Ostatnio dyskutowałem z jednym z przyjaciół na temat fake newsów i tego, czy problem jest teraz większy niż 50 czy 100 lat temu.
Moim zdaniem jakość informacji dostarczanych obecnie ludziom na świecie jest bezapelacyjnie znacznie wyższa niż kiedykolwiek, o dostępie do możliwości weryfikacji nawet nie wspominając. Jest po prostu prawdziwej.
To, że media narzekają na temat fake newsów oraz to, że coraz częściej fake newsy są ujawniane, nie oznacza, że jest ich WIĘCEJ, tylko że jesteśm CORAZ LEPSI w ich odfiltrowywaniu.
Zwróćcie uwagę, że o fake newsach mówi się tylko w krajach demokratycznych. To znak, że: a) demokracja działa b) żyjemy w coraz lepszych, prawdziwszych warunkach informacyjnych.
To samo tyczy się fałszywych recenzji i rekomendacji produktowych. Jestem pewien, że startupy takie jak Fakespot będą skutecznie przybliżały nas do wartościowej informacji na temat produktów, a nasze wybory dzięki temu będą coraz bardziej świadome.
Spis treści:
- Mozilla zaczyna walkę z fake reviews
- Geoffrey Hinton gorzko o AI
- Klarna po liftingu
- Bluesky w górę
- Upominki biznesowe – hit czy kit?
- Samsung nie chce ChatGPT w biurach
- Telezakupy w dobie smart TV
- AI a produktywność
- Reklamowy biznes Amazona rośnie
- Piwo dla seniorów
- Shorty
- Weekly Tool
- Skuteczny marketing B2B: jak robić to dobrze? Wiedza z bloga
Mozilla zaczyna walkę z fake reviews
Mozilla przejęła startup Fakespot, który stworzył narzędzie pomagające użytkownikom identyfikowanie fejkowych recenzji na stronach e-commerce – tych tworzonych zarówno przez ludzi, jak i generowanych np. przez narzędzia AI. Gdy na rynku pojawił się ChatGPT, problem fałszywych recenzji na największych stronach e-commerce jeszcze się nasilił. Jak działa Fakespot? Ocenia recenzje produktów na platformach takich jak Amazon, Walmart czy eBay w skali od A do F, dzięki czemu użytkownicy mogą zidentyfikować fejki. „Wiarygodne recenzje są niezbędne dla utrzymania zdrowego ekosystemu e-commerce” – uważa Saoud Khalifah, założyciel startupu. Co ciekawe, Khalifah stworzył Fakespot w 2016 r. po tym, gdy sam został oszukany na Amazonie przez sprzedawcę, który dodawał fałszywe recenzje. Fakespot działa jako strona internetowa i wtyczka do Chrome, a Mozilla pracuje nad integracją narzędzia z przeglądarką Firefox.
📰 Axios
Geoffrey Hinton gorzko o AI
Geoffrey Hinton, „ojciec chrzestny” AI, po ponad dekadzie pracy nad rozwojem sztucznej inteligencji odchodzi z Google. Jednym z powodów rozstania są jego obawy dotyczące dalszego rozwoju generatywnej AI i chęć swobodnego mówienia o zagrożeniach, jakie to za sobą niesie. Według Hintona sztuczna inteligencja zaleje nas dezinformacją. „Nie wiem, jak można zapobiec wykorzystywaniu [tej technologii] do złych celów przez złych ludzi” – dodał. Oprócz tego naukowiec obawia się, że wyścig między Google i Microsoftem na polu AI przyspieszy rozwój bez jednoczesnego wprowadzania odpowiednich przepisów. Hinton twierdzi też, że zbyt wielu pracowników straci pracę. Jakby na potwierdzenie tych obaw, CEO IBM, jako jeden z pierwszych szefów dużej organizacji zapowiedział właśnie, że AI zastąpi tysiące osób zatrudnionych w firmie.
📰 The Financial Times (Paywall)
📰 Axios
Klarna po liftingu
Mobile commerce rośnie w siłę, więc wiele biznesów, w tym Klarna, planuje to wykorzystać. Firma chce przyciągnąć więcej klientów – zarówno sprzedawców, jak i twórców – dzięki nowej wersji aplikacji. Na użytkowników czeka szereg nowości, w tym spersonalizowany feed zakupowy napędzany AI czy Ask Klarna – usługa personal shoppera. Firma wprowadziła też platformę reklamową typu self service dla sprzedawców i nowe funkcje dla twórców, które pozwalają im personalizować swoje sklepy w aplikacji. Klarna dobrze radzi sobie na największych rynkach: wartość brutto sprzedanego towaru w USA w 2022 r. wzrosła o 71% w porównaniu z poprzednim rokiem. Liczba amerykańskich klientów też rośnie: pod koniec 2022 r. było ich 34 mln – to wzrost o 36% rok do roku.
📰 MarketingDive
Bluesky w górę
Po przejęciu Twittera przez Elona Muska wielu niezadowolonych użytkowników szuka alternatywy. W ciągu ostatniego miesiąca sporą popularność – również wśród osób publicznych – zyskał Bluesky. Konto założyli tam m.in. amerykańska polityczka Alexandria Ocasio-Cortez, dyrektor generalny Forda Jim Farley czy modelka Chrissy Teigen. Jednak platforma, która jest wciąż dostępna tylko na zaproszenie, pozostaje małym graczem w porównaniu z Twitterem czy Meta – obecnie ma zaledwie ok. 50 tys. użytkowników. Mimo to, w kwietniu wizyty wzrosły do prawie 1,5 mln na całym świecie, w porównaniu z mniej niż 300 tys. w marcu i około 15 tys. w lutym. Bluesky to projekt wspierany przez jednego z założycieli Twittera, Jacka Dorseya.
