Za chwilę zostaną wycofane 3rd party cookies – z rynku znika jedna z najważniejszych technologii w marketingu online. Wydaje się jednak, że większość marketerów nawet nie zdaje sobie z tego sprawy.
Sytuacja jest niebagatelna, bo wydarzenie, które w agencji nazywamy „cookie armageddon”, pociągnie za sobą szereg zmian i nowych wyzwań, do których trzeba będzie znaleźć nowe rozwiązania. Przykładowo:
- Utrudniony, a w niektórych sytuacjach niemożliwy, stanie się skuteczny retargeting.
- Znacznie ograniczona zostanie działalność giełd takich jak Adform, na których można kupować i targetować użytkowników.
- Cała internetowa analityka, śledzenie konwersji i personalizacja reklam zostaną również poważnie upośledzone.
Co zatem robią marketerzy, aby się do tego przygotować? W większości niewiele. Lepiej jednak wiedzieć, jak będzie wyglądać analityka w świecie post-cookies oraz jak skutecznie kupować i mierzyć reklamy w sieci. Nie chowajmy głowy w piasek, bo przygotowując się można: a) uniknąć strat b) zyskać, bo wiele firm nie połapie się, że już pora działać.
Nie bądź strusiem.
PS 1 Dla wszystkich niestrusi mamy więcej informacji o Server Side Analytics oraz o tym, jak uruchomić SSA dla swojej firmy pod tym linkiem.
PS 2 Jeśli powyższe zagadnienia nie są Ci znane, to na początku roku będziemy wydawać e-booka i prowadzić webinar na temat wycofania cookies i SSA.
Spis treści:
- Kolejny krok do uśmiercenia cookies
- Napad na SEO
- ChatGPT i Axel Springer
- Trendy konsumenckie 2024
- Postaw na Reelsy
- Adobe nie przejmie Figmy
- Elf na Robloxie
- Nowe technologie budzą obawy pracowników
- It starts on TikTok
- Shorty
- Weekly Tool
- Wiedza z bloga
Kolejny krok do uśmiercenia cookies
Wydaje się, że Google (w końcu) jest na dobrej drodze do całkowitego wycofania plików cookie z przeglądarki Chrome do końca przyszłego roku. Już niedługo, bo 4 stycznia 2024 r. w przeglądarce pojawi się nowa funkcja o nazwie Tracking Protection. Początkowo ochrona przed śledzeniem będzie dostępna dla 1% losowo wybranej grupy użytkowników Chrome na całym świecie. To część inicjatywy Google Privacy Sandbox, która ma poprawić prywatność w sieci i jednocześnie oferować reklamodawcom rozwiązania zastępujące pliki cookies. Jednak w branży panuje sceptycyzm – niektórzy twierdzą, że Privacy Sandbox może negatywnie wpłynąć na cały Internet, spowalniając ładowanie stron i jeszcze bardziej umacniając dominację Google na rynku reklamy cyfrowej. Do tego, według ankiety przeprowadzonej pod koniec października przez Blis i Sapio Research, ponad połowa (61%) amerykańskich marketerów i media plannerów nie przetestowała jeszcze nowego rozwiązania Google. Jednocześnie aż 98% marketerów twierdzi, że obawia się wycofania plików cookie.
📰 AdExchanger
Napad na SEO
W ubiegłym roku Exceljet, popularna strona internetowa o programie Microsoft Excel, jako jedna z pierwszych padła ofiarą „SEO heist”, czyli „napadu na SEO” z wykorzystaniem AI. Za tą sprawą stoi Jake Ward. Najpierw pobrał mapę witryny Exceljet, skopiował adresy URL każdej strony i wprowadził je do narzędzi do generowania treści AI. Content stworzony w ten sposób znacznie zwiększył ruch konkurenta, jednocześnie zmniejszając o połowę ruch Exceljet. Ward twierdzi, że to, co zrobił, nie różni się od działań innych specjalistów ds. SEO. Na X napisał niedawno: „To niezwykłe, że coś akceptowalnego, zrobione raz, nagle staje się nieetyczne po odtworzeniu na dużą skalę. Większość witryn internetowych, zwłaszcza przy projektach na dużą skalę, zatrudnia niedrogich copywriterów, którzy nie mają pojęcia o temacie, o którym piszą. Kopiują i powtarzają treści z kilku pierwszych wyników Google. Sztuczna inteligencja jest mądrzejsza niż 99% osób piszących te artykuły.” Google informuje, że nie będzie karał za artykuły wygenerowane przez AI w wynikach wyszukiwania, pod warunkiem że uzna treść za przydatną dla użytkowników. SEO na sterydach AI stawia jednak wiele pytań dotyczących przyszłości treści internetowych i roli wyszukiwarek.
📰 Business Insider
ChatGPT i Axel Springer
Firma OpenAI nawiązała współpracę z międzynarodowym koncernem medialnym Axel Springer. Materiały dziennikarskie z tytułów należących do firmy posłużą do szkolenia ChatGPT. Co więcej, w przyszłości użytkownicy mają otrzymywać streszczenia niektórych tekstów pochodzących z serwisów należących do Axel Springer. W ramach umowy bot będzie miał dostęp do treści Bild, Welt, Politico czy Business Insider. Ta współpraca stanowi też „znaczący krok” w zaangażowanie obu firm w „tworzenie nowych możliwości finansowych, które wspierają zrównoważoną przyszłość dziennikarstwa”.
📰 Axios
Trendy konsumencie 2024
W swoim raporcie firma Diageo zidentyfikowała i nazwała pięć trendów konsumenckich na 2024 r. Są to:
- neohedonizm, czyli koncentracja konsumentów na przyjemnościach, w tym tych codziennych;
- marki „ulepszające”, czyli takie, które czynią dobro na świecie;
- świadomy dobrostan, czyli dbanie o swoje zdrowie i samopoczucie;
- poszerzanie rzeczywistości, czyli m.in. wydarzenia VR, sztuka cyfrowa, wykorzystanie AI;
- bycie częścią społeczności – głównie tej aktywnej w świecie wirtualnym.
Wymienione trendy mają być wskazówkami dla brandów, które chcą skuteczniej docierać do swoich odbiorców. Raport opiera się na informacjach zebranych przez autorskie narzędzie Diageo Foresight System, które monitoruje i śledzi rozmowy online na całym świecie.
📰 MarketingDive
Postaw na Reelsy
Niedawna analiza przez Emplifi sugeruje, że Reelsy na Facebooku i Instagramie przewyższają klipy TikToka pod względem liczby wyświetleń. Badanie, w którym przeanalizowano tysiące postów na Facebooku, Instagramie i TikToku wykazało, że Reelsy na Instagramie, zwłaszcza te dłuższe, generowały więcej wyświetleń w porównaniu do tiktoków. Rolki na Facebooku odnotowały ponad trzykrotnie większą liczbę wyświetleń niż inne treści wideo na platformie. Jednak pomimo ewidentnie rosnącej popularności Rolek, marki nadal publikują więcej Stories na Instagramie. Czas już zmienić proporcje.
📰 SocialMediaToday
Adobe nie przejmie Figmy
Ponad rok temu branżę obiegła informacja, że Adobe za imponujące 20 mld dolarów przejmuje Figmę, aplikację webową do projektowania interfejsów. Adobe ma podobny program XD, ale dzisiaj jest on mniej popularny niż rozwiązanie konkurenta. Transakcja nie dojdzie jednak do skutku z powodu zastrzeżeń Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej. Chodzi o przepisy antymonopolowe. Przejęcie Figmy, według Komisji Europejskiej, naruszałoby zasady dotyczące ochrony konkurencyjności rynku.
📰 TechCrunch
Elf na Robloxie
Warner Bros. na Robloxie świętuje 20. rocznicę świątecznego filmu „Elf” z Willem Ferrellem w roli głównej. Fani produkcji (i nie tylko) mogą w wirtualnym świecie angażować się m.in. w tworzenie zabawek i pakowanie prezentów w warsztacie Świętego Mikołaja oraz zdobywać cyfrowe prezenty. Twórcy filmu chcą dzięki działaniom na platformie dotrzeć do młodszych widzów, bo to właśnie oni w większości są użytkownikami Robloxa.
📰 TheWrap
Nowe technologie budzą obawy pracowników
Raport Ernst & Young pokazuje, że rok po pojawieniu się generatywnej AI w miejscach pracy zatrudnieni nie pozbyli się obaw dotyczących nowej technologii. Około 65% z 1000 ankietowanych wyraziło zaniepokojenie z powodu braku wiedzy na temat etycznego wykorzystania AI, a ponad 75% osób martwi kwestia zagrożeń prawnych i cyberbezpieczeństwa. Tylko 26% organizacji ma jakąkolwiek politykę związaną z wykorzystaniem AI w pracy. Ankietowani sugerują, że zaangażowanie pracowników wszystkich szczebli we wdrażanie sztucznej inteligencji i promowanie odpowiedzialnego korzystania z niej przez liderów i szefów mogłoby złagodzić te obawy. Jednocześnie 80% respondentów dostrzega wartość wykorzystywania AI w pracy i uważa, że zwiększy ona wydajność i produktywność.
📰 HRDive
It starts on TikTok
W nowej reklamie TikTok wcale nie wygląda jak… TikTok. Brakuje tu zabawnych filmików i słynnych wyzwań. Mamy za to kampanię skierowaną do nieco starszych użytkowników, z której dowiadujemy się, jak można korzystać z platformy. I nie chodzi tu o wielogodzinne scrollowanie śmiesznych filmów z kotkami.
🎥 It starts on TikTok
📰 The Drum (Paywall)
Shorty w GreenLetter
Weekly Tool w GreenLetter
YouAI to platforma, która znacznie ułatwia tworzenie spersonalizowanych tooli AI spełniających konkretne zadania. Mogą to być plannery podróży, ale i bardziej rozbudowane rozwiązania dla biznesu.
Wiedza z bloga w GreenLetter