Im głębiej zanurzamy się w świecie cyfrowym, tym szybciej musimy reagować, pracować, wymyślać i konsumować. Dwa lata temu dzień pełen spotkań oznaczał trzy pozycje w kalendarzu. Dzisiaj to pewnie sześć telekonferencji. Kiedyś mody i cykle koniunkturalne trwały całe lata. Dzisiaj zmieniają się co kilka tygodni. Zastanawiam się, kiedy w końcu skapituluje przestarzała „big idea” w marketingu i powszechnie zastąpi ją „fast idea”. Szybkie działania reklamowe, jak opisana poniżej w nowym wydaniu GreenLetter reakcja Pelotona, staną się normą, a brandy, które nie będą w stanie nadążać z ukierunkowaniem uwagi konsumenta, staną się w świecie digitalu po prostu nieistotne.
Spis treści GreenLetter:
- Peloton i jego wersja wydarzeń. „And just like that… he’s alive.”
- Mozilla ma się świetnie (dzięki Google)
- Powstanie nowy gigant na rynku digital media
- Samsung Ads i first-party data
- Meta ułatwia korzystanie z AR
- Nike przejmuje firmę związaną z NFT
- Bored Apes – nowy fenomen kulturowy?
- Ciasteczka i wino w jednym. Trafiony czy zatopiony?
- KFC kreatywnie na święta
- Shorty GreenLetter
- Weekly Tool w GreenLetter
- Profesjonalny profil na LinkedIn. Wiedza z bloga Green Parrot
Peloton i jego wersja wydarzeń. „And just like that… he’s alive.”
Pelotonowi, producentowie sprzętu do ćwiczeń, udało się obrócić wizerunkowe kłopoty w sukces. Zaczęło się od tego, że Mr Big, mąż głównej bohaterki „And Just Like That” (jeśli ktoś jeszcze nie wie – to kontynuacja słynnego „Seksu w wielkim mieście”) w drugim odcinku umiera na atak serca po ćwiczeniach na rowerze stacjonarnym z logo Peletona. Firma, która wcześniej mierzyła się z krytyką związaną m.in. z bezpieczeństwem swoich bieżni, tym razem zareagowała szybko. Wypuściła spot z udziałem Chrisa Notha – odtwórcy roli Mr Biga – i instruktorki fitness Jess King (która też wystąpiła w serialu). Para siedzi na kanapie przed kominkiem i zastanawia się nad „kolejną przejażdżką”. Za chwilę widać za nimi rowery do ćwiczeń. „And just like that… he’s alive” – zatweetował brand, pokazując spot. Realizacja projektu zajęła niecałe 48 godzin. „Fastvertising” w świetnym stylu.
🎥 He’s Alive | Peloton
📰 AdAge (Paywall)
Mozilla ma się świetnie (dzięki Google)
Kto jeszcze pamięta Mozillę? Okazuje się, że przeglądarka Firefox ma się całkiem dobrze na rynku zdominowanym przez Chrome, a to za sprawą… partnerstwa z Google. W 2020 roku przychody Mozilla Corporation wyniosły 466 mln dolarów, a większość, bo aż 86%, pochodziło z „search partnerships„, głównie z Google. Reszta to subskrypcje i reklamy. Firma prognozuje, że w 2021 r. wygeneruje przychody na poziomie ponad 500 mln USD. Co ważne, nowe produkty Mozilli, takie jak usługa Mozilla VPN, Firefox Relay Premium czy Pocket powoli, ale w końcu zaczynają przynosić zyski. Jednak nie ma wątpliwości, że Mozilla jeszcze przez jakiś czas pozostanie w pełni zależna od Google.
📰 TechCrunch
Powstanie nowy gigant na rynku digital media
Trwają zaawansowane rozmowy o połączeniu Vox Media z Group Nine Media. Firma posiada już popularne media, w tym New York Magazine, The Verge i Polygon, a dodanie kolejnych tytułów spowoduje, że nowy twór stanie się jedną z 10 największych firm medialnych w USA pod względem liczby odbiorców. Rozszerzony biznes to 350 mln obserwujących w mediach społecznościowych i 6 mld wyświetleń wideo miesięcznie. Vox będzie mieć 75% własności połączonej firmy.
📰 The Wall Street Journal (Paywall)
Samsung Ads i first-party data
Samsung Ads umożliwi reklamodawcom wykorzystanie większej ilości własnych danych (first party data) do planowania i kupowania reklam telewizyjnych. Program Samsung Onboarding Partner ruszy w pierwszym kwartale 2022 r. Powstał on dzięki partnerstwu z dostawcami usług zarządzania danymi. „Chcemy zapewnić reklamodawcom większy zwrot z inwestycji w dane, umożliwiając wykorzystanie ich w telewizji strumieniowej” – powiedział Justin Evans, globalny dyrektor ds. analiz i analiz w Samsung Ads.
Według Samsunga współczynnik konwersji w kampaniach, które wykorzystywały dane własne firmy, był wyższy średnio o 161%. Do końca 2021 r. Connected TV osiągnie wartość prawie 14,44 mld USD – to o 59,9% więcej niż w 2020 r. Do tego wydatki na reklamę CTV wzrosną ponad dwukrotnie do 2025 r., do ok. 30 mld dolarów. Rozszerzenie usług przez giganta CTV ma dać reklamodawcom impuls, którego potrzebują, aby wydać więcej pieniędzy na reklamę tam, gdzie rośnie oglądalność.
📰 AdWeek (Paywall)
Meta ułatwia korzystanie z AR
Meta chce zachęcić twórców do korzystania ze środowiska rozszerzonej rzeczywistości Spark AR. Właśnie pojawiła się wersja beta aplikacji, na razie dostępna dla wybranych użytkowników. Gigant technologiczny ma nadzieję, że możliwość korzystania z narzędzi AR i łatwego tworzenia własnych efektów zachęci więcej twórców. To też znak, że Meta chce zawalczyć o młodszych użytkowników, którzy coraz częściej wybierają konkurencyjny TikTok.
📰 Social Media Today
Nike przejmuje firmę związaną z NFT
Nike właśnie przejęło RTFKT, jedną z najgorętszych firm z branży NFT, która w swoim portfolio ma świetnie sprzedające się projekty na rynkach NFT. Ten ruch to kolejny znak, że producent sportowego obuwia już teraz buduje swoją pozycję w tworzącym się metaverse. Przypomnijmy: w zeszłym miesiącu powstał wirtualny świat na platformie do gier Roblox, do tego firma chce zastrzec znaki towarowe dla kilku „wirtualnych dóbr”.
📰 AdAge (Paywall)
Bored Apes – nowy fenomen kulturowy?
Bored Apes Yacht Club (BAYC) stał się przełomowym projektem NFT tego roku. W pewnym momencie coraz więcej użytkowników interesowało się kupnem tokenów z małpami, a ceny poszybowały w górę do setek tysięcy dolarów. Inwestorzy zakładali m.in., że cyfrowe małpy mogą stać się prawdziwym kulturowym fenomenem. To właśnie się dzieje – Animoca Brands, jednorożec z branży gier blockchain, w przyszłym roku ma wydać grę nawiązującą do Bored Apes. Czy gra okaże się mainstreamowym sukcesem? To duże wyzwanie. Społeczność BAYC nie jest inkluzywna, a próg wejścia do tego grona – bardzo wysoki (czyli kosztowny).
📰 TechCrunch
Ciasteczka i wino w jednym. Trafiony, czy zatopiony?
Na co masz ochotę w piątkowy, zimowy wieczór? Wino czy słodycze? Już nie musisz wybierać – dzięki współpracy Barefoot Wines i Oreo powstało wino o smaku ciasteczek. To niecodzienne połączenie sił nie zyskało jednak uznania niektórych specjalistów z branży marketingowej. Trudności w przebiciu się przez morze kampanii i reklamowego szumu popychają marketerów do niestandardowych działań, ale linia pomiędzy nieoczekiwanym a śmiesznym jest bardzo cienka.
📰 Morning Brew
KFC kreatywnie na święta
KFC już trzeci sezon z rzędu przed świętami oferuje… specjalne drewno kominkowe, które pachnie mieszanką ziół i przypraw (do kupienia wyłącznie w Walmarcie za $15.88). W tym roku sieć fast foodów przygotowała też coś ekstra. Miłośnicy panierowanych skrzydełek z kurczaka mogą wygrać kilkudniowy pobyt luksusowej rezydencji Kentucky Fried Chicken Firelog Cabin. Wystarczy zeskanować kod QR dostępny na opakowaniu pachnącego opału. W środku są cztery sypialnie, sala kinowa, wbudowany bar, basen i jacuzzi. Gościom towarzyszyć będzie szef kuchni KFC, Chris Scott.
📰 Marketing Dive
Shorty GreenLetter
🩳 Elon Musk został Człowiekiem Roku tygodnika Time. Słusznie?
🩳 W 2021 r. Snapchat zapłacił twórcom Spotlight ponad 250 mln dolarów.
Weekly Tool w GreenLetter
Analityka profilu na Instagramie, zarządzanie user-generated content Twoich followersów i wykorzystywanie go w działaniach mediowych w e-commerce w jednym narzędziu? I to wszystko z poziomu desktopa? Ze squarelovin to możliwe!
GreenLetter przeczytany? To czas na wiedzę z bloga:
🦜 NFT w biznesie, kulturze i sztuce: najważniejsze funkcje i czynniki sukcesu projektów NFT
🦜 Profesjonalny profil na LinkedIn w 7 krokach