📰 The Financial Times (Paywall)
Upominki biznesowe – hit czy kit?
Jeśli myślisz, że era biznesowych prezentów chyli się ku końcowi, jesteś w błędzie. Wydatki na wysyłkę tego typu upominków zwiększyły się w 2022 r. o 54% w porównaniu z pandemicznym 2021 r., a przewiduje się, że w tym roku wzrost będzie jeszcze większy. Firmy wysyłają gadżety, aby pomóc odbiorcom odkryć ich produkty (72%), zamknąć sprzedaż (63%) oraz utrzymywać relacje (54%). Większość, bo aż 81% badanych liderów marketingu B2B, deklaruje, że bardzo chętnie otwiera przesyłki z biznesowymi upominkami – wynika z raportu Forrester Consulting. Inne badanie pokazuje, że 96% obdarowywanych czuje się przytłoczona tym, że tak wiele interesantów stara się zwrócić ich uwagę. Jednocześnie 79% ankietowanych stwierdziło, że otrzymanie prezentu wpłynęło na decyzję o umówieniu spotkania. A na czym polega różnica między dobrym a złym prezentem biznesowym? Na tym, gdzie się znajdzie po otwarciu. Dlatego warto zadbać o to, aby był on dopasowany do odbiorcy i przede wszystkim przydatny.
📰 AdWeek (Paywall)
Telezakupy w dobie smart TV
Na wydarzeniu IAB NewFronts 2023 NBCUniversal zaprezentował kilka nowych formatów reklamowych dla firm promujących się na platformie streamingowej Peacock. Jednym z nich jest Must ShopTV umożliwiający widzom zakup produktów, które pojawiają się w oglądanych programach – np. noże, z których korzystają uczestnicy „Top Chef”. Format ten wykorzystuje algorytm do identyfikowania produktów z możliwością zakupu, następnie na ekranie pojawia się kod QR, a widzowie mogą szybko sfinalizować transakcję na swoim smartfonie przy użyciu wcześniej podanych danych płatniczych. Niedługo będzie można kupować produkty pojawiające się w programach czy filmach za pomocą pilota telewizyjnego, podał NBCU.
📰 TechCrunch
AI a produktywność
Według badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Stanforda i MIT pracownicy z działu obsługi klienta, którzy mieli dostęp do narzędzi AI, zwiększyli swoją wydajność średnio o 14%. Badanie objęło ponad 5 tys. pracowników korzystających z chatbota opartego na modelu językowym opracowanym przez OpenAI. Chatbot monitorował rozmowy z klientami i w czasie rzeczywistym udzielał agentom sugestii dotyczących odpowiedzi. Dzięki temu skrócił się czas poświęcony na jednego klienta, a pracownicy byli w stanie przeprowadzić więcej rozmów w ciągu godziny. Co ciekawe, według badania wykorzystanie AI zwiększyło produktywność mniej wykwalifikowanych i mniej doświadczonych pracowników w „nieproporcjonalny” sposób. Z kolei na tych bardziej doświadczonych i wysoko wykwalifikowanych wpłynęło minimalnie.
📰 HRDive
Reklamowy biznes Amazona rośnie
Amazon w I kwartale 2023 r. zarobił na reklamach 9,5 mld dolarów – to o 23% więcej w porównaniu z analogicznym okresem rok temu. Tak dobry wynik, znacznie powyżej prognoz analityków, jest związany m.in. z wykorzystaniem technologii uczenia maszynowego, która pozwala na docieranie do użytkowników z bardziej trafnymi reklamami – uważa CEO Amazona, Andy Jassy. Sponsorowane lokowanie produktów i marek jest jednym z najpopularniejszych formatów reklamowych na platformie.
📰 MarketingDive
Samsung nie chce ChatGPT w biurach
Z powodów bezpieczeństwa Samsung wprowadził zakaz korzystania z narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, na urządzeniach należących do firmy i w sieciach wewnętrznych. Ma być to tymczasowe rozwiązanie, do czasu stworzenia bezpiecznego środowiska, które pozwoli na korzystanie z tooli AI. Coraz więcej firm obawia się m.in. o wyciek danych, bo pracownicy korzystają z ChatGPT np. do generowania raportów. Microsoft chce zaadresować ten problem. Według The Information gigant z Redmond ma pracować nad wersją chatbota dla organizacji. Będzie ona działać na dedykowanych serwerach w chmurze, gdzie dane firmy będą przechowywane oddzielnie od danych innych klientów. Taka usługa ma zagwarantować bezpieczeństwo, ale trzeba będzie za nią sporo zapłacić.
📰 The Verge
📰 The Information (Paywall)
Piwo dla seniorów
Żeby kupić to piwo, trzeba się wylegitymować dowodem potwierdzającym, że ma się ukończone… 70 lat. W nowej kampanii Beck’s puszcza oko zarówno do seniorów, jak i do zetek. Limitowana edycja piwa dostępna tylko dla osób 70+ ma więcej goryczy, bo podobno z wiekiem stajemy się na nią bardziej odporni. Film z kampanii stał się hitem na socialach, a młodsi miłośnicy goryczki zaczęli oznaczać rodziców i dziadków z prośbą o to, by kupili im mocno gorzkiego Beck’sa.
📰 AdWeek (Paywall)
🎥 Beck’s 70+
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
Masz pomysł na ilustrację, ale nie masz czasu na nic innego niż naszkicowanie pomysłu? Nie martw się, resztą zajmie się Roughly. Aplikacja zamienia szkice w piękne kreacje, które są zgodne z wprowadzonymi wskazówkami (np. dotyczącymi stylu). Warto spróbować – trwają zapisy na listę użytkowników wersji beta.
Wiedza z bloga w GreenLetter