Influencer to dość sponiewierane w naszej branży słowo, które wielu osobom kojarzy się bardzo negatywnie. Ale nie mi. Traktuję tu pojęcie influencera bardzo dosłownie: to po prostu ktoś, kto ma na ludzi wpływ. Na przykład na mnie ewidentnie wpływa Tim Ferris – z mojego punktu widzenia jest to właśnie influencer. Jeśli Tim poleca jakąś książkę, to prawie na pewno ją sprawdzę lub nawet od razu kupię. Wiele decyzji zakupowych podejmujemy w oparciu o cudzą opinię. Nie znam się na autach i wybrałem to, które zarekomendował mi Jarek – mój wspólnik. Uważam jednak, że skuteczne docieranie i dilowanie z influencerami jest dość trudne (robimy to od 15 lat) i niezbyt poddaje się automatyzacji. Zobaczymy, czy startupowi Kale opisanym poniżej ta sztuczka się uda.
Spis treści:
- Top fani zamiast influencerów
- Uregulowanie metaverse: lepiej teraz niż później
- Twitter rozwija społeczności
- Czym jest ApeCoin?
- Po ilu minutach na TikToku trafisz na dezinformację?
- Apple rywalizuje ze Spotify
- Honda i Twitch
- Google nie rezygnuje z AR
- Amazon przejmuje legendarne studio
- Heineken parodiuje metaverse
- Shorty
- Weekly Tool
- Social media w 2022 roku. Na co zwrócić uwagę? Wiedza z bloga
Top fani zamiast influencerów
Kale, startup z Nowego Jorku, ma nieco inne spojrzenie na influencer marketing. Nie wyszukuje i nie płaci popularnym osobom za promowanie produktów. Zamiast tego współpracuje z klientami brandów, który mają 1000-10000 followersów. Oferuje im zwrot za już kupione rzeczy, jeśli podzielą się ich zdjęciem czy opinią w social media. Przykładowo: klientka wstawia zdjęcie nowego kosmetyku i otrzymuje zwrot od 5 do 100%. Do wyszukiwania top fanów startup wykorzystuje algorytm przewidujący ROI. „Kale identyfikuje i aktywizuje lojalnych klientów obecnych w mediach społecznościowych” – mówi Isha Patel, współzałożycielka startupu, który pod koniec roku zebrał 3,75 mln dolarów od inwestorów. Nie tylko Kale widzi duży potencjał marketingowy w samych klientach. W zeszłym roku Discord kupił firmę Zyper, która identyfikuje 1% top fanów marki. Zaprasza ich do dołączenia do ekskluzywnej społeczności i oferuje darmowe produkty czy rabaty.
📰 The Information (Paywall)
Uregulowanie metaverse: lepiej teraz niż później
Louis Rosenberg w 1992 r. opracował jeden z pierwszych interaktywnych systemów rzeczywistości rozszerzonej dla amerykańskiego Laboratorium Badawcze Sił Powietrznych (AFRL). Dzisiaj ostrzega, że potrzebna jest regulacja metaverse na wczesnym etapie jego rozwoju. W przeciwnym razie będziemy mierzyć się z podobnymi problemami (ale w potencjalnie znacznie większej skali), które dzisiaj generują social media. „Dwadzieścia lat temu wszyscy byli bardzo podekscytowani możliwościami mediów społecznościowych w zakresie zbliżania do siebie ludzi i demokratyzowania świata. Postrzegaliśmy je jako utopię. Jednak ponad dwie dekady później mamy wrażenie, że media społecznościowe tworzą dystopię” – powiedział Rosenberg. Ciężko odmówić mu racji.
📰 Venture Beat
Twitter rozwija społeczności
Communities na Twitterze to nic innego jak tematyczne grupy – coś, co użytkownicy znają bardzo dobrze z Facebooka. Powstały całkiem niedawno i Twitter regularnie usprawnia ich funkcjonowanie, żeby zwiększyć zaangażowanie użytkowników. Chodzi np. o wprowadzenie możliwości dołączenia do grupy, wysyłając prośbę (wcześniej trzeba było mieć zaproszenie) i dodanie nowej opcji wyszukiwania członków. Serwis pracuje też nad „Twitter Circle” – mają to być zamknięte miejsca dla maksymalnie 150 członków.
📰 Social Media Today
Czym jest ApeCoin?
Jednym z najpopularniejszych projektów NFT, wokół którego powstała ekskluzywna społeczność, jest Bored Monkey Yacht Club. Teraz każdy posiadacz tokena BMYC otrzyma też tokeny ApeCoin w ramach airdropa. Będzie można je też kupić na giełdach kryptowalutowych. ApeCoin ma być priorytetowym tokenem dla wszystkich nowych produktów związanych z cyfrowymi małpami takimi jak gry (stworzone oczywiście na blockchainie). Plan jest taki, że korzystanie z tokena wyjdzie poza BMYC, a nawet będzie on traktowany jak „zwykłe” kryptowaluty. Tygodnik Time, który zamierza wypuścić swoje okładki jako NFT, już ogłosił, że będzie akceptować ApeCoin.
📰 The Verge
Po ilu minutach na TikToku trafisz na dezinformację?
Sposób działania algorytmu TikToka sprawia, że jego użytkownicy prawie na pewno po jakimś czasie scrollowania trafią na nieprawdziwe informacje o trwającej wojnie w Ukrainie. Przewijając treści w zakładce „Dla Ciebie”, najprawdopodobniej trafi się na podejrzany content w ciągu 40 minut – donosi NewsGuard. To firma, która zajmuje się monitorowaniem wiarygodności serwisów informacyjnych w Internecie.
📰 The Guardian
Apple rywalizuje ze Spotify
Apple Podcasts prezentuje nowe funkcje, które mają przyciągnąć do serwisu więcej podcasterów. Jedna z nich będzie umożliwiać śledzenie w panelu analitycznym liczby obserwatorów. Według Apple te dane mogą wskazywać na trendy dotyczące użytkowników gotowych korzystać z płatnych subskrypcji, które wystartowały niecały rok temu. Podcasterzy przystępujący do programu przez pierwszy rok oddają Apple 30% swoich przychodów, w kolejnym – 15%.
📰 TechCrunch
Honda i Twitch
Honda DreamLab to pierwszy lifestylowy program producenta samochodów na Twitchu. Co piątek będą w nim transmitowane odcinki na żywo – m.in. dyskusje, konkursy czy wyzwania. Marka chce w ten sposób wyjść nieco poza gamingową sferę, z którą przede wszystkim jest kojarzony Twitch, i przyciągnąć do siebie na dłużej nowych, młodych klientów z pokolenia Z. Honda jest też sponsorem organizacji e-sportowej Team Liquid.
📰 MarketingDive
Google nie rezygnuje z AR
Google przejmuje Raximum, producenta wyświetlaczy MicroLED. Diody te są wykorzystywane do urządzeń AR i MR (Mixed Reality). Google od ponad dekady – na razie z wątpliwym sukcesem – pracuje nad zestawem słuchawkowym MR. The Information podaje, że firma zdała sobie sprawę, że nie może być tylko producentem systemu operacyjnego do tego typu urządzeń. Możemy więc w przyszłości spodziewać się dalszych przejęć firm produkujących komponenty. Inni giganci Big Tech również są aktywni w tym obszarze: Apple opracowuje technologię MR dla urządzenia o nazwie N301, a Meta pracuje nad zestawem słuchawkowym nowej generacji w ramach Project Cambria.
📰 The Information (Paywall)
Amazon przejmuje legendarne studio
Amazon kupuje giganta rozrywki MGM, który stoi za takimi produkcjami jak James Bond, Rocky czy Opowieści Podręcznej. Dzięki przejęciu setki nowych tytułów – filmów, seriali, telewizyjnych show – trafi do biblioteki Amazon Prime. To też znaczące wzmocnienie własnych możliwości produkcyjnych, które pozwoli serwisowi skuteczniej konkurować chociażby z Netflixem czy HBO Max.
📰 The Verge
Heineken parodiuje metaverse
Heineken oznajmił, że udało mu się stworzyć pierwsze piwo w metaverse. Można się go wirtualnie napić w browarze dostępnym w Decentralandzie. To popularna platforma, która często jest określana jako przedsionek tego, jak będzie wyglądać Internet w (niedalekiej?) przyszłości. Heineken dołączył do rosnącego grona brandów, które starają się marketingowo wykorzystać metaverse.
🎥 Launching the new virtual Heineken® Silver
📰 Marketing Dive
Shorty w GreenLetter:
Weekly Tool w GreenLetter:
Klikanie na smartfonie może nieść ze sobą jakąś wartość i być inwestycją, a nie jedynie marnowaniem czasu. Dowodem na to jest Google Primer, tool polecany przez Mateusza Buczkowskiego, marketing managera w Green Parrot. Primer to aplikacja na Android i iOS z microlearningowymi pigułkami wiedzy m.in. o digital marketingu, prowadzeniu biznesu, sprzedaży czy poprawie produktywności. Przyjemny interfejs, przydatne informacje i podpowiedzi, a do tego stale rozwijana lista poruszanych zagadnień. Choćby 5-10 minut dziennie w Google Primer = 1 ciekawy tip + trening j. angielskiego. Chyba warto.
Wiedza z bloga w GreenLetter: