Ciekawie ogląda się spór w Hollywood. Jedni z najlepiej zarabiających ludzi na świecie (aktorzy) walczą z innymi najlepiej zarabiającymi ludźmi na świecie (zarządy korporacji) o to, kto powinien mieć więcej.
Tłem strajku jest świt generatywnego AI, które już wkrótce będzie w stanie zastąpić wiele pisarskich, a potem aktorskich obowiązków. To w Hollywood bardzo się nie podoba.
Trudno jednak traktować ten spór w pełni poważnie. Aktorzy strajkują i ogłaszają swoje oburzenie na platformach technologicznych, przeciw którym sami protestują. Do tego film sam w sobie był kiedyś rewolucją technologiczną i – jako dziedzina sztuki oparta na innowacji – nieuchronnie co jakiś czas musi ulegać transformacji.
Najbardziej jestem jednak ciekaw, jak będzie wyglądała praca aktorów w przyszłości. Może ich zadaniem będzie po prostu prowadzenie jak najciekawszego życia poza ekranowego, tak aby dodać contentu „gębie”, której są właścicielem i która jest generatywnie wstawiana do filmów i gier.
Z jakiegoś powodu twórcy Cyberpunka umieścili w grze model wzorowany i ugłosowiony przez Keanu Reevsa. Konsument chce wiedzieć, że za komputerowym modelem stoi jakiś człowiek.
Spis treści
Bunt w Hollywood
Shopify wycenia spotkania biznesowe
Rekordowy Amazon Prime Day
Elon Musk rusza na wyścig AI
Opcja z reklamami czy bez?
Crypto bardziej przyjazne
Bard dostępny w UE
Strona www z promptów
Meta promuje wideo
Deep fake z plot twistem
Shorty
Weekly Tool
Tworzenie stron w Webflow. Wiedza z bloga
Bunt w Hollywood
Hollywood doświadcza największego od 60 lat wspólnego strajku aktorów i scenarzystów. Domagają się oni m.in. lepszych płac i wyższych tantiem w erze platform streamingowych oraz ustanowienia zasad korzystania z AI w branży rozrywkowej (np. wykorzystania wizerunku aktorów). Krytykują też ogromne płace prezesów największych firm w przemyśle filmowym, takich jak Amazon, Disney, NBCUniversal, Netflix, Paramount czy Warner Bros. Discovery. Do strajku dołączają znane nazwiska, ostatnio z premiery głośnej produkcji „Oppenheimer” wyszli główni aktorzy, m.in. Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon i Florence Pugh. Bunt w Hollywood, jeśli niedługo się nie zakończy, zakłóci jesienną ramówkę i spowoduje duże opóźnienia w produkcji wielu filmów i seriali.
Ile kosztują firmowe spotkania? Shopify postanowił to dokładnie policzyć. Firma wprowadziła kalkulator kosztów spotkań, który jest zintegrowany z kalendarzem pracowników. Do obliczeń narzędzie wykorzystuje dane dotyczące średniego wynagrodzenia, czasu trwania spotkania i liczby uczestników. Przykładowo, 30-minutowe spotkanie z trzema pracownikami może kosztować od 700 do 1600 dolarów. Kwota ta wzrasta nawet do 2000 dolarów, jeśli uczestniczy w nim dyrektor zarządzający. Kalkulator ma sprawić, by pracownicy zastanowili się dwa razy, zanim zorganizują spotkanie, bo dobrze ilustruje on finansowe konsekwencje nieefektywnych lub niepotrzebnych meetup’ów.
Wydarzenie było „największym dniem sprzedaży w historii firmy”, a amerykańscy konsumenci wydali 12,7 miliarda dolarów podczas dwudniowego eventu – to wzrost o 6,1% rok do roku. Konsumenci kupili ponad 375 mln przedmiotów podczas wyprzedaży, w porównaniu z 300 mln towarów sprzedanych w poprzednim roku. Średnia wielkość zamówienia również wzrosła – do 54,05 USD z 52,26 USD. Najpopularniejszymi kategoriami były artykuły gospodarstwa domowego, moda i uroda. Dodatkowo, 6,5% zamówień wykorzystało opcję Kup Teraz Zapłać Później (BNPL), generując 927 mln dolarów przychodu – to wzrost o 20% w porównaniu z zeszłoroczną edycją Amazon Prime Day.
Elon Musk uruchomił swój startup AI, którego celem jest zrozumienie „prawdziwej natury wszechświata”. Musk, który był jednym z sygnatariuszy listu wzywającego do przerwy w budowaniu dużych modeli AI, stwierdził, że przerwa nie wydaje się już realistyczna i ma nadzieję, że jego inicjatywa o nazwie xAI zapewni alternatywną ścieżkę. W skład zespołu xAI wchodzą byli inżynierowie i naukowcy z DeepMind, Google i Microsoft. Musk zasugerował, że superinteligencja może pojawić się za pięć lub sześć lat – to szybciej niż szacuje wielu ekspertów. Nowa firma ma ściśle współpracować m.in. z Twitterem i Teslą.
Większość użytkowników platform streamingowych, którzy decydują się na tańszą opcję z reklamami to nowi subskrybenci, a nie osoby, które zdecydowały się zmienić swój obecny plan. Badanie z marca pokazało, że 11% użytkowników Netflix i 19% użytkowników Disney+ korzysta z planów z reklamami. Aż 85% z nich to nowi subskrybenci. Do tego 60% ankietowanych rozważyłoby tańszą subskrypcję z reklamami.
Kryptowaluty mają dziś poważny problem z wizerunkiem, a przeciętny konsument podchodzi do nich z nieufnością. Giełda Token.com chce to zmienić i uczynić rynek crypto bardziej przyjaznym, dostępnym i zrozumiałym. Nowa identyfikacja wizualna firmy przypomina raczej aplikację społecznościową niż giełdę online i inspiruje się wyścigiem kosmicznym z lat 60. ubiegłego wieku oraz ilustracjami starych powieści sci-fi. Rebranding polega też na przesunięciu inwestowania w kryptowaluty w kierunku inwestowania opartego na wartościach w projekty i pomysły, na których ludziom zależy (a które są oczywiście finansowane na blockchainie).
Bard, chatbot AI od Google, jest już dostępny w UE i Brazylii. Wprowadzenie Barda na europejski rynek zostało opóźnione z powodu obaw dotyczących prywatności. Jednak według zapewnień Google, użytkownicy mogą zrezygnować z gromadzenia danych przez chatbota. Bot, który ma być poważną konkurencją dla ChatGPT, wspiera obecnie 40 języków. Pojawiły się w nim też nowe funkcje, użytkownicy mogą np. zmieniać ton i styl odpowiedzi Barda.
Wix zaprezentował AI Site Generator – narzędzie, które potrafi tworzyć całe strony internetowe na podstawie tekstowych poleceń. Tool zadaje użytkownikom serię pytań, a następnie tworzy wymarzoną stronę. AI Site Generator może również automatycznie wdrażać komponenty e-commerce, w zależności od potrzeb klienta. Użytkownicy mogą też korzystać z narzędzi edycyjnych Wix, aby wprowadzać zmiany według własnego uznania. Czy narzędzie faktycznie pozwoli tworzyć funkcjonalne strony www za pomocą promptów?
Łatwiejsze tworzenie i edycja wideo, zastąpienie sekcji „Watch” sekcją „Wideo”, która będzie spersonalizowanym kanałem rekomendującym różne rodzaje filmów – to niektóre zmiany na Facebooku, które jasno pokazują, w jakim kierunku zmierza platforma. Meta nie ukrywa, że powoli zmiania Facebooka z aplikacji społecznościowej w platformę rozrywkową. Czy ten kierunek spodoba się jednak użytkownikom i reklamodawcom?
Wykorzystanie deep fake budzi uzasadnione obawy, jednak czasem technologia może się przysłużyć słusznej sprawie. Orange wypuściło film, który wygląda jak kompilacja najlepszych momentów najsłynniejszych francuskich piłkarzy. Jednak okazuje się, że oglądamy cały czas kobiecą piłkę. Przy pomocy deep fake twarze topowych francuskich piłkarek, Delphine Cascarino i Sakiny Karchaoui, zostały zastąpione twarzami znanych piłkarzy. Film szybko stał się viralem nie tylko we Francji.
Jakich emotek internauci używają najchętniej w tym roku? Emojipedia zna odpowiedź.
Ile czasu zajęło popularnym aplikacjom zdobycie 100 mln użytkowników? Zobacz infografikę.
Weekly Tool w GreenLetter
Forest to aplikacja, która pomaga w skupieniu się, a do tego dodaje element gamifikacji. Możesz wyhodować swój własny wirtualny las, ale uważaj – przedwczesne przerwanie pracy sprawi, że drzewa zaczną usychać. Forest współpracuje też z organizacją, która sadzi prawdziwe drzewa. Apka ma przyjemny design i jest banalnie prosta w obsłudze.
Pozostało 50% tekstu - jeśli chcesz przeczytać więcej, zapisz się do GreenLettera