bo tej AI nie zastąpi przynajmniej na razie. Przy korzystaniu z tooli typu ChatGPT trzeba też dokładnie weryfikować informacje (jak wiadomo, chatbot lubi halucynować). Marketerzy powinni też ująć w budżecie koszty na narzędzia AI, jak i wyznaczyć pracowników do obsługi tych narzędzi.
Duolingo ma już ponad 500 mln aktywnych użytkowników, a od jakiegoś czasu nie jest już aplikacją tylko do nauki języków obcych. Firma zaangażowała się w kilka projektów (np. oferowanie certyfikatów językowych czy Duolingo ABC dla dzieci), które w perspektywie kilku lat mają zdywersyfikować jej przychody. TechCrunch podaje, że Duolingo pracuje teraz nad aplikacją muzyczną — na stronie pojawiły się oferty pracy skierowane do ekspertów nauki muzyki. Na razie jednak nie wiadomo, jak finalnie będzie wyglądać apka i kiedy zadebiutuje. Czy nowy projekt ma szansę na sukces?
Pomimo trwających zwolnień w Big Techu i obaw związanych z recesją wiele firm nie zmienia swoich planów dotyczących zatrudniania nowych pracowników w II kwartale 2023 r. — wynika z raportu ManpowerGroup. Tak jak w poprzedniej edycji badania, prognoza netto zatrudnienia wynosi +23%. Jednocześnie aż 77% pracodawców ma problem ze znalezieniem odpowiednich kandydatów. „Inwestycje w podnoszenie i zmianę kwalifikacji oraz skupienie się na przygotowaniu ludzi do pracy jutra nigdy nie były ważniejsze” — uważa Jonas Prising, szef ManpowerGroup.
Na Instagramie pojawią się dwa nowe formaty reklam. Jeden z nich to Reminder Ads — są to reklamy wydarzeń z funkcją przypominania użytkownikom o nadchodzącej dacie imprezy, transmisji na żywo czy premiery produktu. Aby otrzymywać powiadomienia, użytkownik musi wcześniej wyrazić na to zgodę. Drugą nowością są reklamy w wynikach wyszukiwania w aplikacji. Mają być już niedługo dostępne dla reklamodawców w większości krajów.
Jakiś czas temu Samsung wypuścił reklamę, w której kobieta wybiera się na jogging w środku nocy. Jest miło i przede wszystkim bezpiecznie. Kreacja spotkała się z dużą krytyką, bo w rzeczywistości z bezpieczeństwem w nocy różnie bywa. Brand pod wpływem negatywnych ocen wycofał reklamę. Adidas w najnowszej kampanii nawiązuje do tej nieco odklejonej od realiów produkcji. Według ankiety zleconej przez markę wynika, że 68% kobiet często podejmuje działania, aby na ulicach czuć się bezpieczniej np. biegają z jedną słuchawką w uchu albo noszą przy sobie gwizdek ostrzegawczy. Aż 92% kobiet obawia się o swoje bezpieczeństwo nocą, zaś jedna trzecia ankietowanych doświadczyła na ulicy fizycznej lub werbalnej przemocy. Ten temat porusza m.in. klip „The Ridiculous Run” wyprodukowany przez Adidas.
Microsoft integruje DALL-E, narzędzie AI do tworzenia grafik z Edge i Bing.
Weekly Tool w GreenLetter
Pracujesz jako UX Designer i przydałaby Ci się czasem pomoc w projektowaniu interfejsów? Wypróbuj VisualEyes — to wspierane AI narzędzie, które będzie Ci służyć jako wirtualny asystent. Apka oferuje m.in. symulacje eye trackingu z dokładnością do 93% , a to oznacza dużą oszczędność czasu i pieniędzy dla projektanta.
London Tech Week już niedługo! 🚀
Cała martechowa Europa spotka się w Londynie już w czerwcu! Nadchodzi 10. jubileuszowa edycja konferencji London Tech Week. Na scenach #LTW dla 20 000 odwiedzających wystąpi ponad 300 prelegentów. Już niedługo poznamy szczegółową agendę – stay tuned! To z kim widzimy się w Londynie 12-16 czerwca?
Wiedza z bloga w GreenLetter
Jak rekrutować graphic designera/grafika? Sprawdź, o czym warto pamiętać
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera