Widmo globalnego kryzysu jest już bardzo wyraźne. W skali makro rodzi to nowe pomysły na monetyzację i dywersyfikację przychodów w głowach szefów Meta i Twittera. Tu całe na niebiesko wchodzą kontrowersyjne płatne weryfikacje z obsługą premium. W skali mikro powstają zupełnie nowe grupy (de)influencerów – spending coachowie. Ludzie tacy jak Paige zachęcają nas na TikToku do rozsądnego podejścia do wydatków i porzucenia idei konsumpcji ponad stan. Z takim przekazem święcą dziś zasięgowe tryumfy pod hashtagami w rodzaju #antihaul. Czy w dobie recesji będziemy obserwować w social mediach takie kryzysowe narzeczone jak Paige lub powracającego po przerwie na polskim podwórku Michała Szafrańskiego zamiast twórców, których kluczowym elementem contentu jest przycisk „Kup teraz”? Czas pokaże, jednak świat zmierza w dziwną stronę i chyba będzie trzeba w końcu wypić „to, co nam tu naważono”, częściej „słuchać nowin” i „uderzać w gaz” z większą refleksją.
Spis treści:
- Deinfluencing rośnie w siłę
- Microsoft chce zmonetyzować nową wersję Bing
- Digital video wyprzedza telewizję
- Czas na czterodniowy tydzień pracy?
- Meta wprowadza płatną weryfikację użytkowników
- AI i opowiadania sci-fi
- Ukraińskie ulice rok po inwazji
- TikTok testuje na Zachodzie in-stream shopping
- WhatsApp i newsletter?
- Jak (nie) parkować
- Shorty
- Weekly Tool
- Jak stworzyć talent pool? Wiedza z bloga
Deinfluencing rośnie w siłę
Deinfuencing to trend, który od około miesiąca rozlewa się po TikToku i w mniejszej skali również po innych social media. Paige Pritchard, która na TikToku publikuje pod pseudonimem The Spending Coach, zaznacza, że używa hashtagu #deinfluencing (który na platformie ma już ponad 213 mln wyświetleń) po to, aby wskazać, że tiktokowe mody typu noszenie nowego outfitu każdego dnia nie są OK. Sam trend jest więc w kontrze do działań, z których TikTok czy Instagram są znane – promowania przez influencerów produktów i zachęcania do zakupów w rytmie rozdmuchanego konsumeryzmu. W 2022 r. influencerzy sprzedali towary za 3,6 mld dolarów. Według innego raportu 55% użytkowników TikToka zdecydowało się na zakup po obejrzeniu na platformie wideo z marką lub produktem. Czy deinfluencerzy sprawią, że będziemy kupować mniej, czy ten trend to tylko tymczasowy efekt niepewnej sytuacji gospodarczej?
📰 The Guardian
Microsoft chce zmonetyzować nową wersję Bing
Reuters podaje, że Microsoft spotkał się już z co najmniej jedną dużą agencją reklamową, a celem spotkania było zaprezentowanie systemu reklamowego Bing AI. W nowej wersji wyszukiwarki wspomaganej sztuczną inteligencją miałyby się pojawić płatne linki oraz inne rodzaje reklamy. Bing AI na razie nie jest ogólnodostępny, ale na listę oczekujących miały się zapisać miliony użytkowników. Reklamy w wyszukiwarce AI to potencjalnie lukratywny biznes dla Microsoftu, który może poważnie zagrozić wieloletniemu liderowi rynku – Google.
📰 Reuters
Digital video wyprzedza telewizję
Po raz pierwszy w historii telewizja zostanie w tyle za treściami digital video serwowanymi na takich platformach jak Netflix, TikTok czy YouTube – wynika z prognozy Insider Intelligence dotyczącej oglądalności na amerykańskim rynku. Tradycyjna telewizja ma odpowiadać za mniej niż połowę czasu spędzanego przez przeciętnego Amerykanina na oglądaniu treści wideo. Netflix i YouTube są liderami, jeśli chodzi o ulubione platformy widzów – spędzają oni średnio 33 min dziennie na każdej z nich. Jednak po piętach depcze im TikTok. Jak zaznacza Jasmine Enberg, główna analityczna z Insider Intelligence, granice pomiędzy funkcją społecznościową a rozrywkową platform zacierają się, na co wpływ ma m.in. dostępność TikToka na większych ekranach.
📰 CBS News
Czas na czterodniowy tydzień pracy?
Przez pół roku 61 brytyjskich firm z różnych branż (marketingowa, finansowa czy spożywcza) testowało czterodniowy tydzień pracy. Efekt? Ponad 90% biznesów chce kontynuacji testu, a 18% wprowadza nowy model na stałe. Zdecydowana większość firm zanotowała mniejszą rotację i absencję pracowników przy utrzymaniu produktywności na tym samym poziomie. Organizatorzy badania podkreślają, że zatrudnieni nie pracowali intensywniej z powodu skróconego czasu pracy. Zamiast tego firmy starały się tak usprawnić procedury (np. rezygnacja z niepotrzebnych spotkań) aby pracownicy wyrabiali się z zadaniami. Do tego 39% pracowników stwierdziło, że jest mniej zestresowanych niż przed rozpoczęciem programu pilotażowego. Prawie połowa zauważyła poprawę stanu zdrowia psychicznego, a 37% odnotowało również poprawę kondycji fizycznej.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Meta wprowadza płatną weryfikację użytkowników
Firma Zuckerberga idzie śladami Elona Muska i wprowadza płatną weryfikację użytkowników. Meta Verified będzie na razie dostępny w Australii i Nowej Zelandii, a potem ma trafić do innych krajów. Nowa opcja jest skierowana głównie do twórców. Zdobycie niebieskiego znaczka będzie się wiązać m.in. z zapewnieniem lepszej widoczności na Facebooku i Instagramie. Weryfikacja ma kosztować miesięcznie 11,99 dol. w przypadku korzystania z platformy przez stronę internetową i 14,99 dol. jeśli korzystasz z aplikacji w smartfonie. Wprowadzenie opcji weryfikacji to nie tylko próba uwiarygodnienia treści pojawiających się w aplikacjach Meta, ale też – jeśli pomysł się przyjmie – dobry sposób na dodatkowe źródło dochodów dla firmy.
📰 The Guardian
AI i opowiadania sci-fi
Clarkesworld, znany magazyn z opowiadaniami science fiction, został zalany zgłoszeniami z tekstami tworzonymi przy pomocy AI (głównie ChatGPT). Neil Clarke, założyciel magazynu, napisał, że w tym miesiącu otrzymał już ponad 500 zgłoszeń z opowiadaniami (współ)tworzonymi przez sztuczną inteligencję (ponad 4 razy więcej niż w styczniu). OpenAI, firma, która stoi za ChatGPT, zaprezentowała niedawno narzędzie do wykrywania treści tworzonych przez AI. Miała być to odpowiedź na obawy nauczycieli czy właśnie wydawców. Jednak grupa naukowców dowiodła, że wykrywalność teksów generowanych przez sztuczną inteligencję jest bardzo niska, bo na poziomie 26%. Wraz z udoskonalaniem technologii może być jeszcze trudniej odróżnić treści tworzone przez człowieka i generatory.
📰 The Financial Times (Paywall)
Ukraińskie ulice rok po inwazji
Ukraińska agencja kreatywna And Us we współpracy z organizacjami United24, Voices of Children, Nova Ukraine i Vostok-SOS stworzyła interaktywną mapę. Pokazuje ona zniszczenia w miastach, które ucierpiały w wyniku rosyjskiej agresji. Po wejściu na stronę theundeniablestreetview.com można „spacerować” z widokiem 360 stopni po wybranych lokalizacjach i porównać, jak ulice wyglądały rok wcześniej, zanim zaczęła się rosyjska inwazja.
📰 AdWeek (Paywall)
TikTok testuje na Zachodzie in-stream shopping
Niektóre amerykańskie marki obecne na TikToku mają dostęp do nowej karty zakupów typu in-stream. Dzięki tej funkcji użytkownicy mogą robić zakupy prezentowanych produktów bezpośrednio w aplikacji, bez konieczności przechodzenia na stronę sprzedawcy. Chińska wersja aplikacji Douyin generuje większość swoich przychodów właśnie z zakupów w apce. Jednak nie wiadomo, czy zachodni klienci przekonają się do takiego modelu zakupów. Z drugiej strony coraz więcej użytkowników, zwłaszcza tych młodych, korzysta z TikToka jak z wyszukiwarki, dlatego zakupy in-stream wydają się być niejako naturalnym następnym krokiem w rozwoju apki.
📰 Social Media Today
WhatsApp i newsletter?
WhatsApp podobno pracuje nad narzędziem do wysyłki newsletterów. Tool ma być obecnie w fazie produkcji. Nie wiadomo jeszcze, czy platforma zdecyduje się na dodanie takiej funkcji, ale z biznesowego punktu widzenia miałoby to spory sens. Byłoby to też na pewno korzystne dla firm, które tworzą biuletyny. Wysyłka newsletterów przy pomocy apki, z której codziennie korzysta ok. 2 mld użytkowników, na pewno sprawiłaby, że Open Rate poszybowałby w górę. Takie rozwiązanie wydaje się też wygodne dla samych użytkowników, którzy mieliby dostęp do ulubionych newsletterów z poziomu aplikacji.
📰 TechCrunch
Jak (nie) parkować
Jak zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego? Publiczny przewoźnik w Sztokholmie wpadł na prosty, ale bardzo wymowny pomysł. W reklamie pokazał trudy równoległego parkowania w mieście. Kto nigdy nie miał z tym problemu, niech pierwszy naciśnie klakson. Całe wideo to rejestracja nieudanego manewru. Jakie jest rozwiązanie? To proste: przesiadka do autobusu.
📰 The Drum
🎥 Jobbig fickparkering
Shorty w GreenLetter
- ChatGPT znów jest niedostępny? Poznaj alternatywne toole.
- Co najlepiej sprzedają reklamy na TikToku? Dane bezpośrednio od twórców apki.
- Hyundai i Kia w odpowiedzi na trend na TikToku oferują klientom oprogramowanie, które ma odstraszać włamywaczy.
- Dzięki YouTube Music stworzysz własne radio.
Weekly Tool w GreenLetter
IconFinder to idealne miejsce w sieci, jeśli szukasz ikon do wykorzystania w aplikacji czy na stronie internetowej. Biblioteka jest naprawdę bogata, a dzięki sprawnej wyszukiwarce szybko znajdziesz idealne ikony (w darmowej lub płatnej wersji) do swojego projektu. Stronę poleca Maciej Kęcki, UX Designer w Green Parrot.
Wiedza z bloga