Ludzie zastanawiają się, o co chodzi Kanye z Parlerem i Muskowi z Twitterem. Według mnie całe zjawisko wokół Twittera to po prostu walka o władzę. W Europie może tego nie czujemy, ale w USA to właśnie ten niedoceniany serwis jest moim zdaniem osią, dookoła której grawituje walka polityczna. Na sytuację trzeba patrzeć przez filtr, który obejmuje wektory polityki, technologii, marketingu i autopromocji. Całość robi bardzo słabe wrażenie gotującego się chaosu. Ja zachęcam do odmiennego spojrzenia: to doskonałe świadectwo na zdrowie demokracji. Demokracja to właśnie chaotyczna walka o serca i umysły wyborców, a technologia i wolność nadają temu procesowi coraz większą transparentność. Widzimy, co się dzieje i martwimy się tym. I tak ma być. Chiny czy Rosja są nieprzezroczystym monolitem „porządku”. Nie widać, co dzieje się w środku, a brak sprzecznych informacji i publicznych starć daje wrażenie wewnętrznej koherencji. Demokracja jest trochę jak bigos. Z zewnątrz wygląda niezbyt ładnie, ale kiedy spróbujesz, to okazuje się że wszystkie składniki łączą się w sensowną całość.
Spis treści:
Kanye West przejmie Parler
Miła platforma społecznościowa
Rynek generatorów contentu AI rośnie
Netflix odrabia straty
Jaki jest stan creator economy?
Użytkownicy nie kochają Horizon Worlds
Z kolei Roblox ma się dobrze
Co łączy słuchaczy podcastów i widzów CTV?
NFT od Reddita – hit czy kit?
Święto Dziękczynienia na luzie
Shorty
Weekly Tool
Po co SMS w e-commerce? Wiedza z bloga
Kanye West przejmie Parler
Raper Kanye West, który zmienił imię na Ye, ogłosił, że przejmuje platformę społecznościową Parler. „W świecie, w którym konserwatywne opinie są uważane za kontrowersyjne, musimy upewnić się, że mamy prawo do swobodnego wyrażania siebie”- ogłosił Ye. Parler to platforma, która reklamuje się jako miejsce, gdzie panuje wolność słowa. Jest znana z tego, że przyciąga skrajnie prawicowych użytkowników i miłośników teorii spiskowych, m.in. tych stojących za wtargnięciem na Kapitol w 2021 r. Z tego właśnie powodu Parler zniknął ze sklepów z aplikacjami Google i Apple. Na wiadomość o transakcji zareagował Elon Musk, który sam jest w przydługim procesie przejmowania Twittera. Zamieścił (i szybko usunął) poniższego tweeta z memem nawiązujacym do Dragon Ball Z.
Gas to nieco inna platforma społecznościowa skierowana głównie do amerykańskich nastolatków. Jest na razie dostępna tylko w 12 stanach, a już cieszy się ogromną popularnością – uplasowała się na pierwszym miejscu w App Store. Od startu w lipcu tego roku została ściągnięta ponad 500 tys. razy. Użytkownicy aplikacji odpowiadają na pytania na temat kolegów i koleżanek ze szkoły – co ważne, pytania zawsze mają pozytywny wydźwięk. Gas, tak jak BeReal, wpisują się w nowy trend w social media, gdzie stawia się na autentyczność i bardziej kameralne grono odbiorców.
Jasper oferuje narzędzie AI do tworzenia treści. Firma właśnie pozyskała 125 mln dolarów przy wycenie $1,5 mld. To dosyć dobry wynik, biorąc pod uwagę, że biznes ruszył zaledwie rok temu. Jasper ma poważne plany na rozwój swojej oferty: firma niedawno przejęła start-up AI Outwrite oferujący rozwiązanie do sprawdzania gramatyki i stylu w tekstach. To kolejna organizacja, która oferuje rozwiązania do tworzenia contentu przy pomocy sztucznej inteligencji. Wygląda na to, że ten rynek dopiero się rozkręca, a nowych start-upów będzie przybywać.
W kwietniu Netflix podał, że po raz pierwszy od dekady stracił subskrybentów, ale negatywny trend udało się odwrócić. Gigant streamingu właśnie podał, że w trzecim kwartale zyskał 2,4 mln nowych użytkowników. Łącznie produkcje Netflixa ogląda 223 mln osób – to wzrost o 2,6% w porównaniu z zeszłym rokiem. Do końca Q4 firma chce mieć 227 mln subskrybentów.
Z najnowszego raportu Adobe o creator economy wynika, że prawie połowa (48%) nieprofesjonalnych twórców zarabia na swojej działalności. Najwięcej w Brazylii (59%), Stanach Zjednoczonych (53%), Niemczech (51%), Wielkiej Brytanii (51%) i Korei Południowej (51%). Aż 77% osób zaczęło zarabiać w przeciągu ostatniego roku. Dla 48% ankietowanych zarobki stanowią ponad połowę ich miesięcznych zarobków. Co jeszcze ciekawego można znaleźć w raporcie? Twórcy zarabiają min. $43 na godzinę – to 6 razy więcej niż minimalna stawka w USA. Nie powinno więc dziwić, że połowa Gen Z wolałaby mieć swój kreatywny biznes zamiast iść na studia. Zobacz pełny raport.
Dlaczego Horizon Worlds, wirtualna świat od Meta, ma problem z pozyskiwaniem użytkowników? Żeby wejść do metaverse, trzeba najpierw zaopatrzyć się w headset Quest 2, który aktualnie kosztuje 400 dolarów – dla wielu osób to cena zaporowa. Jednak to nie wszystko. Użytkownicy Horizon Worlds narzekają na szereg niedociągnięć: bugi, puste wirtualne światy (tylko 9% światów stworzonych przez userów odwiedza więcej niż 50 osób). Firma założyła, że Horizon Worlds będzie mieć 500 tys. użytkowników miesięcznie do końca 2022 r. Jednak to raczej niewykonalne, bo platforma ma obecnie mniej niż 200 tys. użytkowników. Co więcej, większość osób nie wraca do aplikacji po miesiącu, a ponad połowa zestawów słuchawkowych Quest 2 kurzy się na półce po pół roku od zakupu.
Roblox to konkurent Meta na rynku metaverse i wygląda na to, że radzi sobie znacznie lepiej. Firma właśnie podała, że liczba dziennych aktywnych użytkowników wzrosła o 23% rok do roku i obecnie wynosi 57,8 mln. Liczba godzin spędzonych na platformie wzrosła z kolei o 16%. Tak dobre wyniki sprawiły, że ceny akcji Robloxa podskoczyły o 20%.
Całkiem wiele – okazuje się, że te dwie grupy odbiorców są do siebie bardzo podobne. Słuchacze podcastów i widzowie Connected TV to zazwyczaj osoby lepiej wyedukowane, z wyższymi niż przeciętne zarobkami i żyjące w gospodarstwach domowych, gdzie zarabia więcej niż jedna osoba. To też osoby wybredne i wymagające, jeśli chodzi o serwowany content.
W lipcu Reddit uruchomił rynek awatarów NFT, które użytkownicy mogli kupić za stałą kwotę (od 9,99 do 99,99 dolarów w zależności od tokena). Inicjatywa ta okazała się sukcesem, pomimo że cały rynek kryptowalutowy przeżywa ciężki okres. W przeciągu trzech miesięcy ponad 3 miliony Redditorów otworzyło kryptowalutowy portfel Vault oferowany przez platformę, a 2,5 mln z nich kupiło awatary NFT, które można wykorzystać jako zdjęcie profilowe.
Święto Dziękczynienia to dla Amerykanów jedna z ważniejszych dat w kalendarzu. Wiele brandów już wypuściło adsy nawiązujące do święta, np. Ocean Spray, który oferuje m.in. napoje żurawinowe. W klipie firma pokazuje, że ma przepis na to, jak nieco rozluźnić sztywną rodzinną kolację.
Datawrapper ułatwia tworzenie własnych wizualizacji danych. To bezpłatny i łatwy w użyciu tool dla osób, które nie są zawodowymi projektantami. Narzędzie umożliwi Ci w kilka chwil stworzyć efektowną tabelkę, mapę czy wykres.