Shein to fast fashion na software’owych sterydach, dzięki którym firma może prowadzić produkcję „na żądanie”. Wykorzystuje do tego autorskie oprogramowanie do śledzeniaprodukcji w czasie rzeczywistym. Ten soft mierzy popyt i preferencje klientów za pomocą algorytmów, które uwzględniają sprzedaż w aplikacji i inne dane. Za sukcesem marki stoi więc nie tylko ultraniska cena, krytykowane praktyki związane z produkcją i pozyskiwaniem surowców, ale przede wszystkim innowacja. Teraz Shein przygotowuje się do podgryzania rynku gigantów marketplace’owych takich jak Alibaba czy Amazon. Sam jestem zdania, że Zachód powinien budować swoje możliwości produkcyjne i uniezależniać się od Chin, ale mam też coś dla krytyków Sheina. Jakiś czas temu sami ubraliśmy się w Zarę i H&M, a teraz wielu z nas krytykuje biedniejszą część populacji naszego globu za to, że też chce być modna niskim kosztem. Kto z was nie kupił w sieciówce-taniówce, niech pierwszy rzuci kamieniem.
Spis treści:
- Shein zmieni się w marketplace?
- Artyści przeciwko „dziełom” AI
- Amazon kopiuje social media
- Disney z reklamami
- Marki odkrywają BeReal
- Budżety marketingowe rosły i będą rosnąć
- Apple otwiera się na sklepy z apkami
- Fani sportu są szczęśliwsi
- Noworoczna impreza VR
- Sezon na świąteczne reklamy w pełni
- Shorty
- Weekly Tool
- Tworzenie działu marketingu. Wiedza z bloga
Shein zmieni się w marketplace?
Shein, największa sieciówka internetowa fast fashion, której ubrania (mimo bardzo słabej jakości) polecają setki tysięcy influencerek, planuje rozszerzyć swoją działalność. Chce stworzyć platformę sprzedażową, na której pojawią się też inne marki. „Marketplace pozwala oferować dodatkowe produkty oraz opcje wysyłki i spodziewamy się, że spowoduje to zwiększenie zaangażowania, jak i zadowolenia klientów” – tak firma przekonuje do pomysłu inwestorów. Stworzenie marketplace’u postawiłoby Shein w bezpośredniej konkurencji z gigantami handlu elektronicznego na czele z Amazonem, Alibaba Group czy AliExpress. Obecnie Shein jest głównym rywalem takich sieciówek jak H&M, a jego model biznesowy jest prosty: oferowanie dużego asortymentu bardzo tanich ubrań odpowiadających szybko zmieniającej się modzie. Firma sprzedaje ciuchy w ponad 150 krajach, jest wyceniana na 100 mld dolarów, a jej przychody w tym roku przekroczą $24 mld.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Artyści przeciwko „dziełom” AI
Artstation to jedna z najważniejszych platform do prezentacji portfolio artystów – głównie tych tworzących digital art, multimedia, grafiki do gier wideo. Ostatnio w serwisie zaczęło pojawiać się coraz więcej dzieł wygenerowanych przez narzędzia AI, a to nie spodobało się obecnym tam twórcom. Zaczęli oni zalewać platformę obrazkiem z hasłem „Nie dla obrazów generowanych przez AI”. „Wytyczne dotyczące treści ArtStation nie zabraniają używania narzędzi AI w procesie tworzenia grafiki udostępnianej społeczności ” – powiedział rzecznik Epic Games (firma jest właścicielem ArtStation). Jednocześnie narzędzia AI zyskują na popularności. 8 ze 100 apek ściągniętych ostatnio w App Store to właśnie aplikacje AI do tworzenia sztuki.
📰 Kotaku
📰 TechCrunch
Amazon kopiuje social media
W aplikacji zakupowej Amazona pojawi się nowość o nazwie Inspire. Przypomina ona rozwiązania znane z TikToka czy Instagrama. Użytkownicy apki zobaczą bowiem zdjęcia czy firmy prezentujące produkty dostępne na Amazonie. Trzeba będzie tylko kliknąć w link, aby zostać przekierowanym do sklepu. Content do Inspire mają tworzyć brandy, influencerzy oraz sami klienci. Nowa funkcja na razie będzie dostępna dla wybranych użytkowników w Stanach Zjednoczonych. Wygląda na to, że walka na rynku handlu społecznościowego dopiero się rozkręca.
📰 Marketing Dive
Disney z reklamami
8 grudnia na amerykańskim rynku ruszył tańszy, bo wspierany reklamami, pakiet Disney+. Na platformie obecnie promuje się ponad 100 firm, na czele z takimi markami jak Starbucks czy P&G. Widzowie mają do wyboru kilka opcji z reklamami, najtańsza z nich kosztuje 7,99 dolarów miesięcznie. Przypomnijmy: wcześniej ze swoją ofertą pakietów z adsami ruszył Netflix, jak i HBO Max – rynek jest więc już zatłoczony.
