Wideo jest potężną dźwignią sprzedaży. Jako Polacy mogliśmy się o tym przekonać dopiero w latach 90., kiedy w naszych telewizorach pojawiły się telezakupy. Ten starodawny format, który powstał w USA, przeżywa obecnie renesans – tym razem za sprawą Dalekiego Wschodu i Internetu. W Chinach sprzedaż poprzez livestreamy osiągnie w tym roku zadziwiające 15% wartości całego rynku e-commerce (ponad $400 mld). Być może dla wielu z nas 30- czy prawie 60-minutowy format reklamowy znany z infomercials wydaje się wręcz niemożliwy do zaakceptowania. Z drugiej strony pewnie wszyscy oglądamy recenzje produktów, aut, gier i doświadczeń na YouTube. Od tego już tylko krok do sprzedaży podczas livestreamów. Amazon nie przepuści takiej okazji. Chyba mango może wyrosnąć w Amazonii, nie?
Spis treści:
Amazon inwestuje w livestream shopping
Reddit startuje z projektem NFT
Netflix będzie współpracować z Microsoftem
Inwestycje w creator economy maleją
Biznes reklamowy Google a regulatorzy
TikTok chce przyciągnąć do siebie małe biznesy
Wycena Klarny nurkuje
Instagram profesjonalizuje live streaming
Popularność YouTube TV rośnie
McDonald’s i gaming
Shorty
Weekly Tool
Co warto wiedzieć o Performance Max? Wiedza z bloga
Amazon inwestuje w livestream shopping
Amazon podąża ścieżką platform społecznościowych i coraz bardziej interesuje się livestream shoppingiem. Gigant e-commerce inwestuje w Amazon Live, platformę działającą od 2019 r. Chce przyciągnąć do niej więcej influencerów, a gwiazdom streamingu oferuje hojne bonusy. Wayne Purboo, dyrektor odpowiedzialny za Amazon Live, powiedział, że wierzy, że „zakupy na żywo to przyszłość handlu detalicznego”. Amazon ma ambitne plany: chce stać się głównym miejscem w sieci dla zakupów online na żywo. Musi więc wyprzedzić silną konkurencję: YouTube, Instagrama i TikToka, ale i szereg mniejszych graczy wspieranych przez duży kapitał. Wszyscy liczą na to, że livestream shopping będzie w Europie i USA tak popularny jak w Chinach. Tam sprzedaż online na żywo ma w tym roku wygenerować ponad 400 mld dolarów – to prawie 15% całego chińskiego e-commerce. Ale powielanie tego modelu na Zachodzie nie jest tak łatwe, jakby się mogło wydawać, o czym pisaliśmy tydzień temu.
Reddit planuje sprzedawać awatary-NFT, które użytkownicy będą mogli ustawić jako zdjęcie profilowe za – co ważne – stałą kwotę. Ceny wahają się od 9,99 do 99,99 dolarów w zależności od tokena. Co więcej, nie potrzebujemy do tego portfela kryptowalutowego, żeby kupić NFT od Reddita – na giełdzie będzie można zapłacić tradycyjnymi pieniędzmi. Po zakupie tokena użytkownik nie jest jego właścicielem, ale zyskuje prawo do korzystania z niego na Reddicie i poza platformą. Może też modyfikować jego wygląd dzięki specjalnemu narzędziu. Na początek pojawi się 90 różnych wzorów NFT. Niedawno Reddit zaczął testować funkcję pozwalającą na ustawienie dowolnego NFT jako zdjęcie profilowe, a w 2021 r. wypuścił limitowaną edycję NFT CryptoSnoos.
Po ogłoszeniu, że w serwisie streamingowym pojawi się tańszy abonament z reklamami, Netflix rozpoczął poszukiwanie partnera technologicznego. Wybór padł na giganta z Redmond. Microsoft nie tylko dostarczy królowi streamingu niezbędną technologię, ma być też „partnerem sprzedażowym”. Współpracę obu firm, która jest teraz na bardzo wczesnym etapie, będzie na pewno uważnie obserwować konkurencja.
W drugim kwartale tego roku start-up’y z branży creator economy z USA pozyskały niecałe $700 mln od inwestorów venture capital. To aż o 60% mniej niż w rekordowym 2021 r. i czwarty z rzędu kwartalny spadek inwestycji VC w firmy związane z ekonomią twórców. W Q2 fundusze zdobyło łącznie 25 start-up’ów z tego obszaru. Najbardziej aktywne firmy inwestycyjne, takie jak Tiger Global Management i Index Ventures zmniejszyły w tym czasie liczbę transakcji o ok. 17%.
Presja antymonopolowa na gigantów technologicznych rośnie w wielu krajach, a Big Tech próbuje sobie z tym jakoś radzić. Google właśnie zaproponowało, że może przekształcić część swojej działalności reklamowej w oddzielną firmę zależną od Alphabeth. Chodzi o aukcje, na których kupuje się przestrzeń reklamową m.in. w wynikach wyszukiwania. Ten ruch ma być sposobem na uniknięcie pozwu, który planuje wnieść amerykański Departament Sprawiedliwości. Mało jednak prawdopodobne, że zgodzi się on na ustępstwo giganta z Mountain View – będzie raczej dążyć do zmuszenia go do sprzedaży reklamowego imperium.
TikTok ruszył z programem edukacyjnym Follow Me skierowanym do małych i średnich biznesów. Ma on pomóc przedsiębiorcom „oswoić” ulubioną aplikację społecznościową młodych ludzi z Generacji Z. Uczestnicy programu dowiedzą się m.in. jak założyć konto biznesowe, jak ruszyć z pierwszą kampanią na platformie, jakie są najlepsze praktyki marketingowe itd.
Klarna, szwedzki fintech, jest znana z oferowania opcji „buy now pay later”. Popularność takiego modelu zakupowego wystrzeliła w górę podczas pandemii. Firma jeszcze do niedawna była najcenniejszym prywatnym fintechem, ale dzisiaj ma poważne kłopoty. Rok temu Klarna była warta $46 mld, ale podczas ostatniej rundy finansowania jej wycena spadła aż o 85% do zaledwie $6,7 mld. Na niechęć inwestorów do wykładania dużych sum na firmy BNPY wpływa m.in. rozpędzająca się inflacja, konkurencja ze strony poważnych graczy (chociażby Apple uruchamia swoją usługę „kup teraz, zapłać później”) i coraz większa kontrola sektora ze strony rządów.
Wideo na żywo na Instagramie kojarzy się z filmami kręconymi komórką, ale platforma chce to zmienić i testuje nowy tool o nazwie Live Producer, dzięki któremu będzie można prowadzić transmisje live z poziomu desktopa. Oznacza to znacznie większe możliwości: dostęp do zewnętrznych kamer, mikrofonów czy profesjonalnego software’u do streamingu. Nowe narzędzie jest na razie w fazie testów i jeszcze nie wiadomo, kiedy będzie dostępne dla wszystkich użytkowników Instagrama.
5 milionów – już tylu subskrybentów ma YouTube TV. Usługa, która jest podobna do telewizji kablowej, pojawiła się na rynku w 2017 r. „(…) Chcieliśmy, aby oglądanie telewizji było jeszcze przyjemniejsze – oferując nowoczesny produkt bez wszystkich zobowiązań, opłat za sprzęt i kłopotów.” – czytamy w notce YouTube. Rośnie również liczba użytkowników YouTube Connected TV (osób oglądających treści YouTube na telewizorze) – miesięcznie to obecnie 135 mln.
McDonald’s został głównym sponsorem OfflineTV. To kolektyw twórców skupionych głównie na gamingu, który ma ponad 3 mln subskrybentów na YouTube i Twitchu. Dzięki współpracy na kanałach OfflineTV pojawią się sponsorowane treści, wzmianki podczas livestreamów i wydarzeń offline. McDonald’s coraz bardziej interesuje się światem gier, bo tam są jego młodsi klienci – przedstawiciele Gen Z, którzy nie lubią reklam w tradycyjnych mediach. To nie pierwsza tego typu inicjatywa McDonald’s. W 2021 r. nawiązał on współpracę z gigantem e-sportu FaZe Clan.
Musk nie chce jednak przejąć Twittera. Zarząd platformy idzie z tym do sądu.
W Chinach pojawi się nowa aplikacja społecznościowa od ByteDance.
Zobacz infografikę o trendach w konsumpcji online wideo.
🛠 Weekly Tool w Green Letter
Robisz podcasty i szukasz prostego w obsłudze narzędzia do rejestracji i edycji dźwięków? Wypróbuj Audacity, program, który za darmo oferuje m.in. import, eksport, łączenie plików oraz funkcje wycinania, kopiowania i wklejania. Idealny tool dla osób, które nie zajmują się na co dzień edycją audio, ale oczekują profesjonalnych efektów.