Doszedłeś do wniosku, że szablony z Canvy już nie wystarczają, a marketerzy mają mnóstwo innej roboty? A może właśnie teraz zakładasz biznes i chcesz, aby identyfikacja wizualna Twojej marki od początku była zrobiona jak należy, a wszystkie materiały spójne graficznie? Każdy powód jest dobry, żeby zainwestować w to, co dziś jest pierwszym kryterium wzbudzania zainteresowania odbiorcy – dobrą grafikę. Jak rekrutować graphic designera/grafika, który nie tylko zagwarantuje najwyższy poziom usług, ale przede wszystkim poczuje Twoją markę? Sprawdź nasze wskazówki.
Krótko mówiąc, graphic designer jest tworzeniem warstwy wizualnej projektów. Najczęściej nie chodzi tylko o samo projektowanie, ale też:
Wielu przedsiębiorców ma wątpliwości, jak zatrudnić graphic designera, skoro istnieje tak wiele specjalizacji w obrębie tego stanowiska. Czy Twojej firmie bardziej przyda się Web designer czy może Art director? Dowiedz się, jakie funkcje pełni każdy z nich.
Zanim zrobisz w swoim budżecie miejsce na nowe wydatki, powinieneś sprawdzić, ile zarabia grafik. Wysokość wynagrodzenia graphic designera zależy od:
W Polsce mediana zarobków na stanowisku grafika, bez określonej specjalizacji, wynosi 4 800 zł brutto. Junior graphic designer otrzymuje średnio 4 000 zł, a senior 5 800 zł brutto. Jednak widełki płacowe są dość szerokie i obejmują zakres od 3 530 do 7 410 zł brutto, wynika z danych serwisu wynagrodzenia.pl.
Ze specyfiki pracy graphic designera wynika też typ środowiska, w jakim na co dzień się porusza. Przebywanie w Sieci to dla niego codzienność, więc to tam najłatwiej znaleźć przyszłego pracownika. Ale mamy też inne sposoby. Wypróbuj poniższe propozycje:
Pożądane umiejętności, zdolności i cechy grafika zawsze zależą od jego specjalizacji oraz od tego, jakie zadania chcesz mu powierzyć. Czego innego będziesz oczekiwał wobec osoby, która ma projektować opakowania art. biurowych, a czego innego od ilustratora książek dla dzieci. Mimo to, zawsze dobrze mieć na uwadze poniższe kryteria:
Biegłość w obsłudze programów do projektowania i obróbki grafiki, np. narzędzi marki Adobe czy CorelDRAW to absolutna podstawa. Jednak wielu pracodawców już w ogłoszeniach żąda od kandydatów umiejętności korzystania z dużej liczby aplikacji, choć w praktyce nie są one wcale używane w firmie. Ilość obsługiwanych programów nie zawsze jest wyznacznikiem jakości pracy.
Druga kwestia to weryfikacja znajomości technik drukarskich i grawerskich (cyfra, offset, sito, tampo, dtg, laser itd.) oraz przygotowywania plików pod daną maszynę i technologię druku. To jednak również zależy od Twojej specjalizacji i tego, w jaki sposób będą wykorzystywane poszczególne projekty.
Sprawdzając opinie o kandydacie, weź pod uwagę nie tylko referencje od wcześniejszych pracodawców czy zleceniodawców. Skorzystaj też z social mediów, przeglądając profil grafika, oceny poprzednich projektów, polecenia na forach oraz wpisy w grupach branżowych.
Zapoznając się z portfolio graphic designera, masz okazję dowiedzieć się więcej o jego doświadczeniu. Zwróć uwagę, czy miał on już do czynienia z Twoją branżą, czy wykonywał projekty podobne do tych, które chcesz mu powierzyć oraz jak różnorodne są jego realizacje. Upewnij się również, czy odpowiada Ci zmysł estetyczny autora.
Praca kwalifikacyjna może przybrać charakter zadania praktycznego (np. wykonaj projekt według podanych parametrów) lub koncepcyjnego (np. opracuj scenariusz animacji na podany temat na potrzeby Facebooka). Pamiętaj, że jeśli wymagasz od kandydata wykonania czasochłonnego projektu, który ma zrealizować przy użyciu własnych zasobów, powinieneś omówić z nim kwestię wynagrodzenia za tego typu dzieło.
Natomiast jeśli wybierzesz proste i szybkie zadanie, do wykonania podczas rozmowy rekrutacyjnej, będziesz miał dodatkową szansę na przyjrzenie się całemu procesowi projektowania. Zweryfikujesz czas i drogę dojścia do celu, zdolność zrozumienia poleceń oraz stopień samodzielności i kreatywności.
Umiejętność pracy w zespole i efektywnego komunikowania się są często niedoceniane w pracy grafika. Tymczasem to od właściwego zrozumienia oczekiwań, potrzeb i wymagań osoby kierującej pracą graphic designera często zależy jakość i tempo jego pracy. Bezpośredni kontakt przy okazji rozmowy rekrutacyjnej pozwala również sprawdzić, czy kandydat czuje ogólny vibe marki.
O co pytać kandydatów na rozmowie rekrutacyjnej? Pobierz formatki z pytaniami – wystarczy zabrać je na spotkanie!
Jak rekrutować graphic designera/grafika, biorąc pod uwagę rodzaj umowy i formę świadczenia usług? Masz do wyboru 3 zasadnicze możliwości:
Współpraca z freelancerem jest korzystna wówczas, gdy potrzebujesz jednorazowego projektu lub gdy zatrudnienie kogoś na stałe jest dla Ciebie nieopłacalne. Niestety, musisz się jednak liczyć z tym, że poszukiwanie odpowiedniego zleceniobiorcy zajmie Ci sporo czasu.
Nie masz też gwarancji, że za pierwszym razem trafisz na tego idealnego, który wywiąże się z umowy zgodnie z Twoimi oczekiwaniami. Do tego dochodzi kwestia właściwego rozliczenia oraz nadzoru merytorycznego nad projektem, czyli zaangażowania innych pracowników lub siebie w dodatkową pracę.
Graphic designer zatrudniony na umowę o pracę to inwestycja, która opłaca się wielu zakładom produkcyjnym i usługowym. Warunkiem jest zapewnienie ciągłości zadań w pełnym wymiarze jego czasu pracy. Etatowy grafik świetnie się wtedy sprawdza, jest cały czas pod ręką, a jego projekty są spójne z kulturą i wartościami marki. Minusem są jak zwykle koszty i formalności oraz konieczność sprawowania nadzoru nad kolejnym pracownikiem.
Grafik na żądanie to z kolei coś pomiędzy. Łączy zalety obu wymienionych modeli i wydaje się być rozsądnym kompromisem. Szczególnie w sytuacji, gdy nie mamy pewności, jak zatrudnić grafika i potrzebujemy wsparcia prawdziwych ekspertów.
Graphic designer on demand to zawsze minimum formalności, stała stawka, szybka realizacja zlecenia i gotowość do pracy w każdej chwili. Co więcej, podejmujesz współpracę z osobą, która ma doświadczenie w Twojej branży, możesz go dobrać do konkretnej fazy projektu i płacisz tylko za wykonaną pracę. To rozwiązanie szczególnie polecane dla tych, którzy nie zamierzają podejmować zbędnego ryzyka.
Chcesz by pracowali dla Ciebie najlepsi graficy?
Zatrudniaj do projektów top specjalistów w modelu HI!