📰 Marketing Dive
Marki odkrywają BeReal
Logitech to kolejny brand, który eksperymentuje z BeReal. Kampania „12 Days of Deals” pozwala użytkownikom apki uzyskać dostęp do wyjątkowych ofert i promocji. Obecność w coraz bardziej popularnej aplikacji, która stawia na autentyczność, to próba dotarcia do nowej grupy odbiorców, głównie tych z młodszych roczników. BeReal w swojej strategii marketingowej wykorzystują też już inne duże brandy, np. e.l.f. Cosmetics, a konkurencja wciąż jest tam niewielka w porównaniu z innymi social media.
📰 AdWeek (Paywall)
Budżety marketingowe rosły i będą rosnąć
W tym roku raporty firm i instytucji na temat kondycji branży marketingowej prezentują często odmienne konkluzje. Badanie Chartered Institute of Marketing (CIM) pokazuje, że na rynku nie jest (i nie będzie) wcale tak źle. Prawie 60% szefów marketingu przyznało, że w 2022 r. ich budżet marketingowy wzrósł pomimo niestabilnej sytuacji na rynku. Tylko 18% marketerów zgłosiło cięcia. Jeśli chodzi o nadchodzący rok, 53% ankietowanych planuje zwiększyć budżet. Przewidywany wzrost wynosi od 11% do 20% – to mniej niż w 2022 r. (kiedy odnotowano wzrost o 21%-30%). CIM zapytał też ankietowanych, jak ich zdaniem sektor radzi sobie w porównaniu z warunkami sprzed pandemii. Ponad połowa (53%) uważa, że branża jest silniejsza niż w 2019 r., a tylko 27% twierdzi, że jest odwrotnie.
📰 The Drum
Apple otwiera się na sklepy z apkami
Być może już niedługo użytkownicy urządzeń Apple będą mogli korzystać nie tylko z App Store, ale też innych sklepów z apkami. Oznacza to, że na swoim smartfonie będzie można zainstalować chociażby Google Play. Jeśli zmiany wejdą w życie, twórcy apek będą mogli ominąć restrykcje obowiązujące w App Store, jak i uniknąć 30% prowizji pobieranej przez Apple. Nowe zasady to efekt starań Unii Europejskiej o przełamanie monopolu gigantów technologicznych.
📰 The Verge
Fani sportu są szczęśliwsi
Stereotyp kibica – sfrustrowanego chuligana – trzeba wyrzucić do kosza. Badania pokazują, że życie nastolatków, którzy są fanami sportu, jest po prostu szczęśliwsze. Statystycznie takie osoby mają więcej przyjaciół od nie-kibiców i łatwiej nawiązują znajomości. Do tego same również chętniej uprawiają regularnie sport i częściej odczuwają satysfakcję z życia. Dorośli kibice również wyróżniają się na tle osób 18+ niezainteresowanych sportem. Są oni bardziej zainteresowani śledzeniem newsów ze świata, bardziej cenią podróże i istnieje większe prawdopodobieństwo, że pójdą na wybory. Bycie fanem daje dużo możliwości do interakcji z innymi, chociażby poprzez wyjazdy na mecze czy oglądanie rozgrywek w TV z przyjaciółmi lub rodziną.
📰 AdWeek (Paywall)
Noworoczna impreza VR
Shaquille O’Neal zaprasza na noworoczną imprezę do Meta Horizon. Firma Zuckerberga, która próbuje (z wieloma przeszkodami) rozwijać metaverse, tym razem promuje swój wirtualny świat z pomocą znanego koszykarza. „The Shaq-tacular Spectacular” to trwające godzinę show VR z występami gwiazd, setami DJskimi i innymi atrakcjami, które będzie dostępne 31 grudnia w Horizon Words i na kanałach sportowca na Facebooku i Instagramie.
📰 Variety
Pełnia sezonu na świąteczne reklamy
Jak wykorzystać sezon świąteczny do reklamy baterii? Z tego niełatwego zadania Duracell wyszedł obronną ręką i zaserwował krótki klip z kompilacją kilkusekundowych wideo, które wyglądają jak filmy ze starych kaset VHS. W zalewie przesłodzonych reklam świątecznych kreacja marki wyróżnia się na duży plus.
📰 Marketing Dive
🎥 Duracell Memories :30
Shorty w GreenLetter
🩳 YouTube wyśle powiadomienie użytkownikowi, jeśli uzna, że dany komentarz łamie regulamin, bo jest np. obraźliwy.
🩳 Projekt, który miałby zakazać TikTowi działalności w USA, został złożony w amerykańskim kongresie.
Weekly Tool w GreenLetter
FreeForm to nowa aplikacja Apple, która ma ułatwiać twórczą współpracę w zespole, np. przeprowadzanie burzy mózgów. To taka wirtualna tablica, na której można dowolnie układać i porządkować różne materiały: notatki, obrazy, wideo czy audio i następnie udostępniać ją innym.
Wiedza z bloga w GreenLetter: